Častan povratak

Središte za međunarodne vojne operacije provelo je još jednu obuku preživljavanja, izbjegavanja / bijega, otpora i izvlačenja. U završni postupak izvlačenja bili su uključeni S.E.R.E. specijalisti Američkog ratnog zrakoplovstva te prvi put specijalizirani USAF-ov helikopter Pave Hawk

Poluoblačan je dan na Slunju u sredini rujna, toplo je, ali šuma i makija na poligonu ”Eugen Kvaternik“ počeli su dobivati jesenske boje. Mi smo na urbaniziranom, asfaltiranom dijelu velikog poligona gdje je i većina čvrstih objekata. No, više kilometara udaljeno od nas, u brdovitom kraju ekstremno obraslom gustišem područje je nepristupačno čak i ”najokorjelijim“ vojnim i terenskim vozilima. U njemu je desetak polaznika obuke S.E.R.E (Survival, Evasion/Escape, Resistance, Extraction), tj. preživljavanje, izbjegavanje/bijeg, otpor i izvlačenje, namijenjene ljudima koji bi se mogli naći izolirani iza neprijateljskih linija.

U skupini su i vojnikinje i vojnici, različitih su godina, činova i dolaze iz različitih postrojbi. Jedno im je zajedničko: na samoj su završnici dvotjedne obuke ”C“ razine. To znači da su izolirani u divljini već tri dana, da moraju naći hranu, piće i sigurno sklonište, a uz sve to ostati neprimijećeni od protivničkih snaga koje ih uporno traže.

 ”Da, ovdašnji teren i vegetacija iznimno su zahtjevni, i takvi daju priliku polaznicima da primijene sve što su naučili tijekom teorijskog dijela te prethodnog uvježbavanja,” kaže nam voditeljica obuke, bojnica Renata Koković Novosel. Na Slunju ih predvodi već uigran tim iskusnih dočasnika Središta za međunarodne vojne operacije (SMVO) ”Josip Briški“. Na rukavima im se ističe oznaka instruktora za S.E.R.E. sa sloganom na latinskom jeziku: Reditus cum honore (Častan povratak). Međutim, u ovoj prilici tu je i dvojac njihovih kolega u američkim odorama: narednik Dylan Sedillo i desetnik Joseph Apolinar, pripadnici 31. eskadrile za potporu operacijama  Američkog ratnog zrakoplovstva (USAF) smještene u talijanskom Avianu. I oni na rukavima nose oznaku, na njoj je orao, a natpis je na engleskom jeziku, no ima isto značenje kao i onaj na latinskom, kratko opisujući za što pripremaju vojnike: Return with Honor. ”Biti u Europi iznimno je korisno za pripadnike USAF-a,” kaže nam narednik Sedillo, ”to se najviše ogledava u razmjeni iskustava u najkvalitetnijim tehnikama, taktikama i procedurama.”

Osjećaj neizvjesnosti

Stručnjaci SMVO-a već su imali prilike surađivati s Amerikancima, točnije s 56. eskadrilom za spašavanje i njihovim S.E.R.E. specijalistima na vježbi Chimera Ruin prošle godine u srpnju. Tad su hrvatski instruktori pratili američke pilote aviona F-16 u provođenju taktika, tehnika i procedura na terenima u Gospiću i na Slunju. Međutim, ovaj put čekali smo jedan novi moment: da pripadnici 56. eskadrile, kojima je to primarni posao, rade ”živo“ izvlačenje polaznika S.E.R.E. obuke helikopterom HH-60G Pave Hawk, inačicom glasovitog UH-60 Black Hawka specijaliziranog za spašavanje. ”To je velik doprinos realnosti obuke, što zbog ‘specijaliziranosti’ i iskustva 56. eskadrile u tim zadaćama, što zbog činjenice da snage NATO-a moraju imati usklađene procedure za izvlačenje snaga. Jednako tako, mi u SMVO-u možemo bolje provjeriti koliko je naša obuka kvalitetna i usklađena sa standardima NATO-a. Amerikanci su iznenađeni time koliko smo uspješni u dovođenju polaznika na razinu znanja i vještina nužnu da operacija povratka pod prijateljski nadzor uspije u bilo kojem okruženju,” naglašava bojnica Koković-Novosel.

Američki je instruktorski dvojac iskusan u obučavanju iz prva tri dijela S.E.R.E. postupka na tlu, stoga i detaljno upućen u situaciju. ”Znamo da polaznici u ovom trenutku trpe mnogo toga i da osjećaju neizvjesnost, no uskoro stiže nagrada. Ona se sastoji i od osjećaja da ste uspjeli postići nešto vrlo zahtjevno,” objašnjava nam desetnik Apolinar. Dodao je da će se izvlačenje odvijati u otežanom scenariju, koji je tražio brzinu izvlačenja, ali i oprez, jer je okruženje neprijateljsko i u svakom se trenutku može dogoditi nešto nepredviđeno.

”Prema informacijama koje dobivam od instruktora, polaznici slijede upute koje su dobili: oprezno se kreću po terenu, nastoje biti maskirani i tihi. Sad čekaju signal za izvlačenje. Naravno, umorni su, gladni i žedni, ali to su izazovi kakve ovakva obuka sa sobom i nosi. Ipak, treba naglasiti da ih stalno imamo pod nadzorom, u svakom trenutku znamo gdje se nalaze i što se događa, naši ih instruktori ne ispuštaju iz nadzora,” upozorava bojnica Koković-Novosel dok s lokacije s dobrim pogledom na mali helidrom očekujemo dolazak Pave Hawka. ”Jastreb“ treba stići iz Aviana, ali doza nervoze još postoji: iako nije najavljen, čini se da bi svakog časa mogao pasti pljusak. Ipak, nakon izvjesnog vremena čujemo snažan zvuk helikopterskih rotora, a nakon jednog manjeg polukruga tamnosiva letjelica slijeće. Karakteristična je po ”koplju“, tj. uvlačivoj sondi za opskrbu gorivom u zraku smještenoj s desne, donje strane prednjeg dijela, ali dovoljno je pročitati i natpis RESCUE USAF na stražnjem dijelu trupa. Na brzinu, bez puno komplikacija, HH-60 ukrcava hrvatske i američke instruktore i odlijeće.

Sjajne, umorne oči

Polaznici su vraćeni u ”civilizaciju“ i sigurnost u dvije skupine. Izlazili su iz helikoptera u dobrom redu, ne prebrzo niti presporo. Obučeni u one ”stare“ maskirne odore i noseći smotana šatorska krila, pri dolasku čak su uputili znatiželjnim promatračima pokoju riječ ili smiješak. Ipak, na tamno obojenim licima isticale su se sjajne oči, vidljivo premorene nakon sati i sati u slunjskom gustišu. Promatrali smo ih kako odmiču dok ne bi nestali među zgradama koje su im u tim trenucima vjerojatno sličile na lijepe kuće za odmor. No, još nisu bili gotovi: nakon izvlačenja, slijedi reintegracija: pregledat će ih liječnik te će proći  procese psihologijskih, obavještajnih i ispitivanja povezanih s cijelim S.E.R.E. postupkom.

”Obučna je skupina heterogena, bile su vidljive razlike u startnom znanju, no ovih dana suočili su se sa scenarijima u kakvima se može naći svatko od njih. Sad su vidjeli koliko neka situacija može biti teška, no i koliko mogu napraviti da je riješe, a time i ojačati vlastito samopouzdanje. Naša je zadaća da sve polaznike dovedemo na višu razinu nego prije,” zaključila je bojnica Koković- Novosel.

Nakon što je izvukao polaznike, Pave Hawk još nije bio gotov. Red je bio na instruktorima. Kako su svi specijalisti za S.E.R.E. obučeni da iz lebdećeg helikoptera iziđu pomoću užeta, takvu priliku nisu propustili niti Hrvati niti Amerikanci. I njih je očekivalo još dosta posla, pažljiva raščlamba rezultata obuke. Kad je izišao i zadnji putnik, letjelica je zatvorila široka bočna vrata i odletjela u pravcu svoje kuće. Među promatračima bio je i zapovjednik SMVO-a brigadir Ivan Miloš, naglasivši da je obuka za S.E.R.E. među onima koje imaju najviše potencijala za razvoj u idućim godinama. ”Naša obuka razine C dogradit će se modulima koji će obuhvatiti i obučavanje u urbanom i vodenom okružju. Potonje nam je posebno zanimljivo zbog geografskih značajki i naše zemlje čiji velik dio jest vodena površina. Kao što ste danas vidjeli, obuka već ima međunarodni karakter. SMVO u njezinu razvoju surađuje s Amerikancima, ali i stručnjacima te središtima iz drugih savezničkih zemalja koje se bave istim programom pod okriljem specijaliziranog međunarodnog središta EPRC (European Personnel Recovery Centre). Ove godine u studenom u našem sjedištu u Rakitju planiramo radni sastanak voditelja europskih središta koje se bave S.E.R.E.-om,” najavio je brigadir.


HH-60G Pave* Hawk

Modificirana inačica višenamjenskog helikoptera UH-60 Black Hawk. U inicijalnu operativnu uporabu USAF-a Pave Hawk ušao je 1982. godine. Specijaliziran je za operacije izvlačenja pojedinaca i skupina iz neprijateljskog okružja. Rabi se i za operacije traganja i spašavanja civila, medicinsku evakuaciju, operacije odgovora na katastrofe, humanitarnu pomoć…Za svoje zadaće opremljen je specijalnom navigacijskom i komunikacijskom opremom (inercijalna navigacija / satelitski navigacijski sustav / Doplerov navigacijski sustav, satelitska komunikacija, sigurna glasovna komunikacija,  HAVE QUICK komunikacija…). Zahvaljujući raznim senzorima uključujući naočale za noćno gledanje i meteorološkom radaru u boji može djelovati u uvjetima slabe vidljivosti i lošeg vremena.

Pogonska skupina: dva motora T700-GE-700/T700-GE-701C

Potisak: 2 x 1560 – 1940 KS na vratilu

Promjer glavnog rotora: 14,1 m

Duljina: 17,1 m

Visina: 4,4 m

Maksimalna poletna masa: 9900 kg

Kapacitet goriva: 2041 kg

Brzina: 159 čvorova

Dolet: 504 nautičkih milja

Operativni plafon: 4267 m

Naoružanje: 2 x strojnica kalibra 7,62 ili 12,7 mm

Posada: dva pilota, jedan tehničar-letač i jedan strijelac

* PAVE- Precision Avionics Vectoring Equipment, prema USAF-ovu programu razvoja elektroničkih sustava

 

Tekst Domagoj VLAHOVIĆ

Foto Tomislav BRANDT