U 91. zb HRZ-a i PZO-a na zagrebačkom Plesu piloti HRZ-a i PZO-a satnik Ivan…
Uspješno izveli prvi samostalni let
Početkom studenog piloti HRZ-a i PZO-a satnik Ivan Lukan i natporučnik Nino Gaković na zagrebačkom su Plesu uspješno izveli prvi samostalni let na borbenom avionu MiG-21 bisD. Čim su se odlučili za poziv vojnog pilota, željeli su doći na borbeni nadzvučni avion i sva njihova dosadašnja karijera bila je usmjerena k tom cilju. Laširanjem su napravili tek prvi, ali i najveći korak do konačnog cilja – pilota u potpunosti osposobljenog za obavljanje borbenih zadaća, želje koja se ostvari samo odabranima…
U 91. zb HRZ-a i PZO-a na zagrebačkom Plesu početkom studenog piloti HRZ-a i PZO-a satnik Ivan Lukan i natporučnik Nino Gaković uspješno su izveli prvi samostalni let na borbenom avionu MiG-21 bisD. Riječ je o iskusnim vojnim pilotima koji su radili kao piloti i nastavnici letenja u Eskadrili aviona 93. zb Zemunik. Satnik Ivan Lukan u Eskadrili aviona 93. zb obnašao je dužnost časnika za sigurnost letenja te je nastavnik letenja i probni pilot na avionima PC-9M i Z-242L. Natporučnik Nino Gaković obnašao je dužnost nastavnika letenja u Eskadrili aviona te je među ostalim zadaćama obučavao i pilote kraljevskog ratnog zrakoplovstva Sultanata Oman, a sudjelovao je i u mirovnoj misiji ISAF.
Kako bi zadovoljili kriterije tehničkog poznavanja aviona najprije su u SzO-u “Rudolf Perešin” u Zemuniku slušali Tehničku učionicu, a potom odradili praktične vježbe na avionima. Nakon uspješno položenog ispita iz Tehničke učionice preobuku su nastavili u 91. zb. Ponovno su krenuli s teorijom te su se u sklopu Zemaljske učionice upoznali s eksploatacijom aviona te radnjama, postupcima i tehnikom pilotiranja na avionu MiG-21. I ova obučna faza završila je polaganjem ispita. Da bi započeli letački dio obuke na školsko-borbenom avionu MiG-21 UMD, s iskusnim nastavnicima letenja, moralo se još dodatno provjeriti slijepo poznavanje područja letenja, slijepo poznavanje kabine, te položiti ispit iz poznavanja redovitih i izvanrednih postupaka na avionu MiG-21. Prije laširanja na borbenom avionu MiG-21 bisD, morali su još i uspješno položiti kontrolni let za samostalno letenje.
Voditelj je preobuke bojnik Christian Jagodić, zamjenik zapovjednika Eskadrile borbenih aviona, nastavnici letenja bojnici su Zvonimir Milatović i Adrian Celija, a kontrolor/ispitivač brigadir Ivan Selak.
Taj 3. studenog bio je za njih dugi dan. Magla je bila neumoljiva, ali nije bilo odustajanja. Odluka je pala – čim dopuste meteouvjeti, poletjet će. Na stajanci su bili svi kolege piloti iz Eskadrile, nastavnici i instruktori letenja, zapovjednik EBA-e, ispitivač i nitko nije ni pomišljao na odlazak iz baze dok laširanje ne završi. Potpora svih iz Eskadrile dodatno im je podigla samopouzdanje koje im je u tim trenucima itekako trebalo. Let je trajao 50 minuta. Letjeli su na području Slavonije. Natporučnik Gaković, koji je letio drugi, sletio je oko 16 sati i 20 minuta. To što su ih čekali i čestitali im ljudi koji su im uzor, bila im je velika čast.
Laširanje je poseban, jedinstven i neponovljiv doživljaj za svakog vojnog pilota.
“Iza tebe gotovo 3000 litara goriva, vatra koja te gura naprijed brzinom od 1000 km na sat. Ispred tebe, stalno nešto novo, svake si minute 15 km dalje. Koncentriran si, pratiš instrumente i razmišljaš što sljedeće trebaš napraviti. Tek kad sam izišao iz aviona, krenule su emocije,” govori natporučnik Gaković te dodaje: “Laširanje je kao da ste se popeli na planinu i onda ispod sebe vidite uspon koji ste trebali proći do samo jednog malog vrha. Sav trud, sate i sate učenja, letenja na dvosjedu, zalaganja koje ste uložili u taj prvi samostalni let. Prva je velika nagrada kad smo prošli kontrolni let i kad nam je naš ispitivač, brigadir Ivan Selak, kazao da možemo na jednosjed. Uspješnim laširanjem napravili smo veliki korak bliže prema svom cilju, ali i opravdali povjerenje nastavnika, ispitivača i obitelji bez čije podrške ne bih uspio.”
Za satnika Lukana letjeti prvi put u jednosjedu na borbenom zrakoplovu osjećaj je koji se ne može opisati riječima. “Tek kad sam sletio i ugasio motor, nakon čega su uslijedile čestitke kolega, mogao sam si dopustiti da budem ponosan što sam postao dio tima ove Eskadrile koja nam od samog početka daje veliku podršku, član posebnog kluba borbenih pilota.”
Prije laširanja odradili su deset sati naleta na dvosjedu kako je i propisano planom letačke obuke. “Nema ovdje mjesta za bilo kakvu improvizaciju,” govori nam Nino, “to je norma. Tko je u tih deset sati ne može zadovoljiti, otpada.” Naravno ne smije se zanemariti i činjenica da na MiG ne dolaze neiskusni piloti.
Objašnjavaju nam kako je cilj prvog samostalnog leta bio upoznati se s letnim karakteristikama aviona te je stoga i koncepcijski bio jednostavniji. Naime, MiG dvosjed i jednosjed nije isti avion. Slični su, ali ne i isti. Razlika je u kabini, rasporedu instrumenata, letnim karakteristikama…
“Najbitnija je bila priprema. Dok smo se pripremali za taj let, otišli bismo u hangar, sjeli u avion, gledali instrumente, razmišljali. Cijeli smo taj let u glavi odradili jedan, dva, pet, deset puta prije nego smo sjeli u avion,” prisjeća se natporučnik. Obojica su, čim su se odlučili za poziv vojnog pilota, željela doći na borbeni nadzvučni avion i sva njihova dosadašnja karijera bila je usmjerena k tom cilju. “Prvi naš let, onaj selektivni da bismo uopće započeli s obukom za vojnog pilota pa svaki sljedeći let, svaki nastavnik letenja s kojim smo letjeli, svaki razdio obuke, tip aviona na kojima smo letjeli, sve su to bile male kockice koje su nas gradile do ovog sada,” kaže satnik Lukan. Za natporučnika Gakovića vojni je pilot najbolje zanimanje, a satnik Lukan kazao je kako je svima koji žele testirati svoje krajnje mogućnosti poziv vojnog pilota idealan izbor: “U ovom pozivu doista spoznate koje su vam granice i kako ih dostići. Odluka je to zbog koje nikad nećete požaliti.”
Zapovjednik Eskadrile borbenih aviona pukovnik Željko Ninić izrazio je zadovoljstvo uspješno obavljenim laširanjem te istaknuo kako su tijekom cijele preobuke dva nova borbena pilota HRZ-a i PZO-a ostvarivali odlične rezultate.
Nakon prvog samostalnog leta slijede daljnji samostalni letovi prve faze obuke koja završava ispitnim letom. “Nakon prve faze, slijedi druga, pa treća i tako dalje. Konačni proizvod nakon svih završenih obuka i usavršavanja pilot je potpuno spreman za borbene zadaće,” istaknuo je zamjenik zapovjednika EBA-e bojnik Christian Jagodić. S obzirom na to da je Eskadrila borbenih aviona 91. zb, nakon remonta MiG-ova, u punom sastavu, problema s dinamikom i daljnjim tijekom obuke ne bi trebalo biti.
Uostalom i zapovjednik Eskadrile borbenih aviona 91. zb pukovnik Željko Ninić, nedavno je za Hrvatski vojnik izjavio da će sada kada su svi MiG-ovi u Eskadrili naglasak biti na nastavku raznih oblika letačke, kao i svih ostalih profila obuke u maksimalno mogućem obimu u svim meteouvjetima i dobu dana.
Satnik Lukan i natporučnik Gaković laširanjem su napravili tek prvi, ali i najveći korak do konačnog cilja – pilota u potpunosti osposobljenog za obavljanje borbenih zadaća, želje gotovo svakog vojnog pilota koja se ostvari samo odabranima.
Leida PARLOV, Snimio: Tomislav BRANDT