Bilo je to prvi put da su amfibijske Patrije Tigrova izišle na tekuću vodu s…
Patrije su u dobrim rukama
Borbena desetina Voda za tehničko održavanje prva je razina održavanja borbeno oklopnih vozila i većina kvarova upravo se i uspije riješiti na toj razini. BoV Patria iznimno je suvremen i modularan sustav za koje je najvažnije da ih vodi dobro uvježbana posada, a na pripadnicima je Voda da im osiguraju da sve radi kako treba i zato se kontinuirano radi na obrazovanju kako bi sve radilo kao podmazano
Ekipa Hrvatskog vojnika imala je jedinstvenu prigodu posjetiti Vod za tehničko održavanje Logističke satnije Druge mehanizirane bojne Gromovi koja je stacionirana u petrinjskoj vojarni “Pukovnik Predrag Matanović“ gdje se radi na tehničkom održavanju borbenih i transportnih vozila. Kad vidite oklopno transportno vozilo Patria dojam je da ne postoji prepreka i zadaća koju to vozilo s lakoćom ne može svladati ili ispuniti. Iako taj dojam i nije daleko od istine, ono što je samo srce tog robusnog borbenog sustava je motor i svi ostali brojni oružani, izvidnički i transportni sustavi koji čine to vozilo toliko učinkovitim. Kao i svako drugo vozilo tako i Patriju treba redovito servisirati i provjeravati kako bi uvijek bila u najboljoj mogućoj formi za obavljanja svih zadaća koje su stavljene pred nju i njezinu posadu. Za te su poslove zaduženi pripadnici Voda za tehničko održavanje Logističke satnije 2. mehanizirane bojne Gromovi. U borbenoj desetini za održavanje borbenih vozila, koju smo posjetili, obučeni su i motivirani pripadnici Gromova koji vode računa da sva vozila koja do njih dođu od njih i odu u najboljem mogućem stanju.
Dolaskom u samu radionicu koja se nalazi u vojarni “Pukovnik Predrag Matanović“ dočekalo nas je nekoliko borbeno oklopnih vozila Patrija. Zatekli smo BOV-P12,7 opremljenu daljinski upravljanom oružanom stanicom (DUOS) na kojoj se nalazi strojnica Browning M2 kalibra 12,7 mm, amfibijska inačica Patrije, BOV-P12,7 amfibija, ali i najubojitija inačica BOV-P30, borbeno oklopno vozilo naoružano automatskim topom 30 mm i SPIKE protuoklopnim sustavom. Dodavanje topa od 30 mm i SPIKE protuoklopnog sustava na Patriju promijenilo je namjenu Patrije pa je ona s tim dodatkom uspjela izići iz svoje standardne transportne uloge i postala pravo borbeno oklopno vozilo pješaštva. Sama Patrija vozilo je koje pogoni Scanijin motor snage 405 kw što iznosi 542 konjske snage te dostiže brzinu od 110 km/h pri čemu joj je potrošnja oko 50 l/100 km, a doseg kretanja od 600 do 800 km ovisno o tipu naoružanja i količini ljudstva i opreme koju prevozi. Brzina kretanja u vodi iznosi 6 do 10 km/h dok ukupna masa iznosi do 26 t ovisno o vrsti konfiguracije.
Iznad poziva dužnosti
Zapovjednik Voda za tehničko održavanje poručnik Matej Batori pojasnio nam je da se nalazimo u objedinjenoj radionici za oklopna vozila bojni Tigrova, Gromova, Pauka i Zapovjedništva za potporu te kako je to mjesto u koje dolaze sva borbena oklopna vozila na održavanje i provjere prije odlaska u misije. Naime, dobra praksa ovog Voda jest da se sva borbena vozila trebaju održavati minimalno jednom godišnje, ali i da se i prije svakog odlaska u misiju sva vozila provjeravaju i testiraju bez obzira na to kad je bio redoviti godišnji pregled. Na taj način, kaže zapovjednik, održava se maksimalna spremnost vozila i svih sustava koji su nužni za njezino operativno djelovanje. To pokazuje kako pripadnici Voda ne žele ništa prepustiti slučaju i očito je iz njihova pristupa poslu koji obavljaju kako nerijetko idu i iznad poziva dužnosti kako bi se osigurao pravilan rad svih sustava u vozilu i samim time sigurnost posade u njoj kao i njezina eventualna učinkovitost na bojnom polju. Važno je za znati, objasnio je poručnik Batori, da se u ovoj radionici ne održavaju samo Patrije nego i tzv. M-ATV (All Terrain Vehicle – vozilo za sve terene) vozila.
Kaže kako su inicijalno pripadnici HV-a išli u Finsku na obuku gdje su prošli sve elemente koji su bitni za pravilno i kvalitetno održavanje borbeno oklopnih vozila Patrija pri čemu je istaknuo kako su nakon povratka u Hrvatsku prenosili novostečena znanja svojim kolegama. Osim toga dobili su i više nego dovoljno literature koja dodatno pomaže u rješavanju najtežih mehaničkih i drugih problema s kojima se mogu susresti. Dio mehaničara koji su imali civilno mehaničarsko obrazovanje odradili su i prekvalifikaciju kako bi bili obučeni za odrađivanje svih popravaka na tom borbenom vozilu jer, kako nas je uputio poručnik Batori, u mehaničkom smislu postoji dosta sličnosti i paralela između civilnih vozila i borbeno oklopnog vozila Patria.
Specijalisti za specijalna vozila
U razgovoru s pripadnicima Voda za tehničko održavanje može se primijetiti povezanost i motiviranost kolega koji rade u iznimno dobroj i prijateljskoj atmosferi. Dobro obučena ekipa radi s velikom učinkovitošću te ne čudi što im za uklanjanje nekih kvarova treba i manje od 30 minuta. Desetnik Đuro Kadalić, mehaničar na DUOS sustavu, kaže kako se na taj sustav može montirati, umjesto Browning M2 strojnice, i ABG odnosno automatski bacač granata koji neke naše Patrije također koriste. Pri tome je važno istaknuti kako se čitav sustav u tom slučaju prilagodi tome, što podrazumijeva i softwerske prilagodbe koje u velikom dijelu vozilo obavi automatski, kaže desetnik. Objasnio je kako je standardna procedura kod svakog pregleda i održavanja vozila pregledati sve funkcije sustava, konektora, kablova te mehanička oštećenja te dodao da sve mora biti ispravno, od prikaza informacija na upravljačkom monitoru pa sve do napinjanja strojnice i njezina funkcioniranja.
Borbena desetina Voda za tehničko održavanje prva je razina održavanja borbeno oklopnih vozila. Sva vozila prvo dolaze k njima i tek ako je kvar toliko kompleksan ili je potreban remont, vozila idu u Remontni zavod, a krajnja razina za popravak vozila tvrtka je Đuro Đaković specijalna vozila. Ipak se većina kvarova upravo i uspije riješiti na prvoj razini te su nam istaknuli kako su Patrije suvremeni i modularni sustavi za koje je najvažnije da ih vodi dobro uvježbana posada, a pripadnici Voda za tehničko održavanje osiguravaju im ispravnost pa se kontinuirano radi na obrazovanju kako bi sve radilo kao podmazano.
Vojnik Filip Orešković poslije ročne obuke proveo je dva mjeseca na specijalističkoj obuci nakon čega je postao pripadnik Gromova. U radu sa starijim mehaničarima stekao je znanje na način s koljena na koljeno nakon čega je prošao i službenu obuku za rad na BOV-u Patria. Pozornik Ivan Tuzlak pojasnio nam je kako radi sustav za regulaciju tlaka u gumama koji prilagođava tlak ovisno o podlozi po kojoj se vozilo kreće. Kad vozilo ide više od 80 km/h sustav automatski namjesti tlak u gumama za cestovnu vožnju. Vozilo inače ima četiri moda za vožnju po autocesti, snijegu, mod za cross vožnju te mod za vožnju u ekstremnim uvjetima.
Tekst Tomislav Vidaković; FOTO Tomislav Brandt