"Ova postrojba ponosno čuva uspomene i duh legendarnih Kuna, Sokolova i Puma i svih drugih…
Čuvari hrvatske vojne glazbene tradicije
Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske spoj je tradicije, umjetnosti, vojnog ponosa i kolektivnog duha. “Svojom pojavom, urednošću, snagom, kvalitetom izvođenja glazbenog programa, poručujemo ‘nevojnoj’ publici: Mi smo dio organizirane i snažne Hrvatske vojske – promisli, možda i ti želiš biti dio naše obitelji – Hrvatske pobjedničke vojske”, ističe njihov predvodnik – satnik Ivan Kšenek
Kad počnemo razgovarati o Hodnom sastavu Orkestra Hrvatske vojske, nemoguće je ne spomenuti njegova predvodnika – satnika Ivana Kšeneka. Satnik Kšenek polazio je osnovnu i srednju glazbenu školu u rodnoj Pleternici, Požegi i Sarajevu, te je stekao vrijedna osnovna glazbena znanja i vještine. Početkom Domovinskog rata dragovoljno se uključio u Vojni orkestar HV-a te studirao i diplomirao rog na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u klasi profesora Stjepana Mateića. Nakom Muzičke akademije, u Ljubljani je završio školu dirigiranja u klasi nizozemskog dirigenta i pedagoga profesora Jana Cobera, jednog od najboljih europskih stručnjaka za dirigiranje i vođenje puhačkih orkestara. Satnik Kšenek nije samo iznimno talentiran glazbenik. Godinama uspješno prenosi mladima svoje znanje i ljubav prema glazbi. U tri glazbene škole započeo je i otvorio predmet rog, postavljajući temelje za buduće generacije hornista. Danas je satnik Kšenek predvodnik u Orkestru Hrvatske vojske. Njegova je priča donijela inspiraciju Hodnom sastavu, a posvećenost vojsci, glazbi i obrazovanju ostaju snažan primjer za sve koji dolaze. Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske spoj je tradicije, umjetnosti, vojnog ponosa i kolektivnog duha. Da bismo bolje shvatili što iza toga stoji, razgovarali smo s njegovim predvodnikom. Priča Hodnog sastava potječe iz samih početaka stvaranja Hrvatske vojske 1991. godine. Uz ideju o stvaranju velikog simfonijskog puhačkog orkestra, javila se neizostavna potreba za nastavkom čuvanja tradicije europskih vojnih, uglavnom puhačkih orkestara, da hodaju i izvode glazbu. Pritom se kao mobilan vojni glazbeni sastav na nastupima prilagođavaju prostoru i izvode dodatnu koreografiju. Ta specifičnost rezultirala je uključivanjem vojnog orkestra u vojne i državne ceremonije, civilne manifestacije te vojne i civilne glazbene festivale.
“Početkom 2000-ih dobili smo pozive iz zapadne Europe da se predstavimo koreografskim nastupima u prepunim dvoranama, često pred više od deset tisuća ljudi. Takav oblik muziciranja započeli su članovi Orkestra pokojni nadnarednik Karlo Benko i satnik Mario Komazin. Učili smo u hodu i stjecali iskustva promatrajući kolege iz drugih vojnih orkestara. Slijedili su nastupi na velikim vojnim festivalima u Egeru, Kölnu, Berlinu, Stuttgartu, Salzburgu, Debrecenu, Saumuru, Rotterdamu, Krakovu”, prisjeća se satnik Kšenek. Satnik Kšenek član je Orkestra Hrvatske vojske od samog početka. “Planovi iz rane mladosti nisu upućivali na to da ću se baviti ovim pozivom, ali glazba s kojom sam se rodio i odmalena bavio povezala je konce”, govori nam. Neupitna je važnost Hodnog sastava u vojnom ceremonijalu i svečanostima. Kao ekstenzija hrvatske vojne tradicije, Orkestar HV-a nastavlja razvijati jedinstven oblik muziciranja.
Izraz hrvatskog identiteta na međunarodnoj poZORnici
“Hrvatska povijest i tradicija čine nas ponosnima i potiču na razvoj i približavanje našoj i široj publici kroz umjetnost. Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske nastavlja tradiciju muziciranja iz nekih davnih vremena. Ta tradicija, iako danas manje poznata, potječe iz naših krajeva, još od vremena kad je vojskovođa barun Trenk odlučio prodefilirati sa svojom vojskom, praćen vojnim orkestrom ispunjenim instrumentima karakterističnim za to povijesno razdoblje. Ta tradicija, koja nas ispunjava ponosom, danas nam služi kao poticaj za zbližavanje naše publike i vojske. Spojiti riječi ‘vojska’ i ‘umjetnost’ može se činiti neobičnim, ali svjedoci smo da je te dvije riječi, koje često percipiramo kao dijametralno suprotne, moguće spojiti i stvoriti nešto snažno i svima potrebno. Unatoč, čini se, teškom spoju, vrijedi razvijati taj segment umjetnosti, koji je sastavni dio naše vojne i nacionalne povijesti”, dodaje Kšenek.
Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske samo je dio vojnog orkestra. Osim na protokolarnim ceremonijama, Hodni sastav svira u različitim prigodama: i crkvenim, i svjetovnim. To zahtijeva da njegovi članovi budu sposobni za različite oblike muziciranja. Upravo ta kompleksnost i raznolikost zadaća izazov je za sve koji su u to uključeni. Iz satnikovih je riječi jasno vidljivo da je Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske više od vojne tradicije. To je estetski i emotivno bogat izraz hrvatskog identiteta na međunarodnoj pozornici. Vezano uz izazove vođenja Hodnog sastava, satnik ističe: “Hodanje i sviranje koračnice često traže velike fizičke napore, koncentraciju i vještinu sviranja. Od voditelja, pak, zahtijeva razumijevanje tih izazova i sposobnost da objedini sve te vještine u skladnu cjelinu nastupa. Na prvi pogled čini se da su hodanje i sviranje nespojive aktivnosti. A kad tomu dodate okretanje, naglo skretanje i ostale pokrete, jasno je koliki je napor potreban za postizanje harmoničnog nastupa. Svi oni koji su barem probali nasloniti usnik nekog puhačkog instrumenta na usnu i dobiti bilo kakav zvuk, znat će kako je to izazovno i složeno. Izazovnost takvih nastupa inicira unutarnje zadovoljstvo i postignuće. Kako kaže stara poslovica: Nema zadovoljstva bez muke.”
Članovi Hodnog sastava Orkestra Hrvatske vojske većinom su akademski glazbenici, obučeni i spremni za takve izazove. Svi su stručnjaci za tehniku sviranja u različitim situacijama, a takav je način sviranja ipak možda najzahtjevniji. No, stručnost i predanost tomu jedinstvenom obliku glazbenog izražavanja čini ih nenadmašnima u njihovoj disciplini. Na pitanje o utjecaju glazbe na vojnike i publiku tijekom ceremonija, predvodnik sastava sugerira da je vojna glazba dobro uvježbanog puhačkog orkestra više od običnog glazbenog muziciranja – ona je splet osjećaja ponosa, domoljublja, kulture i pripadnosti.
“Vojni poziv specifičan je u odnosu na druga zanimanja samo u tome što je cijeli dan i noć, pa sve do zaslužene mirovine, vojnik predan svojoj jedinoj zadaći – obrani domovine”, govori satnik Kšenek te dodaje: “ali i on ima potrebu za tim da ga glazba potiče, smiri, razveseli, oraspoloži…” U vojnoj povijesti zadaća vojne glazbe bila je trojaka: služila je davanju signala i prenošenju zapovijedi tijekom bitke, podizanju borbenog morala i zabave u postrojbama. U mirnodopskim razdobljima vojni puhački orkestri zbog mobilnosti imaju važnu ulogu u promicanju glazbenih ostvarenja u svojim sredinama i izvan njih. Posebice u prigodama i manifestacijama na otvorenom, kad njihov snažan, kompaktni zvuk, primjerice koračnice, dominira cijelim prostorom. Osim vojne publike, danas vojne orkestre sve više sluša i civilna publika, pri čemu na jedinstven način svojim specifičnim muziciranjem postaju promotori vojske, kulture i zemlje iz koje dolaze. Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske prizor je za pamćenje na svakom događanju. Njegov nam predvodnik detaljno opisuje proces stvaranja koreografija koje oduzimaju dah.
Timski rad – sklad pokreta i glazbe
Koreografija – skladanje pokreta i glazbe – umjetnost je koja zahtijeva preciznost, strpljenje i kreativnost. “Stvaranje koreografije za Hodni sastav nije lak pothvat”, objašnjava satnik Kšenek. “Svaka nota u partituri ima svoj pokret, i svaka skladba ima svoju priču koju želimo ispričati. Ovisi o mjestu, dimenzijama pozornice, publici i namjeni nastupa. Svaka koreografija novo je umjetničko djelo”, dodaje. U izvedbi koreografije ključan je timski rad. “Svi članovi sastava moraju biti usklađeni, a svaki glazbenik pružiti maksimum. To znači da je potrebna dobra fizička i psihička priprema”, naglašava satnik. Pripreme za izvedbu koreografija nisu jednostavne jer za takav sastav zahtijevaju ponekad pristup većim dvoranama i vanjskim prostorima za probu. “Često ovisimo o vremenskim uvjetima, ali to nam ne smeta. Koristimo prirodnu sjenu drveća u vojarnama kad je vruće i ostajemo na svježem zraku,” govori satnik. Složeniji nastupi mogu tražiti nekoliko tjedana pripreme, a probe se održavaju dva do tri sata dnevno.
Unatoč poteškoćama, satnik Kšenek naglašava svu ljepotu i zadovoljstvo stvaranja umjetnosti kroz Hodni sastav. “Ako imaš sreću, pa u tome imaš istomišljenike i ljude sličnih potreba, to rezultira velikim zadovoljstvom. Svi naši uspjesi imaju puno veću vrijednost kad su postignuti timski”, zaključuje. Nema sumnje da je Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske simbol timskog rada, umjetničkog izražavanja i vojnog ponosa. Da je sve to moguće postići i s ljudima bez posebne glazbene naobrazbe, dokazuje i koreografija na strojilištu vojarne “1. gardijske brigade Tigrovi – Croatia”. Na inicijativu zapovjednika ZzP-a general-pukovnika Mladena Fuzula, u povodu 16. obljetnice ustrojavanja ZzP-a i vježbanja s članovima projekta Aktivna Hrvatska s tristotinjak pripadnika ZzP-a uvježbao je koreografiju u kojoj su u nekoliko složenih kretnji formirali slova HV (Hrvatska vojska). Bio je to izazov, a mnogi sudionici postali su svjesni svoje uloge tek kad su naknadno vidjeli fotografije i snimke iz ptičje perspektive.
U svijetu vojne glazbe Hodni sastav Orkestra Hrvatske vojske visoko je cijenjen i prepoznatljiv. Satnik Kšenek podijelio je s nama jedno fascinantno iskustvo. Prisjetio se nastupa nizozemskog puhačkog orkestra u Švicarskoj. Prisutnima je bilo teško povjerovati kako su, obuveni u tradicionalne drvene klompe, članovi tog orkestra uspješno izveli složenu koreografiju na biciklima. Sve se to odigravalo na travnjaku, poslije kiše, što je samo dodatno pojačalo nevjericu i divljenje. Ključnu ulogu u iznimnoj izvedbi imala je njihova višegodišnja vještina žongliranja, bez koje takav nastup ne bi bio moguć. Ali koreografije nisu samo vizualni spektakl. U kontekstu Hodnog sastava Orkestra Hrvatske vojske, one su presudne za prenošenje specifičnih poruka, vrijednosti i simbolike. Od očitih nacionalnih simbola, do suptilnijih nijansi discipline, strasti i zajedništva, koreografije postavljaju scenu za stvaranje dojmljivih priča. Hodni sastav koristi koreografske nastupe kao sredstvo promocije Hrvatske vojske i hrvatske kulture. Po riječima satnika Kšeneka, članovi Hodnog sastava uvijek su svjesni svoje uloge i koriste umjetnost kako bi se približili građanima i prezentirali Hrvatsku vojsku. “Postižemo neposrednost i bliskost s našim građanima nastupajući na trgovima i ulicama. Svojom pojavom, urednošću, snagom, kvalitetom izvođenja glazbenog programa, poručujemo ‘nevojnoj’ publici: Mi smo dio organizirane i snažne Hrvatske vojske – promisli, možda i ti želiš biti dio naše obitelji – Hrvatske pobjedničke vojske”, naglasio je. Ovakve nastupe, koji dovode Hrvatsku vojsku u samo srce zajednice, ljudi vole i cijene. Njima se pruža prilika da izravno dožive vojsku. To stvara osjećaj spajanja sa snagama koje je naizgled teško razumjeti, često pomažući u poticanju novačenja članova. Na kraju, svaka izvedba Hodnog sastava sjajan je podsjetnik na snagu, disciplinu i kreativnost vojske. Upravo kroz tu predanost radu, Hodni sastav nastavlja oduševljavati, inspirirati i podizati moral vojske i naroda.
Tekst: Ines Grossi ; Foto: arhiva ZzP-a, Tomislav Brandt