Foto: Bundeswehr Najnovija fregata njemačke mornarice i prvi brod u svojoj klasi "Baden-Württemberg" propustila je…
Eurofighter Typhoon II spreman za operativnu uporabu
Razvijen kao čisti lovac, Typhoon II trenutačno prolazi kroz transformaciju koja će, po sadašnjim planovima, oko 2012., završiti stvaranjem suvremenog svenamjenskog aviona
Pošto su njemačko, talijansko, španjolsko i britansko ratno zrakoplovstvo napokon dobili svoje Eurofighter Typhoone II, nakon jednog od najdužih razvojnih projekata lovačkog aviona u povijesti, novi je naglasak dan njegovom osposobljavanju za nove zadaće. Kako je Typhoone II projektiran kao čisti lovac, to i nije tako jednostavna zadaća. Nakon što je iz suradnje četiriju država uspješno porođen Typhoon II i doveden do faze serijske proizvodnje (uz kašnjenje od cijelog desetljeća) trebalo se suočili s novim političkim odnosima u Europi i svijetu i novim sigurnosnim izazovima. Čisti lovački avion više nikom nije potreban, što znači da Tyhpoon II, kako bi opravdao uložena sredstva u razvoj i kupnju, u što kraćem vremenu mora postati višenamjenski avion sposoban podjednako dobro uništavati ciljeve u zraku i na zemlji.
Do kraja ožujka 2007. britansko ratno zrakoplovstvo dobilo je 26 jednosjeda Typhoon F.2 i 15 dvosjeda Typhoon T.1 kojima su opremili prve četiri postrojbe u Main Operating Base u bazi RAF Coningsby u Lincolnshireu. Njemačko ratno zrakoplovstvo (Luftwaffe) dobilo je 33 aviona i razmješteni su u postrojbu za preobuku Jagdgeschwader 73 (JG-73 – lovačka eskadrila 73) smještenu u Laageu te u prvu operativnu lovačku eskadrilu opremljenu Typhoonima II – JG-74 smještenu u Neuburgu. U Italiji Typhoonom II prvo su opremili 40 Stormo (eskadrila) u Grossettou. Do danas talijansko je ratno zrakoplovstvo dobilo 22 Typhoona II. Još manje, samo 17, dobilo je španjolsko ratno zrakoplovstvo koje je njima opremilo Ala.11 (11. eskadrila) smještenu u zrakoplovnoj bazi Moron.
Osim četiriju država koje su u razvoj Typhoona II uključene od samog početka, u pripremi je isporuka i prvih austrijskih primjeraka. Prvi austrijski Typhoon II (od 18 naručenih) uspješno je obavio prvi let 21. ožujka ove godine. Avion je dovršen u EADS-ovom pogonu u Manchingu (Njemačka). Austrijska odluka da kupi Typhoone II i danas izaziva žestoke političke prepirke iako je cijeli program ušao u završnu fazu (isporuka posljednjeg austrijskog Typhoona II planirana je za 2009.). Unatoč zahtjevima tamošnjeg ratnog zrakoplovstva austrijski socijaldemokrati i danas traže otkazivanje ugovora o kupnji, tvrdeći kako je on rezultat političke korupcije, preskup i nepotreban Austriji.
Svi dosad isporučeni Typhooni II došli su iz Tranche 1 serije, iako četiri države-kupci dobivaju različite avione dovršene u tri različita standarda. Svaki će kupac “u hodu” modernizirati svoje Typhoone II prvo po specifikaciji Block 1, potom Block 2 i Block 5. Na kraju će svi Typhooni II koji će još biti u operativnoj uporabi dosegnuti standard Blocka 5. Prvi kupac koji je dobio serijski proizveden Typhone II Block 5 (SS011) je španjolsko ratno zrakoplovstvom koje ga je preuzelo 29. ožujka ove godine. Avion je napravila tvrtka EADS CASA, a prvi je put poletio u prosincu 2006.
Svojim korisnicima Block 5 nudi potpune mogućnosti u zračnoj borbi i neke osnovne mogućnosti uništavanja ciljeva na zemlji. Na toj drugoj sposobnosti inzistira britansko ratno zrakoplovstvo koje je pokrenuo i svoj vlastiti program osposobljavanja Typhoona II za jurišne zadaće. U pogledu zračne borbe Block 5 nudi mogućnosti uporabe analogne inačice vođenog projektila zrak-zrak malog dometa IRIS-T (vidi Hrvatski vojnik broj 139) koji će se uskoro naći u naoružanju četiri ratna zrakoplovstva, te mogućnost uporabe vođenog projektila zrak-zrak srednjeg dometa AIM-120B AMRAAM (vidi Hrvatski vojnik brojeve 133 i 141). Luftwaffeini Typhooni II Block 5 dobit će i PIRATE (Passive Infrared Airborne Tracking Equipment) infracrveni pasivni motrilački sustav za otkrivanje ciljeva u zraku (IRST) razvijen u Eurofirst konzorciju, i najsavršeniju inačicu sustava za elektroničko djelovanje Defensive Aids Sub-System (DASS) koji je razvio konzorcij EuroDASS. DASS će se rabiti i na Typhoonima II drugih ratnih zrakoplovstava, ali u različitim inačicama. Tako britansko ratno zrakoplovstvo planira ugraditi u svoje Typhoone II samo sustav za otkrivanje laserskog zračenja. S druge strane, vučene ometaće rabit će sva ratna zrakoplovstva osim Njemačkog koje će se u potpunosti osloniti na DASS sustav.
Simbioza senzora
Od ostalih znatnih prednosti koje donosi Block 5 su i potpuna simbioza senzora s avionikom, potpuno razvijena mogućnost uporabe glasovnih zapovijedi i potpuno automatizirani sustav kontrole leta pri obavljanju zadaća uništavanja ciljeva na zemlji. Na području naoružanja Block 5 avioni mogu nositi vođene bombe GBU-10 i GBU-16 Paveway II, a britanski će dobiti i mogućnost nošenja Enhanced Paveway II (EPW2) bombi. Svaki će korisnik, unutar svojega vlastitog programa poboljšanja Typhoonovih mogućnosti uništavanja ciljeva na zemlji, samostalno, odabrati ciljnički podvjesnik. Britansko ratno zrakoplovstvo već je odabralo Litening III (koji je u tamošnjem ratnom zrakoplovstvu dobio oznaku Litening-EF) izraelske tvrtke Rafael. Luftwaffe je već prije odabrala Litening II istog proizvođača, a već ga rabi na svojim jurišnicima Tornado.
Britansko ratno zrakoplovstvo trudi se svojim Typhoonima što prije dati velike mogućnosti uništavanja ciljeva na zemlji, ako je ikako moguće odmah od početka pune operativne uporabe. u tome će vjerojatno i uspjeti jer su najavili da će njihovi Typhooni II moći uništavati ciljeve na zemlji već od sredine 2008. Taj program dodatnog razvoja britansko ratno zrakoplovstvo vodi potpuno odvojeno od ostalih kupaca. U početku će Typhooni II svoje jurišne zadaće obavljati zahvaljujući kombinaciji podvjesnika Litening III i vođenih bombi EPW2. Kombinacija je već dokazana na drugim avionima i Typhoonu će dati veliku udarnu snagu uz odgovarajuću pouzdanost.
Britansko ratno zrakoplovstvo prvo započelo je pripremu Typhoona II za jurišne zadaće i do danas je najdalje odmaknulo u tom procesu. Najteži dio bio je razvoj potpuno novog softvera potrebnog za jurišne zadaće. Dok su čekali isporuku dovršenog softvera koji će se upisivati u računalni sustav Typhoona II, piloti britanskog ratnog zrakoplovstva testirali su njegove dijelove na simulatorima koji omogućavaju simulaciju uporabe podvjesnika Litening III i vođenih bombi EPW2. Navodno su sva testiranja prošla iznimno uspješno. Nakon testiranja softver je upisan u nekoliko britanskih Typhoona II, pa su u razradi procedure za njegovo testiranje na poligonima. Ako se sva testiranja na zemlji uspješno obave prvi britanski Typhoon II Block 5 (dovršava ga tvrtka BAE Systems u svom pogonu u Wartonu) trebao bi prvi put poletjeti u lipnju ove godine. To će britanskom ratnom zrakoplovstvu omogućiti daljnji korak u razvoju inačice Block 5 i testiranje svih sustava u zraku u realnim uvjetima. Završna faza testiranja bit će gađanje ciljeva na zemlji vođenim bombama EPW2.
U sadašnjim borbenim djelovanjima u Afganistanu i Iraku britansko ratno zrakoplovstvo u zadaćama uništavanja ciljeva na zemlji rabi vremešne jurišnike Harrier GR.9A i Tornado GR.4/4A. Harrieri GR.9A mogu ponijeti oko 7000, a Tornadoi GR.4/4A oko 9000 kilograma borbenog tereta, dok je nosivost Typhoona II 8000 kilograma. Tako u odnosu na Harriera ima veću nosivost, a u odnosu na Tornadoe znatno niže troškove uporabe. Koliko se britansko ratno zrakoplovstvo snažno okrenulo razvoju jurišnih mogućnosti svojih Typhoona II govori i podatak da su otkazali premještaj četiri Typhoona na Falklandsko otočje u južnom Atlantiku, gdje su ih trebali rabiti u zadaćama nadzora i obrane zračnog prostora. Umjesto toga na otočju će ostati lovci Tornadoi F.3, i to do kraja 2008.
Prekretnice u razvoju
Britansko ratno zrakoplovstvo trenutačno očekuje isporuku 232 Typhoona II koje bi trebalo dobiti u tri serije. Prva važnija faza u razvoju Typhoona bila je razvoj mogućnosti za zračnu borbu. Ova je faza već dovršene tako da svoje Typhoone II već rabi u Quick Reaction Alert (QRA) zadaćama. Oko 1. lipnja ove godine britansko bi ratno zrakoplovstvo trebalo objaviti početke operativne sposobnosti svojih Typhoona F.2 njihovim uključivanjem u QRA Operational Employment Date (OED). U izvođenju QRA OED zadaća zajedno će sudjelovati 3. i novoformirana 11. eskadrila. S obzirom da je duže operativna 3. će eskadrila biti nositelj zadaće. Nakon toga, početkom 2008., britanski će se Typhooni II uključiti i u zahtjevniju zadaću obrane zračnog prostora po svim vremenskim uvjetima, a na kraju i u zadaće pružanja potpore snagama na zemlji (planirano do kraja 2008.).
Treća eskadrila je već sada spremna za preuzimanje QRA zadaće. Napravljeni su planovi s rasporedima aviona (uključujući i dužinu uporabe svakog pojedinačnog), te opremom i naoružanjem koje će se rabiti tijekom zadaće. Razina obučenosti pilota i zemaljskog osoblja već je sada dovoljno dobra, pa će u QRA zadaći sudjelovati svi pripadnici eskadrile, od zapovjednika preko pilota koji su tek prošli preobuku do pomoćnog osoblja. Zapravo je obuka za QRA zadaću potpuno dovršena i 3. se eskadrila fokusirala na novu zadaću – pripremu za preobuku na nove višenamjenske Typhoone.
Druga britanska postrojba koja će postati operativna s Typhoonima je 11. eskadrila smještena u Coningsbyu. Iako još uvijek nema operativni status, 11. eskadrila je dovršila obuku za QRA, čak i za djelovanje u svim vremenskim uvjetima. Sad joj predstoji zahtjevna obuka za usvajanje mogućnosti uništavanja ciljeva na zemlji. Britansko ratno zrakoplovstvo očekuje da će 11. eskadrilu moći sredinom iduće godine poslati u Afganistan, ali samo u slučaju da uspješno usvoje sposobnosti uništavanja ciljeva na zemlji. Ove mogućnosti obuhvaćaju, uz već spomenutu uporabu Liteninga III i EPW2 bombi i uporabu topa BK kalibra 27 mm. U početnim planovima britansko ratno zrakoplovstvo nije željelo topove u svojim Typhoonima II kako bi smanjilo cijenu aviona.
Tvrtka Eurofighter je obavila testiranja topa od ožujka 2004. do lipnja 2005. rabeći avion DA3 iz Decimomannua (Italija). Ta su testiranja obuhvatila integraciju topa u avion, kontrolu protoka plinova tijekom paljbe kako ne bi ušli u usisnike motora, vibracije topa tijekom paljbe i njihovo širenje po trupu aviona te njihov utjecaj na druge sustave. Tijekom tih testiranja Eurofighter nije obavio ispitivanje preciznosti topa u zračnoj borbi i uništavanju ciljeva na zemlji. To je ostavljeno krajnjem korisniku koji će morati ispitati uporabljivost topa u obje namjene i prilagodbu ciljničkih sustava.
Za uništavanje ciljeva na zemlji bit će još važniji podvjesnik za lasersko označavanje ciljeva Litening III. Njegovo testiranje na Typhoonu II započelo je 20. studenog 2006. na avionu IPA3 dovršenom u Manchingu. Početak završnog testiranja kombinacije Liteninga III, vođenih bombi EPW2 i Typhoona trebao bi započeti u lipnju ove godine na avionu BT005. Već je dovršena prilagodba BT005 novoj zadaći, a sredinom svibnja započelo je upisivanje novog softvera u letno i borbeno računalo.
I Luftwaffe užurbano radi na osposobljavanju svojih Typhoona II za QRA zadaće kako bi mogli zamijeniti ostarjele F-4F-ICE Phantome II u eskadrili JG-74 u Neuburgu. Eskadrila je dobila prva četiri od 25 Typhoona II u lipnju 2006. i rabi ih usporedo s Laage eskadrilom u optimiziranim združenim snagama. Naručenih 180 Typhoona Luftwaffe namjerava raspodijeliti u pet lovačkih eskadrila, te Jagdbombergeschwader 31 (JbG-31 – lovačko-bombarderska eskadrila) i JbG-33 kao višenamjenske postrojbe. Treća lovačka eskadrila koja će dobiti Tyhpoone II bit će JG-71 Richthofen u Wittmundu. Opremanje novim lovcima planirano je tek za 2012.
U Italiji 40 Stormo lovačka eskadrila u Grossettou operativno djeluje u zaštiti zračnog prostora još od početka 2006. Talijansko ratno zrakoplovstvo namjerava kupiti 121 Typhoona II, pri čemu će eskadrila u Grossettou služiti za preobuku pilota tijekom isporuke aviona u 50 Stormo u Cevianu i 370 Stormo u Trapani (obje eskadrile trenutačno lete na unajmljenim američkim F-16A/B lovcima). Eskadrila 360 Stormo u Gioia del Colle također će dobiti Typhoone opremljene i za uništavanje ciljeva na moru, kako bi njima zamijenili svoje Tornadoe IDS.
Najmanje Typhoona (ako ne računamo austrijsko) dobit će španjolsko ratno zrakoplovstvo – samo 87. Svi će španjolski Typhooni, po sadašnjim planovima završiti u Ala.14 u Albacetei gdje će zamijeniti ostarjele Mirage F1M (C.14) lovce-bombardere.
Povećanje mogućnosti
Kako bi povećali Typhoonove borbene mogućnosti NETMA (NATO Eurofighetr and Tornado Management Agency) i Eurofighter GmbH potkraj ožujka ove godine potpisali su ugovor o razvoju novih borbenih mogućnosti. Ovo će se poboljšanje odnositi na sve avione proizvedene nakon Tranche 1. Future Capabilities Programme je putokaz za integraciju novih mogućnosti unutar Phase 1 Enhancement (P1E) programa namijenjenog avionima koji će se proizvesti unutar Tranche 2 serije.
U skladu s nastojanjima da od Typhoona napravi pravi višenamjenski avion, P1E će se uglavnom fokusirati na poboljšanje mogućnosti uništavanja ciljeva na zemlji. Uz to, unaprijedit će se i komunikacijska oprema koja će omogućiti bolju povezanost s postrojbama na zemlji i koordinaciju djelovanja. Provest će se i integracija novih oružja kao što SU laserski navođene bombe Paveway IV i EGBU-16 (Enhanced Guided bomb Unit 16). Kako bi se Typhooni u potpunosti osposobili za uporabu laserski vođenih bombi provest će se i potpuna integracija laserskih označivača ciljeva (Laser Designator Pods – LPDs). Za razliku od aviona Tranche 1 kod kojih Velika Britanija samostalno provodi prilagodbu svojih Typhoona II za jurišne zadaće, svi avioni proizvedeni unutar Tranche 2 (bez obzira na kupca) dobit će jedinstvene mogućnosti uništavanja ciljeva na zemlji.
Man Macihne Interface također će proći kroz velik proces poboljšanja kako bi se pilotima omogućilo da bolje upravljaju situacijom, ne samo u zračnom prostoru već i na zemlji, te jednostavniji odabir oružja i njegovo usmjeravanje na ciljeve. Ovo će poboljšanje posebno doći do izražaja tijekom zadaća koje će tražiti istodobno uništavanje ciljeva u zraku i na kopnu (moru). Zapravo bi upravo P1E program od Typhoona II trebao stvoriti istinski svenamjenski (swing-role) avion koji će unutar jedne zadaće moći uništavati više ciljeva u zraku i na kopnu. Tvrtka Eurofigher najavljuje kako će to poboljšanje biti toliko da će Typhooni iz Tranche 2 moći samostalno obavljati zadaće prodora u neprijateljski zračni prostor i uništavanja ciljeva na zemlji bez potrebe posebne lovačke pratnje jer će se sami moći učinkovito obraniti od mogućih prijetnji.
Block 8 standard bit će osnova za razvoj Typhoona inačice Tranche 2. Prvi avion dovršen po standardu Tranche 2 bit će IPA7, koji bi prvi put trebao poletjeti tijekom 2008. Uz njega u testiranju će se rabiti i IPA6 (BS031) avion iz Tranche 1 koji će se modernizirati na standard Tranche 2.
Iza P1E doći će P2E standard koji će Typhoonima dati još veće borbene mogućnosti. To će se poboljšanje ponajviše ostvariti integracijom novih (naprednijih) oružja kao što je krstareći projektil Storm Shadow i vođeni projektil zrak-zemlja JDAM (Joint Direct Attack Munition). Prvi avioni dovršeni po standardu P2E trebali bi ući u operativnu službu 2012.
Top da ili ne?
U svibnju 2000. britansko ratno zrakoplovstvo (RAF) nije još bilo uključeno u protugerilske operacije kao što je to danas slučaj. S druge strane kroničan nedostatak proračunskih sredstava za kupnju oružja prisiljavao je RAF da razmotri sve opcije smanjenja nabavne cijene Typhoona II. Tako je donesena odluka da se britanski Typhooni ne opreme topovima BK od 27 mm tvrke Mauser (danas Rheinmetall Waffe Munition GmbH). Procjene su govorile da će početna ušteda biti 19 milijuna britanskih funti (oko 38 milijuna američkih dolara) a naknadna još 3,5 milijuna funti.
Već u to vrijeme stručnjaci su tvrdili da je to loša odluka. Protiv te odluke posebno su glasno protestirali piloti lovaca koji su tvrdili kako će im na taj način oduzeti jednu mogućnosti djelovanja u bliskoj zračnoj borbi. Negodovanje se još pojačalo nakon što se pokazalo da će ostala tri korisnika Typhoona II (Njemačka, Italija i Španjolska) ugrađivati topove. Za ugradnju topa odlučila se i Austrija. I Francuzi su odlučili na svoj Rafale ugrađivati top Nexter (tada još Giat) DEFA 791B kalibra 30 mm. I švedski je Gripen dobio isti top BK 27 mm kao i Typhoon II. Američki lovci F-15, F-16 i F-22 naoružani su topovima kalibra 20 mm, a F-35 je dobio GAU-12 top kalibra 25 mm.
To nije prvi put u povijesti mlaznih aviona da je neko ratno zrakoplovstvo odustalo od ugradnje topova u svoje lovce vjerujući da su vođeni projektili dovoljno napredni da mogu zadovoljiti sve potrebe. Tako je RAF odustao od ugradnje topova u neke inačice lovca Lighting. Najpoznatiji takav slučaj je odustajanje Amerikanaca od ugradnje topova u lovce F-4 Phantom II. Nakon loših iskustava u Vijetnamu top je vraćen u inačicu F-4E. Istu je grešku napravio i Sovjetski Savez na svojim lovcima Suhoj Su-15/21 i Tupoljev Tu-28P.
Radi uštede na prostoru za “drugu generaciju” jurišnika Harrier GR.5 (koji su kasnije modernizirani na standard GR.7, pa potom na GR.9/9A), RAF je odlučio rabiti topove Adem od 25 mm koje su na avione postavljali u posebne podvjesnike ispod trupa. Cijeli je program integracija topova na Harriere bio težak zbog, među ostalim i stalnog ulaska topovskog dima u usisnike motora. Zbog sigurnosti cijela je ideja odbačena potkraj devedesetih godina prošlog stoljeća. S druge strane Atlantika američki su marinci na svoje AV-8B Harriere II postavili top GAU-12/U kalibra 25 mm. Ta je kombinacija i danas u operativnoj uporabi.
Odluka RAF-a da kupi Typhoone II bez topova donesena je nakon što je britansko ministarstvo obrane već naručilo prvih 55 aviona (s topovima). Zbog toga je odlučeno da se ti topovi neće rabiti kako se ne bi moralo kupovati streljivo i obavljati dodatna obuka pilota. Za buduće britanske Typhoone II trebalo je razviti posebni balans koji će kompenzirati nedostatak topa i streljiva. Na kraju se pokazalo da bi taj proces bio znatno skuplji nego da su kupljeni avioni s topovima, tim prije što ni Njemačka, ni Italija, ni Španjolska nisu htjele “ni čut” da bi se njihovi Tyhpooni isporučivali bez topova.
Na kraju je RAF odlučio da će i on rabiti topove na svojim Typhoonima. Potrebno će streljivo za početak prebaciti iz zaliha topničkog streljiva namijenjenog Tornadoima GR.4.
Dražen MILIĆ