F-16 s novim radarom

Američki je Lockheed Martin 21. listopada u Teksasu uspješno proveo prvi probni let višenamjenskog borbenog aviona F-16V (Viper). Posebnost je nove šesnaestice, koja se trenutačno smatra njegovom najnaprednijom inačicom, novi napredni radarski sustav APG-83 AESA (Active Electronically Scanned Array) SABR (Scalable Agile Beam Radar) koji je proizvela tvrtka Northrop Grumman. AESA tehnologija osigurava znatno naprednije operativne mogućnosti, poput istodobnog višemodnog rada, znatno veću otpornost na elektroničko ometanje, veću pouzdanost, niže operativne troškove te dulji radni vijek.

(Foto: Lockheed Martin)

Znatno je promijenjena unutrašnjost kabine kojom dominiraju novi CPD (Center Pedestal Display) višefunkcijski prikaznici veće razlučivosti i dijagonale. Viper odlikuje dosad najznačajnija nadogradnja paketa avionike koji se prema navodima predstavnika Lockheed Martina može ugraditi i na druge inačice F-16. U novi je Viper ugrađen i novi sustav za elektroničko ratovanje, novo letno računalo, novi komunikacijski sustav te mrežni sustav s većom propusnošću podataka.
S paketom opreme koja je ugrađena na F-16V, avion je poprimio odlike borbenih aviona najnovije, 5. generacije, poput F-22 Raptora i F-35 Lightninga II, odnosno može ga se smatrati jednim od najnaprednijih borbenih aviona 4. generacije. Lockheed Martin polaže velike nade u činjenicu kako se više od 4500 primjeraka F-16 nalazi u naoružanju 26 zemalja diljem svijeta, a one bi mogle pokazati interes za standard F-16V nadogradnje aviona. Oznaka V odnosi se na neslužbeno ime Viper kojim su se koristili piloti RZ-a SAD-a, koje je sad postalo službeno ime jedne od inačica F-16.

Igor SKENDEROVIĆ