Oklopni transporter Sokol 3

Početkom rujna 1991. godine djelatnici servisa za popravak motornih vozila Borongaj u Zagrebu preuzimaju tri vozila Zastava 640 te na postojećim karoserijama izrađuju oklopne transportere za prijevoz pješaštva na bojišnicu koji dobivaju naziv Sokol 1, Sokol 2 i Sokol 3.

Eskalacijom agresije JNA i lokalnih srpskih pobunjenika na Republiku Hrvatsku tijekom rujna 1991. godine na području tadašnje općine Jastrebarsko ujedinjuju se sve hrvatske dragovoljačke snage kako bi svim raspoloživim sredstvima i znanjem pripomogli u pružanju otpora neprijatelju, s tad već organiziranom postrojbom – 61. bojnom HV-a Jastrebarsko, koja je jednim dijelom držala u okruženju vojarne u Jastrebarskom, a drugim se dijelom borila na rijeci Kupi, na prvoj crti obrane Zagreba i dijela Pokuplja. U tom je dijelu Hrvatske, među prvima, poduzeće Jamnica dalo tri svoja vozila Zastava 640 koja se odvoze u  servis za popravak motornih vozila Borongaj u Zagrebu. Djelatnici servisa vozila preuzimaju te na postojećim karoserijama izgrađuju oklopne transportere za prijevoz pješaštva na bojišnicu te ih nazivaju: Sokol 1, Sokol 2 i Sokol 3. Sokol 1 i Sokol 3 ulaze u ustroj 61. bojne HV-a početkom listopada 1991. Prilikom ulaska izvidničko-diverzantske skupine u tvornicu Jamnička kiselica 11. listopada 1991. godine, borbeno vozilo Sokol 1 izravno sudjeluje u akciji izvlačenja trojice branitelja spomenute skupine iz tvornice. Nakon uspješno završene akcije oklopno vozilo Sokol 1 i dalje se koristi na bojišnici uz rijeku Kupu između Lijevog Sredičkog i kanala Kupa-Kupa, a najčešće za prijevoz vojnika prigodom smjena na najopasnijim dijelovima bojišnice. Drugo oklopno vozilo, Sokol 3, sudjeluje u blokadi vojarne u Jastrebarskom. Budući da je čelična konstrukcija bila poprilično teška za karoseriju, pogon i jačinu motora, s dolaskom zime vozilo nije više bilo sigurno za prijevoz zbog loših cesta, a zbog leda i snijega dolazilo je do proklizavanja pogonskih kotača kao i spojke motora. Zato je zimi uglavnom korišteno za dostavu hrane. U prosincu 1991. Sokol 1 prebačen je na bojišnicu oko Lipika i Pakraca, a Sokol 3 smješten je u krugu radionice za održavanje motornih vozila u vojarni ”Jastrebarsko” koja je od 13. studenog 1991. godine u posjedu Hrvatske vojske.

Mario Werhas, Fotoarhiva Vojnog muzeja MORH-a