Prikaz obučenosti posada BOV-a Patria

Svrha provedbe ovakvih gađanja jest dostizanje razine obučenosti nakon provedene obuke novih članova posade na Patrijama, integracija novih operatera na UT30MK2 CRO, te održavanje razine obučenosti stalnih članova posade BOV-a Patria

Slunjskim poligonom sredinom listopada odjekivali su jaki zvuci moćnih oružnih sustava koje posjeduju borbena oklopna vozila Patrije. Ekipa Hrvatskog vojnika nazočila je gađanju posada BOV-a Patria koje su proveli pripadnici 2. mb Gromovi GMBR-a uz sudjelovanje nekolicine pripadnika 1. mb Tigrovi. Od 9. do 12. listopada na vojnom poligonu “Eugen Kvaternik“ provedena su pripremna i precizna gađanja posada BOV-a Patria s DUOS M151 Protector HR (sa strojnicom 12,7 x 99 mm i automatskim bacačem granata MK19 kalibra 40 x 53 mm), bojna gađanja posada  BOV-a Patria UT30MK2 CRO (s topom 30 x 173 mm i spregnutom strojnicom 7,62 x 51 mm), te bojno gađanje izvidnika sa snajperskom puškom MACS M-4. Svrha provedbe ovakvih gađanja jest dostizanje razine obučenosti nakon provedene obuke novih članova posade na Patrijama, integracija novih operatera na UT30MK2 CRO, te održavanje razine obučenosti stalnih članova posade BOV-a Patria. Cilj je također bio i obučiti izvidnike u rukovanju i gađanju snajperskom puškom MACS M-4 i njezino uvođenje u uporabu u postrojbe.

Nakon što su odradili gađanje s jednog mjesta posade su se susrele s gađanjem dok je Patrija bila u pokretu gdje su imali priliku pokazati svoju uvježbanost i sinkronizaciju. Iako se takav način gađanja pokazao kao izazovniji zadatak pogotovo za nove operatere, zahvaljujući obuci koja je provedena prije gađanja i taj je dio uspješno svladan. Pozornica Sanja Šego Lukačević kao nova operaterka na BOV-u Patria sa strojnicom 12,7 x 99 mm nakon završetka gađanja rekla nam je kako joj je gađanje u pokretu bila najteža zadaća, ali uz pomoć instruktora nije imala problema. “Nakon četiri tjedna tečaja za operatera na DUOS-u došli smo i do samog gađanja koje je najbolji dio svega i mogu reći da sam jako zadovoljna, gađanje je prošlo super i ovo mi je jedno veliko isustvo u karijeri,“ kaže pozornica Šego Lukačević. Tijekom ovakvih gađanja provodi se i ocjenjivanje posade. Zapovjednici vozila ocjenjuju se u kontroli nad vozilom, koordinaciji vatre i manevra vozila te kroz izdavanje paljbenih zapovijedi. Kad su u pitanju operateri DUOS-a ocjenjuje se njihov rad na DUOS-u, uklanjanje jednostavnijih zastoja i upucavanje oružnog sustava, dok se kod vozača ocjenjuju sve provjere preventivnog održavanja te obavljanje napadnih i obrambenih vozačkih tehnika u dnevnim uvjetima i uvjetima smanjene vidljivosti.

Na strelištu Koturovo imali smo priliku vidjeti i gađanje iz automatskog bacača granata MK19 kalibra 40 x 53 mm kojem je osnovna namjena uništenje neprijateljske žive sile i lako oklopljenih vozila te pokrivanje tzv. mrtvih prostora. Automatski bacač granata ima praktičnu brzinu djelovanja od 40 od 60 granata u minuti i može pokriti veliku površinu s visokoeksplozivnim granatama nanoseći veliku štetu neprijateljskoj živoj sili i lako oklopljenim ciljevima. Uz nekoliko zastoja koje su pripadnici uspješno otklonili gađanje iz automatskog bacača granata privedeno je kraju, a zapovjednik gađanja satnik Igor Palajsa izrazio je zadovoljstvo provedenom aktivnošću. “Novi ciljači odlično su se snašli u novoj ulozi, ovim su gađanjem zadovoljili kriterije za dobivanje certifikata kako bi mogli dalje nesmetano obnašati ulogu operatera na DUOS-u,“ kaže satnik Palajsa i dodaje kako je cilj ovakvih gađanja zadržavanje sposobnosti i obučenosti članova posade BOV-a Patria.

Kad nam je u jednom trenutku počelo podrhtavati tlo pod nogama znali smo da je na red došao top 30 mm čiji je efektivan domet 3000 metara, a režimi paljbe su, osim pojedinačnog, paljboredom do 200 granata u minuti i korištenjem programirajućeg streljiva do 120 granata u minuti. Daljinski upravljana oružna stanica UT30MK2 CRO trenutačno je najbolji sustav te vrste i ima potpuno integriran topnički sustav s protuoklopnim raketnim sustavom. Zapovjednik gađanja BOV-a Patria UT30MK2 CRO, a ujedno i voditelj tečaja za navedeni sustav natporučnik Karlo Grabar rekao je kako su polaznici tečaja pokazali izniman trud i zalaganje što se moglo vidjeti i na provedenom gađanju.

“Svi operateri su već sada pokazali zavidnu razinu obučenosti iako im je ovo prvo gađanje iz ovakvog sustava,“ rekao je natporučnik i dodao da su u gađanju sudjelovali već obučeni operateri s ciljem postizanja veće razine obučenosti, a naglasak je bio na složenijim gađanjima. Skupnik Mišel Lukačević, kao već iskusni operater na topu 30 mm nadzirao je rad novih operatera, a ujedno mu je ovo bila prilika da osvježi svoja znanja o navedenom sustavu. “Novi operateri zadovoljili su znanja o sustavu koji je inače kompliciran i treba na njemu često raditi. Što više prakse to su veće šanse za svladavanjem cijelog sustava,“ zaključuje skupnik Lukačević.

TEKST: Janja Marijanović Šaravanja; FOTO: Tomislav Brandt