Marke: Hrana

U povodu Svjetskog dana hrane, koji se obilježava 16. listopada, redovito se u svrhu promocije važnosti dostatne i sigurne hrane izdaju poštanske marke – putujući veleposlanici koji ne poznaju granice

Datum je povezan s 1945. godinom, kad je u sklopu Ujedinjenih naroda osnovana Organizacija za hranu i poljoprivredu (The Food and Agriculture Organisation – FAO). Ta UN-ova organizacija svake godine u više od 150 zemalja pod različitim geslima promovira važnost hrane. Ovogodišnja tema – Budućnost hrane je u našim rukama – imala je zbog pandemije naglasak na stvaranju novih prehrambenih sustava.

Međunarodne institucije u povodu Svjetskog dana hrane najčešće skreću pozornost na problem velikog broja ljudi, procijenjen na čak 40 posto svjetskog stanovništva, kojem je nedostupna kvalitetna i zdrava prehrana. Usto, zemlje koje pripadaju razvijenom dijelu svijeta bore se s prekomjernom konzumacijom hrane, povezanom s golemim zdravstvenim troškovima zbog pretilosti (gotovo deset posto svjetskog stanovništva), kao i s konzumacijom nezdrave hrane pune soli, šećera i aditiva. Uvijek se postavljaju i pitanja koja se odnose na globalni problem bacanja golemih količina hrane.

Međunarodni dan svjesnosti o gubitku i bacanju hrane (International Day of Awareness of Food Loss and Waste), koji se obilježava 29. rujna, također ima vrlo važnu ulogu. Potvrđuju to i podaci FAO-a koji navode kako se na svjetskoj razini oko 14 posto proizvedene hrane gubi između žetve i maloprodaje, dok se prema procjenama 17 posto proizvedene hrane baci (najvećim dijelom u kućanstvima, zatim u uslugama prehrane te u maloprodaji).

Vezano uz iskorjenjivanje gladi pozornost je privukao i UN, koji je u svojim Globalnim ciljevima održivog razvoja (The UN Global Goals for Sustainable Development) zacrtao iskorjenjivanje svih oblika gladi i pothranjenosti u svijetu do 2030. godine. Među ostalim, drugi po redu Globalni cilj ima zadatak: iskorijeniti glad, postići sigurnost u opskrbi hranom, poboljšati kvalitetu prehrane i promovirati održivu poljoprivredu.

Više je izdavača poštanskih maraka, poput UN-a i Hrvatske pošte Mostar, zadnjih nekoliko godina u povodu tog dana izdalo na desetke različitih maraka. Na njima su uglavnom motivi različitih vrsta kultiviranog voća i povrća kojima se prehranjuju milijuni ljudi širom svijeta. 

Tekst: Ivo Aščić