Četvrt stoljeća Remontnog zavoda

Tijekom četvrt stoljeća Remontni zavod kontinuirano je izvršavao brojne zadaće, no temeljna bi se mogla opisati u nekoliko riječi: održavanje i remont borbene tehnike OSRH. S nabavom velikog broja rabljenih sredstava za OSRH iz savezničkih zemalja, prije svega vozila MRAP, nebojnih motornih vozila iz Njemačke te samohodnih haubica PzH 2000, njegova uloga dodatno dobiva na važnosti jer sva prispjela sredstva moraju proći kroz hale i ruke djelatnika Remontnog zavoda kako bi se mogla obnoviti i prilagoditi za operativnu uporabu u OSRH…

Remontni zavod (RZ) Zapovjedništva za potporu proteklog je tjedna proslavio 25. obljetnicu ustrojavanja. Tijekom četvrt stoljeća postrojba je kontinuirano izvršavala brojne zadaće, no temeljna bi se mogla opisati u nekoliko riječi: održavanje i remont borbene tehnike OSRH. Ipak, i u tom kontinuitetu koji se nikako ne smije prekinuti, jer bez njega nema funkcioniranja OSRH niti u miru niti u ratu, vrijedi izdvojiti tri ključna, prekretnička razdoblja u kojima je Zavod radio najintenzivnije i njegov doprinos OSRH bio najveći. Prvo je, naravno, bio Domovinski rat, a drugo godine kad su Oružane snage RH najintenzivnije i s najviše pripadnika sudjelovale u mirovnim misijama i operacijama, posebno ISAF-u i UNDOF-u. Treće je razdoblje sadašnje i zato je, uz važnu obljetnicu, bilo razlog posjeta Hrvatskog vojnika postrojenjima Remontnog zavoda u zagrebačkoj industrijsko-trgovačkoj četvrti Jankomir. Povezano je s nabavom velikog broja rabljenih sredstava za OSRH iz savezničkih zemalja, prije svega vozila MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected Vehicle), nebojnih motornih vozila (kamiona) iz Njemačke i, naposljetku, samohodnih haubica PzH 2000. Iako se podrazumijeva da su sredstva pažljivo odabrana i u Hrvatsku stižu u odgovarajućem stanju, sva moraju proći kroz hale i ruke djelatnika Remontnog zavoda kako bi se mogla obnoviti i prilagoditi za operativnu uporabu u OSRH. Sama lokacija i prostor u Jankomiru perspektivni su zahvaljujući i infrastrukturi i prometnoj povezanosti (željeznička pruga i blizina autoceste), ali ipak je riječ o postarijem industrijskom kompleksu i građevinama koje ne možemo nazvati udobnim ili suvremenim. U Zavodu ulažu napore u osvježavanje objekata, a time i u poboljšanje uvjeta rada. U budućnosti je moguća izgradnja namjenskih pratećih objekata te logističko-distribucijskog centra.
Nakon što prođete prijavnicu Remontnog zavoda, vrlo brzo će vam se “zažutjeti” pred očima zbog desetaka MRAP-ova (MaxxPro, M-ATV i RG-33 HAGA), vojnički uredno smještenih na prostoru ispred glavne hale. Podsjetimo, američka vojska donirala je ukupno 212 tih vozila. Oko pola ih je već prošlo kroz Zavod i poslano postrojbama OSRH. U halama su MRAP-ovi, poredani na klasičnoj traci, u različitom stupnju prilagodbe i remonta. Naravno, ima i drugih, dobro nam poznatih sredstava, primjećujemo BVP M-80A, POLO M-83, haubice 122 mm D-30, kamione, Strijelu-10 CRO, SVLR Grad, amfibijski transporter PTS-M… i prvi put u Zavodu vidimo borbena oklopna vozila Patria. U odvojenom dijelu u kojem se radi na streljačkom naoružanju, djelatnici su se bavili puškama H&K G36, a po nekim odjeljcima naišli smo i na djelatnike koji se bave ručnim protuoklopnim sustavima, preciznom optikom, nacrtima… Ima tu stručnih dočasnika i časnika, specijalista i civila, inženjera, električara, mehaničara, radi se svašta, od planiranja i projektiranja, preko precizne mehanike, izrade dijelova, sve do bojenja, čišćenja i završnih radova.
Na prvi pogled, na MRAP-ovima se radi zaista dubinski, u nekim fazama na traci su prilično rastavljeni. Sve ovisi o stanju u kojem su prihvaćeni. Ljudi rade i penju se po vozilima, a posvuda uokolo zalijepljeni su nacrti, upute, pravilnici, fotografije i tehnička dokumentacija. “Upravo su nam rad naših ljudi u Afganistanu i iskustvo koje su tamo stekli pomogli da budemo spremniji za MRAP-ove. Osim što su konkretno radili na vozilima, prolazili su i američku obuku za naprednije razine održavanja,” objašnjava nam zapovjednik RZ-a pukovnik Milan Slavica. S MRAP-ovima i Patrijama, a uskoro i s PzH 2000 s kojom se već susreo, RZ intenzivnije prelazi na tzv. zapadnu tehniku. Rad s njom, cijeli pristup, drukčiji je u odnosu na istočnu. Svi su sustavi kudikamo sofisticiraniji, međutim, treba uzeti u obzir da Oružane snage RH nemaju novije istočne tehnike. “Za nova vozila potrebna nam je posebna obuka, alati, dijagnostička oprema…,” ističe Slavica, dodajući da je količina literature, sredstava za rad kao i pričuvnih dijelova za MRAP-ove zadovoljavajuća. Njihova je nabava išla zajedno s nabavom vozila, no i dalje treba biti kontinuirana, a dobrodošlo bi bilo uključivanje domaće industrije i gospodarstva u izradu i dobavu određenih pozicija. Uvelike pomaže suradnja s remontnim postrojenjem američke vojske u talijanskom Livornu.

Od travnja ove godine Zavod radi i na borbenim oklopnim vozilima Patria

Što se tiče kamiona, cisterni i drugih teretnih vozila iz Njemačke, uglavnom tvrtke MAN, poznato je da je riječ o primjercima s davnijim prvim datumima u prometnim knjižicama, ali s malom kilometražom. Oni su bili u pričuvi Bundeswehra i dobro su održavani: “Nijemci su u vezi s tim bili vrlo pedantni. Vozila koja nam stižu vrlo brzo prilagođujemo i stavljamo u operativnu uporabu, a povratne informacije s terena su pozitivne.”
I BOV Patria hrvatske proizvodnje svakako svrstavamo u zapadna sredstva, no ipak je riječ o hrvatskom proizvodu, pa ih je RZ bezbolno uvrstio u popis sredstava na kojima radi: “Počeli smo u travnju ove godine i to s najsloženijim zahvatima koji se rade u preventivnom održavanju, to je tzv. četverogodišnji servis.” Dio potrebne opreme za taj servis izrađen je u samom RZ-u, a timovi RZ-a brži su i sve se bolje uigravaju sa svakim vozilom koje im stiže u halu. Naravno, obavljaju se i korektivni zahvati u slučajevima neispravnosti ili oštećenja.
Kad se govori o haubicama PzH 2000, RZ u budućnosti “(…) treba biti kralježnica i oslonac OSRH u njihovu održavanju.” Dvije su već bile u Podsusedu u kolovozu 2015. uoči zagrebačkog mimohoda, kad su prebojene i na njih stavljene oznake prema standardima OSRH. No, već je prije Zavod počeo sudjelovati u projektu nabave tog izvanrednog sustava poslavši ljude u Njemačku na obuku za održavanje hodnog dijela, elektronike, kupole… “Ustrojili smo sustav održavanja, sudjelujemo na sastancima i radionicama s predstavnicima OSRH, Bundeswehra, NATO-ove agencije NSPA i njemačke tvrtke Krauss-Maffei Wegmann. Dvije haubice stižu u Hrvatsku uskoro i to prvo u Remontni zavod. Ondje će biti i predstavnici KMW-a koji će održati obuku osvježenja za djelatnike RZ-a koji su je već prošli. Bit će organizirana i zanimljiva vježba, na haubici će biti insceniran fiktivni kvar na koji će RZ trebati adekvatno reagirati i tako testirati svoje sposobnosti. Sustav održavanja definiran je, jednostavnije razine i postupci (na ljestvici od F1 do F3) provodit će se u postrojbi, a složenije (od F4 do F6) u RZ-u. Detaljno je dogovoren i standardiziran i sustav nabave alata, pričuvnih dijelova i vanjskih usluga. “Tu ne očekujemo nikakve probleme, sve će sigurno funkcionirati kako treba,” kategoričan je pukovnik Slavica. I predstavnici NSPA-a i KMW-a ocijenili su da RZ ima potrebne kapacitete da bi se nosio s tim glomaznim i teškim, ali modernim oružjima.
Pukovnika Slavicu veseli što su mlađi djelatnici, koji su u fokusu rada na MRAP-ovima, s entuzijazmom prihvatili novu obuku i sredstva, ali ni stariji ne zaostaju. Njihovo je iskustvo neprocjenjivo i vrlo se lako “prebacuju” s jednog sredstva na drugo. Postoje tri vrste obuke za rad na određenim sredstvima. Jedna je obuka u RZ-u koju organiziraju predstavnici vojske koja je prodala/donirala sredstvo ili predstavnici proizvođača sredstva. Druga je jednaka takva obuka u inozemstvu, kakva je, primjerice, ona za PzH 2000 koja je provedena u njemačkom Aachenu. Treća je ona koja se provodi unutar OSRH, u Središtu za obuku i doktrinu logistike. No, vrijedi spomenuti i da su stručnjaci RZ-a oni koji obučavaju, najviše ljude koji na sredstvima rade po postrojbama, a trojica inženjera rade i kao asistenti na kolegijima studija Vojno inženjerstvo Hrvatskog vojnog učilišta. Remontni zavod posjećuju i kadeti koji su ostali iznenađeni mogućnostima tog dijela ZzP-a, a sigurno je da među njima ima i budućih djelatnika. Obuka postoji i interno. Naime, oni koji su prošli više vidove obuke vođe su timova koji uz rad obučavaju ostale u tim timovima. Najbolji iz timova dobivaju priliku da odu na “višu” obuku izvan RZ-a i tako i sami steknu odgovarajuće certifikate.
Ipak, RZ očekuje smjena generacija, dakle, pomlađivanje kadra i transfer znanja. Dosta je djelatnika blizu zakonskih uvjeta za mirovinu. Još su 2014. u ustroj RZ-a implementirana mjesta za vojne specijaliste, što je pozitivan pomak ne samo za stare, nego i za privlačenje novih kadrova.

Zapovjednik Remontnog zavoda pukovnik Milan Slavica

Pukovnik Slavica objasnio nam je najkvalitetniji od modela razvoja pripadnika OSRH koji bi mogli postati djelatnici RZ-a. Tu se misli na odabrane ljude iz postrojbi HKoV-a i ZzP-a koji tijekom tri ugovora s OSRH stječu potrebna znanja, iskustva i certifikate za rad s određenim sredstvima, moguća je i odlična selekcija, a zatim bi dobili mogućnost nastavka karijere kao vojni specijalisti u RZ-u. “Sudjelujemo u izradi pravilnika koji će regulirati daljnji prijam vojnih specijalista. Nadam se da ćemo ga uskoro poboljšati i započeti daljnji prijam osoblja te tako najlakše održati sposobnosti koje imamo i pripremiti se za nove,” navodi zapovjednik Remontnog zavoda.
Prema aktualnom DPR-u, na Remontni zavod itekako se računa. Morat će dosegnuti i nove sposobnosti i mogućnosti, poput stručnih ekspertiza i analiza vezanih uz naoružanje i vojnu opremu, razvoja novih procesa i kapaciteta za tehnička ispitivanja, vojnotehničke ispomoći MORH-u i GS-u pri nabavi novih sustava, koordinacije s civilnim znanstvenim i tehničkim institucijama… “Određena znanja i sposobnosti ne postoje u civilstvu pa civilne tvrtke ne mogu zadovoljiti sve potrebe OSRH. Nadalje, zbog strateških razloga Oružane snage RH moraju imati određenu autonomiju i neovisnost u održavanju tehnike. Dakle, Remontni zavod i dalje ima svoju važnu ulogu,” zaključuje pukovnik Slavica.


Temeljne zadaće
Remontni zavod provodi radioničko održavanje i remont borbenih sustava Hrvatske kopnene vojske te održavanje i remont svih vrsta naoružanja u Oružanim snagama, obavlja preinake na borbenim sustavima, provodi mjerenja i tehnička ispitivanja naoružanja i ubojnih sredstava te izgrađuje sposobnosti tehničke službe u funkciji upravljanja životnim ciklusom borbenih sustava, naoružanja i vojne opreme.


Remontni zavod u sklopu projekta PzH 2000 surađuje s predstavnicima OSRH, Bundeswehra, NATO-ove agencije NSPA i njemačke tvrtke Krauss-Maffei Wegmann

Crtice iz povjesnice
Tridesetak djelatnika Tehničkog remontnog zavoda Bregana priključilo se u rujnu 1991.  Hrvatskoj vojsci. Upravo je od njih 14. listopada 1991. ustrojena postrojba remontne potpore pod nazivom Jedinica remontne podrške, koja je na trima lokacijama odrađivala zadaće održavanja i remonta težišno borbene tehnike: u prostoru tvrtke Končar remont topničkog naoružanja, tvrtke Rapid remont pješačkog naoružanja i tvrtke Jedinstvo remont oklopnih sredstava.
Potom, 2. veljače 1993. od Jedinice remontne podrške Zagreb te postrojbi za održavanje u Zadru i Slavonskom Brodu formirana je 310. brigada remontne potpore. Imala je u svojem sastavu 1. bojnu Zagreb, 2. bojnu Zadar i 3. bojnu Slavonski Brod i u tom je obliku egzistirala do kraja 2000. godine. Najprije se u listopadu 2000. godine 2. bojna Zadar izdvojila i ušla u sastav 306. LoBr, a 1. bojna Zagreb i 3. bojna Slavonski Brod ušle su 15. studenog te godine u 300. logističku brigadu. Dana 15. prosinca 2002. postrojba u Slavonskom Brodu gasi se, a bojna Zagreb 1. siječnja 2003. pod nazivom Remontni zavod ulazi u sastav Zapovjedništva za logistiku, sadašnjeg Zapovjedništva za potporu, u čijem je sastavu i danas.  


Domagoj Vlahović, Snimio Tomislav Brandt