U Središtu za obuku i doktrinu logistike Zapovjedništva za potporu 8. studenog tvrtka AADS predstavila…
Lako oklopno vozilo Aligator
Među brojnim lakim oklopnim vozilima koja se na međunarodnom tržištu bore za naklonost kupaca je i slovačko lako višenamjensko oklopno vozilo Aligator. Riječ je o originalnom slovačkom proizvodu prilagođenom potrebama slovačke vojske ali bi isto tako moglo biti zanimljivo i stranim kupcima
Slovački Aligator pogonske konfiguracije 4×4, oklopljeno amfibijsko višenamjensko vozilo, prošlo je dug put od prvog međunarodnog predstavljanja 1996. na sajmu Eurosatory kao smanjeni drveni model na štandu Kerametala. Nakon uspješnih proba prototipova, slovačka vojska i policija danas uspješno rabe ograničeni broj Aligatora 4×4 u dvije različite inačice. Treća inačica, inženjerijska, bila je prerađena za mirovne operacije u kojima sudjeluju i slovačke postrojbe.
Godine 1995. slovačko je ministarstvo obrane specificiralo zahtjev za 250 vozila koja bi bila zamjena za stara ruska izvidnička vozila BRDM-2 pogonske konfiguracije4x4. Postojala je zamisao kako bi se BRDM-2 pokušao modernizirati i poboljšati zaštitu i pokretljivost. No iskustva drugih korisnika, osobito susjedne češke vojske, pokazuju kako je to ipak neisplativa investicija jer je BRDM-2 već beznadno zastarjelo vozilo. Kao alternativu, slovačka dizajnersko-inženjerska kuća (Transmisie s.r.o.) predložila je projekt višenamjenskog oklopnog vozila pod imenom Aligator.
Konzorcij, neformalno poznat kao Aligator Asocijacija, osnovan je naknadno kako bi implementirao program. Konzorcij obuhvaća slovačko ministarstvo obrane, ministarstvo unutarnjih poslova, komercijalne organizacije Kerametal a.s. i Systec a.s. Kao glavni investitor (s 51% udjela), Kerametal je preuzeo i ulogu organizatora prodaje s nadom kako bi moglo biti i izvoznih poslova.
Tri prototipa vozila, konstruiranih u tvrtki Transmisie, dostavljeni su na ispitivanja godine 1996.-97. Slovačka vojska, čiji dugoročni plan sada podrazumijeva ukupno 60 vozila Aligator, potpisala je svoju inicijalnu narudžbu godine 2001. Prva skupina od 8 vozila za vojnu uporabu bila je isporučena u konfiguraciji Aligator MCP/PVS (mobilno zapovjedno mjesto) od Kerametala u studenom 2001. Proizvodnju prvih serijskih vozila počela je tvrtka DMD Mobiltec u Martinu koja je ubrzo zapala u financijske teškoće. Zato je Kerametal prebacio proizvodnju u novoutemeljenu tvrtku DETEC a.s., također u Martinu tijekom siječnja 2002. Jedno vozilo Aligator u policijskoj verziji (PCM), također konstruirano u tvrtki Transmisie, sada je u službi slovačke policije koja ga rabi kao transportno vozilo za policijski interventni šesteročlani tim.
Prostor za posadu temeljnog vozila Aligator 4×4 konstruiran je tehnologijom zavarivanja, s vratima na bočnim stranama i odostraga. Unutarnji prostor dovoljan je za četvero ili šesteročlanu posadu, ovisno o namjeni vozila. U MCP inačici Aligator prevozi četiri člana posade, a prazno vozilo (bez goriva, dodatnog oklopa, pomoćnih komunikacijskih uređaja, opreme ili posade) ima masu od 5410 kg. Potpuno opremljeno i napunjeno vozilo ima masu od 6000 kg pa do 6700 kg, ovisno o oklopnoj zaštiti. Prevozi četveročlanu posadu s osobnim naoružanjem i opremom. Model vozila za šesteročlanu posadu prepoznatljiv je po dodatnim puškarnicama (4 na prozorima), stražnjim vratima, a može biti nadopunjen i prednjim odbojnikom za uklanjanje zapreka, rotirajućim svjetlima i sustavom za izbacivanje suzavca.
Zaštita
Kao balističku zaštitu, Aligator MCP uključuje kombinaciju od 6 mm debelih Armox 500-540HB (HB – tvrdoća po Brinellu) čeličnih oklopnih ploča (inače proizvod švedske tvrtke SSAB Swedish Steel) i 460 kg modularnih keramičkih oklopnih ploča. Umjesto keramike, Aligator PCM može biti oklopljen i kombinacijom Armox čeličnih ploča debljine 4 mm i 6 mm s pločama oko motora debelim 4 mm. Obje oklopne izvedenice osiguravaju zaštitu posade protiv djelovanja pancirnih zrna kalibra 7,62x51mm s bilo koje udaljenosti. Istu razinu zaštite pruža i neprobojno staklo vjetrobrana i vrata. Struktura vozila također daje sveobuhvatnu zaštitu od krhotina granata te protupješačkih mina uključujući i Claymore mine s usmjerenim djelovanjem. Prema tumačenju Kerametala, vozilo ima 20% marginu rasta težine koja dopušta aplikaciju dodatnog oklopa bez potrebe za pojačavanjem ovjesa i motora.
Vizualna zaštita osigurana je s dva trostruka izbacivača dimnih kutija, a svaki je montiran na jednoj strani vozila. Zaštitu od požara pruža automatski sustav za gašenje požara u prostoru motora T1 FM100 Firetrance te dva ručna FM100 aparata za gašenje požara u prostoru za posadu.
Vrata i otvori na vozilu su hermetički zabrtvljeni što uz kompresor i sustav za filtriranje pruža posadi zaštitu od bioloških i kemijskih agensa te radioaktivne prašine. Vozilo ima klimatizaciju koja je učinkovita na temperaturama od -30 stupjneva C do +50 stupnjeva C i održava temperaturu prostora za posadu od 18 do 20 stupjneva C pri ambijentalnoj temperaturi od +35 stupnjeva C. Između ostalog postoji i prostor za spremište vode volumena 10 litara.
Nikakvi posebni koraci nisu poduzeti kako bi se reducirala razina buke unutar kabine, pa se očekuje da posada nosi uobičajene kacige sa štitnicima protiv buke. Razina buke ovisi o brzini vozila i vibracijama (prema Kerametalu ono iznosi 75dB iznad 800 Hz, 80 dB na 800 Hz, 85-90 dB ispod 300 Hz), ali unutarnja je buka u granicama za vozila te kategorije.
Pokretljivost
Pogonski dio Aligatora sastoji se od 6-cilindarskog dizelskog motora Deutz BF6M 1013 i automatske hidromehaničke transmisije Renk Reco 606 sa šest brzina. Motor generira 141 kW snage pri 2300 o/min uz potrošnju goriva od 20 l na 100 km. Ekološki gledano zadovoljava Euro II normu o čistoći ispuha, ali postoji mogućnost zamjene motorom koji zadovoljava Euro III normu o čistoći ispuha. Maksimalna brzina vozila po dobrom putu je 120 km/h.
Identične ZF osovine s diferencijalom postavljene su sprijeda i straga, a prednja je osovina upravljiva i daje krug okretanja od 6 m (6,4 m s retrovizorima). Sustav ovjesa čini Czechmate neovisni trapezoidni ovjes izveden spiralnim oprugama i hidropneumatskim amortizerima, a kotači su opremljeni Michelin XZL 11.00R16 gumama te Hutchinson run flat umetcima za vožnju kad su gume oštećene i bez zraka. Tlak u gumama moguće je daljinski kontrolirati preko središnjeg sustava nadzora tlaka u gumama, a omogućuje prilagodbu tlaka s obzirom na karakteristiku terena.
Uz mogućnost priključka dodatka na ispušnu cijev na lijevoj strani vozila, Aligator može svladati vodenu zapreku plivanjem. Pri uporabi integriranog propulzora s hidrauličkim pogonom i upravljačkim nadzornim sustavom, vozilo postiže brzinu od 6 km/h na vodi, a bez njega, samo uz uporabu kotača, može postići 2 km/h. Postoji mogućnost ugradnje vitla za samoizvlačenje (na prednjoj strani vozila), nosivosti 3 tone i bubnjem s 30 m čeličnog užeta.
Paljbena moć
Iako to nije bio zahtjev slovačke vojske, Kerametal i partneri imaju studije za naoružane inačice vozila Aligator. Prva je mogućnost jednočlana laka kupola MBK2 tvrtke Mowag. MBK2 trenutačno je u službi danske i švicarske vojske na izvidničkom vozilu Eagle II koje je po karakteristikama slično Aligatoru. Glavna osobina kupole MBK2 je termovizijska kamera Siemens/Leica FORTIS koja radi na valnom području 8-12 nm. Kupola MBK2 također uključuje i univerzalnu strojnicu kalibra 7,62x51mm koja se može zamijeniti teškom strojnicom kalibra 12,7mm ili 14,5 mm ili pak topom kalibra 20 mm. Slijedeća opcija je ugradnja neke druge lake kupole, prema željama kupaca.
Prilikom proba uz termovizijsku kameru FORTIS, Aligator je testiran i s instaliranim elektro-optičkim motrilačko-izvidničkim sustavom BAA koji je razvila tvrtka STN Atlas Elektronik (dio nemačke obrambene tvrtke Rheinmetall Detec) za potrebe njemačke vojske, odnosno izvidnička vozila Fennek. Studije su također bile vođene ka integriranju nekih ili svih elemenata topničkog motrilačkog sustava Snezka razvijenog u Češkoj Republici, u vojnom institutu za tehnologiju naoružanja i streljiva (VTUVM). Sustav Snezka kombinira radar i optronički blok za dnevno/noćno promatranje. Radar je HTT-Tesla BR2140E I/J-pojasni bojišnički motrilački radar (ustvari je to radar Elta EL/M-2140 izrađen po licenci). Optronički senzorski modul uključuje laserski daljinomjer, termalnu kameru dometa 7-9 km te tri VTUVM CCD TV kamere za dnevne i noćne operacije.
Inačice vozila
Vojnotehnički zavod VOP 027 sklopio je ugovor sa slovačkom vojskom kako bi dva postojeća vozila Aligator MCP konvertirao u inačicu Aligator ZV. To je vozilo posebno prilagođeno inženjerijskom izviđanju i potrebama rada na minskim poljima. Za potonji se, na prednju stranu vozila, instalira detektor metala Vallon VMV-8 koji se priključuje na sofisticiranu elektroničku kartu s koje se svaki nalaz može precizno prikazati i ispisati. Normalna radna brzina vozila je 5 km/h, a Vallon VMV PC kontrolni sustav ima povratnu vezu koja zaustavlja vozilo u slučaju detektiranja mine izravno ispred vozila.
Kontrolni sustav instaliran na Aligator ZV obuhvaća prijenosno računalo Getac uz Vallon programsku podršku i bazu vektorskih elektroničkih karata koje je osigurao Slovački geografski institut. Na prijenosno računalo priključen je Garmin diferencijalni GPS prijamnik, antena prijamnika je montirana na krovu vozila, kao i vanjska signalno-procesorska jedinica s dva spremnika s bojom za markiranje (instaliranim na prednjem dijelu vozila). Operator na uređajima ima zvučnu i vizualnu indikaciju prilikom detekcije metalnih objekata (pomoću VMV-8 senzora) kako bi se mogli markirati radi kasnije analize ili zaustaviti vozilo kako bi se sumnjivi objekti ručno locirali i otklonili. Slovački razvojni institut VTSU razvio je posebnu bazu podataka u koju se pohranjuju sve prikupljene informacije o minama i minskim poljima.
Standardni radiouređaji u vozilu uključuju dva DICOM RF13/04 VHF FM primopredajnika snage 50W, a za vanjske operacije tu je kompatibilni DICOM RF20 VHF ručni radiouređaj. Pomoćni generator smješten je na stražnjoj strani vozila, a služi za punjenje baterija. Za širu potporu inženjerijskim izviđanjima i teškom poslu otkrivanja mina i razminiranja vozilo nosi i dva ručna detektora mina Schiebel AN-19/2 te opremu za ronjenje.
Tijekom 2003. završeni su tvornički testovi na prvom ZV vozilu te se pristupilo u proizvođačke kontrolne probe u suradnji s institutom VTSU. U međuvremenu se pregovoraralo sa Češkim ministarstvom obrane oko suradnje na inačici Aligatora za kemijsku detekciju. Njegova oprema uključuje detektor (baziran na laseru, a dometa tri kilometra) kemijskih agenasa.
Na europskom simpoziju za oklopna borbena vozila održanom u britanskom kraljevskom vojnom sveučilištu u gradu Shrivenhamu tijekom ožujka 2002., predstavljen je plan tvrtke Kerametal za razvoj povećane inačice Aligatora u pogonskoj konfiguraciji 6×6. Ali prema izjavama predstavnika tvrtke, to je samo studija i nije financijski poduprta.
Narudžbe slovačke vojske za Aligatora su relativno skromne i sigurno ne zadovoljavaju ambicije proizvođača. Buduće narudžbe vjerojatno se mogu očekivati kasnije, posebno za opremanje slovačke vojske za potporu mirovnim operacijama. Dotad se proizvađač nada izvoznom uspjehu, osobito u manje razvijenim zemljama kao što su Bangladeš, Indija, Sri Lanka ili pak afrička tržišta.
U usporedbi s konkurencijom zapadnoeuropskih i američkih tvrtki, i vozila kao što su Humvee, Eagle I/II/III/IV, Dingo, Iveco LMV ili pak Duro, Aligator je ipak nešto jednostavnije i jeftinije rješenje koje unatoč jednostavnosti pruža korisniku učinkovit i siguran prijevoz te obavljanje različitih zadaća. Upravo je višenamjenska priroda Aligatora njegov najjači adut u borbi za kupce na međunarodnom tržištu.
Marijo PETROVIĆ