Namer je po svojim karakteristikama logičan slijed razvoja oklopnih vozila, ali tek kad se uzme…
Turski oklopni noviteti
Turska je stvorila vrlo dinamičnu vojnu industriju i planira ostvariti potpunu neovisnost o uvozu u vojnoj proizvodnji već do 2023. Iako je to možda preambiciozno, u području oklopnih vozila Turska je sada već blizu samodostatnosti i potencijalno je veliki izvoznik. Pojava novih, vrlo modernih oklopnih vozila na sajmu IDEF 2015 u Istanbulu koji je održan od 5. do 8. svibnja snažno potvrđuje ovu tendenciju…
Na ovogodišnjem IDEF-u mnogo se govorilo o natječaju Turske vojske za nabavu protuoklopnih vozila. Riječ je o 184 gusjenična i 76 kotačnih oklopnjaka koji bi trebali nositi daljinski upravljanu vatrenu stanicu s raketama Roketsan OMTAS. Konkurenti su dvije najveće domaće tvrtke koje proizvode oklopna vozila: Otokar i FNSS.
Otokar se natječe s vozilom Tulpar-S koje je prvi put prikazano upravo na spomenutom sajmu. Tulpar-S je drugi član porodice oklopnih vozila, stariji je brat borbeno vozilo pješaštva Tulpar IFV. U odnosu na BVP inačicu Tulpar-S je s 15 tona upola lakši, uži je (2,9 m prema 3,45 m) i kraći (5,7 m prema 7,23 m), ali je ujedno i viši (2 m prema 1,85 m) kako bi se osigurao veći korisni prostor u vozilu.
Pogon vozila čine dizelski motor Cummins i transmisija Allison za razliku od prototipa BVP-a koji ima MTU motor i transmisiju Renk. Tijelo je čelične konstrukcije s modularnim oklopom. Vozilo je amfibijsko za razliku od BVP inačice i ima gumene gusjenice umjesto čeličnih. Za plivanje koristi gusjenice.
Detalji Tulpara
U konfiguraciji protuoklopnog vozila Tulpar-S ima tročlanu posadu: vozača, ciljatelja i zapovjednika s mjestima za još dva vojnika. Inačica oklopnog transportera osim tri člana posade ima mjesta za snage pješačkog desanta od osam vojnika. Na sajmu je vozilo prikazano s daljinski upravljanom protuoklopnom vatrenom stanicom tvrtke Aselsan s četiri ruske rakete Kornet-E i strojnicom 7,62 mm. Prema informacijama iz Aselsana, ta vatrena stanica može biti prilagođena raznim potrebama korisnika. Stoga može prihvatiti različiti broj i vrste raketnih sustava kao što su već spomenuti Kornet, američki Hellfire i Javelin, domaći OMTAS i druge. Također, pomoćno naoružanje može varirati od strojnice 7,62 mm do topa 25 mm. Ciljnički sklop sustava sastoji se od optičkih IC i senzora u vidljivom spektru. Vatrena stanica može se usmjeravati prema cilju i na osnovi koordinata dobivenih kroz C2 sustav te može automatski pratiti ciljeve i pucati iz pokreta zbog žiro-stabilizacije u dvjema ravnima. Osim toga ima i mogućnost automatskog upozoravanja ciljatelja kad cilj uđe u domet raketa.
Kako ne bi otkrio karte pred slanje ponuda na natječaj, FNSS nije došao sa svojim kandidatom koji je predstavljen na IDEF-u 2013. Riječ je o vozilu na gusjenicama Kaplan LAWC-T (Light Armoured Weapon Carrier Concept – Tank).
Novost na kotačima
Iste dvije tvrtke natječu se i za kotačnu komponentu natječaja. Otokar ide s poznatim vozilom Cobra II 4×4 dok je FNSS prvi put predstavio svoj novi oklopnjak iz porodice Pars u konfiguraciji 4×4. Pars predstavlja prvo 4×4 vozilo tvrtke FNSS. Osim za protuoklopnu borbu vozilo može biti u raznim konfiguracijama kao što su izvidničko, ophodno i zapovjedno.
Pars 4×4 na prvi pogled podsjeća na njemačko-nizozemski Fennek. Ukupna je dužina 5 m, širina 2,5 m i visina 1,9 m. Može prevoziti do pet članova posade i dolazi u konfiguracijama s petorim ili dvojim vratima. Kabina posadi pruža zaštitu od NKB opasnosti.
Oklop je modularan i pruža, prema riječima predstavnika tvrtke, dobru zaštitu od balističkih prijetnji, mina i improviziranih eksplozivnih naprava i može se prilagoditi željama kupaca. Jednako je i s pogonom koji se sastoji od dizelskog motora po želji kupca koji ovisno od razine oklopne zaštite treba osigurati odnos snage i mase u rasponu 25 – 30 KS/t. Ovjes je potpuno neovisan s dvostrukim A-okvirima. Vozilo još ima hidropneumatske kočnice, središnji sustav regulacije tlaka u gumama i run-flat gume. Prilikom vožnje po dobrim cestama pogon se može prebaciti u konfiguraciju 4×2. Prijevoz zrakom je moguć s pomoću helikoptera Boeing CH-47 Chinook ili transportnih aviona u kategoriji C-130H Hercules i većih.
Spreman za plivanje
Pars 4×4 je amfibijsko vozilo i nije potrebna priprema prije ulaska u vodu. Pliva s pomoću dvije upravljive vodene mlaznice brzinom do 8 km/h. Posebno se ističe dobra sposobnost manevriranja u vodi uključujući i kretanje unatrag. Novi Pars ima i dobru taktičku pokretljivost na suhom; svladava uspone do 70 %, bočni nagib do 40 % i okomite prepreke do visine 50 cm. Za potrebe samo izvlačenja ugrađeno je hidraulično vitlo na prednjoj strani vozila. Najveća brzina iznosi 120 km/h, a domet je 700 km.
Na sajmu je vozilo prikazano s daljinski upravljanom vatrenom stanicom 12,7 mm Aselsan SARP. Može primiti vatrene stanice s topovima do kalibra 20 ili 25 mm, odnosno za protuoklopnu borbu već spomenutu novu Aselsanovu stanicu. Vozač i zapovjednik vozila imaju na raspolaganju dnevne i noćne kamere za bolju vidljivost iz vozila i za noćnu vožnju bez uporabe svjetala.
NBKO vozilo
Drugi aktualni natječaj Turske vojske je za taktička kotačna vozila specijalne namjene. Riječ je o ukupno 472 vozila raznih namjena: 121 zapovjedno vozilo, 217 izvidničkih vozila, 74 radarskih vozila i 60 NBK izvidničkih vozila. Otokar je na sajmu imao premijeru oklopnjaka Arma 8×8 u NBK inačici, dok FNSS planira prijaviti Pars 8×8 kao bazno vozilo za sve tražene namjene. Prikazana Arma 8×8 NBK je opremljena raznovrsnom specijalističkom opremom koja omogućava uzimanje uzoraka tla, vode i zraka, meteorološka mjerenja te provođenje kemijskih i drugih analiza. Vozilo ima šest članova posade i za samoobranu je opremljeno vatrenom stanicom KESKIN koja može biti naoružana strojnicama 7,62 mm ili 12,7 mm ili pak automatskim bacačem granata 40 mm.
Novi BVP
Možda je najveća vijest u pogledu oklopnih vozila na IDEF-u predstavljanje novog FNSS-ova borbenog vozila pješaštva Kaplan-20. Ovaj BVP mase oko 20 tona za sada postoji samo kao prototip i ove godine očekuje početak terenskih ispitivanja. Iako nije izravno namijenjen Turskoj vojsci očekuje se da će u idućih pet godina Turska krenuti u nabavu novih BVP-a te je to sigurno jedan od motiva razvoja Kaplana-20. U tom slučaju sigurno će se natjecati s Otokarovim Tulparom IFV. Sama činjenica da Turska ima već dva poodmakla projekta za novi BVP govori dosta o snazi njihove vojne industrije. Naravno, postojanje velikog klijenta, u ovom slučaju Turske vojske, preduvjet je za ovakvu situaciju. Ipak, barem za potrebe ovog prototipa uvezen je znatan dio elemenata vozila kao što su pogonski sklopovi, električni podsustavi i oklop. To pokazuje da ima još prostora za napredak u tehnološkoj razini domaće industrije.
Kaplan-20 može se opremiti s dvije inačice kupole FNSS Teber, inačicom s dva člana posade i daljinski upravljanom inačicom. Obje inačice mogu nositi top od 30 do 40 mm s time da je na IDEF-u izložen s daljinski upravljanom kupolom i topom ATK Bushmaster Mk 44 od 30 mm s dvostrukim punjenjem streljivom. Spregnuta strojnica 7,62 mm podrazumijeva se.
Veliki korisni prostor
Prema izjavama predstavnika tvrtke Kaplan-20 konstruiran je s namjerom osiguranja niskog termalnog i vizualnog potpisa. Ističu i da je unutarnji korisni prostor 40 % veći u usporedbi s drugim vozilima svoje mase, na primjer njihovim starijim oklopnjakom ACV koji vuče korijenje od američkog M113. S daljinski upravljanom kupolom vozilo nosi posadu od tri člana plus do osam vojnika, odnosno samo šest vojnika kada je u konfiguraciji s klasičnom kupolom.
Predstavljeni prototip Kaplana-20 opremljen je i francuskim sustavom za akustičku detekciju pucnja Metravib PILAR V. On je odabran i za francuski program novih oklopnih vozila Scorpion. Tu je i dopunska pogonska jedinica (APU) za osiguranje dodatne električne energije, ponajprije za razne ugrađene elektroničke uređaje. Vozilo je opremljeno dnevnim i noćnim kamerama za osiguranje vidljivosti u polju od 360 stupnjeva oko vozila.
Kaplan-20još uvijek nema odabran motor no trebao bi osigurati držanje koraka s novim turskim tenkom Altayem. Najveća brzina treba iznositi 70 km/h i odnos snage i mase od 25 KS/t. Vozilo ima dobre amfibijske sposobnosti, slične Parsu 4×4, i opremljeno je dvama vodomlaznim propulzorima na stražnjem kraju vozila. Gusjenice su gumene, njemačkog proizvođača Diehl, čime se smanjuju vibracije i buka prilikom vožnje što pak rezultira smanjenim zamorom posade i dužim trajanjem razne opreme ugrađene u vozilu.
Pitanje zaštite
Vozilo je duljine 6,5 m, širine bez dodatnog oklopa 3,15 m i visine bez kupole 2 m. Konfiguracija ovog BVP-a je klasična s motorom naprijed i korisnim prostorom u sredini i stražnjem dijelu. Pristup motoru moguć je iznutra kroz kabinske otvore te izvana preko otvora na prednjem kraju. Dva spremnika za gorivo smještena su na zadnjem kraju vozila i u potpunosti su oklopljena i izolirana od ostatka vozila.
Kaplan-20 je relativno lagan u usporedbi s drugim modernim BVP-ima kao što je njemačka Puma, ali i Otokarov Tulpar IFV. I mnogi stariji BVP-i odavno su premašili 20-ak tona dodavanjem prijeko potrebnog dodatnog oklopa i druge opreme. Stoga se nameće pitanje adekvatnosti zaštite koju pruža posadi. Naravno da moderni materijali i minijaturizacija svekolike opreme pridonose manjoj masi vozila. No, na primjeru razvoja drugih oklopnih vozila, u pravilu, vidi se tendencija rasta mase unatoč napretku tehnologije. S druge strane, možda Turska vojska preferira veću taktičku pokretljivost i amfibijske sposobnosti nasuprot oklopu.
Napredak tenka
Tenk Altay koji razvija Otokar prikazan je u konfiguraciji za serijsku proizvodnju. Prije same proizvodnje predstoje opsežna ispitivanja dva predserijska prototipa. Od ostalih oklopnih novosti na IDEF-u 2015 vrijedi spomenuti novi aktivni sustav zaštite tvrtke Aselsan pod imenom AKKOR. Ovaj je sustav namijenjen obrani tenkova i drugih oklopnih vozila od protuoklopnih raketnih projektila. AKKOR djeluje kroz meke mjere, to jest ometanje sustava vođenja raketa i kroz tvrde mjere, odnosno fizičko uništavanje rakete. Prikazani sustav je bio ugrađen na oklopni transporter Arma 6×6. Slike pokazuju da se sastoji od četiri senzora – vjerojatno radarska kojima pokriva 360 stupnjeva i dva dvostruka pokretna lansera protumjera, to jest vjerojatno posebnih granata za uništavanje nadolazećih projektila.
Vedran SLAVER
{/fdshortcode}