Drugi ispitni rok

Lako oklopno višenamjensko 4 x 4 vozilo na kotačima AMPV proizvod je udruženih njemačkih tvrtki Rheinmetall MAN Military Vehicles i Krauss-Maffei Wegmann (KMW). U skladu s deklariranim značajkama, moglo bi postati reprezentativan primjerak modernog vozila tog tipa. Budući da nije uspjelo ući u opremu Bundeswehra, proizvođači traže novu priliku na natječaju poljskog OS-a…

Njemački je časopis Auto Bild organizirao 2010. neobičan usporedni test dvaju vozila: AMPV-u se suprotstavio luksuzni SUV Porsche Cayenne. Na teškom terenu civilno vozilo nije imalo šanse protiv robusnog, ali i iznimno brzog vojnog (Foto: KMW)

AMPV, odnosno Armoured Multi Purpose Vehicle, u ovom je slučaju pokrata koju ne treba miješati s istoimenim američkim programom zamjene M113. Razvoj je započeo zahvaljujući zahtjevu njemačkog OS-a u sklopu programa GFF 2 (Geschützten Führungs und Funktionsfahrzeugs Klasse 2). Međutim, njemački OS nije se odlučio za domaći projekt pa je, na koncu, u svibnju 2013. potpisan ugovor za 176 vozila Eagle V švicarske tvrtke MOWAG. No, Rheinmetall i KMW nisu dopustili da projekt zamre, nego su dogovorili suradnju s poljskom tvrtkom Rosomak S.A. (proizvođač poljskog vozila Patria AMV). Svi zajedno vide drugu priliku za AMPV u natječaju poljskog OS-a za višenamjensko i ophodno vozilo za specijalne snage pod nazivom Pegaz. Budući da bi moglo odgovarati i potrebama konvencionalnih postrojbi, konačan bi broj mogao iznositi šestotinjak vozila. Na sajmu vojne opreme MSPO u Poljskoj ovog je rujna predstavljena inačica AMPV-a prilagođena upravo poljskim potrebama.

ZAŠTITA I POKRETLJIVOST ZAJEDNO
Logika takvog tipa vozila počiva na iskustvima iz asimetričnih ratova, odnosno na posvemašnjoj potrebi da se svim snagama osigura solidna oklopna zaštita s naglaskom na zaštiti od mina i improviziranih eksplozivnih naprava. Kako ozbiljna zaštita i pokretljivost najčešće ne idu ruku pod ruku, Rheinmetall i KMW odlučili su napraviti vozilo koje će primjenom najmodernijih tehnoloških rješenja pokušati pomiriti ta dva zahtjeva. 

Njemački je konzorcij na sajmu MSPO u Kielcu zajedno s domaćom tvrtkom Rosomak S.A. predstavio inačicu AMPV-a za poljski natječaj Pegaz (Foto: Polska Zbrojna)…

U osnovnoj inačici zaštita je prema standardu STANAG 4569 na razini 3 balističke zaštite koja štiti od pancirnog zrna kalibra 7,62 x 51 mm i razini 4a/3b protuminske zaštite što odgovara zaštiti od učinka 10 kg eksploziva TNT pod kotačem i 8 kg ispod trupa (s ciljem podizanja na razinu 4b). Navodi se i da je tijelo vozila zaštićeno od bočne eksplozije ekvivalentne snazi 100 kg TNT-a na pet metara od vozila (s ciljem podizanja na 150 kg TNT-a). Konfiguracija oklopne zaštite modularna je i prilagodljiva potrebama kupca te je moguće postavljanje dodatnih oklopnih ploča. 

SVE ZA SIGURNOST
Osnovu monokok konstrukcije (gdje je oklopno tijelo ujedno i nosiva konstrukcija), tog vozila mase 9,9 tona čini oklopljena kapsula kabine kojoj su pridodani ostali elementi: pogonski sklop, suspenzija i prtljažnik. Stijenke unutrašnjosti vozila presvučene su slojem za zaštitu od krhotina koje nastaju otkidanjem od oklopa prilikom eksplozija. Podna zaštita od mina očekivano se temelji na “V” obliku oklopnih ploča, ali detaljnije su informacije o izvedbi poslovna tajna. Sjedala su pričvršćena za strop kako bi se dodatno umanjio učinak eksplozije na posadu i sva su četiri opremljena sigurnosnim pojasevima s pet točaka vezivanja. Izvedba AMPV-a predviđa i ugradnju sustava zaštite od nuklearnih, bioloških i kemijskih prijetnji, a moguća je i ugradnja aktivnih sustava zaštite. Teretni je prostor moguće prilagođivati namjenama vozila, a najveća nosivost tereta u osnovnoj inačici iznosi 2200 kg. AMPV može vući i prikolicu mase do 3500 kg.Temperaturni raspon vozila iznosi od –46 °C do +55 °C.

…Protukandidati su stari AMPV-ov konkurent Eagle V (Foto: Polska Zbrojna)…

272 KONJA

Ovjes je neovisan, s dvostrukim poprečnim remenima te dvama amortizerima u obliku spiralnih opruga po kotaču koji imaju slobodu hoda od +/– 150 mm. Kočnice su hidraulične i ugrađen je ABS sustav. Postoji središnji sustav regulacije tlaka u gumama koje su veličine 385/80 R20 te imaju run-flat umetke. Motor je 6-cilindrični četverotaktni turbodizelski Steyr M 16 SCI s vodenim hlađenjem. Zapremnina motora iznosi 3,2 litre, a snaga 272 KS (200 kW) pri 4000 okretaja u minuti. Najveći okretni moment iznosi 610 Nm pri 1800 okretaja u minuti. Motor zadovoljava ekološki standard Euro III. Mjenjač ZF 6HP28 automatski je sa šest stupnjeva prijenosa. AMPV ima i automatski sustav upravljanja prijenosom snage (engl. automatic drive train management) što uvelike olakšava posao vozaču koji ne treba nužno imati posebnu obuku za terensku vožnju. Najveća brzina na cesti iznosi 110 km/h, a doseg je oko 700 km. Vozilo svladava uzdužni nagib od 60 % i bočni nagib od 40 %, a dubina vodene prepreke koju svladava gaženjem bez pripreme iznosi do 850 mm. Svladava i okomite prepreke do visine od 400 mm i rovove širine do 750 mm. 

EKSPEDICIJSKE MISIJE

…poljski Tur V (Foto: Polska Zbrojna)…

Vozilo je opremljeno dvama generatorima od 150 ampera koji ga opskrbljuju električnom energijom. Od naoružanja može nositi klasičan dijapazon strojnica do 12,7 mm ili bacača granata 40 mm u obliku ručno upravljanog oruđa ili preko daljinski upravljane oružne stanice. Naravno, KMW nudi svoje vatrene stanice FLW 100 (5,56 mm ili 7,62 mm) i FLW 200 (7,62 / 12,7 mm ili 40 mm). Za takva je vozila iznimno bitna i strateška pokretljivost jer su u prvom redu namijenjena za ekspedicijske misije. Stoga dimenzije (duljina 5660 mm, širina 2300 mm, visina 2180 mm) i masa AMPV-a dopuštaju prijevoz vozila zrakom u srednjim transportnim zrakoplovima kao što je C-160, C-130 ili A400M. Mogu biti prevoženi i kao podvjesni teret teških transportnih helikoptera CH-47 ili CH-53.

…Thalesov Hawkei (Foto: Nexter)…

AMPV je za potrebe poljskog OS-a doživio manje promjene. Teretni je odjeljak produljen za 300 mm i unutrašnjost je prilagođena za smještaj komunikacijske i druge propisane opreme. Komplet akustičnih senzora (Rheinmetall Acoustic Sniper Localisation System – ASLS) i kamera s pokrivanjem svih 360 stupnjeva oko vozila služe da bi se povećala svijest posade o situaciji. Jedan je od ponuđenih zaštitnih sustava i Rheinmetallov ROSY (Rapid Obscuring System For Land Vehicles) za zadimljavanje. Sustav osim vidljivog pokriva i širok raspon infracrvenog spektra te laserski spektar u rasponu valnih duljina od 550 do 1500 nm. ROSY ima veliku brzinu reakcije od samo 0,4 sekunde te malu masu od 15 kg s 20 dimnih granata kalibra 40 mm. 

STARI KONKURENT

…a vjerojatno i Nexterov Aravis(Foto: Polska Zbrojna).

AMPV je na sajmu MSPO prikazan s domaćom, poljskom vatrenom stanicom ZSMU-1276 koja se osim od strojnice WKM-Bm kalibra 12,7 mm sastoji i od termovizijske kamere, dnevne kamere, laserskog daljinomjera i sustava za digitalni prijenos podataka preko povezivanja sa sustavom za upravljanje bojištem (Battle Management System) ili GPS sučeljem uvezanim s digitalnom kartom. Za međusobnu komunikaciju posade ugrađen je glasovni digitalni komunikacijski sustav FONET tvrtke WB Electronics.
Na poljskom će se natječaju AMPV susresti s poznatim konkurentom, vozilom Eagle V. Premda ga u njemačkom natječaju nije pobijedio, AMPV svakako ima priliku jer poljski OS ima nešto drukčije potrebe i prioritete u odnosu na njemački. Na odluku će osim tehničko-taktičkih značajki i cijene utjecati i primamljivost cijelog aranžmana prijenosa tehnologije, sustava održavanja, integracije domaćih komponenti te drugi čimbenici. Koliko je poznato, u utrku će još ući i domaći AMZ Kutno s vozilom Tur V te Thales s vozilom Hawkei koje je odabrala australska vojska, a moguće je i Nexterovo uključenje s Aravisom.

Vedran SLAVER