Motor za europski borbeni avion budućnosti

(Ilustracija: Ministère des Armées)

Francuska tvrtka Safran objavila je 9. svibnja na svojoj web-stranici tekst kojim najavljuje razvoj motora za budući borbeni avion u sklopu francusko-njemačkog projekta SCAF/FCAS (Système de Combat Aérien du Futur / Future Combat Air System). Avion sutrašnjice pokretat će motor koji će zajedno konstruirati Safran i njemački MTU Aero Engines. Tvrtke su podijelile radna područja: Francuzi će se brinuti za vruće sekcije i integraciju motora, Nijemci za hladne sekcije (kompresor) te usluge održavanja, popravka i modernizacije, no otvoreni su za suradnju i drugim tvrtkama te zemljama. Prema navedenim ciljevima, novi će motor omogućavati jak nadzvučni potisak i krstarenje pri malim brzinama tijekom dugih razdoblja leta. Bit će višenamjenski, kompaktan i manje mase, a potisak (traži se puno jači no kod aktualnog Snecmina motora M-88 na avionu Dassault Rafale), treba FCAS-u dati mogućnost nošenja više oružnih sustava. Usto, motor treba pridonositi stealth značajkama aviona. Tražit će se i mnoge inovacije: primjerice, turbina će morati izdržati temperature od 2100 Celzijevih stupnjeva, što je nedostižno za materijale i tehnologije koji čine današnje lopatice turbine. FCAS će pokretati motor varijabilnog ciklusa, što znači da će biti sposoban podesiti omjer između primarnog i sekundarnog protoka zraka i imati podesive mlaznice, zahvaljujući kojima će se avionom lakše upravljati. Još jedno područje inovacija tražit će da motor bude hibridan i da se može prebacivati s goriva na gorivo tijekom leta. Što se tiče rokova, zasad je planirano da 2025. bude gotova nova inačica motora M88 i da se pokrene prvi demonstrator FCAS. Pravi motor planiran je za 2027. godinu. Safran navodi i da će razvoj FCAS-a biti temelj za razvoj tehnologija koje će se primjenjivati u drugim projektima te civilnim motorima. Od razvoja će profitirati i avion Rafale. Ministarstvo obrane Francuske izdvojilo je, naime, 115 milijuna eura za program koji će povećati potisak i životni vijek motora M88.

Domagoj VLAHOVIĆ