Modernizacija oružanih snaga Italije

Naš prekomorski susjed planira u vrlo kratkom vremenu ravnomjerno modernizirati sve grane oružanih snaga kako bi ostao snažan NATO-ov saveznik na Sredozemlju, ali i moćan vojnoindustrijski igrač u Europskoj uniji

Talijanska vojnikinja i vojnici fotografirani 8. lipnja 2023. tijekom uvježbavanja združene ophodnje na poligonu Američke kopnene vojske Hohenfels u Njemačkoj Foto: US Army / Spc. Brandon Best

Prema portalu GlobalFirepower, koji više od 15 godina procjenjuje vojnu moć zemalja svijeta – Italija je već neko vrijeme među prvih deset. Istina, na desetom mjestu, ali to je puno bolje od Poljske, Španjolske ili Njemačke. Ruska aneksija Krima, a zatim i otvorena invazija na Ukrajinu, motiviraju Italiju da ubrza proces modernizacije oružanih snaga i revizije obrambene politike. Talijanski vojni proračun konstantno raste od 2015.; u 2022. iznosio je 28,7 milijardi eura ili 1,54 posto BDP-a zemlje. Rim planira do 2028. dostići NATO-ovu referentnu granicu od dva posto. Povećanje financijskih sredstava trebalo bi biti iskorišteno za modernizaciju oružanih snaga te istraživanje i razvoj vojne tehnologije. U tom je kontekstu zanimljivo sudjelovanje Italije u ambicioznom GCAP-u (Global Combat Air Programme), u kojem na razvoju borbenog aviona šeste generacije surađuje s Ujedinjenom Kraljevinom i Japanom. Osim fokusa na kvaliteti, modernizacija OS-a Italije ima dva glavna cilja. Prvi je pripremiti se za scenarije konvencionalnih operacija visokog intenziteta. Drugi je iskoristiti jako gospodarstvo i vrlo sposobnu obrambenu industriju zemlje za domaće, ali i multinacionalne obrambene projekte, i to u okviru Europske unije ili NATO-a. Italija tako želi ostati u vrhu obrambene tehnologije, ali istodobno podijeliti troškove te ojačati suradnju sa saveznicima i partnerima. U tom kontekstu Italija intenzivno sudjeluje u vojnim misijama UN-a i NATO-a i uglavnom je među dvije-tri vodeće europske zemlje po broju vojnika u njima.

Bez obzira na rat u Ukrajini, temeljni su sigurnosni interesi Italije, u skladu s njezinim geopolitičkim položajem, usmjereni na šire Sredozemlje. S operativnog gledišta to zahtijeva znatne ekspedicijske i višedomenske vojne sposobnosti. No potrebne su i visokoprofesionalne oružane snage sposobne za provedbu složenih operacija samostalno, ali i sa saveznicima i partnerima. Rashodi za osoblje oružanih snaga danas su veliki, oko 62 posto proračuna. Jedan je uzrok i ograničena fluktuacija generacija unutar oružanih snaga pa je plan pomladiti ih. Spominje se i povećanje ukupnog brojnog stanja oružanih snaga, koje iznosi 167 000 pripadnika. Trenutačno je za analizu talijanskog obrambenog planiranja vrlo bitan Dokument o obrambenom planiranju za razdoblje 2022. – 2024., poznat pod pokratom DPP (Documento Programmatico Pluriennale Della Difesa Per il Triennio 2022-2024).

Talijanski tenkisti i C1 Ariete na vježbi u Hohenfelsu u veljači 2021. Trenutačne informacije govore da će biti modernizirano 125 od ukupno 200 proizvedenih tenkova Foto: US Army / Spc. Uriel Ramirez

Snažan domaći konzorcij

Talijanska kopnena vojska želi ojačati flotu glavnih borbenih tenkova. Sredinom srpnja u većim je svjetskim medijima odjeknula vijest da Italija namjerava kupiti nove tenkove Leopard 2A8 njemačke proizvodnje. Neslužbene informacije govore o 133 vozila. S druge strane, potvrđeno je da se nastavlja modernizacija starijih primjeraka tenkova Ariete domaće proizvodnje. Tvrtke koje sudjeluju u projektu nedavno su isporučile treći i finalni prototip Arietea s poboljšanjima u pokretljivosti, ubojitosti i zaštiti. Trenutačne informacije govore da će biti modernizirano 125 od ukupno 200 proizvedenih tenkova. Glavna su poboljšanja novi motor Iveco V12 MTCA snage 1500 KS (prije 1250 KS), moderniji ovjes, gusjenice, dnevno-noćne ciljničke sprave, električni sustav pokretanja kupole, digitalni sustav za upravljanje paljbom te reaktivni oklop i protuminska zaštita. Portal Defense News navodi da će projekt stajati oko 900 milijuna eura, a operativni vijek Arietea bit će produljen do 2034. Zanimljivo je da je zapovjednik kopnenih snaga general-pukovnik Pietro Serino još ranije u Parlamentu dao prednost nabavi novih sustava, no onih koji su već u uporabi u drugim zemljama NATO-a i EU-a. To bi trebali biti Leopardi, a čini se da će na kraju vojska dobiti i jedne i druge.

Drugi je važan projekt kopnene vojske borbeni sustav oklopnog pješaštva (Armoured Infantry Combat System – AICS), koji treba osigurati vozila različitih konfiguracija temeljenih na novoj platformi na gusjenicama. Ona će zamijeniti postojeće borbeno vozilo pješaštva Dardo, a trebala bi do 2035. ući u uporabu. Takav program zahtijeva razvoj potpuno nove serije vozila, a to bi bila zadaća domaće vojne industrije. Najviše se računa na konzorcij CIO (Consortile Iveco – Oto Melara) sastavljen od tvrtki Iveco Defence Vehicles (IDV) i Leonardo. Italija bi u međuvremenu mogla na tržištu nabaviti zamjenska vozila, po mogućnosti moderna, operativno provjerena i potpomognuta uhodanim multinacionalnim logističkim lancem.

Talijanski lovac tenkova Centauro II prelazi 6. lipnja 2023. pontonski most na Dunavu na vježbi Saber Guardian 23 u Rumunjskoj. Proizvođači navode da je to najsuvremenije sredstvo u uporabi talijanskog KoV-a Foto: US Army / Capt. Avery Smith

Konzorcij CIO već desetak godina opskrbljuje talijansku vojsku vozilima na kotačima VBM Freccia konfiguracije 8 x 8 u različitim inačicama, od borbenog vozila pješaštva preko samohodnog minobacača do zapovjednog vozila. Postoje i vozila za izvlačenje u konfiguraciji 10 x 10. CIO je također isporučio prvih deset od ugovorena 122 vozila Centauro II 8 x 8 u inačici za paljbenu potporu (MGS).

U odnosu na prethodnika, Centauro II ima znatna poboljšanja u smislu snage, optičkih senzora, mobilnosti, ergonomije, sustava upravljanja paljbom i komunikacija, kao i zaštite posade. Pogonski sklop snage je 720 KS, a kupola Hitrole Mod.L naoružana je topom od 120 mm. Proizvođači navode da je Centauro II trenutačno najsuvremenije sredstvo u uporabi talijanskog KoV-a. Iveco usto još od početka 2000-ih kontinuirano isporučuje taktička laka oklopna vozila VTLM Lince 2 u različitim konfiguracijama opremljena Leonardovim sustavom C3. Ukupan broj vozila iznosit će gotovo dvije tisuće.

Talijansko vozilo Freccia u konfiguraciji borbenog vozila pješaštva. Desno je oklopni transporter Piranha III rumunjskog KoV-a Foto: US Army / Capt. Avery Smith

Vatrena potpora i PZO

Rat u Ukrajini pokazuje da današnje konvencionalne vojne operacije zahtijevaju precizne sustave neizravne vatrene potpore većeg dometa. Osim nabave raketa povećanog dometa za američke sustave M270 MLRS koji su već u uporabi, izvori iz kopnene vojske istaknuli su potrebu za nabavom i drugih mobilnih višecijevnih lansirnih sustava kao što je HIMARS. U međuvremenu će samohodni topnički sustavi PzH 2000 i vučne haubice FH70 biti nadograđeni. Glavni će cilj biti sposobnost ispaljivanja vođenog / nevođenog streljiva dugog dometa obitelji Vulcano (do 70 km), čija je nabava pokrenuta 2022. U tijeku je i program nabave 13 protutopničkih radara.

Talijanska vojska trenutačno nadograđuje svoje sposobnosti protuzračne obrane. Nedavno je objavljeno postojanje razvojnog programa za novi raketni sustav kratkog dometa koji bi zamijenio američki Stinger. Znalo se samo da je ugovor o razvoju dodijeljen tvrtki MBDA Italia, no bez dodatnih pojedinosti. MBDA je početkom lipnja na izložbi SeaFuture u La Speziji pokazala koncept, tj. mock–up maketu projektila u razvoju koji je nazvala Next Generation V-SHORAD.

Još jedan, ali potvrđen PZO projektil kratkog dometa bit će CAMM-ER (Common Anti-Air Modular Missile – Extended Range). Talijansko ratno zrakoplovstvo za njega će rabiti sustav MAADS (Modular Advance Anti-Air Systems), a kopnena vojska sustav Grifo. Potonja konfiguracija uključivat će Rheinmetallov radar X-TAR3D i zapovjedno mjesto (Posto Comando Modulo di Ingaggio – PCMI). PZO većeg dometa bit će sustav SAMP/T NG, koji po navodima proizvođača pruža zaštitu unutar svih 360 stupnjeva na udaljenosti većoj od 150 kilometara. Glavne komponente bitnice SAMP/T NG uključuju modul za zapovijedanje i nadzor, višenamjenski radar te do šest lansera sposobnih nositi osam projektila.

Još jedan program koji se pokreće nabava je 214 mini, mikro i lakih besposadnih letjelica, a podrazumijeva i logističku potporu, obuku i pričuvne dijelove. Talijanska kopnena vojska obnavlja i svoju flotu jurišnih i lakih transportnih helikoptera. U studenom 2022. primila je zadnje od 60 naručenih višenamjenskih letjelica NHIndustries NH90 TTH. Prvi prototip novog jurišnog helikoptera Leonardo AW249, koji bi trebao zamijeniti A129 Mangustu, prvi je let imao u kolovozu 2022. U okviru programa vojsci bi trebalo biti isporučeno 48 tih helikoptera. Leonardo od srpnja 2020. također isporučuje početne serije novog lakog / srednjeg višenamjenskog helikoptera AW169M, a ukupno ih treba biti 40.

Talijanski F-35A na Baltiku u srpnju 2021. u društvu estonskog aviona L-39 Albatros tijekom vježbe presretanja Foto: NATO

Više lovačkih generacija

U prosincu 2022. vlade Italije, Japana i Ujedinjene Kraljevine najavile su razvoj Globalnog borbenog zračnog programa (Global Combat Air Programme – GCAP) za razvoj borbenog zrakoplova šeste generacije do 2035. Potekao je iz programa Tempest (UK) i F-X (Japan; opširnije v. tekst Šesta generacija borbenih aviona – bliska ili daleka budućnost?, HV br. 683). S talijanske će strane glavna tvrtka u razvoju biti Leonardo, a uz ostale, uključeni su i Avio Aero, Elettronica i MBDA Italia. Prema (dugoročnim) planovima, novi će avion u OS-u Italije u početku djelovati uz F-35 i Eurofighter Typhoon, postupno zamjenjujući potonje, a zatim i F-35.

Temelj nekih od novih talijanskih PZO sustava bit će MBDA-in projektil CAMM-ER Ilustracija: MBDA

U okviru programa nabave F-35 u inačicama “A” (ratno zrakoplovstvo) i “B” (ratno zrakoplovstvo i ratna mornarica, V/STOL konfiguracija), Ministarstvo obrane uložilo je 7,06 milijardi eura (1. faza) za prvih 28 aviona. Faza 2a vrijedna 4,2 milijarde eura pokrenuta je 2022. za nabavu dodatnih 27, a čekaju se preliminarni sporazumi za fazu 2b (35 aviona) vrijednu sedam milijardi eura. Svaka faza uključuje i pričuvne dijelove i logističku potporu. Dakle, oružane snage ukupno će dobiti 90 aviona F-35, od toga 60 u inačici F-35A i 30 u inačici F-35B, s tim da će mornarica i zrakoplovstvo dobiti po 15 od potonjih. Što se tiče 94 talijanska Eurofighter Typhoona (Tranche 1, 2 i 3), Ministarstvo obrane i industrija uključeni su u multinacionalni program za izradu studije Dugoročne evolucije (Long-Term Evolution – LTE), koji je trebao do kraja 2022. definirati razvoj i budućnost tog aviona. Italija se usto 2021. pridružila Ujedinjenoj Kraljevini u razvoju AESA radara sljedeće generacije za Typhoon.

Kako bi podržala flotu lovaca, bombardera, transportnih i specijalnih aviona, Uprava za naoružanje i propise o plovidbenosti zrakoplova zračnih snaga Ministarstva obrane Italije (ARMAEREO) objavila je u studenom 2022. izvješće o obnovi flote zračnih tankera. U njemu preporučuje zamjenu postojeće flote od četiri Boeinga KC-767A sa šest novih Boeinga KC-46A. Program vrijedan 1,12 milijardi eura uključuje integriranu logističku potporu.

Ministarstvo obrane pokrenulo je u veljači 2021. višefazni program za osam platformi združenog zrakoplovnog višesenzorskog i višemisijskog sustava (Joint Airborne Multi-sensor Multi-mission System – JAMMS). Jednostavnije rečeno, traže se letjelice za obavještajne zadaće, nadzor, izviđanje i elektroničko ratovanje (ISR&EW) i rano upozoravanje te upravljanje bojišnicom (AEW&BMC). Italija za slične zadaće već ima dva aviona Gulfstream G550 CAEW, a u ožujku 2022. godine ARMAEREO je dodijelio izraelskoj tvrtki IAI/Elta ugovor za isporuku dviju dodatnih platformi Gulfstream G550 ISR&EW, s misijskim paketom koji će osigurati L3Harris i Leonardo. Pokazan je i interes za platformu kao što je EC-37B Compass Call, zapravo još jedna platforma Gulfstream G550 s posebnim paketom senzora i drugih sustava. Transportna flota aviona Leonardo C-27J proći će opsežne nadogradnje avionike i radove na produljenju vijeka uporabe platforme, kao i uvođenju višenamjenske roll-in/roll-out platforme za provedbu operacija C4ISTAR, COMINT i za potporu specijalnim snagama.

Najveći brod

Talijanska FREMM fregata ITS Carabiniere plovi Sredozemljem tijekom vježbe Dynamic Manta 23. U gradnji su još dva plovila klase Carlo Bergamini, a moglo bi ih biti i više Foto: NATO

Najzanimljiviji projekt modernizacije talijanske mornarice traje već dulje. Nosač zrakoplova Trieste porinut je u svibnju 2019. u brodogradilištu tvrtke Fincantieri, a trebao bi biti isporučen ove godine. S tzv. skakaonicom i avionima F-35B te 38 000 tona istisnine bit će najveći brod talijanske mornarice u operativnoj uporabi. No, mornarica i Uprava za pomorsko naoružanje Ministarstva obrane (Naval Armament Directorate – NAVARM) pokrenule su i druge zanimljive projekte. NAVARM je krajem 2021. tvrtki Fincantieri dodijelio ugovor o studiji izvedivosti za razarač DDX, predviđajući platformu istisnine veće od 10 000 tona s borbenim sustavom iz klase PPA (uključujući sustav upravljanja borbom, radare i paket za elektroničko ratovanje). Predviđen je i PZO radar Leonardo Kronos Power Shield. Paket naoružanja obuhvaća PZO projektile serije MBDA Aster, uključujući Aster 30 Block 1NT. Ugovor za prvu seriju od dva broda trebao bi biti dodijeljen 2024. U okviru francusko-talijanskog programa kojim upravlja OCCAR, Fincantieri gradi 9. i 10. talijansku fregatu FREMM (klasa Carlo Bergamini), i to u višenamjenskoj inačici. Ministarstvo obrane Italije navodno želi nabaviti dodatne FREMM-ove, ali konačni brojevi nisu službeno potvrđeni.

OCCAR je u prosincu 2022. najavio potpisivanje ugovora s Fincantierijem za nabavu treće talijanske podmornice u okviru programa U212 Near Future Submarine (NFS), nakon što sredstva budu dostupna. Program U212 NFS trenutačno predviđa četiri platforme. Dvije su potvrđene, a prva od njih bit će isporučena najranije krajem 2027. (opširnije v. tekst U212 NFS – podmornica za Sredozemlje i oceane, HV br. 659). U izgradnji je drugi brod za logističku potporu klase Vulcano, rezultat francusko-talijanskog projekta. NAVARM, talijanska mornarica i Fincantieri surađuju i na razvoju klase odobalnih ophodnih brodova kojima bi se zamijenila aktualna klasa Comandanti.

U prvom planu – klasične platforme

Među programima spomenutim u DPP-u je i zamjena triju zastarjelih amfibijsko-jurišnih brodova klase San Giorgio jednakim brojem amfibijskih platformi LXD čija bi istisnina trebala biti oko 16 500 t. Što se tiče amfibijskih operacija, Uprava za kopneno naoružanje potpisala je u prosincu 2022. ugovor s tvrtkom IDV za isporuku 36 amfibijskih oklopnih vozila VBA 8 x 8 (Veicoli Blindati Anfibi) izvedenih iz dizajna Iveco SuperAV za talijansku mornaricu. Tvrtka Intermarine radi na novoj generaciji brodova za protuminske mjere (Mine Countermeasures Vessels – MCMV), koji će biti podijeljeni u dvije klase: veći za operacije u plavim vodama te manji za obalne operacije. Obje će biti opremljene besposadnim plovilima različitih tipova koja mogu ući u minirane zone.

Brodogradilište Mariotti dobilo je u srpnju 2021. ugovor za izgradnju novog broda za specijalne i ronilačke operacije / spašavanje podmornica (Special & Diving Operations-Submarine Rescue Ship – SDO-SuRS). Brod će također upravljati besposadnim podvodnim plovilima (Unmanned Underwater Vehicles – UUV) različitih veličina. Isporuka je planirana za kraj 2025. ili početak 2026. Zbog hitne potrebe za zamjenom zastarjele platforme Magnaghi, u prosincu 2022. NAVARM je dodijelio Fincantieriju ugovor za izgradnju i opremanje istraživačkog broda NIOM (Nave Idro-Oceanografica Maggiore), koji će biti isporučen 2026. godine. Talijanska mornarica namjerava ojačati i svoj arsenal: MBDA Italia za njezine potrebe razvija protubrodski projektil Teseo Mk2/E.

Italija u svakom slučaju planira u vrlo kratkom vremenu ravnomjerno modernizirati sve grane OS-a kako bi ostala snažan NATO-ov saveznik na Sredozemlju, ali i moćan vojnoindustrijski igrač u Europskoj uniji. U tome joj uvelike mogu pomoći ulaganja u moderne tehnologije kao što su besposadni sustavi (plovila i letjelice). Talijanska uprava za mornaričko naoružanje, primjerice, nedavno je potvrdila studiju dizajna za razvoj nosača besposadnih letjelica. Međutim, sigurno je da će još godinama u prvom planu ipak biti klasične vojne platforme. DPP 2022-2024 naznačio je planirani početak 46 programa nabave uz operativnih 170 projekata. Sve je to vrlo ambiciozno, ali prvi je preduvjet nastavak povećanja izdvajanja državnih financijskih sredstava za obranu.


Budući i sadašnji dronovi

Italija je jedna od zemalja sudionica u europskom programu besposadnih letjelica srednje visine dugog doleta (Medium-Altitude Long-Endurance Remotely Piloted Aircraft System – MALE RPAS) kojim upravlja europska Organizacija za združeni razvoj naoružanja (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement – OCCAR). U skladu s ugovorom o razvoju, nabavi i potpori u službi iz veljače 2022., Ministarstvo obrane Italije nabavlja pet sustava, od kojih svaki uključuje tri letjelice i dvije zemaljske kontrolne stanice. Prva letna testiranja predviđena su za 2025., a planirano je da isporuka počne 2028. godine. ARMAEREO je također pokrenuo preliminarne aktivnosti za senzore i nadogradnju sustava, kao i naoružanje za MQ-9 Reaper (Predator B), nakon što je 2022. povučena iz uporabe flota letjelica MQ-1 Predator. Što se tiče mornaričkih zrakoplova, DPP 2022-2024 dao je zeleno svjetlo za novu besposadnu letjelicu s rotirajućim krilima, a ARMAEREO je dodijelio američkoj tvrtki Insitu ugovor za nabavu dviju besposadnih letjelica s fiksnim krilima za mornaricu.


Ilustracija: MBDA

Intergranski programi

Među zajedničkim, intergranskim programima oružanih snaga koji su planirani kroz DPP 2022-2024 projekt je softverski definiranog radija SDR EVO koji se odnosi na tehnološki razvoj, novi hardver i valne oblike za sustave u uporabi. Pokrenuta je studija za novu platformu združenog pomorskog višemisijskog sustava (Joint Maritime Multi-Mission System – J3MS) sa senzorima za strateško prikupljanje informacija, integriranim u zajedničku C4I arhitekturu. U svrhu zaštite nacionalnog zračnog prostora, Ministarstvo obrane Italije pokrenulo je program nabave četiriju radara dugog dometa za obranu od balističkih projektila, kao dio šireg programa koji uključuje C3 sustave i presretačke projektile. U prosincu 2022. naručeni su novi projektili MBDA-ine serije Aster uključujući Aster 15, Aster 30 (Block 1, Block 1 NT). Talijanska mornarica koristit će i novije projektile obitelji Aster.


TEKST  Ivan Galović