H160 – novi Airbusov adut

Postupak certificiranja novih motora trebao bi biti završen do 2017., dok bi helikopter H160 svoj postupak certificiranja trebao završiti do kraja 2018. kada se očekuje i početak serijske proizvodnje. Prvi probni letovi s dva prototipa H160 trebaju započeti tijekom ove godine. (Foto: Airbus Helicopters)

Tijekom ožujka tvrtka Airbus Helicopters na međunarodnom je velesajmu helikopterske tehnike Heli-Expo 2015 predstavila mock up transportnog helikoptera H160. Radi se o helikopteru nove generacije koji se svrstava u kategoriju srednjih helikoptera maksimalne težine do šest tona. S novim transporterom Airbus Helicopters nastoji zauzeti značajno mjesto na svjetskom tržištu, i to u segmentu na kojem zadnjih petnaestak godina dominira tvrtka AgustaWestland, posebice sa svojim helikopterom AW139, te Sikorsky S-76 i Bell 412. U sklopu Airbusove flote H160 zamijenit će helikoptere AS365 Dauphin i H155. U odnosu na glavnog konkurenta H160 donosi smanjenje maksimalne težine za tonu uz znatno veću efikasnost koja se očituje smanjenjem potrošnje goriva i izravnih operativnih troškova za 15 do 20 %.
Prije pet godina, kada je započet razvojni projekt, novom Airbusovu helikopteru dodijeljena je oznaka X4. Slijedom prošlogodišnjeg tzv. rebrandinga tvrtke Eurocopter u Airbus Helicopters, većina je helikoptera dobila novu prvu slovnu oznaku H, a H160 će ujedno biti i prvi novi helikopter proizveden pod okriljem Airbus Helicoptersa. Iako je tijekom Heli-Expo 2015 bilo uočljivo kako nedostaju određeni sustavi najavljeni tijekom 2010., za H160 se može reći kako definitivno spada u novu generaciju. Za to je zaslužno 68 novih patenata predstavljenih na H160.
Cijeli je helikopter izrađen od kompozitnih materijala. Stajni trap je električno, a ne hidraulično uvlačiv, čime se postigla značajna ušteda na težini letjelice i tehnološkoj jednostavnosti. Domljivo izgledaju i Blue Edge kompozitni krakovi glavnog rotora, koji svojim izgledom podsjećaju na hokejaške palice. Svojim naprednim dizajnom značajno pridonose smanjenju buke i vortex vrtloženja, te boljoj efikasnosti helikoptera koja se između ostaloga odnosi na povećanje maksimalne nosivosti za 100 kg. Blue Edge krakovi postavljeni su na Spheriflex glavčinu glavnog rotora koja je također izrađena od kompozitnih materijala.
Rep helikoptera također donosi niz naprednih rješenja. Uz fenestron, koji postaje svojevrsni standard za Airbus Helicopters, vertikalni je stabilizator zakošen za 12 stupnjeva čime se postiže smanjenje utjecaja aerodinamičkih efekata te povećanje maksimalne nosivosti za 40 kg. Dodatna velika posebnost repne sekcije jest dvokrilni horizontalni stabilizator koji značajno povećava stabilnost helikoptera pri lebdenju i malim brzinama. Njime je kompenzirano odustajanje od horizontalnog stabilizatora u obliku kanarda koji je na X4 bio planiran u nosnoj sekciji.
Unatoč prijašnjim najavama kako će X4 imati drastično redizajniranu pilotsku kabinu, s digitalnim glass cockpitom koji je trebao dizajnirati Thales, H160 ima digitalnu avioniku Helionix koju je razvio Airbus Helicopters i nedavno je prvi put predstavljena na helikopteru H175. Dodatno odstupanje u odnosu na najave za X4 je izostanak fly-by-wire sustava upravljanja koji je trebao razviti Sagem, odnosno zadržavanje starog sustava autopilota, čime se htjelo skratiti vrijeme razvoja helikoptera. Prema navodima predstavnika Airbus Helicoptersa, novi fly-by-wire sustav bit će integriran na idućoj inačici H160 koja se očekuje za pet godina od uvođenja u operativnu upotrebu, kada će biti predstavljena i vojna H160M inačica helikoptera.
Pogonski blok čine dva turbovratilna motora Turbomeca Arrano A1, svaki jakosti 1100 – 1300 KS (820-969 kW), koji omogućavaju postizanje krstareće brzine od 296 km/h. Maksimalna nosivost je do 12 osoba, uz dolet od 222 km. Maksimalni dolet iznosi 833 km.

Igor SKENDEROVIĆ