Lynx – priuštiv njemački oklopnjak?

Rheinmetall je u lipnju na pariškom sajmu vojne opreme Eurosatory 2016 predstavio svoje novo oklopno vozilo za koje očekuje u prvom redu izvozni uspjeh…

Izvozno orijentiran Lynx zasad je jasan kandidat na australskom natječaju za oklopna vozila, ali spominju se i drugi kupci, pa i oni iz njemačkog susjedstva (Foto: Rheinmetall)

Iako njemački Rheinmetall predstavlja Lynx kao novo vozilo, jasno je da je riječ o znatno moderniziranom i modificiranom BVP-u Marder. I u samoj tvrtki kažu da je kod Lynxa “(…) jedno od osnovnih projektnih načela integracija dokazanih podsustava s visokim stupnjem tehnološke spremnosti, čime se skraćuje vrijeme razvoja te smanjuje trošak i tehnički rizik.” Lynx nije prvi Rheinmetallov pokušaj plasmana moderniziranih Mardera. Nakon hladnog rata Bundeswehr je zaključio da mu ne treba većina od više od 2000 Mardera pa je dio uništen, a dio uskladišten u svrhu prodaje. Čile i Indonezija iskoristili su priliku te nabavili 280, odnosno 42 Mardera 1A3. Kako bi iskoristio taj potencijal, Rheinmetall je 2012. predstavio koncept Marder Evolution, ciljajući na kasnije otkazan kanadski natječaj za nabavu gusjeničnog borbenog vozila pješaštva (BVP). Te je godine prikazan Marder Evolution u transporterskoj inačici, naoružan daljinski upravljanom stanicom M151 Protector sa strojnicom 12,7 mm. Ta je inačica Mardera dobila dodatni oklop i redizajnirana je unutrašnjost radi postizanja bolje zaštite od djelovanja improviziranih eksplozivnih naprava i mina. Istodobno je predstavljen i koncept pregradnje Mardera u srednji tenk ugradnjom kupole OTO Melara s topom 105 mm. Njemačka taj koncept i dalje nudi Indoneziji, kao alternativu projektu lakog/srednjeg tenka koji u toj azijskoj zemlji razvijaju uz pomoć Turske.

Lynx nije prvi Rheinmetallov pokušaj stvaranja relevantnog nasljednika Mardera. Prvi je koncept Marder Evolution, predstavljen 2012. godine (Foto: delta.gov.ge)

Ciljani kapacitet
Rheinmetall s partnerom Krauss-Maffei Wegmannom (KMW) za njemačku vojsku (Heer) već proizvodi Pumu, jedan od najmodernijih BVP-a. Međutim, vozilom Lynx nastoji pogoditi “nišu” na tržištu u koju je ciljao i Marder Evolutionom. Ona se odnosi na moderna, gusjenična, dobro oklopljena i većem broju zemalja priuštiva (za razliku od Pume), vozila pješaštva u kategoriji od 35 do 40 tona. Lynx dolazi u dvjema osnovnim inačicama: jedna, prikazana na Eurosatoryju je Kettenfahrzeug (KF) 31 u klasi od 30 do 40 tona, a druga je KF 41 u kategoriji iznad 40 tona. Dok Lynx KF 31 može omogućiti desant od šest vojnika, KF 41 specifičan je po tome da je dulji oko pola metra kako bi se omogućio smještaj osam vojnika kraj klasične kupole s dvama članovima posade. Niti jedan moderni zapadni BVP trenutačno ne omogućuje prijevoz desetine od osam vojnika, pa bi to mogla biti komparativna prednost Lynxa. Očito se tim kapacitetom ciljalo na australski natječaj za novi BVP u sklopu 3. faze programa Land 400. Međutim, ni konkurencija ne miruje pa tako BAE Systems razvija inačicu CV9035 Mk III sa, sudeći prema prvim informacijama, ipak ponešto skučenim smještajem osam vojnika na štetu mjesta za osobnu opremu i naoružanje desetine koje se mora zakvačiti s vanjske strane vozila.

Njemački vojnici na vježbi s Marderom. Nekad je na svojim popisima Bundeswehr imao više od 2000 tih vozila. Stručna javnost nagađa da bi mnoga preostala mogla biti modernizirana na svojevrstan Lynx standard (Foto: Bundeswehr)

Nema zamjene na terenu
Lynx je konceptualno zamišljen kao modularno vozilo koje se sastoji od baznog vozila i kompleta specifičnog za zadaću. Bazno vozilo odnosi se na “donji postroj”, točnije sve osim krova koji s nadogradnjom tvori specifičan modul i uključuje sve instalacije specifične za pojedinu zadaću. Moduli se objedinjuju tijekom proizvodnje i nije moguća zamjena na terenu. Tim pristupom Rheinmetall vjerojatno smanjuje zahvat na originalnom Marderu na minimum i uvelike pridonosi osiguranju konkurentne cijene vozila.
U bazno vozilo ugrađen je pogonski sklop koji se sastoji od komercijalnog motora Liebherr snage 560 kW (750 KS) za KF 31, odnosno 800 kW (1050 KS) za KF 41. Za usporedbu, originalni Marder te Marder Evolution imaju motor od 440 kW (600 KS) MTU MB 883. Transmisija je također nova, točnije Allison X300. Ovjes potpornih kotača je, prema Rheinmetallovoj brošuri, provjerenog dizajna (čitaj: Marder) s konvencionalnim torzijskim šipkama i oprugama. Prikazani prototip Lynxa imao je segmentirane gumene gusjenice tvrtke Defence Service Tracks (bivši Diehl). Navodno su u prednosti u odnosu na klasične u pogledu mase, buke, vibracija, a čine vozilo otpornijim na prevrtanje. Zbog tih kvaliteta gusjenice i štede gorivo te tako osiguravaju veći operativni doseg vozila. Na bočnim stranama vozila smješteni su spremnici goriva kapaciteta većeg od 700 litara, a u odjeljku s motorom je i dodatni pričuvni spremnik velikog kapaciteta.

Svečano otkrivanje Lynxa na izložbi Eurosatory 2016 u Parizu. Prikazana je inačica Kettenfahrzeug (KF) 31 u klasi od 30 do 40 tona (P. Valpolini/European Defence Review Magazine)

Zaštićenost sa svih strana
Prostor za posadu izrađen je tako da bude neovisan o pojedinoj inačici, s univerzalnim C-šinama i točkama za pričvršćivanje opreme interijera vozila. Sjedala iskrcajnog pješaštva (kod BVP inačice) dizajnirana su da smanje učinak djelovanja eksplozije mina, a za razliku od Mardera okrenuta su prema unutra te sklopiva. Lynx je opremljen i dvostrukim podom za zaštitu od mina i improviziranih eksplozivnih naprava. Unutarnje stijenke prostora za posadu presvučene su premazom koji sprečava stvaranje krhotina prilikom proboja oklopa (spall liner). Kao i na Marderu, na kraju vozila na objema se stranama rampe za izlazak i ulazak pješačkog desanta nalaze hladnjaci motora, čime je smanjen infracrveni potpis vozila prema naprijed. Zahvaljujući tom smještaju hladnjaka osigurano je i da s prednje i s bočnih strana nema posebno slabih točaka na oklopu. Slabe točke čine rešetke sustava za hlađenje i često su prisutne kod oklopnih vozila s motorom smještenim naprijed. Sustavi za klimatizaciju i NBK zaštitu objedinjeni su u zajednički sklop. Zaštita u obliku vanjskih oklopnih ploča sastavni je dio baznog dijela, a ploče su dizajnirane da se preklapaju s oklopom modula nadogradnje kako ne bi bilo nezaštićenih mjesta. Posebna pažnja posvećena je i krovnom oklopu, u prvom redu protiv kasetnog streljiva.

Lynxov adut za prodaju Australiji veliki su prijevozni kapaciteti pješaštva, ali ozbiljan je konkurent BAE Systemsov CV9035 Mk III (Foto: BAE Systems)

Veći je brži
Razina zaštite nije objavljena, ali sigurno nije lošija nego kod Marder Evolutiona. Za taj se model navodilo da vezano uz balističku zaštitu odgovara STANAG razini 4+ (štiti sa svih strana od streljiva kalibra između 14,5 mm i 25 mm koji odgovara razini 5, s tim da je zaštita s prednje strane vjerojatno bolja) te razini 3a/3b+ vezano uz protuminsku zaštitu (štiti od mina mase nešto iznad osam kg). Osim toga, u prilog jačoj oklopnoj zaštiti Lynxa ide i uvjet iz spomenutog australskog natječaja koji zahtijeva balističku zaštitu STANAG razine 6 (30 mm APFSDS ili AP streljivo s udaljenosti od 500 m, pokriva prednjih 60 stupnjeva vozila). Za zaštitu vozila od raketnih protuoklopnih oruđa i POVRS sustava kao dodatna mogućnost nudi se Rheinmetallov aktivni sustav zaštite.
Vezano uz pokretljivost, Lynx svladava uspone do 60 stupnjeva i bočne nagibe iznad 30 stupnjeva. Prelazi rovove do 2,5 m širine, svladava vodene zapreke do 1,5 m dubine i može se popeti na okomite zapreke iznad metra visine. Veća inačica, KF 41, postiže i 5 km/h veću maksimalnu brzinu u odnosu na 65 km/h KF-a 31.

Snažno naoružanje
Lynx predstavljen na Eurosatoryju imao je specifičan BVP modul izrađen sukladno 3. fazi australskog natječaja Land 400. Uključuje kupolu Lance, koja je u okviru 2. faze natječaja Land 400 ponuđena Australiji u kombinaciji s Boxerom na kotačima. Ovom je prilikom kupola opremljena Rheinmetallovim topom kalibra 35 mm KDG, dok je prije bila predstavljena i inačica kupole s topom 30 mm MK30-2/ABM. Oba topa mogu koristiti programirajuće streljivo i imaju elevaciju od +45/–10 stupnjeva. Topovi imaju dvostruko punjenje streljivom koje je smješteno u fizički odvojen odjeljak koji obuhvaća kupolu bočno i sa stražnje strane. Kad je riječ o topu 30 mm, ima mjesta za 200 granata spremnih za paljbu, dok je broj granata 35 mm vjerojatno nešto manji. Sam top fizički je odvojen od središnjeg dijela kupole s posadom, čime se osim dodatne sigurnosti olakšava integracija različitih topova prema želji kupca jer se ne zadire u osnovnu konstrukciju kupole. Sekundarno naoružanje čini spregnuta nova strojnica Rheinmetall Machine Gun 7,62 x 51 mm, brzine 800 metaka u minuti. To oružje ima vanjski pogon i tri izmjenjive cijevi koje se mogu zamijeniti bez izlaska iz vozila u navodno manje od pet sekundi, čime se uvelike smanjuje problem pregrijavanja cijevi. Strojnica je izvedena iz dobro poznate MG3, a moguće je na krovu kupole ugraditi i daljinski upravljanu vatrenu stanicu sa strojnicom jednakog kalibra ili 12,7 mm odnosno bacač granata 40 mm. Za protuoklopnu borbu, s lijeve strane kupole nalazi se dvostruki lanser za POVRS Spike LR dometa oko 4,5 km.

Kupola za australski natječaj opremljena je Rheinmetallovim topom kalibra 35 mm KDG, dok je prije bila predstavljena i inačica kupole s topom 30 mm MK30-2/ABM (Foto: Rheinmetall)

Kandidati za kupolu
U skladu sa suvremenim standardima, zapovjednik vozila raspolaže vlastitim digitalnim panoramskim promatračko-ciljničkim blokom SEOSS (Stabilized Electro-optical Sighting System). Time je omogućeno djelovanje s ciljačem u operacijama “lovac-ubojica”, a zapovjednik može i sam preuzeti ulogu ciljača. SEOSS uključuje dnevnu i termovizijsku kameru te laserski daljinomjer. Sličan ciljačev SEOSS optički blok smješten je s lijeve strane topa. Zapovjednik i ciljač imaju identična sučelja za upravljanje kupolom i naoružanjem koja se sastoje od dvostrukog upravljača i višenamjenskog zaslona te dijele zajedničko sučelje sustava za upravljanje bojišnicom (battle management system – BMS). Kupola je opremljena i detektorom laserskog zračenja i zvučnim detektorom pucnja koji se mogu koristiti i za dopunu ciljničkog sustava informacijama o položaju izvora zračenja ili pucnja te za iniciranje dimne zaštite sustava ROSY (Rheinmetallov Rapid Obscurant System) kalibra 40 mm. Rheinmetall nudi i daljinski upravljanu inačicu kupole Lance, ali i kupole drugih proizvođača prema želji i mogućnostima kupca. Tu je, na primjer, dobar kandidat Rafaelova kupola Samson Mk II koju je Rheinmetall već integrirao na svoj Boxer 8 x 8 razvijen za potrebe litavske vojske. Uzimajući u obzir da Lynx koristi dosta tehnologije i modularni pristup s Boxera, integracija te kupole ne bi trebala biti neki problem niti bi prouzročila ozbiljniji dodatni trošak za kupca.

Moduli i inačice
Situacijsku svijest dodatno osigurava i sustav kamera (Rheinmetall Situational Awareness System) koje pokrivaju svih 360 stupnjeva oko vozila i prikazuju sliku na zaslonima stalnih članova posade i na zaslonu u prostoru za pješački desant.
Uz taj BVP modul, Rheinmetall je pripremio još niz konfiguracija modula u dvjema osnovnim inačicama. To su moduli s kupolom koji mogu biti u inačici za već opisani BVP, za zapovjednu inačicu, za upravljanje vatrenom potporom i za inženjerijsko izviđanje. Inačice modula bez kupole obuhvaćaju oklopni transporter, ambulantno vozilo s povišenim krovom, inačicu za borbenu inženjeriju, za popravke te inačicu za izvlačenje tehnike. Prema želji kupca moguć je i razvoj drugih modula kao što su minobacački kalibra 81 ili 120 mm.

Za razliku od vozila Marder i Marder Evolution, koja su podrazumijevala MTU-ove motore, prvi prototipovi Lynxa imaju Leibherrove (Foto: Liebherr)

Mogući kupci
Prototip na Eurosatoryju prikazan je u australskim maskirnim bojama što je bio jasan znak da Rheinmetall cilja na 3. fazu natječaja Land 400. Taj je natječaj dio opsežnog programa modernizacije kopnene komponente australskih snaga i za cilj ima odabrati BVP koji će zamijeniti oklopne transportere M113AS4. Riječ je o nabavi vozila s početkom isporuke 2024./2025. godine. Od toga će 312 biti u BVP inačici, a 85 u inačicama za potporu bez kupole (opširnije u tekstu LAND 400 – budućnost australskih oklopnih vozila, HV, br. 498, op. ur.). S obzirom na to da je Rheinmetallova ponuda Boxera u kombinaciji s Lance kupolom za 2. fazu natječaja Land 400 ušla u uži krug, pobjeda Boxera vjerojatno bi Lynxu osigurala veliku mogućnost sklapanja ugovora. Međutim, i glavni konkurent, BAE Systems, nudi sličnu kombinaciju Patrije AMV35 i CV9035 s jednakom kupolom.
Osim posla s Australijom, Rheinmetall s Lynxom ima priliku iskoristiti novu sigurnosnu situaciju u Europi. Lynx bi mogao biti odgovor na iskazane potrebe za novim BVP-om. Cilja se na zemlje kao što je Češka koja traži 210 vozila kao zamjenu za BMP-2 do 2025. godine i Slovačka koja također treba zamjenu za svoje BMP-2. Potencijalni kupac je čak i Poljska, ali samo ako “zapne” razvoj domaćih projekata. Međutim, najneočekivaniji kupac, s obzirom na izvozni karakter Lynxa, mogla bi biti njemačka vojska. Naime, Bundeswehr namjerava modernizirati oko 200 Mardera do 2022. godine te ih zadržati u operativnoj uporabi zajedno s novim Pumama. Službena informacija je da se, prije svega, Mardere namjerava modernizirati zamjenom POVRS sustava Milan sustavom Spike LR. U tijeku su ispitivanja integracije sustava Spike LR na Marder. Planirano je da se osim POVRS-a zamijene i druge zastarjele komponente. U prvu ruku zvuči kao dosta ograničena modernizacija, ali ne treba isključiti ni mogućnost opsežnijeg zahvata, tj. kretanja modernizacije u smjeru Lynxa, pogotovo ako će Bundeswehr trebati dugoročnije rješenje.

Vedran SLAVER