Ministar obrane RH Ante Kotromanović i načelnik Glavnog stožera OS RH održali su danas, 4.…
Kamioni sve važniji
Važnost vojnih, taktičkih kamiona i odgovarajućih logističkih vozila znatno je porasla u zadnjih petnaestak godina. Pojava velikog broja mirovnih misija, a neke od njih su s povećanim rizikom, zahtijeva nove i bolje konstruirane kamione za ostvarivanje odgovarajućeg učinka na terenu
Brojne vojske angažirane u mirovnim misijama pokrenule se programe nabave novih, prilagođenih kamiona. Postojeći ili tek kupljeni kamioni moraju se opsežno modernizirati kako bi se što bolje prilagodili zadaćama u mirovnim misijama izvan matičnih granica.
Zaštita osoblja postala je iznimno važna tako da je i ugradnja oklopa postala nužnost. Oklopljeni kamioni nisu nikakva novost. Nakon nekih pokušaja u I. svjetskom ratu II. svjetski rat donio je seriju polugusjeničara, koji se mogu smatrati pretečama modernih terenskih oklopnih kamiona. Još je jedno zanimljivo razdoblje bilo doba Vijetnamskog rata. Tad su američke snage bile izložene stalnim gerilskim napadima i zasjedama, osobito na konvoje. Jedno od provizornih rješenja bilo je da se dio običnih kamiona na licu mjesta oklopio od priručnog materijala. Takva su vozila rabljena za zaštitu konvoja jer bi posada, zaštićena oklopnim stranicama, mogla odmah i iz svega raspoloživog oružja odgovoriti na napad te pohitati u pomoć koloni koja je upala u zasjedu. Učinak na napadače također je bio snažan. Naime, dotad bi obično izabrali pogodno mjesto i paljbom iz streljačkog oružja napali nezaštićene kamione. Vojnici bi se najprije morali iskrcati iz kamiona i pronaći odgovarajući zaklon. U nastalom bi metežu napadači mogli neometano pobjeći.
No, oklopni su kamioni tvrd orah i posade bi smjesta odgovorile na napad. Time bi učinak iznenađenja, glavnog oružja napadača, bio bitno manji te su napade morali brižnije planirati i po mogućnosti sa sobom ponijeti i nešto od protuoklopnog oružja da mogu napasti i oklopne kamione. Sve je to gerilcima otežavalo kretanje i prebacivanje težišta napada, a napadnutima je značilo veću šansu da će se u slučaju zasjede brzo pregrupirati i odbiti napad.
Nakon toga je ideja oklopnih kamiona zamrla i opet se probudila devedesetih godina XX. stoljeća.
U siječnju 2008. britanska je vojska pokrenula program modernizacije 280 tek nabavljenih kamiona MAN koje će rasporediti postrojbama u Iraku. Modernizacija je tipična za današnje stanje na području vojnih kamiona. Naime, treba ih ojačati kako bi se povećala zaštita posade i lakše suočila s asimetričnim prijetnjama.
Zato je kabina na MAN-ovima ojačana dodatnim oklopnim kompletom koji osigurava NATO Stanag 4569 Level 2 standard balističke zaštite i premašuje Level 1 za zaštitu od udarnog djelovanja.
Prednji i bočni dijelovi kabine opremljeni su pomoćnim rešetkastim oklopom za zaštitu od projektila ručnih raketnih bacača koji djeluju tako da izazivaju preuranjenu detonaciju tako da kumulativni mlaz izgubi snagu prije nego što dođe do glavnog oklopa.
Kamioni su opremljeni i elektroničkim napravama za zaštitu od eksplozivnih naprava, ali nema pouzdanih podataka o kojem je tipu uređaja riječ. Za samoobranu na krov kamiona je postavljena strojnica kalibra 7,62 mm. Paket uključuju i gume s run-flat umetcima za vožnju i nakon oštećenja, infracrvenim svjetlima te uređajem za noćno gledanje za vozača. Program modernizacije novih MAN-ovih kamiona je dobio interni naziv Fortress odnosno utvrda.
Ostali britanski programi
Program nabave vojnih kamiona za potrebe britanske vojske trenutačno je najveći program nabave vojnih kamiona u Europi. Britansko je ministarstvo obrane sklopilo ugovor s njemačkom tvrtkom MAN vrijedan milijardu funti. Ugovor je sklopljen u travnju 2005., a obuhvaća isporuku 4851 teretnog kamiona, 314 vozila za izvlačenje, 69 prikolica za izvlačenje. U lipnju 2006. ugovor je proširen za još 250 milijuna funti i obuhvaća još 2000 vozila.
Vozila Medium Mobility Vehicles bazirana su na novoj MAN-ovoj seriji HX i sastoje se od lakog vozila pogonske konfiguracije 4×4 nosivosti 6 tona, srednjeg pogonske konfiguracije 6×6 nosivosti 9 tona i teškog vozila pogonske konfiguracije 8×8 nosivosti 15 tona. Uz te, standardne tovarne logističke kamione postoji i kamion cisterna konfiguracije 6×6.
Vozila Improved Medium Mobility baziran je na MAN-ovu podvozju SX44 visoke prohodnosti i pogonske konfiguracije 6×6. Ugovor uključuje dvije inačice, nosivosti 18 i 36 tona. Pogonska je konfiguracija 8×8, a već je isporučena prva serija od 161 kamiona. Planirano je da bi se isporuka zadnjeg vozila obavila 2015. godine.
Kamion serije SX je konstruiran kao fleksibilna transportna platforma, sposobna prevoziti i ISO kontejnere. Razvijen je iz serije kamiona Kat 1 koji je MAN proizveo u više od 8000 primjeraka od 1976. do 1982. za potrebe njemačke vojske. Da je riječ o uspješnom proizvodu govori i podatak da je dosad prodano više od 16 000 kamiona Kat 1/SX u 60 država diljem svijeta.
Britanski kamioni serija HX i SX mogu se prevoziti transportnim avionom C-130 Hercules. Njemačka je vojska, kao potporu za obavljanje misija izvan matičnog teritorija od MAN-a primila 157 kamiona SX 45. Naručeni su krajem 2006., a imaju oklopljene kabine. Prototip vozila je isproban u sastavu njemačkog kontingenta na Kosovu.
MAN je u razvoju oklopne kabine surađivao s tvrtkom Krauss-Maffei Wegmann, inače specijalistom za oklopna vozila, a razvili su proizvod nazvan IAC (Integrated Armour Cab). Kabina ima balističku zaštitu Level 3 i protuminsku zaštitu Level 3b.
Na krovu je postolje koje omogućava postavljanje daljinski upravljane oružne stanice, pa se može jednostavno montirati ako to kupac želi. Vozila MAN SX opremljena IAC kabinom osim Njemačke nabavile su još Austrija, Norveška i Danska.
Svi britanski MAN-ovi su opremljeni da mogu prihvatiti dodatni modularni oklop, no oklop se ne isporučuje za sva vozila. Britansi su izabrali oklopu kabinu Modular Armoured Cabin austrijske tvrtke Resseing. Njihova kabina ima masu od oko 1,3 tone a može se postaviti za 12 sati. Osigurava zaštitu razine NATO Stanag 4569Level 2 u pogledu balističkih ugroza te Level 1 protuminsku zaštitu.
Britanski kamioni će dobiti još jednu specifičnu dopunu. Naime, primijećeno je da se oklopljeni kamioni, vjerojatno zbog veće mase i promjene težišta češće prevrću od neoklopljenih kamiona. To je osobito izraženo na teškim i krivudavim putovima s puno oštrih zavoja. Zato su Britanci na određeni broj kamiona ugradili sustav ROPS (Roll-Over Protection System). Riječ je u osnovi o zaštitnom okviru s integriranim sjedalom sa sigurnosnim pojasom. U slučaju prevrtanja vojnici koji se voze u stražnjem dijelu kamiona zaštićeni su od najtežih posljedica okvirom sustava te sjedalom za koje su privezani sigurnosnim pojasom učvršćenim u četiri točke. Sustav ROPS je u osnovi jednostavan i može se postaviti u svaki kamion, dolazi u konfiguraciji sa šest i s osam sjedala. Pri izradi se pazilo da u sjedala lagano mogu stati vojnici u punoj ratnoj opremi te da ostane mjesta za osobno oružje i ostalu opremu.
Preko Atlanika
Američko ministarstvo obrane ima sveobuhvatan pristup u zaštiti taktičkih kotačnih vozila. Želja je da se vojnici zaštitite od mina, bombi i napada pješačkim oružjem iz zasjede. Zato je cilj da sva vozila koja izlaze izvan sigurnosti baza u obavljanje zadaća imaju najbolji mogući stupanj zaštite. Putovi za ostvarenje tog cilja su razni i obuhvaćaju unapređenja postojećih kapaciteta te nabavu novih namjenski konstruiranih vozila. Pri tom je vrlo važna izravna koordinacija i suradnje vojske i industrije kako bi se vrijeme konstrukcije, ispitivanja i isporuke te početak operativne primjene sveli na najmanju moguću mjeru.
Zato se sva vozila koja se upućuju u misije gdje prijeti opasnosti prilagođavaju budućoj zadaći, odnosno ugrađuju im se oklopni kompleti i drugi sustavi zaštite. Pri tom se nastoji da se u vozila ugradi najmodernija dostupna tehnologija kako bi se vojnicima na terenu pružila najbolja moguća zaštita. Naravno, prilagodba postojećih vozila je privremeno rješenje. Dugoročno je rješenje nabava novih vozila koja su namjenski konstruirana da se već u startu opremila oklopnom zaštitom i maksimalno prilagodila uporabi u sigurnosno zahtjevnim zadaćama.
Stav je američke vojske, izražen u strategiji za zaštitu osoblja Long Term Armour Strategy (LTAS) da svako novo taktičko vozilo koje se kupuje mora imati mogućnost ugradnje oklopa, iako svako vozilo ne mora imati oklop. Ideja je da vozilo ima dva oklopna kompleta, B komplet koji se postavlja na terenu i A komplet koji se postavlja u tvornici, obično na dijelove kabine koje je teže zaštititi ugradnjom u terenskim uvjetima.
Američki marinski korpus je od američke tvrtke Oshkosh naručio novu generaciju kamiona LVSR (Logistic Vehicle System Replacement) koja je razvijena sukladno strategiji LTAS. Temeljni marinski kamion je model MTVR (Marine Tactical Vehicle Replacement), načinjeno ih je više od 10 000. U sastav marinskog korpusa ulaze od 1998. kao zamjena za stare kamione M809/M939. Proračun za 2008. predviđa nabavu 259 teretnih kamiona MTVR i još oko pedesetak specijaliziranih inačica. Marinski korpus očekuje kako će svaki kamion MTVR imati radni vijek od 22 godine. Zbog svojih dobrih karakteristika, nosivosti od 7 tona na trenu i 12 tona na dobrom putu te dobre terenske pokretljivosti MTVR je omogućio znatno povećanje transportnih i logističkih kapaciteta marinskog korpusa.
MTVR-i koji se isporučuju od 2004. opremaju se naprednim elektroničkim sustavom Command Zone za pojednostavljenje uporabe i održavanja. Postoji i komplet za naknadno oklapljanje vozila pod nazivom Mas i osigurava punu zaštitu, svih 360 stupnjeva, (bočna, stražnja, prednja, krov i podnica). Osim toga, dolazi s elementima za ojačavanje prednjeg ovjesa te klimatizacijskim uređajem. Kamion se može opremiti i posebnim zaštitinim modulom za prijevoz vojnika.
Na poznatom sajmu vojne opreme Eurosatory 2008 Oshkosh je predstavio nove izvedenice temeljnog kamiona MTVR. Predstavljena je laka inačica pogonske konfiguracije 4×4 (standardna je 6×6), nosivosti 6 tona te teška inačica pogonske konfiguracije 8×8, nosivosti 16 tona.
Oshkosh je, rabeći tehnologiju s MTVR-a razvio novi kamin Medium Tactical Truck (MTT) koji je zamišljen kao jeftinija inačica starijeg vozila. Namijenjena je kupcima kjoi traže sposobno ali jeftinije vozilo marginalno slabijih mogućnosti. MTT je dostupan u pogonskoj konfiguraciji 4×4 (lako vozilo) i 6×6 (Srednje vozilo). Prvi kupac MTT-a je Egipat, kupio je 30 vozila za 4,9 milijuna dolara.
Prva četiri vozila će se isporučiti iz SAD-a, a ostali će se sastaviti u Egiptu, u tvornici tenkova u Kairu. Proizvođač se nada kako je ta narudžba samo početak jer Egipat planira zamijeniti postojeće zastarjele vojne kamione novim vozilima. Ako se ostvare ti planovi MTT bi se mogao samo jednom kupcu prodati u tisućama komada.
Marinski je korpus 2006. naručio od Oshkosha nove kamione LVSR (Logistic Vehicle System Replacement), a vrijednost ugovora je 740 milijuna dolara. Obuhvaća isporuku vozila, rezervnih dijelova, priručnika te potporu i obuku posada. LVSR će zamijeniti kamion Oshkosh Mk 48 LVS (Logistic Vehicle System) koji je u službi od 1985. Novi kamion pokreće dizelski motor snage 600 KS, a ima i nezavisni ovjes. Zbog naprednog ovjesa po dobrom putu može postići maksimalnu brzinu od 104 km/h a po terenu postiže najviše 65 km/h noseći pri tom teret najveće mase 16,5 tona.
I LVSR ima elektronički nadzorni sustav Command Zone koji vozaču iz kabine omogućava nadzor motora, prijenosa, kočnica, sustava središnjeg nadzora tlaka u gumama i drugih komponenti.
Rabi se i filozofija jednog lubrikanta tako da se istim sredstvom podmazuju motor, kardanski prijenos, mjenjač i hidraulički elementi pa su održavanje i logistička potpora pojednostavljeni. LSVR i MTVR dijele opsežnu logističku potpornu mrežu, zajedničke dijelove i sličnu izobrazbu za održavanje. Korpus planira tijekom šest godina uvesti u operativnu uporabu oko 1900 kamiona LSVR u više inačica.
Oshkosh proizvodi i seriju kamiona FHTV (Family of Heavy TacticalVehicles) za potrebe američke kopnene vojske. Sastoji se od vozila M1075, tegljač s prikolicom za prijevoz paletiziranog tereta. Zatim, tu je vozilo HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) pogonske konfiguracije 8×8 koje uključuje inačice M977 (teretni kamion), M978 (kamion cisterna), M983 (tegljač), M984A1 (kamion dizalica) i M985 (teretni kamion s dizalicom za manipuliranje teretom).
Kamion HEMTT
Iduće vozilo je HET (Heavy Equipment Transporter), a riječ je o teškom kamionu tegljaču za prijevoz tenkova M1. Početkom 2008. s proizvodne je trake sišao 20 000. kamion iz serije HEMTT, inače, proizvodnja je pokrenuta 1982. godine. No, to ne znači da je riječ o starom proizvodu jer vojska i dalje kupuje nove inačice. Trenutačna vrijednost ugovora je veća od 2 milijarde dolara i pokriva isporuku novih, unaprijeđenih i oklopljenih inačica vozila te serije.
Tijekom 2007. Egipat je od Oshkosha za više od 16 milijuna dolara naručio 35 kamiona HET s odgovarajućim prikolicama velike nosivosti .
Osim serija FHTV i HEMTT Oshkosh radi na razvoju MRAP vozila. Riječ je o oklopnom vozilu Bull koje spada u kategoriju II vozila klase MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Pri razvoju Bulla Oshkosh je uspostavi suradnju s manjim tvrtkama Ideal Inovations i Ceradyne.
Kategorija II MRAP vozila bi zbog veće mase trebala omogućiti otpornost na napade naprednim eksplozivnim napravama s eksplozivom formiranim penetratorima. Inače, Bull je načinjen na podvozju kamiona MTVR i uz uporabu mnoštva njegovih dijelova.
Britanska tvrtka BAE Systems je, nakon serije preuzimanja, postala najveći svjetski proizvođač vojnih kamiona. Glavni udio u toj brojci otpada na kamion FMTV (Family of Medium Tactical Vehicle). Njih je, od 1991. kad su ušli u operativni sastav američke kopnene vojske načinjeno više od 41 000.
U ljeto 2008. potpisan je novi ugovor o isporuci još 10 000 kamiona FMTV uz mogućnost proširenja narudžbe za još 10 000. Kako je trenutačno brzina proizvodnje oko 40 vozila dnevno, očekuje se kako bi se ta vozila mogla dovršiti do druge polovice 2010. Proizvodni model je FMTV A1P2 opremljen oklopnom kabinom LTAS.
FMTV se sastoji od dvije temeljne inačice. Prva je 4×4 Light MTV nosivosti 2,5 tona, a druga je pettonska inačica 6×6 Medium MTV. Te dvije inačice imaju 85% istih dijelova. Razvijeno je 27 posebnih inačica kamiona FMTV, ali nisu sve trenutačno u proizvodnji.
Svaki kamion serije FMTV se može prevesti transportnim avionom C-130 Hercules. Za kamione su razvijene i prikolice, nosivosti kao i temeljni kamion koji je vuče. Osim za klasične kamionske zadaće FMTV je uporabljen i kao podvozje za višecijevni raketni bacač HIMARS. Uporabljen je i kao osnova za MRAP vozilo Caiman.
BAE Systems je za kamione serije FMTV proizveo oklopljenu kabinu LSAC (Low Signature Armoured Cab). Na razvoju novih mogućnosti tih kamiona se neprestano radi. Tako da su razvijene ili su u razvoju brojne tehnologije i poboljšanja poput elektroničkog sustava za nadzor stabilnosti, novog električnog sustava, hibridnog pogonskog sustava, naprednog dijagnostičkog sustava ili sustava za manipuliranje teretom za avion C-130 koji omogućava brže istovarivanje tereta iz aviona izravno na kamion.
Još jedan od američkih proizvođača kamiona, Freightliner, inače dio njemačkog koncerna Daimler, proizvodi kamione M915/916 za potrebe američke kopnene vojske. Dosad je načinjeno više od 10 000 tih kamiona. Model M916 je nastao na temelju postojećih komercijalnih civilnih kamiona s kojima dijeli brojne komponente – kabine, motore, mjenjači.
Uporaba mnogih tehnologija koje su razvijene za potrebe civilnog kamionskog tržišta, poput sustava upozorenja na mogući sudar, pogonske osovine koje ne treba podmazivati ili napredni mjenjači također polučuju pozitivne učinke i u vojsci. Tako vojska uporabom naprednih komercijalnih tehnologija smanjuje troškove operativne uporabe i olakšava održavanje vozila.
Nove serije kamiona koje taj proizvođač radi za potrebe američke vojske su prilagođene za djelovanje u mirovnim misijama. Posebna je pozornost posvećena povećanju sigurnosti posada, učinkovitosti, smanjenoj potrošnji, olakšanoj dijagnostici kvarova i jednostavnom održavanju.
Te značajke stvaraju mogućnosti smanjivanja troškova održavanja zbog pojednostavljenog dijagnosticiranja kvarova i teškoća u radu. Smanjeno vrijeme potrebno za održavanje ubrzava proces te je više kamiona u konačnici na cesti umjesto u radionici. Optimizirano održavanje omogućava i smanjenje potrebne količine alata i rezervnih dijelova.
Još je jedna američka tvrtka snažno prisutna na tržištu vojnih kamiona. Riječ je o tvrtki Navistar Defense, prije je bila poznata pod imenom International Military and Government, koja upravo ispunjava ugovor o dostavi više od 7000 kamiona tipa MTV za afganistansku i iračku vojsku i policiju. Vrijednost narudžbe je 1,23 milijarde dolara.
Američka je vojska od Freightlinera u 2008. naručila 330 vozila, do 2013. se planiraju narudžbe više od 1100 kamiona.
Narudžba se sastoji od teretnih kamiona, kamiona cisterni za gorivo te cisterni za vodu, inženjerijskih i logističkih kamiona. Taj je kamion inače nastao na temelju kamiona serije 7000 koji se rabi za civilne poslove, osobito je popularan u građevinarstvu.
Navistar u suradnji s tajvanskom tvrtkom SanYang Industry radi seriju od 5000 kamiona pogonske konfiguracije 4×4 za potrebe tajvanskog ministarstva obrane. Na podvozju kamiona serije 7000 načinjeno je i oklopno vozilo kategorije MRAP pod imenom MaxxPro. MaxxPro je američko ministarstvo obrane naručilo u više od 5000 primjeraka. Time je MaxxPro postao jedno od češćih MRAP vozila, a zahvaljujući uporabi komercijalnih dijelova te podvozja postojećeg civilnog kamiona tvrtka je u mogućnosti proizvoditi potrebna vozila zadovoljavajućim mjesečnim ritmom.
Na polju oklopnih kamiona Navistar nudi vozilo utemeljeno na kamionu serije 4200 MV. Kabina je opremljena oklopom i omogućava zaštitu sa svih strana. Pruža zaštitu od streljiva klaibra 7,62 mm te od eksplozije 1,8 kilograma eksploziva. Kabina dolazi u nekoliko inačica, standardna, produžena te povećana.
Vozilo je dostupno u nekoliko pogonskih konfiguracija, 4×2, 4×4 te 6×4. Može se naručiti i dodatni oklop, a na krovu kabine je postolje na koje se može instalirati oružje za samoobranu, obično je riječ o teškoj strojnici ili automatskom bacaču granata.
Igor SKENDEROVIĆ