Hrvatski vojnik – 30 godina

U ratnoj i teškoj 1991., godini u kojoj su se događali brojni prijelomni događaji, postavljali temelji dugoročnih promjena i bilježile pobjede kojih se sjećamo, svoj život započinje i Hrvatski vojnik – danas tridesetogodišnjak

 

Hrvatski vojnik počeo je izlaziti u studenom 1991. Bio je to tad dvotjednik koji je na 50 stranica pokušavao obuhvatiti što širi raspon tema od interesa za branitelje i obranu napadnute Republike Hrvatske. Unatoč malobrojnoj redakciji i teškim uvjetima rada, Hrvatski vojnik prenosio je informacije s ratišta, pokrivao aktualna događanja te u nakladi od 60 000 primjeraka pružao moguće oblike moralne, psihološke, političke, stručne, ali i edukativne pomoći – i braniteljima u rovovima širom Hrvatske, i onima koji su pod stalnim zračnim uzbunama i općim opasnostima, u skloništima sa strepnjom pratili razvoj događaja i tražili informacije o njima.

Prvi glavni urednik bio je Stjepan Adanić. Prisjećajući se kasnije početaka Hrvatskog vojnika, rekao je: “Velike se stvari uvijek i u pravilu događaju u nemogućim uvjetima, u kritičnim trenucima i tu se ljudi dokazuju ili padaju. Nije bilo jednostavno, a nije bilo ni dosta ljudi koji su bili spremni to prihvatiti i pomoći da ‘dohvatimo’ ciljeve. Sreća je da sam našao nekoliko kvalitetnih ljudi koji su se odmah stavili na raspolaganje. Svi zajedno doslovce smo morali riješiti sve, od pisaćih strojeva do prostora gdje ćemo raditi. Naša prva redakcija bila je na prvom katu u Gajevoj 30, u bivšem vojnom sudu koji smo nekoliko dana ranije osvojili. Na nama je bilo da u tjedan-dva napravimo list koji će biti zrcalo Hrvatske vojske. Nemoguće je riječima opisati kako je bilo rješavati taj problem u situaciji kad nismo imali ni novca, ni prostorija, ni urednike, ni pisaće strojeve, a o računalima da i ne govorim. Jednostavno rečeno, situacija nije bila nimalo laka.”

Prvi broj Hrvatskog vojnika, uz uvodne tekstove koje potpisuju predsjednik RH dr. Franjo Tuđman i ministar obrane Gojko Šušak, objavljuje tekstove koji svjedoče o vremenu, o nastanku hrvatskih ratnih postrojbi i herojstvima pojedinaca, donosi reportaže i razgovore s bojišnica. Ogledi, vanjskopolitički komentari, geostrateški tekstovi, teme o duhovnosti, hrvatskoj baštini u ratnim razaranjima, o doktrini ratovanja, o oružju, vojnoj psihologiji nižu se i u idućim ratnim brojevima. Hrvatski vojnik tijekom prve godine izlaženja objavljuje prije svega reportaže s bojišta (Lipik, Sunja, Osijek, Zadar, Dubrovnik), ali i prati razvoj vojske, prati razmjene ratnih zarobljenika, potrage za nestalima, snage UNPROFOR-a, zadaće i mogućnosti saniteta na ratištu. Jednako tako, u nastavcima objavljuje tekstove o vojnom nazivlju, zrakoplovima, ciljničkim sustavima, osobnom naoružanju, tenkovima, daje informacije o osnovama gađanja, pružanju prve pomoći, osnovama preživljavanja u divljini, o vojnoj tehnici, ali prati i hrvatsko vojno nakladništvo, poeziju, piše o sportu, prati glazbenu, filmsku, kazališnu i književnu produkciju, bavi se hrvatskim povijesnim vojnim postrojbama i ratnom poviješću.

Odgovarajući na izazove, sazrijevajući, pokušavajući ispuniti i sve veća očekivanja, Hrvatski vojnik više se puta u hodu mijenjao. Tijekom 1992. glavni urednik postaje brigadir Ivan Tolj, a početkom 1993., od tridesetog broja, dolazi do promjene izgleda Hrvatskog vojnika o čemu tadašnji glavni urednik kaže: “Želimo da svojim izgledom, rasporedom rubrika i napisa, razmještajem fotografija bude još kompaktniji, jasniji i integrativniji na crti stvaranja što obučenijih, iz dana u dan za obranu Hrvatske sve spremnijih oružanih snaga.” U skladu s tim, dotadašnji separati Hrvatski zrakoplovac i Hrvatski mornar povezuju se u jedan list te uvažavajući specifičnosti pojedinih vidova u Hrvatskoj vojsci dobivaju jednako značenje za obranu Hrvatske, i pješaštva, i zrakoplovstva i mornarice.

Od 1993. do 1995. Hrvatski vojnik izlazi svaka dva tjedna na više od 120 stranica, s podliscima Hrvatski zrakoplovac i Hrvatski mornar te s redovitim intervjuima, tekstovima iz područja ustroja Hrvatske vojske, tekstovima o postrojbama Hrvatske vojske, o vojnoj tehnici te magazinom u kojem se bavi sportskim, glazbenim i kulturnim aktualnostima.

Od svibnja 1995., nakon dvobroja 89-90 u kojem su, uz ostalo, tekst pod naslovom Oslobođena zapadna Slavonija, kao i onaj o granatiranju Zagreba, dolazi do novih promjena u izgledu i dinamici izlaženja Hrvatskog vojnika, koji tad počinje izlaziti kao stručni časopis. U prvom broju tog novog Hrvatskog vojnika koji izlazi u lipnju-srpnju 1995., dakle neposredno uoči vojno-redarstvene operacije Oluja, ratni ministar obrane Gojko Šušak u tekstu Hrvatski vojnik – dokaz hrvatske snage naglašava: “Osobito mi je zadovoljstvo predstaviti vam hrvatski vojno-stručni časopis, koji nosi časno ime ‘Hrvatski vojnik’. Zadovoljstvo je još veće kada se sjetimo da je još prije pet godina Hrvatska vojska bila tek san, a danas je to suvremena vojna sila koja ima potrebu za publikacijama kakva je i naš novi časopis.”

Usporedno s redizajniranim stručnim mjesečnikom pokrenut je i tjednik Velebit, čiji se prvi broj pojavio 26. svibnja 1995. On je trebao u novom obliku nastaviti tradiciju “starog” Hrvatskog vojnika baveći se aktualnim temama. Velebit izlazi na 32 stranice velikog formata i bavi se društvenim i političkim događanjima, donosi vijesti iz postrojbi, intervjue s vojnim zapovjednicima, piše o ustroju Hrvatske vojske, novostima iz hrvatske vojne industrije, povijesnim temama, duhovnosti.

Tjednik Velebit 2000. godine mijenja ime u Obrana, redizajniran je i proširen mnoštvom novih rubrika te nastavlja izlaziti do listopada 2004., kad se tjednik Obrana i vojnostručni mjesečnik Hrvatski vojnik spajaju u vojni časopis Hrvatski vojnik. On je bio nastavak kontinuiteta i sadržajno objedinjavanje dvaju dotadašnjih časopisa. U početku je izlazio tjedno, a zatim u dvotjednom ritmu do danas.

Snažan razvojni iskorak u novim medijima i na društvenim mrežama traje od lipnja 2015., kad je pokrenuta nova, moderna web-stranica časopisa.

Želeći i uspijevajući odgovoriti na izazove vremena u svakom trenutku svojeg postojanja, čeličeći se u nevremenima i usprkos njima rastući, časopis Hrvatski vojnik postao je neodvojivi dio priče o državi, vojsci, slobodi i braniteljima koji su iz devedesetih godina prošlog stoljeća uplovili u novo, 21. stoljeće i neke nove izazove. Uz nastavak praćenja rasta, razvoja i napredovanja Hrvatske vojske, i Hrvatski vojnik se, tražeći nove oblike komunikacije i težeći doseći do nove publike, nastavio mijenjati i rasti. Redakcija Hrvatskog vojnika počela je izdavati knjige, monografije i fotomonografije, multimedijalna te audioizdanja i videoizdanja, a stotine idejnih i modernih grafičkih rješenja postale su prepoznatljiv zaštitni znak redakcije. Među prvim knjigama i kao potpuna novost u radu Hrvatskog vojnika pojavili su se Razarači i fregate za 21. stoljeće te Suvremeni lovački avioni koji su rasprodani u gotovo cijeloj nakladi, dok je fotomonografija Vojska pobjednika – s ponosom u budućnost doživjela tri dopunjena izdanja.

Tijekom zadnjeg desetljeća procvat doživljava i videoprodukcija. Prvi film Zanimanjevojni pas iznimno je dobro prihvaćen, a zatim i na filmskom festivalu Vojska i narod u Braccianu, Italija, osvaja prvu u nizu međunarodnih filmskih nagrada koje će pratiti nastavak proizvodnje filmova i videa posebnu nagradu međunarodnog stručnog žirija. Možda najvrednija među njima nagrada je predsjednika Talijanskog parlamenta za film o Hrvatskoj kopnenoj vojsci, inače jedna od tri prve festivalske nagrade. Petominutni spot u povodu obilježavanja 15. obljetnice OSRH polučio je veliko zanimanje te je osim na javnoj televiziji emitiran na brojnim lokalnim TV postajama, a sustavno stvarani filmovi o sposobnostima i mogućnostima hrvatskih Oružanih snaga prepoznati su kvalitetom i izvan granica. U tom segmentu posebno je zanimljiv videoserijal 5 minuta za sjećanje, koji dokumentaristički bilježi značajne i prijelomne trenutke Domovinskog rata. Dodatno, razvija se i područje audioizdanja, prije svega u suradnji s Klapom “Sveti Juraj” HRM-a. Prvi snimljeni CD, pod nazivom Sa krša ovog glasi te zovu, “nestao” je u rekordno kratkom vremenu, a CD-ovi s klapskom pjesmom vrlo brzo našli su svoj put do Australije, Kanade, Njemačke. Na tragu tog uspjeha ubrzo su u produkciji Hrvatskog vojnika snimljeni i glazbeni spotovi mornaričke klape – Kraljice mora, Zemljo moja i drugi.

Bogata videoprodukcija Hrvatskog vojnika uz desetke izdanih DVD-ova predstavljena je stotinama videozapisa na YouTube kanalu

Časopis Hrvatski vojnik gotovo 20 godina aktivno sudjeluje u okviru Europskog udruženja vojnih novinara promovirajući OSRH. Punopravno članstvo u Europskom udruženju vojnih novinara omogućilo nam je upoznavanje s trendovima u drugim vojskama, ali i donijelo spoznaju o vrijednosti našeg časopisa, koji se kvalitetom ubrzo svrstao u sam vrh tog jedinstvenog društva. Hrvatski vojnik pokrenuo je i magazin na engleskom jeziku, polugodišnjak CROMIL čiji je prvi broj izišao 2009. godine.

Hrvatski vojnik svoje je prve web-stranice dobio u travnju 2000. i otad se nezaustavljivo širi internetskim prostorom. Snažan razvojni iskorak u novim medijima i na društvenim mrežama traje od lipnja 2015., kad je pokrenuta nova, moderna web-stranica časopisa na kojoj se, kao centralnom mjestu, objedinjuju brojni multimedijalni sadržaji koje redakcija svakodnevno proizvodi. Hrvatski vojnik danas pruža mogućnosti online pregleda sadržaja aktualnog tiskanog izdanja uz redovito ažuriranje novostima, mogućnost pregleda i preuzimanja fotogalerija i videomaterijala, te digitaliziranu arhivu svih dosad objavljenih brojeva časopisa s mogućnošću preuzimanja željenog broja u .pdf obliku. Bogata videoprodukcija Hrvatskog vojnika uz desetke izdanih DVD-a predstavljena je stotinama videozapisa na YouTube kanalu. Aktivna prisutnost Hrvatskog vojnika na društvenim mrežama – Facebooku, Twitteru, LinkedInu i YouTubeu s vremenom je postala čvrsta mreža komunikacije s javnošću i sve većim brojem publike, ali i pokazatelj koliko su pripadnici OSRH cijenjeni, a njihov rad praćen s velikim zanimanjem.


Stjepan Adanić

“Željeli smo tim našim herojima koji su žrtvovali sebe za domovinu pokazati da hrvatska država živi i djeluje, da nisu prepušteni sami sebi i da pariramo srpskoj propagandi koja je bila iznimno jaka i prodorna prema našim snagama.”

Ivan Tolj

“Nastajali smo kao i Hrvatska vojska, koje smo sastavni i neotuđivi dio, skupina vojnika kojoj je u zadaći bilo predstaviti Hrvatsku vojsku, pratiti svakodnevicu generacije kojoj je zapala čast i obveza ostvariti san generacije hrvatskih sanjara: stvoriti i obraniti svoj Dom, svoju Hrvatsku. Čast je pripadati toj generaciji, biti sudionikom dana vrijednih za upisivanje u Veliku hrvatsku knjigu sjećanja.”

Željko Stipanović

“Nastao u najtežim trenucima Domovinskog rata, časopis je otad do danas imao samo jedan cilj, a to je promocija Hrvatske vojske, njezina razvojnog puta i nebrojenih postignuća koja je ostvarila. Nekad smo to činili s više, nekad s manje uspjeha, ali uvijek s jednakim žarom i entuzijazmom, ne zaboravljajući pritom važnost i vrijednost časnog naziva Hrvatski vojnik koji časopis nosi.” 

Tekst: Lada Puljizević

Foto: arhiva Hrvatskog vojnika