Talijanski proizvođač zrakoplova tvrtka Alenia Aermacchi uspješno je obavila prvi probni let njihova lakog vojnog…
Krila povijesti u Novigradu
Nad Istrom je prolazila jedna od najznačajnijih ruta savezničkih zrakoplova bombardera u Drugom svjetskom ratu. Izložba u Muzeju Lapidarium kroz skupljene dijelove oborenih ili palih letjelica priča o tim događajima
U Muzeju Lapidarium u Novigradu u Istri 11. prosinca otvorena je tematska izložba “Krila povijesti / Zračne bitke nad Istrom 1941. – 1945. / Bujština – ljudske sudbine.” Do 28. veljače ljubitelji vojne povijesti, ali i nekih drugih znanosti moći će razgledati velik broj predmeta, maketa i fotografija vezanih za zračne bitke nad Istrom i širim područjem oko Istre tijekom Drugog svjetskog rata.
Postav je sakupio dizajner i fotograf Sergio Gobbo, začetnik, sakupljač i vlasnik jedinstvene zbirke, koja je inače dio njegova privatnog muzeja Gallerion, također smještenog u Novigradu. Izložba Krila povijesti nastala je uz pomoć i suradnju ravnateljice Muzeja Lapidarium dr. sc. Jerice Ziherl, učenika Srednje škole “Vladimir Gortan” iz Buja, te Ministarstva turizma i sporta RH, a u pronalasku i skupljanju mnogih izložaka pomogla je i Policijska uprava istarska.
Među najzanimljivijim su predmetima u zbirci žiroskop s torpeda, fotoaparat u obliku strojnice Lewis te strojnica Browning kalibra 0,50 inča. Usto, vrlo važan dio postava su i makete plovila i zrakoplova bez kojih bi bilo nemoguće tako kvalitetno dočarati taj dio povijesti. Jedna od činjenica na koje se izložba fokusira jest ona da je lokalno stanovništvo koristilo dijelove palih zrakoplova da bi od njih izradilo predmete koje su rabili u svakodnevnom životu. Zrakoplovi koji su preletjeli tisuće kilometara postali su na kraju poklopci na loncima, češljevi ili vrata svinjaca na mnogim istarskim seoskim imanjima, a ručno pokretani uređaji popularno nazvani dinamo omogućavali su čitanje noću, ne uz svjetlo svijeće nego uz svjetlo žarulje zahvaljujući električnoj energiji koju su proizvodili.
Zbirku se ipak najbolje može doživjeti uz vodstvo njezina vlasnika, koji rado pripovijeda o izloženim predmetima. Svojevrsno je ishodište cijelog postava pad američkog teškog bombardera Consolidated B-24 J Liberator 11. studenog 1944. pokraj mjesta Zrenja u gornjoj Bujštini na sjeverozapadu Istre. Taj je zrakoplov nazvan Betty Anne, a cjelokupna je posada od šest ljudi preživjela rat, iako je jedan od njih bio zarobljen.
Nad Istrom je prolazila jedna od najznačajnijih ruta savezničkih zrakoplova bombardera u Drugom svjetskom ratu. Zbog toga je i velik broj njih koje su oborili osovinski protuzračni topovi i njemački lovački zrakoplovi, koje su usmjeravali radari postavljeni, među ostalim, i u selu Vardici, istočno od Umaga prema unutrašnjosti. Oboreno je tristotinjak letjelica, navodi Gobbo, a njihove su olupine, kad su bile dostupne, bile vrlo dragocjene zbog materijala i uređaja, te predmeta koje su ljudi s njih uzimali. Nalazi su vrlo dobro došli Istranima, pogotovo ako se uzmu u obzir kampanje skupljanja i zapljenjivanja metala koje je provodila fašistička Italija u godinama koje su prethodile ratu, zbog sankcija uvedenih joj zbog invazije na Etiopiju.
Količina podataka koja pristiže od lokalnog stanovništva zaista je impresivna, napominje Gobbo. Kad god bi uputio upit vezan uz temu zrakoplova, dobio bi uz odgovor još mnoštvo povezanih informacija. Jednostavno, tema je zapravo desetljećima fascinirala većinu stanovništva ruralnih istarskih krajeva, koji su se odjednom počeli susretati s najnaprednijom zrakoplovnom tehnikom tog doba. Susret istarskog čovjeka s tehnologijom neispričana je priča koju je Gobbo prije mnogo godina počeo otkrivati, a postala je dio pučke predaje daleko od percepcije Istre kao regije gastronomije i turizma.
Još jedna značajna točka postava ploča je s imenima poginulih i nestalih članova zrakoplovnih i brodskih posada koji potječu iz tog područja. Izložene su i fotografije nekih od posada koje su letjele nad Istrom, primjerice one iz 16. eskadrile južnoafričkih zračnih snaga, te članovi Tuskegee Airmen, odnosno skupine američkih lovačkih i bombarderskih eskadrila čijim su avionima upravljali afroamerički piloti, portretirani u holivudskom filmu Red Tails iz 2012. godine. Istarski ribari spašavali su neke od oborenih pilota.
Govoreći o planovima, Gobbo se entuzijastički nada postavljanju informativnih ploča na mjestima gdje su zrakoplovi pali, te ostvarenju projekta pomorskog i vojnog muzeja u kojem bi mogao kvalitetno izložiti svoju zbirku.
Marko ŠORGO
Foto: Lidija KUHAR