Nasljednik Humveeja

Oshkosh Defenseov L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) zamijenit će legendarni Humvee u OS-u SAD-a, objavljeno je 25. kolovoza. Ukupna bi vrijednost posla do 2040. mogla dosegnuti iznos veći od 30 milijardi dolara!

Lockheed Martin, najbogatija namjenska tvrtka na svijetu, ovaj put sa svojim JLTV-om nije uspjela pobijediti na natječaju koji bi itekako dignuo njezine dionice. U razvoj vozila bio je uključen još jedan gigant, britanski BAE Systems (Foto: Lockheed Martin)

Iskustvo OS-a SAD-a u sukobima zadnjih desetak godina pokazalo je da sveprisutni Humvee (ili službeno HMMWV) više nema zadovoljavajuće karakteristike za daljnji razvoj za moderno, nelinearno bojište. Iako je u međuvremenu poboljšan i oklopljen, dizajn Humveeja više nije omogućivao preinake koje bi pomirile potrebnu razinu zaštite s traženom taktičkom i strateškom pokretljivošću. Stoga je KoV zajedno s Marinskim korpusom pokrenuo program zajedničkog lakog taktičkog vozila (Joint Light Tactical Vehicle – JLTV). Program je trebao osigurati novo lako oklopno vozilo mase od sedam do deset tona koje će pružati bolju zaštitu i izdržljivost od Humveeja i istodobno biti lakše i pokretljivije od MRAP-a. Novi je dizajn također trebao osigurati dovoljno električne energije za sve veći broj uređaja koji se ugrađuju u vozila ili ih nose vojnici.

Kratka povijest dugog programa
Program JLTV odobren je u studenom 2006., a poziv tvrtkama za prijedloge razvoja tehnologije objavljen je u veljači 2008. godine. Krajem listopada te godine odabrane su ponude triju tvrtki: Lockheed Martina, General Tactical Vehiclesa (zajednička tvrtka GDLS-a i AM Generala) i BAE Systems/Navistara. Zanimljivo je da je Oshkosheva ponuda, u timu s Northrop Grummanom, tad odbijena.
Odabrane tvrtke i konzorciji dobili su ugovore za razvoj prototipova koji su isporučeni do lipnja 2010., a nakon toga uslijedila je evaluacija koja je trajala 27 mjeseci. Sljedeća faza dovođenja vozila u zreli, proizvodni status (Engineering and Manufacturing Development) odgođena je do početka 2012. zbog promjene prvobitnih zahtjeva KoV-a. Javilo se sedam ponuđača, a odabrani su Lockheed Martin s vozilom JLTV, Oshkosh Defense s L-ATV-om i AM General s vozilom BRV-O. Sva su tri ponuđača morala osigurati u roku od dvije godine i tri mjeseca po 22 vozila za opsežna ispitivanja, a 12. prosinca 2014. pozvani su da predaju konačne ponude što govori da su sva vozila zadovoljila u tehničkom smislu i da odluka ovisi prije svega o financijskim čimbenicima.

AM General je za nasljednika Humveeja, kojeg je sam s velikim uspjehom razvio, predložio vozilo BRV-O (Blast Resistant Vehicle-Offroad) (Foto: AM General)

Velika pobjeda Oshkosha
Napokon je 25. kolovoza objavljeno tko je dobio ugovor za dvogodišnju inicijalnu maloserijsku proizvodnju u vrijednosti od 114 milijuna dolara. Oshkosh Defenseu pobjedom su otvorena vrata za dobivanje i sljedeće faze pune proizvodnje 16 901 vozila L-ATV od 2018. do 2022. godine u vrijednosti od 6,7 milijardi dolara. No, to nije sve. Procjenjuje se da će ukupna vrijednost posla s dosadašnjim troškovima i budućim narudžbama koje bi mogle dosegnuti 55 000 vozila otprilike do 2040. godine iznositi više od 30 milijardi dolara, a tomu treba dodati i ozbiljan izvozni potencijal! Oshkosh se time prometnuo u dominantnog opskrbljivača američke vojske taktičkim vozilima (njegovi su i kamioni FMTV i HEMTT). Ugovor uključuje mogućnost da država otkupi prava i tehničku dokumentaciju za proizvodnju vozila što znači da bi se, pokaže li se povoljnim, dio kolača nakon 2022. godine mogao preliti i drugim tvrtkama.

Marinski korpus i KoV
Maloserijska proizvodnja treba početi u prvom tromjesečju fiskalne 2016. godine, odnosno oko deset mjeseci nakon ugovaranja. Od 16 901 vozila, 5500 ide Marinskom korpusu koji bi trebao postići inicijalnu operativnu spremnost opremanjem pješačke bojne sa 69 L-ATV/JLTV-a (umjesto 74 Humveeja) tijekom fiskalne 2018. godine. Marinski korpus ne planira kupovinu dodatnih vozila radi očekivanih znatnih troškova vezanih uz program amfibijskog borbenog vozila (Amphibious Combat Vehicle – ACV) te će 13 000 Humveeja ostati u neborbenim ulogama.
KoV planira imati prvu postrojbu opremljenu tim vozilima do fiskalne 2018., a godinu poslije postići i inicijalnu operativnu spremnost. Ni KoV neće povući svih 120 000 Humveeja u svojem sastavu. Očekuje se donošenje odluke o broju Humveeja koji će se zadržati i koje će biti njihove zadaće. Usto, ne postoje planovi za zamjenu Humveeja u sastavu Nacionalne garde. Zanimljivo će biti vidjeti i kako će se kombinirati L-ATV-i s nemalim brojem MRAP-ova koji ostaju u sastavu KoV-a i Marinskog korpusa.

Iako će KoV i Marinski korpus s vremenom zamijeniti stari, dobri Humvee, on će se i dalje rabiti u mnogim svjetskim vojskama i ostati možda i najpopularnije lako oklopno vozilom svih vremena (Foto: USMC)

Potencijalna žalba
Postoji mogućnost da će se Lockheed Martin i AM General žaliti na odluku o pobjedniku, kao što je bilo redovito u svim prethodnim fazama projekta te bi moglo odgoditi navedene planove.
Prema izjavama iz KoV-a SAD-a, cijena pojedinog vozila zajedno sa svom pripadajućom opremom bit će niža od 399 000 dolara. Inače, krajem 2014. još se računalo na cijenu od oko 250 000 dolara. Premda nije jasno obuhvaćaju li obje cijene iste stavke, niži se iznos najvjerojatnije odnosi na osnovno, golo vozilo. Cijena svakako nije viša od cijene MRAP-a, pa se u vremenima kad je obrambena oprema sve skuplja može smatrati povoljnim rješenjem za američke porezne obveznike.

Mlađi brat M-ATV-a
L-ATV izgledom je nalik na Oshkoshevo MRAP vozilo M-ATV. Uz oko 30 % manju veličinu i masu (to jest, oko devet tona, ako se uzme da je najveća masa M-ATV-a 14,7 tona), uključuje niz rješenja provjerenih na M-ATV-u. Tako, na primjer, ima neovisni ovjes TAK-4i s čak 508 mm slobodnog hoda kotača što je za 25 % više od bilo kojeg vozila u sastavu OS-a SAD-a. Prethodna inačica TAK-4 na M-ATV-u dopušta hod od 406 mm.
Pogon vozila L-ATV čini dizelski motor Duramax V8 tvrtke DMAX (joint venture u vlasništvu General Motorsa i Isuzua), s digitalnim upravljanjem i namjerno smanjenom snagom s najvećih komercijalnih 400 KS kako bi se povećala pouzdanost, trajnost i osigurao kapacitet za buduće modernizacije. Prema navodima proizvođača, L-ATV je 70 % brži u svladavanju teškog terena od M-ATV-a, uz zadržavanje približno jednake oklopne zaštite. Također, omogućen je i vertikalni manevar prijevozom helikopterima CH-47 Chinook i CH-53 Super Stallion što nije slučaj s MRAP-ovima. Oshkosh nudi i alternativni pogon u obliku dizelsko-električnog agregata ProPulse koji osim što štedi gorivo osigurava i važan izvor električne energije od 70 kW.

Iako Oshkosh na JLTV-u primjenjuje neke od svojih dobro poznatih tehnologija, bit će i noviteta koji će zahtijevati sasvim novu proizvodnu traku (Foto: Oshkosh)

Brendirana kapsula
Oklopna je zaštita koncipirana oko oklopljene kapsule koja obuhvaća modularnu kabinu vozila te je moguća nadogradnja i prilagodba potrebama na terenu. Oshkosh je taj sustav zaštite posade brendirao pod imenom CORE1080. Zanimljivo je da su u Oshkoshu pokusima i testiranjem zaključili da čelični okvir podvozja ne pridonosi zaštiti, za razliku od vanjskih elemenata prijenosa pogona koji apsorbiraju dio eksplozije. Konstruiran je stoga L-ATV bez nosećeg okvira, a taj je pristup zahtijevao i razvoj posebne proizvodne linije.
Budući da je L-ATV nasljednik Humveeja i njegovih zadaća, može nositi jednak osnovni dijapazon naoružanja, od strojnica 5,56 mm, 7,62 mm i 12,7 mm, automatskih bacača granata 40 mm do lansera POVRS TOW.
Predviđene su dvije osnovne inačice vozila. Prva je dvosjed u obliku višenamjenske platforme (JLTV-UTL odnosno Utility), s 2300 kg nosivosti, a osim za logističku ulogu, vjerojatno će biti i osnova za ugradnju različitih sustava. Druga je inačica s četirima sjedalima, 1600 kg nosivosti te s dvjema platformama: opće namjene (JLTV-GP odnosno General Purpose) i prijevoznika oružja za blisku borbu (JLTV-CCWC odnosno Close Combat Weapons Carrier). Program je prvotno predviđao tri osnovne inačice, ali jedna je izbačena jer se pokazalo da će premašiti masu koju mogu ponijeti helikopteri.

Sigurna budućnost
KoV i Marinski korpus SAD-a tim vozilom dobivaju platformu koja će im vratiti brzinu i pokretljivost izgubljene postavljanjem nužne razine oklopa na Humvee. Također, već ima spremnu opciju hibridnog pogona što je pokazatelj da se u dizajnu jako pazilo na osiguranje dovoljnog prostora za daljnji rast i dugovječnost kako bi i oko 2040., kad možda prestane proizvodnja, bilo i dalje relevantno i upotrebljivo vozilo.
L-ATV možda nikad neće dosegnuti brojnost ni popularnost Humveeja koji će još dugo biti u sastavu oružanih snaga diljem svijeta, bilo u izvornoj izvedbi, bilo kao neka od brojnih inačica. Međutim, s uporištem u masovnoj uporabi u OS-u SAD-a, požnjet će sigurno velik uspjeh i kao izvozni proizvod.

Vedran SLAVER