Brzi ophodni brodovi

Kad govorimo o pomorskom nadzoru, sve tendencije idu prema višenamjenskim platformama koje provode zadaće obrane te traganja i spašavanja. Tradicionalni veliki, teško naoružani napadni brodovi iz razdoblja hladnog rata sve više ustupaju mjesto manjim i bržim ophodnim plovilima. Donosimo širi pregled međunarodnih kretanja u njihovoj proizvodnji i ponudi…

Još jedan francuski proizvod, 32-metarski FPB 98 iz tvrtke Ocea. Može ploviti brže od 35 čvorova, a prodan je Alžiru, Beninu i Senegalu (Foto: Ocea)

U prošlosti su zemlje zapadne Europe i Amerike bile među najproduktivnijim graditeljima teško naoružanih ratnih brodova, a danas, uključujući i ostala europska te svjetska brodogradilišta, uzimaju zamah u izgradnji brzih ophodnih brodova.
Francuska su brodogradilišta pritom najaktivnija. Tvrtka CMN (Construction Mécaniques de Normandie) poznata je po brzim napadnim brodovima klase Combattante, s više od 90 izgrađenih plovila koja se kontinuirano unapređuju, a pročula se i po policijskim ophodnim brodovima klase Vigilante. Nadalje, gradi i tri 43-metarska ophodna trimarana nove generacije namijenjena pomorskom nadzoru Mozambika (dio velikog ugovora potpisanog 2013. koji uključuje gradnju šest ophodnih jednotrupnih plovila). Ocean Eagle 43 kompaktni je višenamjenski trimaran. Podrazumijeva uravnotežen odnos performansi i cijene s vršnom brzinom od 30 čvorova. Ima sedam članova posade i osam ukrcanih vojnika, a borbeni sustav uključuje jedan 20/30 i dva 12,7 mm daljinski upravljana vatrena oružja te višesenzorni sustav i sustav za upravljanje naoružanjem.

Afričke narudžbe
Tvrtka Ocea nudi cjelokupan asortiman kupcu prilagođenih aluminijskih ophodnih brodova male i srednje veličine u rasponu duljina od 12 do 85 metara i brzina od 20 do 55 čvorova. Posebno se ističu 24-metarski FPB 72 i 32-metarski FPB 98, a potonji s Caterpillarovim pogonskim motorima i vodomlaznim propulzorima postiže brzine veće od 35 čvorova. Naoružan je daljinski upravljanim topom kalibra 30 mm, tipa DS30B Mk 2, a prodan je Alžiru, Beninu i Senegalu.
Radco Marine također nudi portfelj ophodnih brodova u rasponu duljina od 12 m do 36 m, trupa sa dva zgiba te duboke V-forme. Zadnji je brod tog tipa isporučen u Togo i Senegal tijekom 2013., a naručila ga je i Obala Bjelokosti, dok je 20-metarski RPB 20 naručen 2014. za Libiju. RPB 33 opremljen je dvama dizelskim pogonskim motorima snage 1958 KS, krajnje propulzijsko sredstvo može biti vodomlazni propulzor ili klasični brodski vijak, a postiže najveću brzinu od 33 čvora. Važna je značajka broda RPB 33 preglednost sa zapovjednog mosta od 360 stupnjeva. Naoružanje uključuje top kalibra 20 mm i dvije strojnice kalibra 12,7 mm. Ugrađena je krmena rampa za porinuće i povratak gumenjaka s tvrdim dnom duljine 6,15 m.

Damenova su plovila Stan Patrol u rasponu modela od 60-metarskog Stan Patrol 6011 do 125-metarskog Stan Patrol 1204 (Ilustracija: Damen)

Baza za Sentinel
Nizozemska brodograđevna grupacija Damen Schelde Naval Shipbuilding projektira ophodne brodove u rasponu duljina od sedam do više od 200 metara, uključujući presretače i ophodne platforme. Oblikovna rješenja uključuju zaštićene koncepte Enlarged Ship i Axe Bow čime se znatno poboljšavaju pomorstvene karakteristike brodova pri velikim brzinama, operativnost, udobnost i sigurnost smještaja posade te smanjuje potrošnja goriva. Takvo je rješenje forme trupa američkom brodogradilištu Bollinger Shipyards LLC u rujnu 2008. osiguralo pobjedu na natječaju za nabavu nove klase ophodnih brodova za potrebe američke Obalne straže, poslije nazvanu Sentinel.
Brodovi klase Sentinel temelje se na ophodnim brodovima Stan 4708 koji su izgrađeni za potrebe Južnoafričke Republike, istisnine 353 tone i duljine 47 metara. Njima upravlja posada od 22 člana, a naoružanje se temelji na daljinski upravljanom topu Bushmaster kalibra 25 mm i četirima strojnicama kalibra 12,7 mm. Ophodni brodovi Stan Patrol uključuju plovila od 60-metarskog Stan Patrol 6011 najveće brzine 26,5 čvorova do 125-metarskog Stan Patrol 1204 najveće brzine 35 čvorova. Između tih dviju duljina plovila postoji sedam tipova brodova, kao npr. 58-metarski Stan Patrol 5509. Dva takva plovila čine temelj talijanske carine. Izgrađena su u brodogradilištu Cantiere Navale Vittoria te opremljena talijanskim borbenim sustavom tvrtke AlmavivA.

Brodovi i jahte
Njemački je Lürssen, osim po proizvodnji luksuznih jahti, širom svijeta poznat i po vrlo brzim plovilima te ima bogatu povijest gradnje borbenih plovila za manje eksponirane ratne mornarice i vladine organizacije. Trenutačni portfelj brodova uključuje od 28-metarskog FPB 28 najveće brzine 35 čvorova do brzog ophodnog broda FPB 57 koji postiže brzinu od 38 čvorova, kao i 35-metarski TNC 35 s krmenom rampom i naoružanjem koji uključuje glavni top kalibra 20/30. Lürssen je, prema izvješćima, bio uključen u pregovore o isporuci flote ophodnih brodova za Saudijsku Arabiju, premda o tome nema službene potvrde. Njemački Fassmer također nudi 21-metarski ophodni brod. Neki su dostavljeni naručiteljima, uključujući kambodžansku ratnu mornaricu i bugarsku obalnu stražu.

Talijansko brodogradilište Cantiere Navale Vittoria proizvodi ophodne brodove za domaće i strane naručitelje. Jedan je od brodova P350 (Foto: Cantiere Navale Vittoria)

Posao u Emiratima
Švedski je Swede Ship Marine poznat po višenamjenskim vrlo brzim plovilima čija je duljina u rasponu od 16 m do 27 m. Model dug 27 metara (Patrol 27) isporučen je ratnoj mornarici Ujedinjenih Arapskih Emirata putem brodograđevne tvrtke Abu Dhabi Ship Building (ADSB) s kojom su Šveđani zajednički gradili brod. Inačica za UAE nazvana je klasom Ghannata II. Kompaktan je i višenamjenski vrlo brz brod srednjeg raspona nadzora i oružnih sustava namijenjen obrani od asimetričnih prijetnji. Program gradnje ophodnih brodova uključivao je 12 plovnih jedinica. Svaka je opremljena dvama MTU-ovim dizelskim motorima od 2432 KS i Rolls-Royceovim FF600 vodomlaznim propulzorima koji omogućuju postizanje najveće brzine od 45 čvorova. Brodovi su opremljeni Rheinmetallovim topovima MLG27 kalibra 27 mm i OTO Melarinim Hitrole-G s GAU-19A trima strojnicama kalibra 12,7 mm, kao i četirima protubrodskim raketama MBDA Marte Mk 2/N. Topovima i raketnim sustavima upravlja se s pomoću malog borbenog upravljačkog sustava tvrtke Selex ES. Sustav senzora uključuje elektronički radar GEM.

Mediteranski bazen
Najveća su brodogradilišta mediteranskog bazena u prošlosti bila uvelike uključena u gradnju ophodnih plovila, ali danas je samo nekoliko njih specijalizirano za tu zadaću ili je uspjelo održati takvu sposobnost.
Grup Aresa Internacional iz Španjolske isporučuje više tipova ophodnih brodova za kamerunsku ratnu mornaricu, uključujući dva nova 24-metarska plovila oznake 2400 IPV Defender i dva 32-metarska Aresa 3200 odobalna ophodna broda. IPV Defender ima 32 člana posade, može biti opremljen dvama dizelskim motorima od 2800 KS koji pogone dva propelera ili dvama dizelskim motorima od 4800 KS koji pogone vodomlazne propulzore. Postižu najveću brzinu od 30 čvorova, a borbeni se sustav sastoji od topa kalibra 20 mm i dviju strojnica kalibra 12,7 mm, daljinski upravljanih. Rodman Polyships, također španjolska tvrtka, ima udio na tržištu u segmentu stakloplastičnih brzih ophodnih brodova duljina od 10 m (Rodman 33) do 44 m (Rodman 145) koji su izvezeni širom svijeta.

Zahvaljujući svojem brodu Patrol 27, Swede Ship Marine sklopio je unosan posao u Ujedinjenim Arapskim Emiratima (Foto: Swede Ship)

Intermarineove klase
Talijansko je brodogradilište Intermarine specijalizirano za gradnju plovila od svih vrsta kompozitnih materijala, kao i brodova namijenjenih protuminskoj borbi za potrebe ratnih mornarica, obalne straže i carine širom svijeta. Za potrebe talijanske carinske službe izgrađeni su 28-metarski (klasa Bigliani) i 22-metarski (klasa Buratti) vrlo brzi ophodni brodovi od staklom ojačane plastike, projektirani da iznimno dobro održavaju brzinu na visokim stanjima mora. Mogu biti opremljeni različitim motorima i propulzorima (klasični vijak ili vodomlazni propulzor). Istisnine 100 odnosno 56 tona, plovila služe za zadaće provedbe zakona i ophodnju, a ovisno o propulzijskoj konfiguraciji dostižu brzine od 40 do 45 čvorova odnosno 30 čvorova. Borbeni se sustav temelji na GEM elettronica/Almavivinu sustavu zapovijedanja, nadzora i navigacije te Rohde & Schwarzovu komunikacijskom sustavu. Topničko se naoružanje sastoji od OTO Melarina glavnog topa kalibra 30 mm ili strojnica kalibra 12,7 mm.
Brodogradilište Cantiere Navale Vittoria proizvelo je pod pokroviteljstvom talijanske vlade 12 ophodnih brodova za potrebe tuniske ratne mornarice i nacionalne straže. Prvi tip plovila nosi oznaku P270, duljine je 27 m i istisnine 90 t. Drugo je plovilo tipa P350, duljine 35 m i istisnine 140 t, a oba su izrađena od marinizirane aluminijske slitine. Spomenuta su plovila u različitim inačicama prodana domaćim kupcima te kupcima iz mediteranskog područja. P270 ima 14 članova posade i propulzijski sustav sastavljen od središnjeg Kamewa Rolls-Royceova 40A3 i dvaju bočnih Kamewa Rolls-Royceovih 50A3 propulzora, svakog pogonjenog MTU-ovim 12V2000M84 motorom, a inačica broda P350 ima pogon temeljen na dvama MTU-ovim 16V4000M93 motorima koji pogone Rolls-Royceove 63S3 vodomlazne propulzore pri čemu postižu najveće brzine od 35 odnosno 38 čvorova. Obje inačice imaju sustav zapovijedanja, nadzora, komunikacije i navigacije tipa Simrad i radare Furuno te optronički senzor i satelitski komunikacijski sustav smješten na jarbolu. Svu je ugradnju izvela AlmavivA grupa. Naoružanje može činiti glavni top kalibra 20 odnosno 30 mm.

IPV Defender, brzo ophodno plovilo španjolske proizvodnje za područja uz obalu (Foto: Aresa Internacional)

Turska brza plovila
Turske su tvrtke Yonca-Onuk i Ares Shipyard specijalizirane za gradnju ophodnih brodova. Yonca-Onuk isporučuje plovila po cijelom svijetu, a kreću se u rasponu od 15-metarskog MRTP broda za brze intervencije do 34-metarskog MRTP ophodnog/napadnog broda. Inačica duljine 34 m naručena je 2012. zajedno s manjim 16-metarskim MRTP-om za potrebe Kraljevske ratne mornarice Katara, a isporuka je uslijedila krajem godine. MRTP-34 temelji se na metar kraćem modelu MRTP-33 koji je isporučen turskoj obalnoj straži i drugim inozemnim kupcima. Temelji se na projektu OE-01 duboke V-forme koja, ovisno o izboru pogonskih motora i konfiguraciji broda, omogućuje dostizanje najveće brzine iznad 50 čvorova na mirnome moru i do 30 čvorova na moru stanja 4. MRTP 34, vrlo brzo plovilo, ima pogonsko-propulzijski sustav sastavljen od dvaju MTU-ovih 16V 2000M90 dizelskih motora i Honeywellove TF50 plinske turbine koji pokreću MJP-ove vodomlazne propulzore. Dizelski motori omogućuju brzinu od 28 čvorova, a plinska turbina postizanje najveće brzine.

Turski je patrolac MRTP 34 naručila i katarska obalna straža (Foto: Yonca-Onuk)

Britanski projekt
Yonca-Onuk omogućuje širok spektar naoružanja, uključujući Boforsov top Mk4 40 mm ili ASELSAN-ov top s kupolom, protubrodske rakete srednjeg dometa, lanser protuzračnih raketa kratkog dometa i dvije ASELSAN-ove STAMP stabilizirane strojnice s kupolama kalibra 12,7 mm. Elektronički sustavi uključuju 2D radar, elektrooptički upravljač, opremu namijenjenu traganju i spašavanju, opremu namijenjenu potpori specijalnih vojnih snaga te mamce za vlastitu zaštitu.
Ares je 2013. potpisao ugovor o isporuci 17 ophodnih brodova za obalnu stražu Katara. Plovila projektira britanski BMT Group, a osnovni su građevni materijal napredni kompoziti. Ugovor uključuje pet 23-metarskih brodova Ares 75 Hercules najveće brzine 52 čvora, deset 33-metarskih brodova Ares 110 Hercules koji mogu dosegnuti brzinu od 47 čvorova te dva 46-metarska broda Ares 150 Hercules najveće brzine 40 čvorova. Cjelokupni će program trajati više od pet godina, a prvi bi brod početkom 2016. trebao krenuti na pokusnu plovidbu. Ares surađuje s brojnim zemljama, a, primjerice, Bahreinu treba isporučiti ophodni brod duljine 16 m.

Najmodernija propulzija
Israel Aerospace Industries (IAI) i Israel Shipyards imaju bogato iskustvo u gradnji ophodnih brodova, a najpoznatiji su Dvora i SHALDAG. U najnovijoj inačici oznake Mk3, brodovi Super Dvora duljine 25 m i istisnine 50 t posjeduju najmoderniji propulzijski sustav s poluuronjivim vijcima (Articulating Surface Drive – ASD) te postižu velike brzine (45 čvorova pri normalnoj istisnini s 14 članova posade), veće ubrzanje te bolji omjer snage i mase. Super Dvora Mk3 u službi izraelske mornarice opremljeni su vlastitim sustavom zaštite od prijetnji s kopna te mogu biti naoružani daljinski upravljanim optronički podređenim 23/25/30 mm topovima, standardno stabiliziranim 25 mm Rafaelovim sustavom Typhoon te mogu imati dvostruki Spike-ER raketni lanser, ručno upravljan 20 mm top i dvije strojnice 7,62 mm. Navigacijski sustav Northrop Grumman Sperry Marine Bridge Master i elektrooptički uređaj (EI-Op MSIS odnosno IAI Taman POP300) smješten na jarbolu čine senzorski sustav plovila.

Glasoviti je izraelski SHALDAG, tj. njegova najnovija inačica Mk V, prodan i Azerbejdžanu (Foto: Office of the President, Azerbaijan)

Veliki ugovori
Brodograđevna je tvrtka Israel Shipyards sklopila 2013. s Azerbajdžanom ugovore koji uključuju gradnju šest 62-metarskih odobalnih ophodnih brodova i jednak broj brzih ophodnih plovila zadnje generacije namijenjenih obalnoj straži i ratnoj mornarici. Ophodni brodovi klase SHALDAG Mk V koja se razlikuje od prethodne inačice u većem nadgrađu i zatvorenom zapovjednom mostu već su naručeni ili se grade za Azerbajdžan, Cipar, Ekvatorsku Gvineju, Nigeriju, Rumunjsku, Šri Lanku te za vlastitu ratnu mornaricu.
SHALDAG Mk V dug je 32,65 m i širok 6,2 m. Duboke je V-forme trupa, izrađen od marinizirane aluminijske slitine, pogonjen dvama MTU 16V2000 dizelskim motorima koji pokreću MJP ili KaMeWa vodomlazne propulzore. Plovilo postiže jurišnu brzinu od 40 čvorova i najveću održivu brzinu od 35 čvorova. Može uspješno ploviti na stanju mora 4 i s posadom od deset do 14 članova te biti opremljen sljedećim naoružanjem: daljinski upravljanim 23/35 mm Rafael Typhoon stabiliziranim topom, dvama 12,7/7,62 Mini-Typhoon topničkim sustavima, četirima 12,7 mm ili 7,62 mm strojnicama te jednim 20/23 mm topom i s četiri do osam raketa kratkog dometa. Senzorski sustav uključuje radar za pretraživanje površine: Rafaelov Toplite ili IAI-jev POP.

Porinuće Austalova patrolca konstruiranog za karipske vode, odnosno za obalnu stražu Trinidada i Tobaga (Foto: Austal)

Daleki Pacifik
Australska brodograđevna kompanija Austal, specijalizirana za gradnju aluminijskih borbenih i pomoćnih plovila, također je razvila seriju jednotrupnih ophodnih plovila. Za potrebe Jemena isporučeno je deset 37-metarskih ophodnih brodova najveće brzine 29 čvorova, a prethodno su takva plovila bila dostavljena Kuvajtu. Austal je isporučio 2009./2010. za obalnu stražu Trinidada i Tobaga šest 30-metarskih aluminijskih brzih ophodnih brodova. Riječ je o svestranoj platformi namijenjenoj nadzoru teritorijalnog mora u arhipelagu. Opremljeni su dvama dizelskim motorima MTU 16V2000 M92 pojedinačne snage 2215 KS uparenim s Kamewa SIII vodomlaznim propulzorima, a postižu brzinu veću od 40 čvorova. Naoružanje se sastoji od topa kalibra 20 mm i dvaju topova opće namjene, omogućen je smještaj 12 članova posade te mogu služiti i za zadaće traganja i spašavanja.

Južna Azija
Od Bliskog istoka do Azije i sve do Pacifičke obale brojna su specijalizirana brodogradilišta. Među njima je i Etihad Ship Building u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, zajednički poslovni pothvat Fincantierija, Al Fattan Shipyarda i Melara Middle Easta. Tvrtka je specijalizirana za gradnju brzih aluminijskih ophodnih plovila. Pakistanski je Karachi Shipyard & Engineering Works izgradio 250-tonsko višenamjensko pomoćno plovilo duljine 39 m. Od indijskih brodogradilišta treba spomenuti Garden Reach Shipbuilders and Engineers koje je na tržište plasiralo brzi ophodni brod klase Car Nicobar duljine 49 m, a Larsen & Toubro dizajnirao je 46-metarski brzi ophodni brod. Indonezijski je PT Palindo Marine isporučio domaćoj ratnoj mornarici seriju ophodnih brodova vlastitog oblikovnog rješenja. Kineska su brodogradilišta također aktivna u tom sektoru, uključujući CSTC (China Shipbuilding Trading Co.) koji ima velik portfelj obalnih ophodnih plovila u rasponu od 20 m do 46 m te ophodnih brodova istisnine 250 tona. Kineski CSOC (China Shipbuilding & offshore International Co.) ima nekoliko projekata, među ostalim napadne brodove male radarske zamjetljivosti.


Foto: Swiftships

SAD za Irak
Američke tvrtke imaju velike kupce u domaćoj mornarici i obalnoj straži, ali zapažene su i kao izvoznici. Swiftships je isporučio 12 aluminijskih brodova duljine 35 m iračkoj ratnoj mornarici. Spomenuta je inačica opremljena trima motorima pojedinačne snage 2450 KS koji pogone klasične brodske vijke ili vodomlazne propulzore čime se postiže najveća brzina od 30 čvorova. Posada ima 12 članova, a temeljno je naoružanje 30 mm MSI-jev obrambeni sustav ili OTO Melarin daljinski upravljan top, dvije strojnice kalibra 12,7 mm i dvije kalibra 7,62 mm.


Maja PTIĆ GRŽELJ