Svijet je obišla vijest da su Amerikanci 13. travnja na kompleks tunela koje je za…
AIRPOWER22 – najveća europska zrakoplovna manifestacija
Organizatori i glavni financijeri s ponosom su isticali kako je airshow u austrijskom gradu Zeltwegu ove godine najspektakularniji na Starom Kontinentu. Za takvu su tvrdnju imali puno dobrih razloga
Na ovogodišnjem AIRPOWER-u, održanom pod motom Iznad oblaka!, nastupilo je 20 zemalja, uglavnom predstavljenih ratnim zrakoplovstvima. Među 200 različitih tipova vojnih i civilnih zrakoplova bilo je 50 austrijskih. Tijekom oba dana airshow je obišlo oko 275 000 posjetitelja koji su bili u samoj zrakoplovnoj bazi, a, prema naknadnim izvješćima, još oko 25 000 promatralo ga je izvan nje. Svi su oni 2. i 3. rujna mogli uživati u bogatom i atraktivnom devetosatnom programu s po 35 letačkih točki, dok je na statičkom prikazu u zrakoplovnoj bazi bilo izloženo više od 60 različitih tipova zrakoplova te brojnih pratećih zrakoplovnih sadržaja.
Organizatori AIRPOWER-a s velikim zadovoljstvom ističu kako je airshow u cijelosti održan prema planu i bez većih problema. Za to je svakako bila zaslužna jednogodišnja priprema, s angažiranih 6500 članova različitog osoblja, što je uključivalo 4500 pripadnika austrijskog OS-a, tj. djelatnog i pričuvnog sastava ratnog zrakoplovstva i kopnene vojske. Usporedbe radi, vrijedi napomenuti i to kako djelatni sastav austrijskog OS-a čini oko 22 000, a pričuvni oko 125 000 pripadnika. Da organizator nije htio ništa prepuštati slučaju, govori i činjenica kako je među angažiranim osobljem bilo više od 350 pripadnika različitih medicinskih timova.
Deseto izdanje
Gradić Zeltweg u srcu je austrijske savezne pokrajine Štajerske. Sa svojih 7000 stanovnika ove je godine bio domaćin desetom izdanju AIRPOWER-a. Prvi airshow u Zeltwegu, koji je otpočetka zamišljen kao dvodnevni događaj, održan je 20. i 21. lipnja 1997. pod nazivom International Air Day. Iduće je izdanje održano 2000., pod novim nazivom AIRPOWER, koji je zadržan do danas. Organizatori su otpočetka isticali ambiciju da treba imati naglašen međunarodni karakter. Isto tako, kategorični su da će se održavati na najvišoj mogućoj razini, s besplatnim ulazom za sve posjetitelje, što je definiralo mogućnosti i ritam održavanja airshowa otprilike svake dvije-tri godine. Tako su iduća izdanja bila 2003., 2005., 2009., 2011., 2013., 2016. i 2019. Iz godine u godinu na AIRPOWER-u sve se više sudionika predstavlja svojim atraktivnim letačkim programom i atraktivnom shemom bojenja zrakoplova. Zeltweg je tako postao pozornica na kojoj se uz atraktivan letački program s borbenim avionima i helikopterima može uživati u jedinstvenom letačkom programu s akrobatskim elementima na vojnim transportnim avionima i helikopterima. Iz proteklih godina neizostavno treba spomenuti letačke programe švicarske AS332 Super Pume, švedskog C-130 Herculesa ili talijanskog C-27J Spartana. Treba napomenuti i to kako na AIRPOWER-u redovito nastupaju vodeće svjetske vojne akrogrupe. Takav program ubrzo je počeo privlačiti sve više zainteresiranih pa je postalo uobičajeno da svako izdanje AIRPOWER-a okupi između dvjesto i tristo tisuća posjetitelja iz više europskih zemalja. Sve je to u rangu najvećeg svjetskog vojnog airshowa RIAT (Royal International Air Tattoo), koji se održava u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Štajerska zrakoplovna manifestacija tradicionalno je ponajviše orijentirana na vojne sudionike, koji su i ove godine činili većinu letačkog programa te statičkog prikaza. Međutim, i civilna zrakoplovna industrija imala je priliku pokazati svoje zrakoplove, što je dobro iskoristila austrijska tvrtka Diamond Aircraft. Bila je zastupljena u letačkom programu i na statičkom prikazu s više tipova aviona – i u civilne, i u vojne svrhe.
Zrakoplovna je povijest od početka AIRPOWER-a vrlo bitno programsko usmjerenje za organizatore. Stoga u letačkom dijelu programa, ali i na statičkom dijelu prikaza nastoje imati avione proizvedene prije 80 i više godina, odnosno njihove replike. Tako su posjetitelji proteklih godina mogli uživati u simuliranju zračne borbe između aviona iz razdoblja Prvog svjetskog rata Fokker Dr.I i FVM Ö 1 Tummelisa, kao i borbenih aviona iz razdoblja Korejskog rata F-86 i MiG-15.
Čuvar austrijskog neba
Zrakoplovna baza Hinterstoisser nazvana je po austrijskom zrakoplovcu Franzu Hinterstoisseru (1863. – 1933.), koji je 1902. balonom preletio Alpe od Salzburga do Zeltwega. Najveća je i najvažnija zrakoplovna baza Austrijskog ratnog zrakoplovstva (Österreichische Luftstreitkräfte) i u njoj je danas smještena borbena komponenta.
Austrija tijekom 1987. nabavlja od Švedske borbene avione Saab J 35ÖE Draken, ukupno 24, koji su bili smješteni u Zeltwegu. Bili su to prvi austrijski nadzvučni borbeni avioni i u operativnoj uporabi ostali su do 2005., zaduženi za nadzor i zaštitu austrijskog neba. Zanimljivo je napomenuti i to kako je Austrija uz Drakene za nadzor svojeg neba koristila i švedske dozvučne mlazne avione Saab 105OE, koji su iz operativne uporabe povučeni početkom 2021. godine.
Kratko vrijeme, Austrija iz zrakoplovne baze u Zeltwegu koristi unajmljene švicarske borbene avione F-5E Tiger II, kao privremeno rješenje do nabave novog borbenog aviona. Tijekom 2007. u Zeltweg stiže prvi od ukupno 15 novonabavljenih borbenih aviona Eurofighter EF-2000 Typhoon II. Njima je opremljeno austrijsko borbeno zrakoplovno krilo Überwachungsgeschwader s dvije eskadrile, zaduženo za zaštitu austrijskog neba. Uz Eurofightere, u Zeltwegu su smještene i eskadrile sa školskim avionima Pilatus PC-7 i Diamond Aircraft DA40NG, namijenjenim za temeljnu i naprednu obuku vojnih pilota.
Jedan je od tradicionalno najatraktivnijih dijelova letačkog programa na AIRPOWER-u nastup para austrijskih Eurofightera koji simuliraju presretanje uljeza u austrijskom zračnom prostoru. Tijekom ovogodišnjeg programa prikazano je presretanje austrijskog vojnog transportnog aviona C-130K Hercules. Uz presretanje uljeza, program austrijskih Eurofightera potom čini prikaz zračne borbe dvaju aviona, što piloti uspijevaju obaviti na maloj visini i brzini kako bi gledatelji mogli što više uživati. Prizor je to koji itekako vrijedi vidjeti, ali i čuti. Domaćini ponosno ističu atraktivnost tog programa te kako su ove godine za njega na RIAT-u 2022 dobili nagradu Royal Air Force Charitable Trust za najbolji letački program koji je izvelo strano zrakoplovstvo.
Vrijedi napomenuti i da su austrijski Eurofighteri od 2021. članovi udruženja NATO Tiger Association, koje promiče suradnju ratnih zrakoplovstava u sklopu Sjevernoatlantskog saveza. Atraktivna je posebnost koju donosi članstvo u tom udruženju bojenje cijelog zrakoplova ili samo jednog njegova dijela u lik tigra odnosno uzorak tigrova krzna. Austrijsko ratno zrakoplovstvo ove je godine na AIRPOWER-u premijerno predstavilo prvi Eurofighter koji je u cijelosti obojen u kombinaciji rondele RZ-a te tigrove glave i krzna.
Velika formacija
Ovogodišnji je devetosatni letački program službeno otvoren velikom formacijom aviona i helikoptera Austrijskog ratnog zrakoplovstva. Nju su činili jedan borbeni avion Eurofighter Typhoon, tri transportna aviona Pilatus PC-6, devet transportnih helikoptera Aérospatiale SA-316B Alouette III te jedan novi višenamjenski helikopter Leonardo AW169M. Posebnost te formacije bio je nastup helikoptera Alouette III s koreografijom: nosili su velike zastave svih austrijskih saveznih pokrajina. Sve to bilo je praćeno dojmljivom glazbom pod nazivom Vibes in the Sky, koju je izvelo 100 austrijskih vojnih glazbenika. Riječ je o djelu njemačkog skladatelja Tristana Schulzea, autora glazbe za više svjetskih filmskih hitova.
Najavljeno je i da je nastup lakih transportnih helikoptera Alouette III bio i posljednji, barem kao aktivnih letjelica. Nakon 55 godina operativne uporabe u Austrijskom ratnom zrakoplovstvu, 2023. zamijenit će ih 18 novih višenamjenskih helikoptera Leonardo AW169M. Tijekom ovogodišnjeg AIRPOWER-a još jedan nastup bio je najavljen kao oproštajni. Radi se o češkom borbenom helikopteru Mil Mi-24V, koji ta zemlja tijekom 2023. povlači iz operativne uporabe, a planira ga zamijeniti borbenim helikopterima AH-1Z Viper.
Za ovogodišnji je atraktivni letački program, među ostalim, bilo zaslužno više zajedničkih i pojedinačnih nastupa. Talijansko ratno zrakoplovstvo predstavljala je akrogrupa Frecce Tricolori na avionima Aermacchi MB-339-A/PAN. Iz švicarske su došli njihovi kolege iz skupine Patrouille Suisse na avionima Northrop F-5E Tiger II. Grčko ratno zrakoplovstvo istaknulo se sa Zeus Demo Teamom na avionu F-16C Block 52+, a belgijsko Dream Viper Teamom na avionu F-16AM. Šveđani su stigli sa solo programom aviona Saab JAS39 Gripen, baš kao i Mađari, koji su Gripenu pridodali i borbeni helikopter Mil Mi-35. Njemačko ratno zrakoplovstvo predstavljala je posada s borbenim helikopterom Airbus H665 Tiger UHT. Veliku pozornost privukao je nastup Američkog ratnog zrakoplovstva s preletom dvaju strateških bombardera B-52H Stratofortress, koji su doletjeli iz zrakoplovne baze u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Za atraktivan povijesni dio letačkog programa, uz Red Bullov leteći zrakoplovni muzej, bili su zaslužni i poljski MiG-15 te švedski Saab J35 Draken. Posebnu pozornost privukla je replika prvog operativnog mlaznog lovca iz Drugog svjetskog rata. Riječ je o Messerschmittu Me 262 Schwalbe, koji je 2005. izgradila američka Messerschmitt Foundation i s njim nastupa na najvećim svjetskim zrakoplovnim manifestacijama.
Uspješan nastup HRZ-a
Za uspješnost i atraktivnost letačkog programa ovogodišnjeg AIRPOWER-a itekako je zaslužno i Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Predstavljeno je nadzvučnim borbenim avionom MiG-21UMD iz sastava 91. krila te nastupom akrogrupe “Krila Oluje” na Pilatusima PC-9M iz sastava 93. krila.
Organizatori su ove godine izrazili veliku želju da u programu imaju hrvatski MiG-21, posebice zato što se radi o avionu koji je ikona svjetske vojne zrakoplovne povijesti. Bliži se kraju operativne uporabe, a Hrvatsko ratno zrakoplovstvo trenutačno je jedino u Europi koje aktivno leti na tom tipu borbenog aviona. Dakle, HRZ je ove godine prvi put na AIRPOWER-u nastupio s avionom MiG-21. Bio je to ujedno i najveći međunarodni airshow na kojem je HRZ nastupao s tim tipom aviona. Tijekom programa hrvatski piloti demonstrirali su temeljne manevre koje je s tim legendarnim presretačem moguće izvesti na maloj visini i pri maloj brzini. Posebno zadovoljstvo i ponos hrvatskih posjetitelja pobudila je hrvatska zastava koju su naši migovci nosili u kabini aviona. Sve je to ostavilo snažan dojam na posjetitelje.
Za akrogrupu “Krila Oluje” ovo je bio peti nastup na AIRPOWER-u. Njezini brojni fanovi, koji je godinama prate na međunarodnim nastupima, ističu kako je na ovogodišnjem AIRPOWER-u imala jedan od najboljih nastupa. Potvrdili su kako je riječ o jednoj od najboljih vojnih akrogrupa na svijetu, koja svoj program izvodi na turboelisnim avionima. Tijekom dvadesetominutnog programa izvela je više atraktivnih manevara, a treba istaknuti i to kako je jedina vojna akrogrupa na svijetu koja izvodi manevar tailslide u formaciji s tri aviona. Treba istaknuti i to kako je službeni komentator njezina programa, također pripadnik 93. krila HRZ-a, program vrhunski komentirao na tri jezika: njemačkom, engleskom i hrvatskom. To nije bio slučaj niti s jednim drugim sudionikom u letačkom programu. Sve je to ostavilo impresivan dojam na posjetitelje, koji su program “Krila Oluje” više puta nagradili dugotrajnim pljeskom. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo zaista ima puno razloga biti zadovoljno i ponosno na ovogodišnji iznimno uspješan i zapažen nastup na AIRPOWER-u.
Austrijski leteći bikovi
Programu svakog AIRPOWER-a, a ne samo njegovu organiziranju i financiranju, uvelike je pridonijela glasovita austrijska tvrtka Red Bull. Uložila je puno sredstava i rada u formiranje svoje zrakoplovne flote osnovane 1999., koju je nazvala Flying Bulls (leteći bikovi). Za njih je otpočetka odlučeno kako će biti prepoznatljivi po jedinstvenosti i atraktivnosti. Počeli su okupljati elisne avione iz razdoblja Drugog svjetskog rata, mlazne vojne avione i helikoptere iz hladnog rata te suvremene elisne akrobatske avione. U Red Bullu s ponosom ističu kako je u njihovoj floti danas 21 zrakoplov, uključujući i jedine preostale europske primjerke pojedinih tipova. Na zadovoljstvo stotina tisuća posjetitelja, na AIRPOWER-u iz godine u godinu nastupaju s avionima Lockheed P-38 Lightning (proizveden 1944.), North American B-25J Mitchel (1945.), Chance Vought F4U-4 Corsair (1945.), North American P-51D Mustang (1944.), North American T-6 Texan (1942.), Boeing PT-17 Stearman (1943.), North American T-28B Trojan (1955.), Douglas DC-6B (1956.); s mlažnjacima Alpha Jet (1980./1981.); helikopterima Bell Cobra 209/AH-1F, BO-105C (1974.), Bristol 171 Sycamore (1957.). Jedan od najatraktivnijih dijelova flote Flying Bullsa čini jedinstveni na svijetu akrobatski dvojac Team Blanix na jedrilicama L 13 Blanik. Zbog svega navedenog, Flying Bullsi iznimno su poželjan sudionik brojnih drugih zrakoplovnih manifestacija širom svijeta, gdje ih različiti mediji iz brojnih razloga nazivaju i letećim zrakoplovnim muzejom. Na ovogodišnjem AIRPOWER-u također su imali akrobatski nastup na svojim avionima, helikopterima i jedrilicama.
Vojni zrakoplovni muzej Zeltweg
Iznimna dodana vrijednost održavanju svakog AIRPOWER-a, kao i jedinstvena prigoda za posjetitelje da upotpune svoj posjet airshowu, pravi je mali povijesni dragulj smješten u zrakoplovnoj bazi Zeltweg. Radi se o tzv. Hangaru 8, u kojem je na ukupno 5000 četvornih metara prikazana povijest suvremenog Austrijskog ratnog zrakoplovstva, ustrojenog u svibnju 1955. godine. Militärluftfahrtmuseum Zeltweg otvoren je 2005., čime je ujedno obilježena i 50. obljetnica zrakoplovstva. Na podu unutarnjeg dijela muzeja, te viseći sa stropa, izloženo je 25 aviona i helikoptera. Jedinstvena je to prilika da se na jednom mjestu vide avioni i helikopteri američkog, britanskog, češkog, francuskog, talijanskog, sovjetskog i švedskog podrijetla. Tu je, primjerice, Fouga CM.170 Magister i De Havilland DH-115 Vampire, prvi mlazni avion koji je 1957. ušao u operativnu uporabu austrijskog zrakoplovstva. Izložen je i Saab J 29F Tunnan, Short SC.7 Skyvan, Saab 105OE, North American T6G Harvard, Cessna L19E Bird Dog, Saab 91D Safir, Fiat G.46-4B, Alouette II, Bell H-13 Sioux, UH-1 Huey, Agusta-Bell AB206A Jet Ranger… U središnjem dijelu dominiraju dva borbena aviona Saab J 35ÖE Draken, od kojih je jedan obojen u crno, čime je obilježeno njegovo povlačenje iz operativne uporabe tijekom 2005. godine. U prostorima galerije iznad središnjeg dijela izloženi su dijelovi radarskih sustava, zrakoplovno naoružanje, sustavi za zrakoplovno-tehničko održavanje uz cijeli jedan prostor uređen kao radionica. Jedan je veći prostor na galeriji posvećen i Drugom svjetskom ratu. Na vanjskom dijelu muzeja izloženo je više vojnih zrakoplova i vozila. Za posjetitelje iz Hrvatske najzanimljiviji je eksponat na vanjskom dijelu muzeja borbeni avion MiG-21bis Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, registarskog broja 110. Riječ je o avionu koji je Republika Hrvatska poklonila 2019. godine Republici Austriji u zamjenu za avion MiG-21R kojim je u listopadu 1991. u Austriju preletio hrvatski borbeni pilot i domoljub
Rudolf Perešin, želeći tim činom svjetskoj javnosti ukazati na agresiju protiv Republike Hrvatske.
Napisao i snimio Igor Skenderović