Pilotski poziv zahtijeva potpunu predanost, ali je i privilegija

Letenje nije samo profesija – to je životni poziv koji zahtijeva potpunu predanost i odricanja, ali je ujedno i privilegija onih odabranih i najboljih…

brigadni general Mato Mikić, zapovjednik HRZ-a i PZO-a

Novi zapovjednik preuzeo je HRZ i PZO s prvim danom ove godine. Povjerenje koje mu je ukazano veliko je jer je HRZ i PZO sad vjerojatno u najosjetljivijem razdoblju od Domovinskog rata. Nedavno su stigli novi helikopteri, višenamjenski su na remontu, a u idućem se razdoblju očekuje i konačna odluka državnog vrha o nabavi borbenog aviona. Sve to trebaju pratiti i privlačenje te obuka osoblja, kao i odgovarajući infrastrukturni zahvati. Usto, broj redovnih, svakodnevnih zadaća, uključujući međunarodne, ne smanjuje se…

Je li brojnost raspoloživih višenamjenskih helikoptera i borbenih aviona dovoljna za tražene zadaće?
Kratko i jasno – da. Sposobnost HRZ-a i PZO-a za nadzor i zaštitu zračnog prostora nikad nije bila upitna. Kolokvijalno rečeno, uvijek smo se pokrivali tehnikom kojom raspolažemo, određivali prioritete i uspješno izvršavali sve zadaće koje su nam dodijeljene u skladu s ustavnim i zakonskim odredbama te planovima operativne uporabe, obuke i školovanja. Naš dežurni borbeni dvojac i Središte za nadzor zračnog prostora Bojne ZMIN, koji su uvezani u NATO-ov sustav nadzora i zaštite zračnog prostora putem NATO-ova Zapovjedništva za združene zračne operacije (CAOC) u Torrejónu, svaki tjedan provedu nekoliko obučnih treninga presretanja cilja u zračnom prostoru RH. Računajući i provedbu stvarnih zadaća presretanja koje je dosad zapovjedio CAOC, pripadnici Eskadrile borbenih aviona i Bojne ZMIN – kao nedjeljive cjeline – uspješno održavaju i tu sposobnost.
Kao što znate, helikopterska flota HRZ-a i PZO-a prošle je godine ojačana novim izvidničko-borbenim helikopterom OH-58D. Dakle, dobili smo još jednu borbenu komponentu, koju ćemo koristiti u prvom redu kao potporu kopnenim snagama. Višenamjenski i transportni helikopteri provode sve zadaće vezane za hitni zračni medicinski prijevoz, potrage i spašavanja, sudjeluju u operaciji KFOR te provode obuku i uvježbavanja s drugim granama OSRH. Drugim riječima, iako su Mi-171Sh na remontu, sve zadaće provodimo s operativno raspoloživim helikopterima.

Razmišlja li se o nabavi zapadnih višenamjenskih helikoptera?
Da, i to već dulje vrijeme. Naime, nije novina da bismo uvođenjem helikoptera zapadne tehnologije u kratkom vremenu postigli punu interoperabilnost i kompatibilnost sa saveznicima. S druge strane, unificiranjem helikopterske flote olakšava se i ubrzava proces obuke, što je vrlo važna činjenica za mlade naraštaje vojnih pilota. S druge strane, olakšava se i protok pilota helikoptera i zrakoplovnih tehničara kroz postrojbe HRZ-a i PZO-a. Time se podiže i sveobuhvatna mobilnost i samoodrživost helikopterskih snaga i otvara mogućnost dostizanja novih sposobnosti.
Je li HRZ i PZO zaključio svoje obveze, odnosno svoj udio u procesu odlučivanja o novom tipu borbenih aviona?
U ekspertnom timu koji je izradio Taktičko-tehničku studiju višenamjenskog borbenog aviona (VBA), kao i Studiju izvodljivosti za donošenje odluke o nabavi VBA-a, sudjelovali su, što je razumljivo, i predstavnici HRZ-a i PZO-a. Bio je to naš doprinos u tom dijelu procesa. Pozorno očekujemo odluku koja će za nas značiti iznimno puno. Naime, uvođenje u uporabu četvrte generacije borbenih aviona golem je posao. No – ako pitate pilote borbenih aviona, a to vam mogu reći iz prve ruke – još je veći profesionalni izazov i zadovoljstvo. Iako je javnost, a moram priznati i zrakoplovci, nestrpljiva, ugovor o nabavi višenamjenskog borbenog aviona strateška je odluka i stvara dugoročnu političku i ekonomsku povezanost s državom i tvrtkom proizvođačem. Drugim riječima, svako dugoročno obvezivanje – što ovaj projekt i jest – zaslužuje pomno razmatranje i dužnu pažnju.
Možete li pratiti svaki planirani ritam i obveze u uvođenju aviona u operativnu uporabu, jednako kao s Kiowama?
Kao što sam naveo, riječ je o velikoj obvezi i države i Ministarstva obrane, ali i Hrvatskog ratnog zrakoplovstva… svakog u svojem dijelu posla. Očekuje nas onaj finalni dio uvođenja u operativnu uporabu sredstva koje, još uvijek potencijalno, nabavlja država. Svjesni smo da je riječ o opsežnoj i zahtjevnoj zadaći. HRZ i PZO već provodi pripreme za prihvat i uvođenje u operativnu uporabu VBA-a, tako da smo već kod samog projektiranja hangara za dežurni borbeni dvojac predvidjeli sve potrebne elemente za prihvat VBA-a četvrte generacije. Nakon konačnog definiranja tipa aviona slijede finese, odnosno detaljna prilagodba hangara potrebama aviona, koja je za ponuđene tipove minimalna.

Kakvi će infrastrukturni zahvati biti potrebni za novi tip borbenih aviona?
Uvođenje novog višenamjenskog borbenog aviona u operativnu uporabu HRZ-a i PZO-a zahtijeva rekonstrukciju i uređenje postojećih objekata i infrastrukture te izgradnju novih: dijelom zbog složenosti sustava VBA-a četvrte generacije, a dijelom zbog proteka vremena od izgradnje i uređenja postojeće infrastrukture. Već pri samoj izradi Taktičko-tehničke studije definirane su infrastrukturne potrebe te financijski izdaci. Zbog toga sam i naglasio da je potpisivanje ugovora o nabavi novog aviona značajna obveza i za državu, ali i za Ministarstvo obrane. Riječ je o projektu koji dugoročno definira sposobnosti ne samo Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane, nego i Republike Hrvatske kao članice NATO-a i Europske unije. No, nemojmo zaboraviti da je prva i prioritetna zadaća našeg borbenog zrakoplovstva nadzor i zaštita zračnog prostora Republike Hrvatske, a time i očuvanje njezina teritorijalnog integriteta.

Kakva je situacija s obukom kadrova za Kiowe i kad će Eskadrila biti potpuno operativna?
Obuka se provodi u skladu s planiranom dinamikom. U tijeku je preobuka i obuka obučavatelja zrakoplovno-tehničkog i letačkog osoblja. U Eskadrili helikoptera 93. zrakoplovne baze u Zemuniku počela je 6. veljače letačka obuka nove skupine hrvatskih pilota na helikopterima OH-58D Kiowa Warrior. Cijelu obuku prvi put samostalno provode nastavnici letenja Eskadrile helikoptera. Obučili su ih američki instruktori letenja tijekom obučnog ciklusa koji je završio u prosincu prošle godine. Letačka obuka uključuje preobuku na tip helikoptera i borbenu obuku do Full Combat Ready statusa pilota, a provodit će se na vojnom poligonu “Eugen Kvaternik”, gdje će se piloti obučavati za dnevna i noćna gađanja i raketiranja iz helikoptera.
U Središtu za obuku HRZ-a i PZO-a “Rudolf Perešin” u Zemuniku također je u tijeku obuka zrakoplovnih tehničara i inženjera za helikopter OH-58D. Prvi put samostalno je provode nastavnici i inženjeri Središta za obuku. Certifikate su stekli završetkom obuke s američkim instruktorima, čime su se osposobili za provedbu obuke za taj tip helikoptera. Dostizanje pune operativne sposobnosti planirano je do kraja ove godine.

Kako će na kraju izgledati komplet naoružanja za Kiowe?
Standard kompleta naoružanja OH-58D obuhvaća strojnicu M3P 12,7 mm, dva lansera M260 za nevođena raketna zrna 70 mm (Hydra) i dvostruki lanser M279A1 za rakete Hellfire.

U javnosti se često spominje kupnja dodatnih protupožarnih aviona na štetu borbenih. Je li sadašnja flota Canadaira i Air Tractora dovoljna?
Ne slažem se s tvrdnjama da se jedna zračna komponenta razvija na štetu druge, to nije točno. Naime, govorimo o dvjema različitim stvarima. Nabava višenamjenskih borbenih zrakoplova strateška je odluka koja određuje zadržavanje sposobnosti nadzora i zaštite zračnog prostora Republike Hrvatske.
S druge strane, Republika Hrvatska odlučila se za nabavu protupožarnih zrakoplova kako bi osigurala neovisnu i efikasnu protupožarnu zaštitu, u prvom redu priobalja i otoka. Vrijeme je pokazalo da je ta odluka bila ispravna. Primjera radi, zračne snage iz sastava Protupožarne eskadrile 93. zrakoplovne baze tijekom protupožarne sezone 2017. sudjelovale su u gašenju požara sa šest zrakoplova Canadair CL-415, šest zrakoplova Air Tractor AT-802 i dvama transportnim helikopterima Mi-8 MTV1. Tijekom 122 dana prošlogodišnje protupožarne sezone gasili su 307 požara. Tomu svakako treba dodati gašenje požara u Crnoj Gori i BiH u srpnju i kolovozu te gašenje požara dvama Canadairima u Državi Izraelu. Iako je bila riječ o iznimno zahtjevnoj protupožarnoj sezoni, sve su aktivnosti provedene u skladu s propisanim procedurama, na vrijeme i visokoprofesionalno. Zrakoplovna tehnika ni taj nas put nije iznevjerila, zahvaljujući prije svega znanju i sposobnostima zrakoplovno-tehničkog tima koji je kontinuirano pratio naprezanje zrakoplova i provodio sustav održavanja, danju i noću. Moram napomenuti da je dobra suradnja sa Zrakoplovno-tehničkim centrom iz Velike Gorice također iznimno važan čimbenik za stanje ispravnosti zrakoplovne tehnike HRZ-a i PZO-a, pa tako i protupožarnih snaga.

Hoće li nabava nove tehnike povećati interes mladih za rad u HRZ-u i PZO-u?
Vjerujem da hoće. Uostalom, to je prirodan proces nakon svake nabave nove tehnike. Trenutačno je u javnosti najveći hit helikopter OH-58D Kiowa Warrior, što je najvidljivije tijekom njegova izlaganja na manifestacijama na kojima sudjelujemo na static displayu, poput nedavno održanog taktičko-tehničkog zbora povodom 25. obljetnice VRO Maslenica u Zadru. Razumljivo je da mlađe generacije zanima novija tehnologija i da je novi zrakoplov veći izazov. No, ono što je karakteristično za pilotski poziv neizbrisiv je osjećaj nakon prvog sjedanja u pilotsku kabinu. Nakon prvog leta zarazite se ljubavlju prema letenju… i to traje do kraja života. Naravno da je letenje na novijem tipu zrakoplova privlačnije, i rekli bi neki – veći gušt. Letenje nije samo profesija – to je životni poziv koji zahtijeva potpunu predanost i odricanja, ali je ujedno i privilegija onih odabranih i najboljih.
Planiraju li se reforme u sustavu školovanja pilota i zrakoplovnih tehničara od srednje škole pa nadalje?
Da, to je točno. Za početak smo pokrenuli stipendiranje učenika srednjih tehničkih škola za zanimanje zrakoplovni tehničar, konkretno Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina u Velikoj Gorici i Tehničke škole u Zadru. Do danas se za stipendiranje prijavilo više od 60 kandidata iz trećih i četvrtih razreda. Za ostale rodove i službe u zrakoplovstvu uvijek je moguće primijeniti sličan i učinkovit model. Riječ je o deficitarnim kadrovima i taj bi model trebao omogućiti povećan interes i ulazak mladih zrakoplovnih tehničara u sustav. S druge strane, izobrazba i obuka vojnih pilota proces je koji se stalno nadograđuje prateći opće i specifične trendove zrakoplovne struke. Mislim da je važno istaknuti da se od ove godine vojni piloti ponovno školuju na diplomskom umjesto na preddiplomskom studiju Aeronautika – vojni pilot Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu s kojim smo ostvarili dugogodišnju vrlo kvalitetnu suradnju.

Ima li kakvih novina vezanih uz KFOR ili u idućim rotacijama sve ostaje manje-više jednako?
Trenutačno se na području NATO-ove operacije KFOR na Kosovu nalazi 26. HRVCON, sastavljen od pripadnika 93. zrakoplovne baze. Zrakoplovnu sastavnicu kontingenta (zemaljsko osoblje, piloti i zrakoplovni tehničari) popunjavamo pripadnicima 91. i 93. zrakoplovne baze, koji zadaće provode helikopterima Mi-8 MTV. Rotacije se trenutačno provode svaka četiri mjeseca. Razmatra se opcija češće rotacije letačkog sastava HRVCON-a s namjerom povećanja učinkovitosti i skraćivanja vremena primopredaje dužnosti… Međutim, kao što sam rekao, opcije još razmatramo. Svaki kontingent povratno donosi svoja iskustva i naučene lekcije, a prostora za podizanje učinkovitosti uvijek ima. Iznimno nam je važno da zapovjednik KFOR-a, pod čijim je zapovijedanjem i hrvatski kontingent, nema niti jednu zamjerku na naš rad. Uvjeren sam da će tako i ostati.

Vaša ocjena suradnje sa Sultanatom Omanom? Hoće li se nešto slično dogovoriti s drugim zemljama?
Za projekt školovanja omanskih kadeta-pilota mogu, bez lažne skromnosti, reći da je bio uspješan i vrlo koristan, prije svega zato što smo pokazali sposobnost školovanja stranaca, bez obzira na jezik i razlike među kulturama. Pokazali smo usto i učinkovitost cjelokupnog sustava koji je osim letačke obuke trebao osigurati sve ostale pravne, administrativne i operativne preduvjete za obuku pripadnika stranih oružanih snaga. Takav se model može primijeniti i na ostale potencijalne kandidate i zainteresirane zemlje. Primjerice, 2016. godine provedena je i obuka dvojice pilota helikoptera RZ-a Češke kroz inicijativu MATC. Pokazali smo time da možemo uspješno provoditi cjelokupnu obuku pilota aviona i helikoptera, od teorijske do praktične, na engleskom jeziku i primjenjujući međunarodno prihvaćene standarde. Ne smijemo zaboraviti da je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo za svoje potrebe počelo program školovanja vojnih pilota još 1992. godine, u jeku Domovinskog rata. Na to smo iznimno ponosni.

Domagoj Vlahović, snimio Josip Kopi