Leopard 2 širi tržište

Njemački tenk Leopard 2 s vremenom se nametnuo kao jedan od najpopularnijih zapadnih tenkova. Broj zadovoljnih korisnika znatno je porastao, a tržište se proširilo na Europu, ali i Južnu Ameriku

Foto: Osterreichs Bundesheer – Leopard 2 A4 austrijske vojske

Prije 32 godine, 1977., njemačka je vojska odabrala tenk Leopard 2, proizvod tvrtke Krauss-Maffei Wegmann (KMW), kao budući tenk. On je zamijenio prethodnika, Leopard 1, koji se tijekom službe pokazao kao kvalitetan i sposoban tenk. Prvi serijski Leopard 2 dovršen je 1979. Od prvog korisnika, njemačke vojske, u idućih je trideset godina taj broj porastao na najmanje 16. Kupci su nabavljali Leopard 2 kao novi proizvod ali i kupnjom rabljenih od dotadašnjih korisnika, uglavnom njemačke i nizozemske vojske.

Proizvodnja je u početku bila podijeljena između tvrtki KMW iz Munchena i Rheinmetall iz Kiela. No, danas je posao podijeljen tako da je KMW mjerodavan za tenk Leopard 2, a Rheimetall je mjerodavan za inženjerijsku inačicu Leoparda 2 pod nazivom Buffel.

Obje tvrtke usko surađuju s njemačkim Saveznim uredom za obrambenu tehnologiju i nabavu BWB – Bundesamt fur Wehrtechnik und Beschaffung.

Takav uspješni nastup tijekom tri desetljeća može se pripisati trima čimbenicima. Reforme i restrukturiranje snaga nakon Hladnog rata stvorili su višak tenkova u njemačkoj vojsci. Tako su se na tržištu našli rabljeni tenkovi Leopard 2 A4 u dobrom stanju. Države koje su u sastavu imale starije zapadne tenkove s topom kalibra 105 mm (npr. Leopard 1 ili M60) iskoristile su prigodu i unaprijedile tenkovske kapacitete. To je slučaj s Čileom ili Austrijom. Konačno, neke države koje su se dotad oslanjale na sovjetske/ruske tenkove također su odlučile prijeći na zapadnu tehnologiju. To je slučaj s Poljskom ili Finskom. Obje su se te države oslanjale na tenkove tipa T-72, pa im je nabava rabljenih tenkova Leopard 2 A4 omogućila cijenom privlačno dopunjavanje oklopnih kapaciteta kvalitetnim i dokazanim tenkom.

Model prodaje rabljenih Leoparda 2 obično je išao preko međuvladinih dogovora jer su tenkovi bili u vlasništvu njemačke vojske (vlade), a njemačka je industrija obično dobivala ugovore za remont, obuku, isporuku rezervnih dijelova i streljiva.

Još jedna od dobrih poslovnih aktivnosti za njemačku industriju vezanu uz proizvodnju Leoparda jest modernizacija prodanih rabljenih tenkova. Tako se dio kupaca koji su kupili stariju, i najbrojniju, inačicu A4 odlučio na unapređivanje u viši standard A5. Njemačka industrija pritom nastupa vrlo fleksibilno pa se modernizacija nudi u jnemačkim pogonima ali se mogu kupiti i kompleti za modernizaciju a sav posao obaviti u vlastitim remontnim kapacitetima.

Iako je modernizacija i obnova rabljenih Leoparda 2 znatan dio poslovne aktivnosti KMW i dalje proizvodi nove tenkove. Jedan od kupaca novih tenkova je Grčka, a KMW planira zadržati liniju za sklapanje jer očekuje i nove narudžbe.

Iako je Leopard 2 konstrukcijski star više od 30 godina on je vremenom moderniziran i ugrađivane su mu nove tehnologije kako bi se prilagodio promijenjenim operativnim zahtjevima.

Korisnici su u kontaktu s tvrtkom KMW koja ih redovito obavještava o svim dostupnim novostima, a tvrtka iz prve ruke dobiva informacije o problemima i potrebama krajnjih korisnika.

Zanimljivo je da su strani kupci ponekad dobivali naprednije inačice Leoparda 2 prije od njemačke vojske. Dobar primjer je inačica Strv 122 za švedsku vojsku. On je u trenutku isporuke švedskoj vojsci bio napredniji od inačice koja se radila za njemačku vojsku.
Iako je Leopard 2 danas jedan od najrasprostranjenijih tenkova njegov početak prije tridesetak godina nije bio obećavajući. Unatoč znatnom interesu iskazanom 80-ih godina XX. stoljeća znatno su ga sputavale stroge njemačke izvozne odredbe. Kraj Hladnog rata olakšao je te odredbe pa se time proširilo i tržište.

Zaštita
Iako je u trenutku nastanka Leopard 2 bio solidno oklopljen tenk, prve su inačice imale masu od 55 tona, vremenom se javljala potreba za što boljom oklopnom zaštitom. Prvi znatniji napredak na polju oklopne zaštite načinjen je kod inačice Leopard A5 koja je u odnosu na Leopard 2 A4 teža za 4 tone. Masa je narasla dodavanjem novog pasivnog oklopa, to je vidljivo po novom prednjem dijelu kupole koja sad ima specifičan “naoštren” izgled.

Foto: Patria – Leopard 2 A4 koji je finaska tvrtka Patria modificirala u inžinjerijsko vozilo – čistač mina

Dodatna oklopna zaštita krova jedna je od zahtijeva koji se postavljaju nakon pojave protuoklopnih projektila s profilom napada odozgora. Odgovor je postavljanje dodatnog oklopa na krov kupole kako bi se zaštitila posada. Kako je moderna oklopna zaštita modularna kupac može jednostavno izabrati kolika razina zaštite mu treba te koliko napredan oklop želi nabaviti za svoje Leoparde. Zasad se na Leopardu još nije pojavio reaktivni oklop ali postojeći pasivni oklopi su napredni i štite od potkalibarnih i kumulativnih projektila.

Zaštita od mina još je jedno područje koje je dobilo na važnosti. KMW je u suradnji s korisnicima razvio komplet dodatnog oklopa za bolju protuminsku zaštitu mase oko 2 tone. Protuminski je paket naručila i Švedska, a posao će obaviti remontni pogoni švedske vojske. Švedski modificirani Leopardi 2 imaju oznaku Strv 122M. Paket je zajednički definirala međunarodna radna skupina s predstavnicima Njemačke, Nizozemske, Norveške, Švedske i Švicarske a pod vodstvom njemačkog Saveznog ureda za obrambenu tehnologiju i nabavu (BWB). Tenkovi s tim kompletom za njemačku vojsku označeni su kao Leopard 2 A6M.

Paket dodaje još dvije tone na masu tenka. Modifikacije na kupoli uključuju novu košaru te nova sjedala za topnika i punjača, proizvod tvrtke Autoflug. Na podvozju je postavljana nova podnica na postojeću, pojačane su torzijske šipke te novo sjedalo vozača, također od Autofluga, koje više nije pričvršćeno za pod. Rezultat je porast zaštite od nove generacije PO mina kao što je TMRP-6.
I drugi njemački proizvođači nude modifikacijske komplete za Leopard 2. Tako je tvrtka IBD, inače dio koncerna Diesenroth, razvila komplet za modernizaciju koji reklamira pod imenom Leopard 2 A4 Evolution, a uključuje novi pasivni oklop podvozja i kupole. Zasnova se na projektu AMAP (Advanced Modular Armoured Protection) koji je tvrtka razvila za povećanje ukupne zaštite oklopnih vozila u uvjetima modernog bojišta.

Zaštita i sposobnost preživljavanja mogu se povećati i instaliranjem aktivnog sustava za zaštitu. Njemačka je vojska obavila testiranja novog zaštitnog sustava MUSS (MUltifunctional Self-protecting System), proizvoda tvrtke EADS. Sustav je tijekom testiranja pokazao da može obraniti tenk od raznih prijetnji, uključujući i najveću – protuoklopni vođeni projektil.
No, prvi korisnik obrambenog sustava MUSS neće biti Leopard 2 već novi njemački BVP Puma.

Konstruktori nastoje smanjiti i termalni potpis koji Leopard 2 ostavlja. To je, u doba sve veće uporabe termovizijskih sustava vrlo važna karakteristika. Optimizira se protok zraka oko tenka, kod najnovije inačice Leopard 2 A6 ispuh vrućih plinova koje u radu stvara motor usmjeren je na zadnji dio tenka kako bi se smanjio termalni potpis vozila.

Foto: Patria – Leopard 2 A4 je zahvalna platforma za modernizaciju

Pokretljivost
Dok je kod oklopne zaštite Leopard 2 neprestano unaprjeđivan kod motora se od početka nisu dogodila nikakve bitne promjene. Leopard 2 od samog početka pogoni isti motor – MTU 873 Ka-501. Riječ je o dizelskom motoru konfiguracije V12, snage 1100 kW pri 2600 o/min. Snaga se prenosi preko automatske transmisije Renk HSWL 354. Kad se u odnos stavi snaga motora (1100 kW odnosno 1500 KS) i masa, dobije se odnos snaga/masa od 27 KS/t, a to je dovoljno za maksimalnu brzinu od 73 km/h i doseg djelovanja od oko 550 km s punim spremnikom goriva.

Kako je vremenom rasla masa tenka i kod inačice Leopard 2 A6M došla do 62 tone tako je tvrtka MTU pojačala motor koji nakon modernizacije može postići 1320 kW odnosno 1800 KS. Kad se to stavi u odnos vidi se da je došlo do blagog porasta odnosa snaga/masa na 29 KS/t. U slučaju da se kupac odluči za instaliranje pojačanog oklopa u maksimalnoj inačici (i dosegne masu od 62 tone) a zadrži izvornu inačicu motora, odnos snaga/masa i daje ostaje na dovoljnih 24 KS/t. To će u konačnici značiti nešto manju maksimalnu brzinu te malo umanjena dinamička svojstva na terenu.

KMW je unatoč kvalitetnom motoru s dobrim mogućnostima unapređenja u suradnji s MTU-om razmotrio i opciju ugradnje novog motora serije poznatog pod imenom EuroPowerPack. Ustvari je riječ o novom MTU-ovom motoru serije 883 koji ima istu snagu kao i 873 ali je znatno kompaktniji. Ako se ugradi u Leopard 2 umjesto starog motora 873 ostavlja oko 1000 mm slobodnog prostora u podvozju tenka što se može uporabiti za neke druge svrhe.

Zasad korisnici nisu pokazali velik interes za moderniziranjem postojećih vozila jer je stari motor unatoč nešto većim dimenzijama i dalje izvrstan a zamjena samo zbog više prostora se očito većini korisnika zasad ne čini kao isplativa investicija.
No, zato je motor MTU 883 ugrađen u francuski tenk Leclerc za Ujedinjene Arapske Emirate, a testiran je i na britanskom Challengeru 2 te američkom M1A2 Abrams.

Pomoćna pogonska jedinica (APU) dodana je kao zanimljiv podsustav – dodatni izvor napajanja na nove španjolske i grčke Leoparde 2. Omogućava gašenje glavnog motora tijekom stajanja, a električnu energiju za djelovanje nužnih podsustava osigurava APU.
Za mogućnost ugradnje APU-a zanimaju se i neki korisnici starih tenkova jer omogućava nove taktičke mogućnosti na terenu ali se pametnom uporabom mogu smanjiti i troškovi pogonskog goriva.

Paljbena moć
Temlejno oružje Leoparda 2 jest glatkocijevni top kalibra 120 mm kojeg proizvodi Rheinmetall. Ista tvrtka osigurava i široki dijapazon streljiva za djelovanje po raznovrsnim ciljevima.

Od početka proizvodnje pa sve do modela Leopard 2 A5 tenk je rabio top 120 L44. Riječ je o dobrom topu koji je u uporabi i na američkom tenku M1 Abrams. No, s modelom Leopard 2 A6 dolazi i novi top, 120 L55 kojemu je dužina povećana s 5280 na 6600 mm. Time je povećan učinkoviti domet za oko 1,5 km.

Za Leopard 2 je razvijeno streljivo sposobno poraziti bilo koju prijetnju na bojištu. Trenutačno Rheinmetall nudi dva tipa potkalibarnog streljiva, DM53 i unaprijeđene inačice DM63 koja je optimizirana za uporabu pri višim ambijentalnim temperaturama.
Treba spomenuti kako njemački potkalibarni projektili imaju penetrator od volframa dok su Amerikanci za svoje Abramse razvili projektile s penetratorom od osiromašenog urana.

Prve su inačice Leoparda 2 imale hidrauličko pokretanje kupole i topa, no inačice A5 i A6 su dobile znatno napredniji električni sustav pokretanja. Te su dvije inačice dobile i novi panoramski uređaj za motrenje koje je postavljen na vrh kupole i njime se služi zapovjednik. Ciljeteljev je optički blok na novim inačicama podignut više nego kod A4 kako bi se povećala čeona oklopna zaštita kupole.

Od nove elektroničke opreme razvijena je kamera koja se montira na stražnji kraj tenka i omogućava vozaču bolji nadzor tijekom vožnje u ograničenom prostoru. Rheinmetal je razvio i Azev – panoramski optronički sustav za automatsku detekciju i praćenje mogućih ciljeva. Azev smanjuje mrtve kutove i nepokrivene zone na najmanju mjeru a zbog visokog stupnja automatizacije olakšava rad posadi. Trebao bi olakšati djelovanje u urbanim uvjetima, a za tu je svrhu omogućena i ugradnja telefona na stražnji dio tenka za lakšu komunikaciju s pješaštvom oko tenka.

Leopard 2 je izvorno zamišljen i konstruiran za uporabu na europskom ratištu i europskim klimatskim uvjetima. No, korisnici koji su ih rabili u toplijim, pustinjskim podnebljima brzo su došli do zaključka kako je za optimalnu operativnu iskoristivost potrebno ugraditi klimatske uređaje jer se temperatura za vrućih dana penje na više od 40 stupnjeva C. Pokazalo se da osim posada na visokim temperaturama slabije radi i elektronička oprema pa je i za nju potrebno osigurati optimalnu radnu temperaturu.
Osim toga, pokazalo se da to podneblje pojačano troši resurse tenka. To se osobito može uočiti kod trošenja gusjenica, naime, ponekad bi izdržale samo 200 km.

Prilagodba novim prijetnjama
Sredinom 2006. KMW je predstavio inačicu Leopard 2 PSO (Peace Support Operation) posebno prilagođenu uporabi u mirovnim operacijama. To je danas jedna od temeljnih zadaća moderne vojske, a zbog kompleksnosti je iznimno zahtjevna, i za ljude i za materijalna sredstva.

Prvi je načinjeni primjerak bio na temelju serijskog tenka inačice A5, ali modifikacija na inačicu PSO moguća je i s inačice A4.
Inačica PSO uključuje: ralicu za uklanjanje zapreka na prednjem dijelu podvozja, poboljšanu zaštitu (uključuje i pojačanu zaštitu krova), pojačanu zaštitu optroničkih elemenata, instaliranje oružne stanice s daljinskim upravljanjem na krov kupole (opremljena teškom strojnicom kalibra 12,7 mm, postiže elevaciju cijevi od 70 stupnjeva), dodatnu pogonsku jedinicu (APU), klimatizacijski uređaj, a omogućeno je postavljanje dodatne oklopne zaštite na podnicu vozila.

Prvi Leopard 2 PSO – isporučen je njemačkoj vojsci tijekom 2008. Vojska razmatra mogućnost da se dio kupola inačice A4 modernizira na standard PSO. Spominje se ukupno 70 kupola koje bi se onda postavile na podvozje inačice A5, ako se za tim ukaže potreba.
KMW vjeruje kako Leopard 2 ima još potencijala za daljnji razvoj na svim ključnim područjima. Područje razvoja oklopa je vrlo živo i tu će se i dalje javljati nove tehnologije koje će omogućiti bolju zaštitu i u budućnosti.

Novo streljivo kalibra 120 mm, uključujući i vođene projektile koji se ispaljuju iz topa te nesmrtonosno streljivo povećavaju učinkovitost i sposobnost neutraliziranja novih prijetnji. Ne treba ni spominjati kako će razvoj digitalizacije i umrežavanja znatno povećati mogućnosti na modernom bojištu.

Korisnici
Najveći je korisnik njemačka vojska, koja je dobila 2125 Leoparda 2, najveći je dio ušao u službu kao inačica A4. Zadnji su primjerci isporučeni još 1992. Njemačka je vojska nakon toga primala nove inačice ali su nastajale modernizacijom postojećih inačica A4. Tako je konvertirano 125 tenkova Leopard 2 A4 u inačicu A5 koja je zadržala postojeći top 120 L44. Modernizirano je i 225 starih na standard Leopard 2A6 kod kojih je najvidljivija promjena zamjena topa L44 naprednijim L55.

Njemačka je vojska i izvor rabljenih Leoparda 2 koji su prodani stranim kupcima. Čile je kupio 136, Danska 57, Finska 124, Grčka 183, Poljska 128, Singapur 96, Španjolska 108, Švedska 160, Turska 298.

Kanada je planirala iz operativne uopprabe povući sve stare tenkove Leopard 1 (interna kanadska oznaka im je Leopard C2) i zamijeniti ih lakšim kotačnim vozilima Stryker MGS s topom kalibra 105 mm. No, oerativna iskustva u Afganistanu su ih uvjerila kako im ipak treba klasičan, tj. snažno oklopljen i moćan, tenk. Sve je to na koncu rezultiralo nabavom 100 Leoparda 2 od nizozemske vojske, i to 20 inačice A6 i 80 inačice A4.

Čile je dugo vrmena rabio tenkove Leopard 1 koje je kao rabljene kupio od Nizozemske. Odlučili su nabaviti moderniji tenk te su od Njemačke kupili 136 rabljenih Leoparda 2 A4 koji su prije isporuke u KMW-u prošli modernizaciju kako bi mogli učinkovito djelovati i u planinskim područjima istočnog Čilea.

Danska je s KMW-om dogovorila isporuku 57 tenkova, izvorno inačica A4, koji su modernizirani na standard Leopard 2 A5 DK. Riječ je o inačici sličnoj njemačkoj inačici A5 ali s nekim dodatnim prepravkama. Tako danski tenkovi imaju klima uređaj, pomoćnu jedincu za napajanje (APU) i kameru za nadzor stražnje polusfere.

Finska je vojska sa 124 rabljena Leoparda 2 A4 zamijenila tenkove T-72. S domaćom trvrtkom Patria je dogovorena isporuka nekoliko injžejnerijskih vozila temeljenih na podvozju Leoparda 2. U tom poslu Patria surađuje sa švicarskom tvrtkom Ruag.

Grčka je uz 170 novih tenkova Leopard 2 HEL kupila i 183 rabljena njemačka Leoparda 2 A4. Novi će se tenkovi, osim prvih 30 koji će doći iz KMW-a, sastavljati u Grčkoj. Leopard 2 HEL je ustvari inačica A6 s nekim poboljšanjima za kjoe se odlučila grčka vojska. To su klima uređaj, APU, zaštita krova kupole, novi meteorološki senzor, nova termalna kamera, novi taktički zapovjedni sustav Iniochos.
Prvi kupac leoparda 2, još u doba Hladnog rata, bila je Nizozemska. Ukupno su nabavili 445 tenkova, a 180 je modernizirano na standard Leopard 2 A6. Planovi restrukturiranja učinili su dio Leoparda 2 viškom i Nizozemcima pa su ih i oni počeli prodavati. Tako su ih prodali Austriji (112 inačica A4), Kanadi (100 tenkova, inačica A4 i A6), Norveškoj (57 inačica A4) i Portugalu (37 tenkova, inačica A6).

Poljska je kupila 128 leoparda 2 A4 od Njemačke, planirana je i druga serija od 117 tenkova ali do toga još nije došlo. Naime, poljski je slučaj specifičan jer ta država ima vlastitu proizvodnju tenka PT-91 kojeg proizvodi tvrtka Bumar pa je u tom kontekstu nabava tenkova iz inozemstva osjetljivo pitanje.

Singapur je od Njemačke kupio 98 Leoparda 2 A4, od toga će 66 biti operativnih a 30 je nabavljeno za rezervne dijelove. Nabava leoparda 2 je velik skok u tenkovskom potencijalu za Singapur jer im tenkovske snage čini 350 lakih tenkova AMX-13 koji su po današnjim standardima potpuno neodgovarajući za potrebe moderne vojske zbog slabe oklopne zaštite i nedovoljne paljbene moći.
Španjolska je vojska iznajmila 108 tenkova Leopard 2 A4 dok čeka 219 novih tenkova Leopard 2 A6 koje po njemačkoj licenci sklapa španjolska tvrtka General Dynamics Santa Barbara Sistemas. Isporuka prvih novoptoizvedenih tenkova obavljena je 2003. a zadnji bi trebali biti isporučeni do kraja 2009. Novi španjolski tenkovi imaju oznaku Leopardo 2E i slični su jnemačkim Leopard 2 A6 a glavne su razlike u uporabi nekih španjolskih elemenata, uglavnom radiouređaja i C2 sustava domaćih proizvođača.

Švicarska je imala kapacitete za razvoj i proizvodjnu tenkova ali je osamdesetih godina XX. stoljeća odlučila kupiti 380 Leoparda 2. Od toga je 35 tenkova načinjeno u njemačkom KMW-u a ostatak po licenci u švicarskom Ruagu. Isporuka zadnjih tenkova obavljena je 1993. Tenkovi su dobili internu švicarsku oznaku Pz87.

Ruag je dobio ugovor od švicarske vojske za modernizaciju 134 tenka na standard Pz 87 WE, isporka bi trebala trajati od 2009. do 2011. Modernizacija obuhvaća instaliranje električnog sustava za pokretanje kupole, novog borbenog zapovjednog sustava te nove oružne stanice na krov kupole. Stanicu će osigurati njemačka tvrtka KMW. Pz 87 WE će biti osposobljen za prihvat novog modularnog oklopa ali po svemu sudeći taj se oklop zasad neće kupovati jer trenutačno švicarska vojska za njim nema potrebe.

Igor SKENDEROVIĆ