Italija naručila HammerHead

 

Tijekom međunarodnog velesajma vojne industrije IDEX 2015 održanog od 22. do 25. veljače u Abu Dhabiju, Ujedinjeni Arapski Emirati, talijansko je ratno zrakoplovstvo objavilo kako su naručena tri besposadna sustava P.1HH HammerHead koje proizvodi talijanska tvrtka Piaggio Aerospace. Svaki sustav čine dvije besposadne letjelice P.1HH HammerHead te zemaljska postaja iz koje se upravlja letjelicom te sustavima na njoj. Sva bi tri HammerHead sustava s pratećom opremom trebala do kraja 2016. biti isporučena pa bi talijansko ratno zrakoplovstvo ujedno postalo i prvi operater na tom besposadnom sustavu.
P.1HH HammerHead je MALE (Medium Altitude Long Endurance) besposadni sustav namijenjen u prvom redu za obavljanje zadaća izviđanja i nadzora iz zraka (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance – ISR). Usto, HammerHead je sposoban i za obavljanje COMINT (Communications Intelligence), ELINT (Electronic Intelligence) te SIGINT (Signals Intelligence) zadaća. Prema navodima predstavnika tvrtke Piaggio Aerospace, cilj je da na tržištu besposadnih sustava HammerHead bude rame uz rame s američkim sustavom MQ-9 Reaper te izraelskim sustavom Heron TP. Prema performansama, HammerHead se može smatrati samim tehnološkim vrhom među MALE besposadnim sustavima zahvaljujući činjenici što se temelji na platformi najbržeg dvomotornog turboelisnog poslovnog aviona na svijetu Piaggio Aero P.180 Avanti II, odnosno integriranju naprednog elektrooptičkog senzorskog paketa Selex ES SkyISTAR koji čine sustavi FLIR EO/IR StarSafire 380HD i radar Seaspray 7300 E.

Raspon krila HammerHeada iznosi 15,60 m, duljina trupa je 14,40 m, a visina 3,98 m. Najveća masa prilikom polijetanja iznosi 6146 kg, od čega može ponijeti do 910 kg korisnog tereta. Pogonski blok čine dva turboelisna motora Pratt & Whitney PT6A-66B, svaki jakosti 850 KS, koji omogućuju postizanje najveće brzine od 737 km/h, te fantastičnu brzinu penjanja od 15 m/s. Vrhunac leta HammerHeada iznosi 13 716 m, najveći dolet je 2795 km, dok najveća autonomija boravka u zraku iznosi do 16 sati. (Ilustracija: Piaggio Aerospace)

Prvi je prototip, odnosno tehnološki demonstrator HammerHead Demo, prvi put predstavljen svjetskoj javnosti prije dvije godine, tijekom velesajma IDEX 2013. HammerHead Demo korišten je kao platforma za razvoj proizvodnog prototipa, a tijekom 2013. i 2014. obavio je pedesetak probnih letova. Piaggio Aerospace krajem 2014. završava prvi proizvodni prototip koji dobiva oznaku Prototype 001 te 22. prosinca uspješno obavlja prvi probni let. U odnosu na HammerHead Demo, Prototype 001 odlikuje povećan raspon krila čime se htjelo odgovoriti na nešto povećanu masu letjelice. U razvoju P.1HH HammerHeada, uz tvrtku Piaggio Aerospace (koja je u većinskom vlasništvu tvrtke Mubadala iz Ujedinjenih Arapskih Emirata), sudjelovalo je i talijansko ratno zrakoplovstvo te tvrtke Finmeccanica i Selex ES. Tvrtka Piaggio Aerospace navodi kako na osnovi aviona Piaggio Aero P.180 Avanti II završava novi avion MPA (Multi-purpose Patrol Aircraft), s ljudskom posadom koji će također biti namijenjen za obavljanje ISR zadaća.

Igor SKENDEROVIĆ