Produljen trup španjolske S-80

Navantia je završila radove na produljenju pojedinih sekcija trupa prve dizelsko-električne podmornice klase S-80 španjolske Kraljevske ratne mornarice. Radovi su rezultat otkrivanja određenih problema u samom oblikovnom rješenju trupa.

(Foto: Navantia)

Navantia je, naime, u svibnju 2013. objavila vijest o ozbiljnoj projektnoj pogreški vezanoj uz nerazmjer masa koja će odgoditi isporuku prve podmornice španjolskom RM-u čak do 2017. godine. Prekomjerna masa od 75 do 100 tona dodana je u vrijeme gradnje i podmornica kakva je sad ne bi mogla izranjati. Pretpostavlja se kako je došlo do problema tijekom proračuna centracija masa: ili je projektant upisao decimalnu točku na pogrešnom mjestu ili je tijekom gradnje ugrađena novija, tehnološki naprednija oprema s masenom značajkom različitom od projektirane. Produljenjem trupa podmornica će stvoriti dodatni uzgon, ali po cijeni od 7,5 milijuna eura po dužnom metru trupa. Projekt podmornica S80 također trpi posljedice oslabljenog AIP pogonskog sustava koji je trebao omogućiti podmornici da ostane u zaronu 28 dana, ali dosegnula je 21. Ministarstvo obrane Španjolske priopćilo je u lipnju 2013. da je Navantia od američke kompanije General Dynamics Electric Boat zatražila pomoć u rješavanju prekomjerne masene značajke.
U rujnu 2014. objavljena je vijest o rješenju problema prekomjerne mase, spremnost za nastavak radova oglašena je za kraj listopada, a u studenom te godine Navantia je objavila završetak redizajna. U konačnici, trup je produljen sedam metara, a istisnina je povećana za 75 tona. Trenutačno nema nikakve nove procjene kad bi se prva spomenuta podmornica mogla vratiti u operativnu uporabu RM-a.

Maja PTIĆ GRŽELJ