OOB-31 “Omiš” predan HRM-u
Svečanost primopredaje i imenovanja prototipa novog obalnog ophodnog broda Hrvatske ratne mornarice održana je u vojarni “Admiral flote Sveto Letica-Barba” u Splitu, a kao počasni kum ime je otkrio Roko Vranić, otac Josipa Vranića, prvog poginulog pripadnika Hrvatske ratne mornarice i prve žrtve Domovinskog rata u Splitu. OOB-31 “Omiš” znatno će unaprijediti sposobnosti Obalne straže, a riječ je o proizvodu hrvatskih radnika u hrvatskom brodogradilištu…
U vojarni “Admiral flote Sveto Letica-Barba” u Splitu održana je 7. prosinca svečanost primopredaje i imenovanja prototipa novog obalnog ophodnog broda (OOB) Hrvatske ratne mornarice. Brod će u floti Obalne straže HRM-a ploviti pod imenom OOB-31 “Omiš”. Primopredaja prototipa broda izvršena je potpisivanjem Zapisnika o primopredaji. Kao počasni kum ime broda na svečanosti je otkrio Roko Vranić, otac Josipa Vranića, prvog poginulog pripadnika Hrvatske ratne mornarice i prve žrtve Domovinskog rata u Splitu.
Izaslanstva MORH-a i Hrvatske vojske na svečanosti su predvodili izaslanik Predsjednice RH potpredsjednik Vlade i ministar obrane Damir Krstičević te načelnik GS OSRH general zbora Mirko Šundov. Izaslanstvo tvrtke Brodosplit, koja je izgradila prototip OOB-a, predvodio je predsjednik Uprave Tomislav Debeljak. Svečanosti su nazočili pripadnici više ustrojstvenih cjelina HV-a i HRM-a, umirovljeni zapovjednici HRM-a, predstavnici udruga proisteklih iz Domovinskog rata, predstavnici lokalne samouprave te drugi gosti.
Kako je istaknuo zapovjednik HRM-a komodor Ivo Raffanelli, primopredajna ispitivanja bila su opsežna. “Brod je testiran, kako bi se reklo, od krme do prove i od kobilice do jarbola. Svi uređaji i sustavi testirani su do krajnjih granica i više puta kako bi se dobio potpun uvid u stanje broda,” istaknuo je komodor. Međutim, dan primopredaje nije značio kraj ispitivanja, nego početak druge faze tog procesa. “Razumije se, posada je već obučena kad govorimo o posluživanju uređaja. Međutim, uskoro počinje život posade na brodu i s brodom,” naglasio je komodor Raffanelli. Prema Ugovoru, slijedi petomjesečno razdoblje za testiranje broda i posade te sva prototipna ispitivanja. I na njima će se ići do krajnjih granica kako bi se potvrdilo je li brod zadovoljio taktičko-tehničke zahtjeve, odnosno, je li u potpunosti realizirano ono što su tražili MORH i HRM. “S obzirom na to da će zadaće izvršavati u području ZERP-a, to jest na otvorenom moru, brod će biti na moru kad nitko drugi nije, što znači da mora biti sposoban i u potpunosti spreman,” rekao je zapovjednik HRM-a.
Zapovjednik broda “Omiš” je poručnik bojnog broda Ante Silić. Istaknuo je da je odgovornost svakog zapovjednika za brod uvijek jednaka, bila riječ o novom ili starijem plovilu. “Jesmo li sretni? Teško je to i objasniti riječima, jedva čekamo da počnemo samostalno raditi na brodu, s njim osjetiti plovidbu cijelim Jadranom. Želimo potpuno iskristalizirati brod, potvrditi da je točno ono što nam treba. Najviše nas impresionira nova oprema i svi sustavi, od navigacijskih sustava do kamera, sve što nam omogućuje da noću uspješnije provodimo operacije traganja i spašavanja, ali i vršimo nadzor granice našeg teritorijalnog mora,” istaknuo je. “Iskreno vjerujem da ćemo u idućem razdoblju potrebe HRM-a uspješno artikulirati u smjeru novih platformi, to jest novih brodova. Hoće li to biti izvanobalni ophodni brod ili višenamjenski brod pokazat će taktičke studije i studije izvedivosti, čija je izrada pred nama,” zaključio je komodor Raffanelli.
Nakon svečanosti uzvanici su se uputili na kratku plovidbu Kaštelanskim zaljevom i pritom stekli uvid u neke od sposobnosti OOB-a “Omiš”. Temeljna je namjena OOB-a ophodnja radi nadzora i zaštita interesa RH na moru. Koristit će se i za potporu otočnom stanovništvu te sudjelovanje u akcijama traganja i spašavanja na moru. U ratu se obalni ophodni brodovi koriste za zaštitu unutarnjih morskih voda te za zadaće borbene i logističke potpore.
MORH i HV kao generatori gospodarskog razvoja
U prigodnom je obraćanju ministar Damir Krstičević istaknuo kako će “Omiš” znatno unaprijediti sposobnosti Obalne straže, no i činjenicu da je riječ o proizvodu hrvatskih radnika u hrvatskom brodogradilištu, čime su MORH i HV još jednom pokazali kako su generatori gospodarskog razvoja i značajan partner domaćim tvrtkama. “Hrvatska industrija može uz zajedničke napore Ministarstva obrane i Hrvatske vojske još značajnije pridonijeti jačanju sposobnosti naše vojske, čak i kad je riječ o relativno složenijim sustavima – većim brodovima,” dodao je ministar.
“Hrvatska Obalna straža svojim novim brodom ponosno stoji uz bok modernih svjetskih obalnih straža. Hrvatska ratna mornarica dobila je nove sposobnosti dovršetkom prvog od pet planiranih obalnih ophodnih brodova. Zadovoljni smo što je ovo pokazatelj sposobnosti, mogućnosti i znanja hrvatske brodogradnje, ali i HRM-a. Brod je hrvatski proizvod u koji je uložen golem napor i znanje naših brodograditelja,” istaknuo je general zbora Mirko Šundov. Tomislav Debeljak nazvao je primopredaju prvog broda koji je projektiran i izgrađen u modernoj Hrvatskoj vrlo emotivnim trenutkom. “Hvala svima koji su na bilo koji način sudjelovali u projektu. Uložili smo puno truda i nadam se da je ovo početak zlatne budućnosti za sve nas,” istaknuo je Debeljak. Osim važnih referencija koje Brodosplit stječe tim projektom, povratak u nišu ratne brodogradnje njegov je najvažniji cilj, istaknuli su iz tvrtke.
Domagoj Vlahović
Foto: Mladen Čobanović