Dominacija maketa u Parizu

(Foto: Airbus / H. Goussé)

Ovogodišnje je izdanje međunarodnog pariškog aeromitinga i sajma zrakoplovne tehnike poznatijeg kao Le Bourget (17. – 23. lipnja), ponovno opravdalo svjetski ugled manifestacije, i to brojem i prikazima letjelica te druge tehnologije. Međutim, najveću su pozornost privukle dvije makete u prirodnoj veličini (mock-up), koje najavljuju dva ambiciozna projekta razvoja višenamjenskih borbenih aviona.
Prva se prezentacija odnosi na paneuropski program FCAS (Future Combat Air System), koji podrazumijeva višenamjenski borbeni avion NGF (Next Generation Fighter), besposadne letjelice u potpori RC (Remote Carriers) te borbeni sustav ACC (Air Combat Cloud). Sudeći po maketi NGF-a, lovac šeste generacije bit će dvomotorac. Portal FlightGlobal komentira da usisnici oblikom podsjećaju na one aviona F-35 Lightning II, a spoj krila i tijela dizajniran je tako da omogućava više mjesta za interni korisni teret (gorivo i naoružanje). Dva stabilizatora zbog manje zamjetljivosti stoje pod malim kutom. Prema mock-upu, avion će biti za trećinu ili četvrtinu veći od francuskog lovca Rafale. Zasad su u projekt uključene Francuska, Njemačka i Španjolska. Francuski Dassault zadužen je za sam avion, a paneuropski Airbus za borbeni sustav i besposadne letjelice. Potonje bi trebale biti autonomne ili poluautonomne, no pod kontrolom pilota. S jedne strane, mogle bi imitirati radarski potpis lovca, a s druge djelovati elektronički i kinetički protiv neprijateljskog PZO-a ili radara. FlightGlobal navodi i da će Francuzi vjerojatno inzistirati na palubnoj inačici NGF-a za nosače aviona, a sigurno je da će avioni imati i mogućnost nošenja nuklearnog naoružanja.
Drugi mock-up prikazan je na izložbenom prostoru tvrtke Turkish Aerospace Industries (TAI). Lovac budućnosti nosi radni naziv TF-X, a projekt je dobio na važnosti otkad se aktualizirala mogućnost da nabava F-35 za tursko zrakoplovstvo propadne. TF-X također je dvomotorac, no izgledom više podsjeća na F-35 s nešto užim trupom. Prema TAI-jevu promidžbenom videoklipu, trebao bi biti dug oko 18, a širok 12 metara. Postizat će najveću brzinu od dva maha i imati najveću poletnu masu od 27 000 kg. Operativni vrhunac leta iznosio bi 16 700 m, a dolet 1100 km. Kao i NGF, povećani stealth imao bi i zbog internih spremnika korisnog tereta.
Prvi let obaju aviona najavljen je najranije za 2025. godinu.

Domagoj VLAHOVIĆ