Abeceda 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva

Uz Dan postrojbe i 28. obljetnicu ustrojavanja 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, 21. ožujka 1992. – 21. ožujka 2020., donosimo na jednom mjestu sve ključno o 93. krilu HRZ-a iz vojarne “Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku Donjem

Akrobatske grupe – hrvatska “Krila Oluje” i francuska “Patrouille de France” iznad Zadra i u Zemuniku

 

A Avioni u sastavu 93. krila

93. krilo raspolaže sljedećim tipovima aviona:
ZLIN 242 L
Pilatus PC-9M
Canadair CL-415
Air Tractor AT-802A Fire Boss (na plovcima)
AT-802A/F (na kotačima).

B Brojne akcije hitnih medicinskih prevoženja, traganja i spašavanja

Letačke posade 395. eskadrile transportnih helikoptera provode svakodnevna 24-satna dežurstva za medicinski prijevoz pacijenata, najčešće s hrvatskih otoka do Kliničkog bolničkog centra Split. Zajedno s letačkim posadama, u akcijama zbrinjavanja pacijenata sudjeluju i medicinski timovi Zavoda za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije. Letačke posade sudjeluju također, zajedno s timovima Hrvatske gorske službe spašavanja, u akcijama potrage i spašavanja. Tako su posade u zadnjih deset godina (2010. – 2019.) prevezle oko 4800 pacijenata te sudjelovale i u 185 potražnih akcija.

U akcijama potrage iz zraka sudjeluju i letačke posade s avionom Pilatus PC-9M iz zrakoplovne sastavnice Obalne straže RH iz sastava 392. eskadrile aviona.

C Canadairi iz Zemunika Donjeg u prijelaznoj floti europskih snaga za gašenje požara

Republika Hrvatska deklarirala je od 2019. spremnost sudjelovanja dvaju protupožarnih aviona Canadair CL-415 u Europskom mehanizmu civilne zaštite (rescEU).

Tim projektom EU uspostavlja dodatne kapacitete u cilju jačanja postojećih snaga za odgovor na nesreće i katastrofe, koji bi se koristili nakon što se iskoriste svi nacionalni kapaciteti države koja traži pomoć. Tako je šest članica EU-a stavilo svoje zrakoplove na raspolaganje prijelaznoj floti rescEU-a (po dva aviona iz Hrvatske, Grčke, Italije i Španjolske, jedan iz Francuske te šest helikoptera iz Švedske).

Č Čuvari Hrvatske od požara

93. krilo zajedno s vatrogascima na terenu i uz potporu snaga Hrvatske kopnene vojske, Hrvatske ratne mornarice, besposadnih zrakoplovnih sustava, kao i ostalih sastavnica sustava domovinske sigurnosti, sudjeluje u obrani Hrvatske od požara. Najveći je angažman u ljetnim mjesecima (lipanj – rujan), kad je i glavni napor protupožarne sezone. Postrojba sudjeluje u gašenju požara sa šest Canadaira CL-415, šest Air Tractora AT-802, dok helikopterima Mi-8MTV-1 uz gašenje požara osigurava prijevoz vatrogasaca i opreme do požarišta na nepristupačnim terenima.

D Dom “Krila Oluje”

93. krilo dom je akrobatske grupe HRZ-a “Krila Oluje”, koju čine piloti iz sastava 392. eskadrile aviona. Lete u grupi od šest pilota na avionima Pilatus PC-9M.

Zadaća grupe prezentacija je vještine, discipline, timskog rada i visokog stupnja obučenosti pripadnika HRZ-a i Hrvatske vojske u cjelini.

Početkom njezina djelovanja smatra se nastup u formaciji od četiriju aviona prigodom otvaranja Europskog prvenstva u jedrenju 23. srpnja 2004. u Zadru. Prvi je put pod imenom “Krila Oluje” predstavljena javnosti 5. kolovoza 2005. u Kninu povodom obilježavanja desete obljetnice VRO Oluja, po kojoj je i nazvana. Od kraja 2005. leti u sastavu od pet aviona, a prvi let u sastavu od šest aviona izvela je 2009. godine.

U 15 godina djelovanja “Krila Oluje” imala su 203 nastupa, od toga 146 u Hrvatskoj i 57 inozemnih, u 15 zemalja.

Zbog atraktivnog letačkog programa i zahtjevnosti izvođenja pojedinih elemenata, svrstana je u vrh svjetskog akrobatskog letenja i prisutna na najpoznatijim svjetskim aeromanifestacijama. Redovit je gost na obilježavanjima najvažnijih obljetnica iz Domovinskog rata, kao i na različitim manifestacijama u Hrvatskoj.

Ove je godine pokrenut proces ugradnje i modifikacije dimne instalacije na avionima Pilatus PC-9M, čime nastupi grupe dobivaju dodatnu atrakciju.

Nakon završetka obuke novih skupina pilota na helikopterima OH-58D Kiowa Warrior iz sastava Eskadrile helikoptera 93. zb HRZ letačke posade nastavljaju cikluse trenažnih letova

E Eskadrile – udarna snaga 93. krila

Postrojba je ustrojena od četiriju eskadrila:
392. eskadrila aviona
393. eskadrila helikoptera
395. eskadrila transportnih helikoptera
855. protupožarna eskadrila.

U sastavu postrojbe je i Zapovjedništvo, Zapovjedna satnija i Zrakoplovno-tehnička satnija za održavanje, opsluživanje i potporu letenja.

F Fundus Muzeja vojne zrakoplovne tehnike

Posjetitelji 93. krila u vojarni “Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku Donjem mogu razgledati i vojnu zrakoplovnu tehniku. Izloženo je devet starih aviona i helikoptera, čime 93. krilo obogaćuje ponudu sadržaja koje vojarna u Zemuniku Donjem prezentira javnosti i posjetiteljima. Fundus čine:
avioni: Soko J-20 Kraguj, Soko N-60 Galeb G-2, Utva-66, Utva-75, MiG-21U, Soko J-21 Jastreb i Douglas C-47 B Skytrain.
helikopteri: MIL Mi-8, Hughes (MHDC) 500 D.

G Gabrijel – naslovnik vojne kapelanije

Vojna kapelanija “Sv. Gabrijel Arkanđeo” ustanovljena je na obljetnicu smrti blaženog Alojzija Stepinca 10. veljače 1998. godine. Skrbi se o duhovnim potrebama pripadnika postrojbi Hrvatske vojske koje se nalaze u vojarni u Zemuniku Donjem. Prvi vojni kapelan bio je don Tomislav Baričević, a sadašnji je pater Ivo Topalović.

H Helikopteri u sastavu 93. krila

93. krilo opremljeno je sljedećim tipovima helikoptera:
Bell-206 B
OH-58D Kiowa Warrior
Mi-8MTV-1
Mi-8T
Mi-171VA.

I Iz povjesnice

Zemunik Donji
– 6. studenog 1991. ustrojena Eskadrila jurišne avijacije, danas 392. eskadrila aviona
– 21. ožujka 1992. ustrojena Zrakoplovna baza “Zadar”, danas 93. krilo
– 24. siječnja 1993. u VRO Maslenica oslobođena vojarna u Zemuniku Donjem, danas vojarna “Pukovnik Mirko Vukušić”
– 21. ožujka 1993. u Škabrnji, u obrani dostignutih crta u VRO Maslenica, smrtno stradava šest pripadnika postrojbe: Marijan Grdović, Marin Jerak, Milan Mrdalj, Šime Smolić, Darko Torbarina i Mladen Veleslavić.
– 9. srpnja 1993. prvi avion Utva-75 sletio u vojarnu u Zemuniku Donjem
– 25. srpnja – 7. rujna 1994. provedeno selekcijsko letenje prvog naraštaja hrvatskih vojnih pilota
– 10. travnja 1994. ustrojena Protupožarna eskadrila, danas 855. protupožarna eskadrila
– 10. travnja 1995. preustrojem Hrvatske vojske objedinjena Zrakoplovna baza “Zadar” i Zrakoplovno-nastavno središte u postrojbu pod nazivom Zrakoplovno vojno učilište, buduće Učilište HRZ-a i PZO-a “Rudolf Perešin”
– 8. ožujka 1996. ustrojena Eskadrila za obuku pilota helikoptera, danas 393. eskadrila helikoptera.
Od 2003. u skladu s novim preustrojem HV-a ponovno djeluje postrojba pod nazivom 93. zrakoplovna baza, danas 93. krilo.Dana 27. siječnja 2020., u najvećoj tragediji postrojbe nakon Domovinskog rata, u padu helikoptera OH-59D Kiowa Warior kod Zablaća u blizini Šibenika poginuli su piloti bojnik Marin Klarin i natporučnik Tomislav Baturina.

Divulje

– 17. listopada 1990. prvo okupljanje hrvatskih zrakoplovaca na sportskom aerodromu u Sinju (jezgra iz koje će biti ustrojen Samostalni zrakoplovni vod)
– 1. lipnja 1991. – 7. veljače 1992. djelovanje Samostalnog zrakoplovnog voda u sastavu 4. brigade Zbora narodne garde (ZNG)
– 6. studenog 1991. ustrojena Mješovita zrakoplovna eskadrila Split-Divulje, danas 395. eskadrila transportnih helikoptera
– 22. prosinca 1991. oslobođena vojarna u Divuljama, danas vojarna “Knez Trpimir”
– 26. siječnja 1992. u zrakoplovnoj nesreći aviona An-2 u Šimcima kod Sinja poginuli su pripadnici Samostalnog zrakoplovnog voda 4. brigade ZNG-a: Branko Fridel, Boris Kekez, Davor Šabić, Mladen Škalic i Bojan Vojvoda
– 1. srpnja 1992. prvi letovi borbenih aviona MiG-21 s aerodroma Split u akcijama obrane Hrvatske
– 26. siječnja 1993. prvi zračni prijevoz ranjenika iz Bosne i Hercegovine helikopterima Mi-8
– 6. kolovoza 1993. ustrojena 95. zrakoplovna baza, koja djeluje do 2007. godine.

J Južno krilo HRZ-a

Preimenovanjem postrojbe iz 93. zrakoplovna baza u 93. krilo, a zbog razmještaja u dvjema vojarnama u kojima djeluje (vojarna “Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku Donjem kod Zadra i vojarna “Knez Trpimir” u Divuljama kod Trogira), kao i spektra zadaća koje izvršava na teritoriju od Dubrovnika do Istre (medicinski prijevoz, potrage i spašavanja, gašenje požara iz zraka), postrojba se u dijelu javnosti percipira i kao južno krilo HRZ-a.

K Kolijevka školovanja hrvatskih vojnih pilota

Od prvog naraštaja hrvatskih vojnih pilota, koji su upisani na studij 1992., pa sve do 28. naraštaja, upisanog 2019. godine, svi kadeti dolaze na selekcijsko letenje i letačku obuku u 93. krilo u Zemuniku. Svi piloti koji su uspješno završili školovanje ponikli su u toj postrojbi.

L Letačke obuke i preobuke

selekcijsko letenje na avionu ZLIN 242 L
temeljna letačka obuka na avionu ZLIN 242 L
letačka obuka za pilote aviona na Pilatusu PC-9M
letačka obuka za pilote helikoptera na Bellu 206B
letačka preobuka za pilote na helikopterima OH-58D Kiowa Warior
letačka preobuka za kopilote i kapetane na avionu Canadair CL-415
letačka preobuka za pilote na avionu Air Tractor AT-802
letačka preobuka za kopilote i kapetane na helikopteru Mi-8MTV-1.

M Međunarodne misije 93. krila

Pripadnici 93. krila sudjeluju u sastavu hrvatskog kontingenta u međunarodnim misijama:
mirovna operacija NATO-a KFOR (Kosovo Force) na Kosovu
NATO-ova misija potpore miru Odlučna potpora (Resolute Support) u Afganistanu.

N Nagrade i priznanja

Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu CIAF, Češka, “Krila Oluje” (2012.)
Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu RDAF, Danska,
“Krila Oluje” (2012.)

Nagrada Grada Zadra za doprinos u promociji grada Zadra u svijetu, “Krila Oluje” (2013.)
Turistički cvijet – kvaliteta za Hrvatsku, Eskadrila transportnih helikoptera za izniman doprinos u sigurnom odvijanju turističke sezone (2013.)

Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu CIAF, Češka, “Krila Oluje” (2014.)
Ponos Hrvatske, Eskadrila transportnih helikoptera za izniman doprinos u hitnom medicinskom prevoženju pacijenata i akcijama potrage i spašavanja (2014.)

Nagrada Dubrovačko-neretvanske županije, Eskadrila transportnih helikoptera za izniman doprinos u hitnom medicinskom prevoženju pacijenata s juga Hrvatske (2014.)

Nagrada za najbolji nastup na međunarodnom aeromitingu RIAT, Ujedinjeno Kraljevstvo, “Krila Oluje” (2016.)

Nagrada za najprecizniji nastup SIAF, Slovačka, “Krila Oluje” (2017.)

Čovjek – ključ uspjeha u turizmu, 93. zrakoplovna baza za izniman doprinos sigurnosti turističke sezone (2017.)

Nagrada Šibensko-kninske županije, 93. zrakoplovna baza zbog iznimnog doprinosa u obrani županije, kao i sigurnom odvijanju turističke sezone kroz aktivnosti i angažman letačkih posada u gašenjima požara iz zraka (2017.)

Priznanje svete Stošije, Protupožarna eskadrila za izniman doprinos zračnih protupožarnih snaga u obrani ugroženih na kopnu, priobalju i otocima u gašenju požara tijekom protupožarne sezone 2017. (2018.)

Godišnja nagrada Zadarske županije, 93. zrakoplovna baza za iznimna postignuća u području zaštite, spašavanja i humanitarnog rada (2018.)

Plava vrpca Vjesnika, Letačka posada Eskadrile transportnih helikoptera s timom Hrvatske gorske službe spašavanja za izniman pothvat spašavanja na moru (2019.).

O Oslobađanje vojarne u Zemuniku Donjem u VRO Maslenica

Dana 24. siječnja 1993. u VRO Maslenica oslobođena je vojarna u Zemuniku Donjem, što je omogućilo dolazak postrojbe u matičnu vojarnu i početak letačkih aktivnosti. U oslobađanju vojarne značajnu su ulogu imali pripadnici 93. zrakoplovne baze.

Pješačka satnija 93. zrakoplovne baze nalazila se prije akcije Maslenica na položajima neposredno uz vojarnu. Jedan vod bio je raspoređen na širem području Kosovića mosta, dok su druga dva voda bila uz civilnu pistu na komunikaciji Zemunik Donji – Galovac – Sukošan i na brdu Sveti Martin. Kad je akcija počela, Pješačka satnija ojačana je vodom zrakoplovnih tehničara i dragovoljcima 93. zrakoplovne baze. Napad se odvijao iz dvaju pravaca: Sveti Martin – Iglića brig – Babindub – Travičina glavica te civilna pista – vojni toranj. Zapovijed za ovladavanje prostorom vojarne i civilnog aerodroma dobili su 22. siječnja, a nakon dva dana prvi pripadnici postrojbe ulaze na prostor vojarne i u suradnji s ostalim postrojbama HV-a oslobađaju civilni i vojni kompleks aerodroma.

Nakon oslobađanja vojarne počinje razminiranje objekata i prostora, posebice uzletno-sletnih staza, ispod kojih je neprijatelj postavio oko deset tona eksploziva s namjerom potpunog onesposobljenja za uporabu. No, neprijatelj nije imao vremena ostvariti taj naum te su nakon razminiranja stvoreni uvjeti za početak letačkih aktivnosti postrojbe.

P Popis svih zapovjednika 93. krila od ustrojavanja do danas:

pukovnik Krešimir Jakovina (21. ožujka 1992. – 18. veljače 1993.)
brigadir Josip Njari (19. veljače 1993. – 15. kolovoza 1998.)
brigadir Ivan Gulišija (16. svibnja 2003. – 28. veljače 2007.)
brigadir Miroslav Kovač (1. ožujka 2007. – 30. lipnja 2012.)
brigadir Karol Lučan (1. srpnja 2012. – 14. listopada 2017.)
brigadir Mario Pleša (15. listopada 2017. – 14. svibnja 2018.)
pukovnik Krešimir Ražov (1. lipnja 2018. – 30. lipnja 2019.)
brigadir Mario Pleša (1. srpnja 2019. – 25. studenog 2019.) 
brigadir Željko Ninić (od 26. studenog 2019.). 

R Rođene bebe u helikopterima Mi-8MTV-1

Letačke posade 395. eskadrile transportnih helikoptera svjedočile su rođenju nekoliko beba:
30. kolovoza 2013. na hitnom medicinskom letu s otoka Korčule do KBC-a Split
16. travnja 2015. na hitnom medicinskom letu s otoka Korčule do KBC-a Split
6. kolovoza 2015. na hitnom medicinskom letu s otoka Visa do KBC-a Split
12. travnja 2018. na hitnom medicinskom letu s otoka Brača do KBC-a Split.

S Spomenici u vojarni

spomenik poginulom pilotu stožernom brigadiru Rudolfu Perešinu
spomenik hrvatskim braniteljima osloboditeljima vojarne “Pukovnik Mirko Vukušić”
spomen-ploča poginulim pripadnicima postrojbe.

Š Školovanje inozemnih vojnih pilota

Dosad je u 93. krilu letačku obuku završilo 45 inozemnih pilota, od kojih je 38 iz Sultanata Omana, tri iz Mađarske, dva iz Češke te po jedan iz Sjeverne Makedonije te Bosne i Hercegovine.

T Tehničari, visokostručno osoblje koje se skrbi o ispravnosti tehnike

Uz letački sastav, zrakoplovni tehničari drugi su stup 93. krila. Skrbe se o tehničkoj ispravnosti i održavanju svih tipova aviona i helikoptera. Djeluju u svakoj od četiriju eskadrila, a obavljaju preglede te otklanjaju kvarove kroz prvi i drugi stupanj održavanja tehnike i to kroz specijalnosti:
ZIM – zrakoplov i motor
IRE – instrumenti i radio-radarska i elektrooprema zrakoplova
ZN – zrakoplovno naoružanje.

U Uspješni i u pružanju pomoći u drugim zemljama

Hrvatske zračne protupožarne snage razvile su i sposobnost pružanja humanitarne pomoći u gašenju požara u drugim zemljama. Dosad su sudjelovale u 19 međunarodnih misija gašenja požara. Pregled angažiranosti:

Bosna i Hercegovina 7 misija: 2011. (1 x Canadair CL-415); 2012. (1 x Canadair CL-415, 2 x Canadair CL-415, 1 x Canadair CL-415 ); 2013. (2 x Canadair CL-415, 2 x Canadair CL-415); 2017. (2 x Canadair CL-415)

Izrael 4 misije: 2010. (1 x Canadair CL-415); 2016. i 2017. (2 x Canadair CL-415); 2019. (1 x Canadair CL-415)

Crna Gora 3 misije: 2003. (1 x Canadair CL-415.); 2012. (2 x helikopter Mi-8MTV); 2017. 2 x Canadair CL-415).

Grčka 2 misije: 2007. i 2012. (1 x Canadair CL-415)

Italija 1 misija: 2017. (2 x Canadair CL-415)

Portugal 1 misija: 2013. (2 x Canadair CL-415)

Sjeverna Makedonija 1 misija: 2007. (1 x Canadair CL-415).

Uz gašenje požara, postrojba je 2012. pružala pomoć u Crnoj Gori, dostavljajući helikopterom Mi-8MTV hranu i lijekove stanovništvu pogođenom snježnom nepogodom. Tim je helikopterima postrojba 2014. pružala i humanitarnu pomoć stanovništvu poplavljenih područja u Bosni i Hercegovini.

V Vojarna “Pukovnik Mirko Vukušić” u Zemuniku Donjem, sjedište 93. krila

Vojarna je dobila ime po pukovniku Mirku Vukušiću, pilotu HRZ-a poginulom u akciji borbenog leta aviona An-2 koji su pogodile neprijateljske snage 2. prosinca 1991. iznad Otoka kod Vinkovaca. Zajedno s njim poginuo je i pilot pukovnik Marko Živković te padobranci Ante Plazibat i Rade Griva.
Mirko Vukušić bio je jedan od osnivača i zamjenik zapovjednika Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek (SZVO), jedne od prvih zrakoplovnih postrojbi u Domovinskom ratu, ustrojene 15. listopada 1991. u Đakovu pri Operativnoj zoni Osijek.

Pripadnici Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek poseban su doprinos dali u obrani Vukovara. Dopremali su pomoć hrvatskim braniteljima izbacujući iz zraka sanduke lijekova i krvne plazme.
Ostat će zapamćeni i po izbacivanju po neprijateljskim položajima improviziranih eksplozivnih naprava, tzv. bojler-bombi, koje su uz borbeni imale i velik psihološki učinak u obrani istočne Slavonije.

Z Znak 93. krila

Novi znak postrojbe nastao je u ožujku 2020., povodom obilježavanja 28. obljetnice ustrojavanja i djelovanja postrojbe, a nakon najnovijeg preustroja i preimenovanja iz 93. zrakoplovne baze u 93. krilo. Autor je dizajner vojnog znakovlja Božo Kokan.

Znak je na okruglom štitu, obrubljen dvodijelnom lentom s natpisom naziva postrojbe i pripadnosti grani HRZ-a. Lente su uvezane isječkom hrvatskog pleternog ornamenta. Središnji dio znaka stilizirana su krila sokola, univerzalnog simbola zrakoplovstva, ali i novog naziva postrojbe – 93. krilo. Krila su povezana stiliziranim štitom kao simbolom obrane. Štit nosi stiliziranu glavu leoparda, simbola Dalmacije, s obzirom na smještaj postrojbe na dvjema lokacijama: u vojarnama u Zemuniku Donjem i Divuljama. Pripada hrvatskom grbu iz XIV. stoljeća, čiji je kameni ulomak pronađen u Ostrovici u Zadarskoj županiji. Ispod štita i krila stilizirana je elisa aviona i rotor helikoptera, dok središnju podlogu znaka zauzima rondela, koja se nalazi na svim zrakoplovima HRZ-a.

Ž Županije u kojima se bilježi najveći angažman 93. krila

Zadarska, Šibensko-kninska, Splitsko-dalmatinska, Dubrovačko-neretvanska, Ličko-senjska te Primorsko-goranska i Istarska županija područja su na kojima je najveći angažman zračnih snaga 93. krila, i to kroz akcije gašenja požara iz zraka, hitni medicinski prijevoz pacijenata te potrage i spašavanja iz zraka.

Tekst i foto: Marinko Karačić, arhiva 93. krila