Ruski je United Aircraft Corporation objavio 29. rujna da je prototip njegova novog aviona za…
Jedanaest mladih pilota na svojem prvom letu
Kandidati koji se školuju za hrvatske vojne pilote izveli su u sklopu selekcijskog letenja svoj prvi let na avionu ZLIN 242 L. Riječ je o 24. naraštaju kadeta koji broji 11 polaznika, među kojima su i dvije djevojke…
U Eskadrili aviona (EA) 93. zrakoplovne baze HRZ-a i PZO-a u vojarni “Zemunik”, kandidati koji se školuju za hrvatske vojne pilote izveli su 14. srpnja u sklopu selekcijskog letenja, u pratnji nastavnika letenja, svoj prvi let na avionu ZLIN 242 L. Riječ je o 24. naraštaju kadeta koji broji 11 polaznika, među kojima su i dvije djevojke. Selekcijskom letenju prethodila je teorijska priprema koja je uključivala tehničku učionicu i primijenjenu teoriju. Voditelj obuke bojnik Robert Ribarić izrazio je zadovoljstvo porastom broja polaznika te istaknuo da je to odlična vijest ne samo za Eskadrilu aviona, nego i općenito za HRZ i PZO jer se time osigurava dostatan broj letačkog osoblja, ali i podiže kvaliteta obuke. “Nadamo se kako će se trend porasta zanimanja mladih za vojne pilote nastaviti i u budućnosti. Ovaj je naraštaj zasad pokazao dobre temelje, motivacija je jako bitna i slijedi im ozbiljan i sustavan rad. Prvi su letovi informativni, koncipirani tako da polaznici uživaju u letu, a najveći je dio radnji i postupaka u rukama nastavnika letenja. Želimo im dočarati osjećaj visine i uvesti ih polako u ulogu pilota koji će sutra započeti puno ozbiljniji rad i sudjelovanje u obuci,” naglasio je bojnik Ribarić.
Tijekom letačke obuke polaznici će imati oko 40 letova i 10 sati naleta, a svaki nastavnik letenja obučava po tri polaznika. U sljedećih će mjesec dana kadeti usvajati sadržaje temeljnih manevara aviona na zemlji i u zraku (vožnja, polijetanje, slijetanje, zaokreti, akrobacije…), nakon čega će se donijeti procjena stupnja usvojenosti pojedinih elemenata letenja, a konačnu ocjenu o sposobnosti za studij vojnog pilota donosi stručno povjerenstvo HRZ-a i PZO-a.
Polaznik Lovro Krnić iz Zadra nakon prvog leta s nastavnikom letenja rekao je kako je uzbuđenje kulminiralo odvajanjem aviona od piste, a posebno ga se dojmilo opterećenje pilota koje je prvi put doživio u zraku. “Osjećaj je bio odličan, imati slobodu u zraku neopisivo je i jedva iščekujem novi let,” iznio je Krnić.
Prvi let u životu u avionu imao je i Antonio Donadić iz Rijeke koji još od djetinjstva želi osjetiti brzinu i adrenalin letenja, a za Mateja Globleka iz Gračaca čast je dobiti mogućnost školovanja za hrvatskog vojnog pilota. “Još od osmog razreda osnovne škole želim služiti domovini kao vojnik, a sad uživam u obuci za vojnog pilota i to je moj životni san,” rekao je Globlek.
Domagoj Mandić iz Kaštel-Starog već se pripremao za zanimanje vojnog pilota, izabravši srednju školu zrakoplovnog smjera, a domoljubni motivi bili su presudni za njegov dolazak na selekciju u “Zemunik”. “Sve je iznad mojih očekivanja, od smještaja i organizacije obuke pa do letenja, nemam straha, a prvi je let protekao brzo i nešto ovako dosad nisam doživio,” istaknuo je Mandić.
Najmlađi je polaznik selekcije Michael Martinović iz Plaškog koji se zaljubio u letenje još kao dijete, gledajući Zagreb iz zraka, a na izbor je utjecala i činjenica što mu je otac bio hrvatski branitelj.
Igor Barać iz Zagreba ima stalni posao u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe i dobio je mjesec dana slobodnog kako bi pristupio selekcijskom letenju. “Kod mene motivi nisu materijalne prirode, nego isključivo ljubav i želja za letenjem. Imam određeno iskustvo jer sam letio na Cesni tijekom školovanja, no sad je ovo za mene novi početak, a letenje me potpuno ispunjava,” rekao je Barać.
Za Anđelu Matković iz Splita izbor za vojnog pilota na neki je način logičan slijed jer je s ocem koji je hrvatski branitelj i padobranac još od malena posjećivala aerodrome, stalno bila uz avione i to je doživljaj koji je bio ključan zašto i ona želi letjeti kao hrvatski vojni pilot. “‘Krila Oluje’ počela sam pratiti još od njihovih prvih nastupa i oni su moj profesionalni uzor i snažan motivator na putu školovanja za vojnog pilota,” istaknula je Anđela Matković.
Tin Grgec iz Popovače također od djetinjstva mašta o letenju. Otac mu je civilni pilot, a on želi obiteljsku tradiciju nastaviti kao vojni pilot. “Već sam letio na jedrilici, no ovdje je osjećaj poseban i jedinstven,” istaknuo je Grgec.
Riječanin Filip Brajković od srednje je škole imao dvojbu: more ili zrak, a izabrao je zrak zbog letenja i adrenalina koji jedino može doživjeti na nebu. Sličnu je odluku donijela i Dragana Žabić iz Ivanić-Grada, a svoj prvi let iščekuje puna uzbuđenja i emocija.
Ivana Lončara iz Rastovca kod Imotskog visine su privukle još u osnovnoj školi. “Jedva čekam kad ću poletjeti i biti dio ove zrakoplovne ekipe,” istaknuo je Lončar.
Naraštaju se priključio i kadet Jakov Buturić koji je već prije uspješno završio selekcijsko letenje te nastavlja daljnju obuku prema dinamici njihova školovanja.
Voditelj obuke bojnik Robert Ribarić izrazio je zadovoljstvo porastom broja polaznika te istaknuo da je to odlična vijest ne samo za Eskadrilu aviona, nego i općenito za HRZ i PZO jer se time osigurava dostatan broj letačkog osoblja ali i podiže kvaliteta obuke.
Marinko Karačić
Foto: HRZ i PZO / M. Karačić