Kroz blato i prašinu

Još od doba osvajanja Aleksandra Velikog logistika je bila važan čimbenik ratovanja. S vremenom se njezina važnost povećavala, a danas je redovita (svakodnevna) opskrba postrojbi ključna za uspjeh djelovanja

U suvremenim uvjetima ratovanja kad je naglasak na što većoj uporabi najrazličitijih vozila (kopnenih, morskih i zračnih) važnost logistike je tolika da samo ona može odrediti tko će na kraju pobijediti. Kako to izgleda kad logistika više ne funkcionira, doživjela je njemačka vojska potkraj II. svjetskog rata. Iako su njemački stručnjaci uspjeli proizvesti oružja koja su bila daleko ispred vremena (i svega što su na raspolaganju imale savezničke vojske), njemačka industrija više nije imala ni sirovina ni čitavih tvornica proizvesti ih u dovoljnim količinama.
Najnovija iskustva iz Iraka pokazala su da je važnost redovite opskrbe snaga na terenu (od pitke vode do streljiva i novih oružanih sustava) presudna. Iako američka vojska masovno rabi transportne avione i helikoptere, još uvijek se najveći dio opskrbe obavlja kamionima koji neprestance dovoze raznorazne materijale. Specifičnost rata u Iraku je u tome što ne postoji čvrsta crta bojišta, pa su logistički kamioni česta meta tamošnjih pobunjenika. Pri tome uspješan napad ne znači samo uništenje kamiona već i njegovog tereta, čija vrijednost može nekoliko puta premašiti vrijednost vozila, a tu su i gubici posada.

Unatoč velikoj važnosti logističke potpore, logistička vozila uvijek su bila “siročad” suvremenih vojski. U osnovi to su tek civilni kamioni koji su nekim manjim izmjenama prilagođeni vojnoj uporabi. Zbog toga su više prilagođeni uporabi na dobrim prometnicama nego kretanju izvan njih. Nikad nikome nije palo na pamet napraviti oklopljeni kamion namijenjen logistici. Osim što bi se zbog toga bitno povećala njegova cijena, smanjila bi mu se i nosivost. Prva potreba za postavljanjem oklopa na kamione pojavila se tijekom devedesetih, njihovom uporabom u mirovnim operacijama, kad neprijatelj ne samo što više nije bio iza “crvene crte” nego često i niste znali tko je. Zbog toga je bio svugdje, čak i kad se činilo da postoji čvrsta crta razgraničenja. Često bi već i to što kamioni prevoze hranu ili nešto slično, bilo dovoljno da se nađu na meti pobunjenika, kriminalaca (švercera) ili izgladnjelog lokalnog stanovništva. Neoklopljeni i teško natovareni bili su laka i poželjna meta. A onda su došli ratovi u Afganistanu i Iraku koji su dodatno povećali potrebe za kamionima koji će posadi pružati bar mogućnost preživljavanja. Proizvođači su brzo prepoznali nove potrebe potencijalnih klijenata i na tržištu se u rekordno kratkom vremenu našao značajan broj oklopljenih kamiona, doduše tek kao inačice standardnih. Ovdje donosimo pregled takvih vozila po državama.

Kanada
Osnovni logistički kamion kanadske vojske je desetotonski HLVW (Heavy Logistic Vehicle Wheeled) u pogonskoj konfiguraciji 6×6 (tri osovine) tvrtke Percheron. HLVW je nastao kao derivat Steyrovog kamiona 1491.310/040 6×6 M. Od 1989. do 1991. kanadska vojska dobila je 1212 HLVW-a, a rabi ih u Kanadi, Njemačkoj, na prostorima bivše Jugoslavije i, odnedavno, u Afganistanu. Tijekom operacija na Balkanu devedesetih godina prošlog stoljeća pokazalo se da su kamioni potpuno nezaštićeni od paljbe lakog pješačkog oružja, ručnih bombi i mina. Zbog toga je kanadska vojska razvila oklopnu zaštitu na osnovi čelika, keramike i pancirnog stakla. Tako opremljeni HLVW-i poslani su i u Afganistan. Uporaba oklopne zaštite povećala je sigurnost posade, ali je istovremeno smanjila prohodnost HLVW-a izvan putova ili, u slučaju Afganistana, po uništenim cestama. Intenzivna uporaba u teškim uvjetima dovodi do brzog kvarenja, pa su kanadski HLVW-i postali preskupi za održavanje.

Zbog toga je 10. svibnja ove godine tvrtka DaimlerChrysler (sada samo Daimler) dobila ugovor vrijedan 87 milijuna kanadskih dolara za isporuku novih logističkih kamiona Armoured Heavy Support Vehicle System (AHSVS). Glavna zadaća AHSVS-a bit će djelovanje u Afganistanu. Kao osnova poslužili su kamioni serije Actros 4100. Ugovorom je obuhvaćena isporuka 82 kamiona uz zadržavanje opcije za dodatnih 26. Kamioni će se isporučivati u četiri glavne inačice:
– dvadeset pet kamiona opremljenih s dizalicom, od čega će osam biti namijenjeno vuči haubica BAE Systems Land Systems M777 kalibra 155 mm,
– pet kamiona za izvlačenje koji će se rabiti kao potpora borbenim vozilima na kotačima General Dynamics Land Systems – Canada LAV-III/Stryker,
– dvanaest kamiona s labudicama namijenjenih prijevozu teških tereta kao što je tenk Krauss-Maffei Wegmann Leopard 2,
– čak četrdeset kamiona za prijevoz tereta na paletama s odgovarajućim automatiziranim sustavom za utovar i istovar. Dio kamiona opremit će se i cisternama za prijevoz goriva, ulja i ostalih kemikalija. Pet kamiona isključivo će se rabiti za prijevoz pitke vode.
Isporuka prvih AHSVS-a u Afganistan planirana je u trećem tromjesečju ove godine, a isporuka zadnjeg kamiona trebala bi biti u ožujku iduće. Svi će kamioni dobiti oklopljenu kabinu koju je za Daimler razvila južnoafrička tvrtka Land Mobility Technologies. Masa oklopa je čak 2000 kilograma, ali zato štiti od streljiva malog kalibra i gelera granata. Podnica je opremljena posebnim sendvič oklopom koji štiti od mina. Kako bi se dodatno povećala zaštita od utjecaja eksplozije, sjedala u kabini nisu pričvršćena za pod nego za stražnji zid kabine.
Osim HLVW-a kanadska vojska u Afganistanu rabi i svoje dvadeset godina stare kamione Medium Logistics Vehicle Wheeled (MLVW) koji su nastali na osnovi još starijih američkih kamiona M35/M36. Od MLVW-a se očekuje da bude osnovni logistički kamion i da relativno veliku količinu tereta prenese i na najteže dostupna mjesta. Zapravo je najveći problem što za MLVW ne postoji odgovarajuće rješenje oklopne zaštite, što ga čini opasnim za uporabu u uvjetima kakvi su u Afganistanu. Zbog toga je još u lipnju prošle godine kanadsko ministarstvo obrane pokrenulo projekt Medium Support Vehicle System (MSVS) kojim želi pronaći zamjenu za ostarjele MLVW-e. MSVS projekt obuhvaća:
– kupnju čak 1500 petotonskih kamiona Medium-Size Logistics Trucks,
– 800 komercijalnih kamiona prilagođenih vojnim potrebama,
– 1000 kompleta za prilagodbu kamiona različitim namjenama kao što je zapovjedno mjesto, kuhinja, sanitet ili slično,
– 300 kompleta oklopne zaštite.

Uz to, kanadska je vojska odlučila da će svoje HLVW i MSVS kamione opremiti strojnicama za samoobranu.

Sjedinjene Američke Države
Kanadska iskustva su tipična za sve vojske koje su se jače angažirale u operacijama unutar War on Terror. Svima je zajedničko što su u vrlo kratkom vremenu došli do zaključka kako i najjednostavnije zadaće (kao što je dovoženje materijala do nekog položaja) u Iraku i Afganistanu zahtijevaju uporabu opreme koja se ne rabi nigdje drugdje, posebno ne tijekom vježbi i mirnodopske uporabe. Dio tih zahtjeva dolazi zbog intenzivne uporabe sredstava, a dio zbog opasnosti koje donedavno nisu bile tako dominantno prisutne. Američka iskustva iz Iraka pokazuju da intenzivna uporaba lakih i teških transportnih kamiona u okruženju stalne opasnosti predstavlja realan rizik za njihove posade i teret koji prevoze, čak i kad su u pratnji borbenih vozila. Povećani gubici dovode do potrebe da se preostala ispravna vozila intenzivnije rabe (po američkim vojnim izvorima čak tri do šest puta više od predviđenog), što neminovno dovodi do povećanja broja kvarova. Iako se velika većina kvarova može otkloniti u relativno kratkom vremenu, problem nastaje kad vozilo s teretom ostane u opasnoj zoni pa je potrebno uporabiti znatne snage za njegovo osiguranje.

Činjenica da svako vozilo u svakom trenutku može biti napadnuto prisililo je američku vojsku da sve svoje Tactical Wheeled Vehicles (TWV) kamione opremi oklopom. Tako je do siječnja ove godine oklopljeno čak 26 000 TWV-a koji se rabe u Iraku i Afganistanu. Točno godinu dana ranije američka vojska imala je 19 000 oklopljenih TWV-a. Iako je postavljanje oklopa na TWV-e bilo nužno rezultiralo je i negativnim posljedicama. Naime, masa oklopa dodatno opterećuje ovjes, zbog čega kamion više ne može prevesti standardnu masu tereta. To pak dovodi do potrebe da isti broj kamiona mora obaviti više vožnji kako bi se prevezla određena masa tereta. Povećana masa kamiona i kad ne prevozi teret znači i povećanu potrošnju goriva, za čiju je dopremu potrebno angažirati veći broj cisterni, a upravo su cisterne omiljene mete iračkih pobunjenika.

Zbog toga Long-Term Armor Strategy američkog ministarstva obrane traži da se svaki TWV kamion pripremi za uporabu B-Kit oklopa koji bi se po potrebi mogao postaviti u što kraćem vremenu. B-Kit bi se rabio po potrebi, kao nadopuna osnovnom A-Kit oklopu koji se na vozilo postavlja još tijekom proizvodnje na posebno osjetljive ili teško dostupne dijelove vozila. U izvještaju američkog ministarstva obrane Selected Acquisiton Reports za američki kongres spominje se i Family of Medium Tactical Vehicles (obitelj srednjih taktičkih vozila). Izvještaj navodi da su troškovi programa narasli za 3,4 milijuna američkih dolara (+19,2 %) ili sa 17,4 na 20,8 milijuna, ponajviše zbog ugradnje Long Term Armor Strategy (Ltas) A-Cab oklopa (dodatni trošak 1,2 milijuna) i kupnje opreme potrebne za ugradnju Ltasa (+ 1,3 milijuna).

Tvrtka Oshkosh najveći je dobavljač kamiona za američku vojsku. Između ostalog proizvodi i Family of Heavy Tactical Vehicles (FHTV). Sredinom veljače ove godine američka vojska je Oshkoshu dodijelila ugovor vrijedan 22 milijuna američkih dolara za program isporuke čak 319 FHTV kamiona po programu Theater Provided Equipment Refurbishment (Tper). Zanimljivo je da će se vozila remontirati u Jahra pogonu u Kuvajtu. Narudžba obuhvaća PLS, Hemmt i Het vozila s pripadajućim prikolicama, svi odreda proizvodi Oshkosha. Početkom ožujka ove godine Oshkosh je dobio i četverogodišnji ugovor za remont Tper M915 Line Haul vučnih vozila koje je izvorno proizvela tvrtka Freightliner. Ugovor vrijedan 13,8 milijuna američkih dolara obuhvaća remont 137 vozila u deset mjeseci.

Oshkoshova Family of Heavy Tactical Vehicles (FHTV) obuhvaća:
– M1075 Palletized Load System (PLS) kamion i M1076 PLS prikolica.
– Heavy Expanded Mobility Tacitcal Truck (Hemtt) 8×8 nosivosti jedanaest tona. Na njegovoj osnovi napravljene su inačice M977 za prijevoz tereta, M978 cisterna, M983 vučno vozilo, M984A1 vozilo za izvlačenje i M985 kamion s dizalicom za utovar i istovar tereta.
– Heavy Equipment Trasnporter System (Hets) proizveden jedino s namjenom prijevoza tenkova M1 Abrams.
– M1977 Common Bridge Transporter.

Hemmt se proizvodi još od 1982., a PLS vozilo i prikolica od 1993. Zbog toga ne čudi što je u arsenalu američke vojske više od 25 000 različitih kamiona i prikolica. Tank-automotive and Armaments Command (Tacom) od Oshkosha je 23. veljače ove godine naručila 1857 novih Hemmt i PLS vozila i 2599 novih PLS prikolica, sve zajedno u vrijednosti od čak 878 milijuna američkih dolara. Isti ugovor pokriva i remont (obnovu) 1130 Hemttsa.

Američka vojska trenutno provodi 18-mjesečni program testiranja mogućnosti i izdržljivosti Hemtta A3, čiji je razvoj Oshkosh dovršio sredinom veljače 2005. Hemtt A3 je treća generacija u koju su ugradili velik broj poboljšanja, uključujući i poboljšani sustav utovara i istovara te neovisni ovjes koji je poboljšao vozna svojstva. Najveći napredak ostvaren je na području pogona jer je Hemtt A3 opremljen hibridnim dizel-električnim pogonskim sustavom koji omogućava uštedu u potrošnji goriva od čak 20 posto. Kako ova kombinacija omogućava proizvodnju čak 200 kilovata Hemtt A3 se može rabiti i kao elektrogenerator za druge korisnike. Usprkos novom pogonu masa Hemtta A3 smanjena je za 1360 kilograma, pa ga je moguće prevoziti transportnim avionom C-130 Hercules, i to zajedno s utovarenim teretom mase 13 tona.

Američkom marinskom korpusu Oshkosh je od prosinca 1998. do danas isporučio više od 8200 Marine Tactical Vehicle Replacement (MTVR) 6×6 kamiona kao zamjenu za zastarjele M809/M939. U ožujku prošle godine marinci su Oshkoshu dodijelili još jedan ugovor vrijedan 169 milijuna američkih dolara za isporuku 536 MTVR teretnih i 190 MTVR-a u inačici vučnog vozila. Isporuka prvog planirana je za travanj 2008. Očekuje se da će ti kamioni ostati u uporabi iduće 22 godine. S mogućnošću prevoženja sedam tona tereta izvan putova i dvanaest po dobrim cestama, MTVR-i marinskom korpusu omogućuju znatno poboljšanje transportnih mogućnosti. Sedamsto MTVR-a koje su marinci naručili još 2004. prvi su opremljeni Command Zone elektroničkim sustavom namijenjenim nadzoru vozila i pojednostavljenju upravljanja. Osim toga marinci nastavljaju kupovati Marine Armor System i Marine Corps Transparent Armored Gun Shields namijenjene opremanju MTVR-a.

Rabeći tehnologije s MTVR programa, Oshkosh je razvio Medium Tactical Truck (MTT) namijenjen stranim kupcima, prije svega oružanim snagama. Odlike MTT-a su gotovo iste kao MTVR-a, uz znatno nižu cijenu. Kako je MTT razvijan za nepoznatog kupca, Oshkosh je odlučio napraviti dvije osnovne inačice koje se razlikuju po konfiguraciji pogodna. Prva ima konfiguraciju pogona 4×4, a druga 6×6. Oshkosh je 14. veljače ove godine ponosno objavio da je dobio prvu veliku stranu narudžbu od egipatskog ministarstva obrane koje je naručilo 30 MTT-a u kombinaciji 4×4 i 6×6. Osim prva četiri kamiona koje će proizvesti u Oshkoshu, ostale će sastaviti u egipatskoj tvornici tenkova pokraj Kaira. Kupnja MTT kamiona tek je početak velike modernizacije egipatskih logističkih snaga.

U svibnju 2006. marinski korpus je tvrtkama Oshkosh i American Truck Company dodijelio ugovor vrijedan 740,2 milijuna američkih dolara za početak serijske proizvodnje i isporuke Logistics Vehicle System Replacement (LVSR) kamiona kao zamjena za kamione Oshkosh Mk 48 Logistics Vehicle Systems. Kamioni Mk 48 u uporabi su od 1985., a imaju nosivost od 22,5 tona po cestama i 12,5 tona izvan puteva. LVSR-i imaju dizelski motor od 600 ks i TAK-4 neovisni ovjes, pa mogu postići maksimalnu brzinu od 100 km/h i izvan puteva prevoziti teret mase 16,5 tona. U usporedbi s Mk 48 bit će ih znatno lakše održavati jer bi se zbog uporabe Command Zone sustava, koji vozaču omogućava kontrolu svih kritičnih sustava vozila (motor, mjenjač, kočnice, pritisak u gumama i drugi), trebao ili smanjiti broj kvarova ili bi se oni otklanjali odmah nakon nastanka. Jedan od poteza koji će olakšati održavanje LVSR-a je i uporaba istog ulja za motor, mjenjač, hidrauliku itd. Činjenica da LVSR i MTVR dijele mnoge komponente, dodatno će olakšati održavanje. Osim toga LVSR je prvi kamion namijenjen američkim marincima koji je od početka projektiran za uporabu oklopa.

Ugovor određuje da će u idućih šest godina marinci dobiti čak 1900 LVSR-a u tri osnovne inačice. U proračunskoj godini 2006. (FY06) za tu su namjenu odobrena 28 milijuna američkih dolara. Plan za FY07 predviđa kupnju 74, za FY08 55 i za FY09 421 LVSR kamiona.

Vozila bez posada
Nakon velikog uspjeha bespilotnih letjelica, američka kopnena vojska je odlučila sličnu tehnologiju primijeniti i na vozilima bez posade. Iako je ta tehnologija na samom početku razvoja, već postoje planovi da najmanje jedna trećina logističkih vozila bude bez posade. Ne želeći izgubiti primat na tom području, tvrtka Oshkosh je u siječnju 2006. prikazala takvo vozilo razvijeno na osnovi kamiona M1075 Palletized Load System (PLS) 10×10. Osnova je Intelligent Vehicle Management System (IWMS) koji su razvile tvrtke Oshkosh, Rockwell Collins i sveučilište Parma. IWMS je testiran na Darpinom Unmanned Ground Vehicle Grand Challenge utrci 2004. i u listopadu 2005. Tijekom druge utrke upravo je Oshkoshovo TerMax vozilo bilo jedno od samo pet koja su uspjela prijeći svih 212 kilometara staze. Treći Grand Challenge održan je 3. studenoga ove godine pod nazivom Urban Challenge. Kao što ime kaže, vozila će morati proći terenom koji će simulirati urbano okruženje. Svrha je da u manje od šest sati vožnje vozila prođu 97 kilometara staze po “gradu”. U trenutku pisanja ovog teksta podaci o rezultatima utrke još nisu bili poznati.

Do 30. lipnja ove godine tvrtka Tactical Vehicle Systems Division of Armor Holdings proizvela je više od 41 000 Family of Medium Tactical Vehicles (FTMV) kamiona. FTMV je u operativnu uporabu ušao još 1991. kao osnovni kamion američke kopnene vojske. Kako je u travnju 2003. ista tvrtka dobila ugovor za isporuku dodatnih 10 889 FTMV-a za razdoblje od 2004. do 2008. taj će se broj još povećavati. Uz to američka je vojska zadržala opciju za kupnju dodatnih 12 000 komada. Uz to u svibnju 2006. potpisan je ugovor za modifikaciju 2877 FTMV-a vrijedan 625 milijuna američkih dolara. U prosincu iste godine potpisana su dva dodatna ugovora za isporuku 5632 FTMV-a.

FTMV seriju kamiona čine dvije osnovne inačice. Prva je Light Medium Tactical Vehicle (LMTV) 4X4 nosivosti 2,5 tona, a druga Medium Tactical Vehicle (MTV) 6×6 nosivosti pet tona. Velika prednost im je što dijele čak 85 posto zajedničkih dijelova. Na osnovu ove dvije inačice razvijeno je 15 konfiguracija, a sve se mogu prevoziti transportnim avionom C-130 Hercules. Najnovija konfiguracija je Load-Handling System (FTMV-LHS) koja samostalno može ukrcati i iskrcati kontejner ISO dužine šest metara. LHS sustav se ugrađuje i na kamion i na pripadajuću prikolicu. FTMV će poslužiti i kao platforma za Himars samovozni lanser raketa tvrtke Lokcheed Martin. Uz to američka kopnena vojska i marinci će kupiti i dodatne kamione s prikolicama opremljenie sustavom za automatsko punjenje Himarsa. Za FTMV kamione tvrtka Sealy proizvela je Low Signature Armored Cab (Lsac) oklopljenu kabinu. Dosad su isporučili 2035 Lsac-a, a nedavno su dobili narudžbu za dodatnih 445 komada.

Američki marinski korpus je 13. srpnja ove godine od tvrtke Armor Holding za 518,5 milijuna američkih dolara naručio čak 1154 Mine Resistant Ambush Protected (MRAP) Categori I 4×4 vozila (mase 14 tona) i 16 MRAP-a Categori II 6×6 mase 24 tone. Početak isporuke planiran je za veljaču 2008. Vozilo je projektirano na osnovi FMTV-a i s njim dijeli većinu dijelova, osim što je dodatno opremljeno posebnim oklopom koje ga štiti od eksplozija mina i eksplozivnih naprava. Posebna odlika MRAP-a je podnica oblikovana u V formu.

Srećko RADOVIĆ