Simulacijski model JCATS

JCATS je višestranski interaktivna, višerazinska simulacija borbe, koju rabe vojska i sigurnosne organizacije za vježbe i kao alat za uvježbavanje, analizu i planiranje zadaća. Između jedinstvenih mogućnosti JCATS-a izdvaja se vrlo detaljan model malih taktičkih skupina na ruralnome ili urbanome zemljištu i model dnevno-noćnih operacija s umjetnim osvjetljenjem

Taktika, tehnike i metode u čišćenju prostorija unutar zgrada

JCATS je alat koji podupire taktički i strateški operacijski trening, analizu, eksperimentiranje, planiranje zadaća i pokusna djelovanja. Omogućuje dinamičko udruživanje i razdvajanje (agregiranje i dezagregiranje) postrojbi tijekom igre, dopuštajući našu kontrolu veličine broja jedinka s manje igrača. To je podatkovni model s vlastitom konfiguracijom podataka, koji omogućuje golema fleksibilna modeliranja situacija i opreme. Njegovo sučelje uključuje sve potrebne editore za konstrukciju ili promjene kompleta podataka.

Prikaz izbornika i stanja na programskome modelu JCATS. Ovisno o željama može ići prikaz postrojbia od pojedinca do združenih sastava korpusne razine.

JCATS je rezultat sjedinjenja mogućnosti združenoga borbenoga sustava JCM i združene taktičke simulacije JTS. Oba je modela razvio i podupro Lawrence Livermore National Laboratory’s (LLNL) i Combat Simulation Laboratory (CSL). CSL je razvijao borbene modele za Department of Energy (DoE) i Department of Defence (DoD) od godine 1974. Zagovornik modela i organizacije kontrole konfiguracije za JCATS jest Joint WarFighting Center (JWFC). JCATS inačica 1.0.0. ostvarena je u listopadu, a 1.2.0. u prosincu 1998. godine.

Trenutačnu nadogradnju 98-ice rabi više od 160 korisnika diljem svijeta te mnoga vladina tijela Sjedinjenih Američkih Država od ministarstva obrane do postrojbi i ureda: United States Joint Forces Command, United States Marine Corps, United States Army, United States Air Force, United States Navy, Department of Energy, Department of Treasury.
JCATS podupire protokole DIS (Distributed Interactive Simulations) i HLA (High-Level Architecture) te stoga može interaktivno raditi s visoko agregiranim sustavom kao što je JTLS.

JCATS unapređuje JTS i JCM rabeći sučelje koje je iskoristivo više za simulacije. Rabi sposobnosti vizualizacije operacija unutar višekatne zgrade i druge interakcije s kompleksnim značajkama zemljišta. JCATS se razlikuje od drugih modela simulacija borbe ponajprije u predstavljanju zemljišta i njegovih značajki, detaljizirajući pješaštvo i urbane značajke za vrijeme provođenja velike ljestvice združenih vježbi. U spoju s drugim programskim alatima, npr. za vizualizaciju u 3D, virtualnim simulacijama i simulatorima te živim simulacijama stvara predodžbu stvarnosti gdje se ponekad ne zna što je stvarni, a što virtualni svijet.

Verzija JCATS-a iz listopada 1999. može simulirati do 60 000 elemenata, od vojnika do zrakoplova i pokretnih objekata. Nova se inačica može pokretati na modernim prijenosnim računalima, što omogućuje provedbu vježbe na terenu. Novi program tipično simulira borbu dviju sukobljenih snaga (često zvane plavi i crveni), ali se može prilagoditi relacijama do deset strana u sukobu, uključujući prijateljske, neprijateljske i neutralne snage. Ovisno o pravilima djelovanja za pojedini sukob virtualni vojnici mogu biti programirani da pucaju na prvi znak na protivničke snage, sakriju se, iskopaju rovove, otvore vatru radi provedbe pozitivne identifikacije ili da provedu druga djelovanja. Pravila djelovanja mogu se mijenjati tijekom simulacije zbog političkih promjena ili zbog uvlačenja civila u sukob.

Zemljište
Baza podataka o terenu – Digital Terrain Elevation Data (DTED), interaktivno surađuje sa sustavom u provedbi simulacija. Ne samo da može rabiti displej za re-pliciranje karata zemljišta: veća strmina brda usporava pokretljivost, litice, zgrade i onesposobljena vozila blokiraju pokret kao i rijeke i jezera ukoliko ne postoji gaz ili sustav može plivati. Značajke terena i zgrada blokiraju položaj linije i trajektorije pro-jektila (metaka).

Združivanje JTLS-a i JCATS-a

JCATS omogućuje prikaz kontura, opcije koordinatnih mreža, razine kontura zemljišta, planina, raslinja, cesta, otvorena prostora, rijeka, oceana, uzletišta, zgrada, mostova, vojnih operacija na urbanome području (MOUT), zaklona i skrovišta blizu zgrada, uništenih mostova, podzemne konfiguracije te pripremljenih pozicija.

Zemljište je modelirano s vrlo visokim stupnjem vjernosti. Rijeke se, na primjer, mogu karakterizirati brzinom, dubinom i podvodnim objektima. Igrači mogu ući u podatke o zemljištu, uključujući ispravne nadmorske visine i zemljopisne značajke iz standardnih zemljovida cijeloga svijeta te digitalizirane podatke o zemljištu američkoga ministarstva obrane.

Igrači mogu također unijeti nacrt specifične zgrade za uvježbavanje borbe na urbanome području ili za vježbe osiguranja veoma važnih osoba (VIP) u različitim objektima. Mogu također kreirati vlastiti grad ili zgradu, što se često rabi kod uvježbavanja zadaća suzbijanja trgovine narkoticima. U tome slučaju JCATS omogućuje kreiranje svega: od prozora i vrata do ulica i parkova.

Helikopter za spašavanje ne može sigurno sletjeti u šumu, amfibije moraju izbjegavati podvodne stijene, vozila se kreću vrlo sporo kroz močvaru kao što su i vojnici prilično spori kada se penju uz brdo. Značajke okoline kao što su nepovoljno vrijeme, noćno svjetlo ili dim na bojištu, imaju također velik utjecaj na pokretljivost.

JCATS je simulacija koja modelira unutrašnjost višekatnica i omogućuje ljudima ulazak unutra i operacije izvan zgrade koristeći se zidovima za zaklon i skrivanje te prozorima za promatranje i za paljbena mjesta (puškarnice). Paljba se može upravljati osobno ili automatski, a algoritmi PH/PK (Probability of Hit/Probability of Kill) određuju rezultat. JCATS također dopušta i uzima u obzir prekid paljbe, umor, prijateljsku vatru ili pogibiju od prijateljskih snaga te zdravlje u određenju rezultata.

Združena živa, virtualna, konstruktivna federacija (JLVC)
JCATS se može spojiti u višestruku sjedinjenu simulaciju zajedno s nabrojenim programima te uz uporabu simulatora i živih simulacija u središtima za borbenu obuku stvoriti fantastično vritulano-stvarno borbeno okružje gdje se ne vidi jasno razgraničenje između virtualnoga i stvarnoga svijeta. Ovakav rad daje neslućene mogućnosti u istovremenoj obuci pojedinaca u taktičkim vještinama i postupcima do obuke združenih stožera u procesima donošenja odluka.

Združena živa, virtualna, konstruktivna federacija (JLVC): omogućuje konstruktivnu sveobuhvatnost i digitalnu simulaciju udruživanjem više različitih simulacijskih programa uporabom novih, naprednih protokola. Dolje navedeni programi ostvaruju međusobnim povezivanjem jednu od najnaprednijih sveobuhvatnih simulacija koje se trenutačno rabe u svijetu.
JCATS – združeni manevarski model koji podupire suvremeno operativno okružje (COE), vojne operacije na urbanome području (MOUT) i združene operacije, veoma je pogodan za takvu uporabu. Združeni logistički model razmještanja (JDLM) – logistička obuka i obuka za razmještanje podupire logističku potporu.

Okružje višestrukih ujedinjenih simulacija/bespilotne letjelice (MUSE/UAV) – omogućuje virtualnu obuku za uporabu bespilotnih letjelica.

Simulacija pojedinačnoga tipa prilagodljivih omjera (SELS) – simulacija omogućuje platformski prikaz sustava vatrene potpore. Simulacijski sučelni modul C4I za planiranje, logistiku i vježbe (SIMPLE) – jednosmjerna simulacija prema sučelju C4ISR koja omogućuje stimulaciju sustava C4ISR taktičkim porukama.

JCATS – karakteristike, funkcionalnost
Značajke JCATS-a uključuju, interaktivno sučelje koje dopušta igračima unos i promjenu taktike, višerazinsko izvođenje na urbanome i ruralnome području te hijerarhijsko združivanje i razdruživanje snaga.

Združeno mornaričko djelovanje

Jedinstvena je značajka JCATS-a što igrači mogu agregirati pojedince (vojnike, tenkove ili druge pojedinačne postrojbe) u grupacije kao što su postrojba, konvoj, desetina ili bojna, koje su zatim vidljive i kontrolirane kao jedna ikona. Tako je velike postrojbe mnogo lakše pratiti i kontrolirati dok programska traka zapisuje aktivnosti na pojedinačnoj razini. U svakome času igrač može povećati rezoluciju i provjeriti događaje koji uključuju samo nekoliko vojnika, a svaki od njih može biti drukčije opremljen i obučavan.

To omogućava zapovijedanje i kontrolu planiranja grafičkih operacija, višejezično igrajuće sučelje, sposobnost dinamičkoga uvođenja nove razine tijekom vježbe, sposobnost promjena odnosa strana dinamički tijekom vježbe, modeliranje trodimenzionalnih čvrstih zgrada kao objekata na terenu, unutrašnjost zgrada, uključujući više katova, vrata, prozore i unutarnje zidove, definiranje prirodnoga osvjetljenja i umjetnoga područja (objekti) i točkastoga svjetla, sigurnosne senzore (u prostoru i linearne), podvodne zaprjeke i riječne struje, model vođenja i zapovijedanja, visoko detaljizirana minska polja, detaljiziran prometni sustav (mogući sustavi prometa), združeno mornaričko djelovanje, združenu efektivu, uključujući pješaštvo, oklopna i neoklopljena vozila, amfibije, zrakoplove, helikoptere, brodove i podmornice, hijerarhijsko definiranje snaga, sekundarne zabrane i periferni akustični model, sposobnost spajanja i rastavljanja snaga i zapovjedništava, optički, termalni, zračni i pomorski radar i mornarički sonar, precizno navođenje oružja te standardno oružje i strjeljivo s efektivnim pravilima vjerojatnosti pogađanja ili podatke o vjerojatnosti ubijanja u području smrtnosti.

Učinci svakoga oružja, od laserski navođenih projektila do pojedinačnih metaka, određeni su sa statističkom vjerojatnosti pogotka (probability-of-hit) ili vjerojatnošću uništenja (probability-of-kil) koju je sastavilo američko ministarstvo obrane. Uporabom tih podataka JCATS izračunava na primjer područje udara te žrtve koje nastradaju u minskim poljima. Vrlo jednostavno program izračunava da li će ispaljeni protutenkovski projektil promašiti tenk, uništiti ga, onemogućiti mu kretanje, ali s mogućnosti djelovanja njegovih oružja, ili će mu uništiti oružje, ali mu neće biti onemogućeno kretanje.

Računalni model prikazuje sekundarne zabrane i periferni akustični model, sposobnost spajanja i rastavljanja snaga i zapovjedništava, optički, termalni, zračni i pomorski radar i mornarički sonar, precizno navođenje oružja, nesmrtonosne učinke oružja te oružja za masovno uništavanje.

U prepoznavanju modernih mogućnosti protivnika JCATS može simulirati ispuštanje kemijskih ili bioloških agenasa tako dobro kao i drugih tvari koje se mogu rabiti u terorističke svrhe kao što su otrovi. Na primjer, program može prikazati kako izlaganje živčanim bojnim otrovima koji su ispušteni u atmosferu, može djelovati na ljudstvo. Takve značajke čine ga korisnim za pripremu vojnih i civilnih sektora za takvu vrstu ugroza, kao npr. zarobljavanje i predaju, višerazinski pokret, manevar i cilj djelovanja, pokret i sukob u ruralnome i urbanome području, morskim i riječnim područ-jima te u izgrađenome području te čišćenje, oslobađanje i zaprječivanje zgrada.

Jedna je od najvažnijih prednosti JCATS-a modeliranje urbanoga okoliša koji se može upotrebljavati za uvježbavanje zadaća iz područja talačkih kriza, katastrofa, kontrole masa te zaštite zaštićenih osoba tijekom određenih kretnica. U prikazu urbanoga područja igrači mogu vidjeti jednako dobro skupine zgrada kao i pojedinačnu zgradu sa svim njezinim katovima, uključujuću staklene i čvrste zidove, prozore, vrata, stubišta, ali i podzemne dijelove kao što su tuneli, kanali i garaže. Virtualni vojnici koji se bore unutar zgrada, sputani su ograničenjima kao što su vidik, slaba osvijetljenost i rizik od ozljeđivanja civila.

Modle također prikazuje potporu gorivom i strjeljivom, oklopna i neoklopljena vozila, zrakoplove, helikoptere, brodove, popravak oružja i strjeljiva i križanje položaja.

Sustav dopušta dinamičku agregaciju i dezagregaciju postrojba u tijeku igre omogućujući korisniku da provodi simulaciju na različitim ešalonima, sve do razine namjenski organiziranih snaga (NOS).

Igrači mogu vidjeti samo pojedine vlastite postrojbe i obavještajne podatke kojih se mogu “dokopati” o protivničkim snagama, njihovim planovima, rada-rima i senzorima.

Veliko brdo, na primjer, može spriječiti vojnike da vide neprijateljske snage raspoređene na drugoj strani brda. Tenkovi stvaraju buku koju mogu čuti protivničke snage.

Sposobnosti JCATS-a uključuju traženje cilja s optičkim, termičkim, radarskim i sonornim senzorima, detekciju cilja zvučnim i neusmjerujućim senzorima, penetraciju ili prodiranje kroz zaprjeke, bunkere ili minska polja, oklopna i neoklopljena vozila, djelomična i puna punjenja, pripremu utvrđivanja ili zaštite pozicija, planiranje direktnoga vatrenog odgovora prema protivničkom području ili sustavu, planiranje topničkih zadaća na položaju ili kao topničkog motritelja, pokret i bitku u gradu i okolo zgrada, operacije po noći s umjetnim osvjetljenjem te umor.

Virtualni vojnici stradavaju zbog umora, neprijateljske i prijateljske vatre, slaba zdravstvenoga stanja i neuvježbanosti. Vojnici na početku imaju punu fizičku sprem-nost, ali ona brzo opada ako trče ili hodaju uz brdo. Igrači se također mogu skrbiti za bolesnike i ranjenike, tj. davati i medicinsku pomoć.

Mogu se simulirati razne aktivnosti kao nepovoljno vrijeme, izdaju, prijateljsku paljbu, zračne zadaće zrakoplova, zadaće bliske zračne pomoći (CAS), osigurava sposobnost uvježbavanja združivanja stožera koristeći se združenom i taktičkom perspektivom u istoj vježbi, građanski rat, ugušenja pobuna i sekundarne zabrane (ratno stanje), laserski navođeno strjeljivo, spajanja, trag projektila koji su promašili cilj, područje velikih valova na moru, nemogućnost pomorskih desantiranja, potporu združenim operacijama zrakoplovima, helikopterima, brodovima, amfibijama kamionima i postrojbama, regeneracija i popravak oštećenih vozila, degradaciju kroz umor, zabrane, MOPP, vrijeme i nesmrtonosna oružja.

Praćenje vježbe
Kontrolor na glavnoj radnoj postaji ima pregled situacije i pokreta snaga na svim stranama. Kako bi testirao igrače na neočekivane situacije, glavni kontrolor može povratiti uništene postrojbe, mijenjati vremenske prilike, osigurati više goriva, ubrzati protok vremena, osloboditi biološko oružje itd.

JCATS uključuje model ponašanja sposoban predstavljati ponašanje ljudstva u specifičnim okolnostima ili različite okolnosti tijekom operacija. Zapovjedna je sposobnost razine ponašanje gdje je zadaća neovisna o specifičnosti operatora, i to je sposobnost gdje je operator samo uključuje ili isključuje.

JCATS može raditi u trima modelima: napredni, normalni i ponavljanje. Ponavljanje se rabi nakon vježbe kao alat za analizu.

Postoji nekoliko načina koji ponavljaju naučene lekcije tijekom vježbe. Cijela se vježba može ponavljati, važna se izvješća mogu stvarati za buduću analizu, a analitička radna postaja može se upotrebljavati za prikazivanje budućih analitičkih funkcija.

Prikaz izbornika i stanja na programskome modelu JCATS

Analitička radna postaja (AWS) ustrojena je u sustavu ponavljanja nakon djelovanja (vježbe) koji dopušta gotovo realno vrijeme analize simulacije i podataka o terenu vježbe. Informacije o događajima kao što su djelovanja senzora, uporaba izravne vatre, zapovijedi za pokret obrađuju se u AWS. Podatci se mogu prikazati na visoko rezolucijskim kartama i pozadinama. Sposobnost takva prikazivanja podataka i ispitivanje poda-taka prikazivanjem simbola na zaslonu dopušta analitičaru bolji uvid u rad koji je morao biti bolje i pažljivije odrađen. U simulaciji bitke samo mali dio podataka važan je kao specifičan problem. AWS dopušta višestruku uporabu arhiviranih borbenih podataka, što štedi novac i vrijeme. AWS također osigurava standardni komplet grafova i izvješća koja sumiraju borbene aktivnosti.

Za izvješća na zaslonu JCATS skuplja događaje, snage i informacije o položajima tijekom provođenja simulacije prikazujući trenutačan status. Izvješća mogu biti ispi-sana ili pohranjena kao datoteke za proces nakon vježbe.

JCATS također podupire ponavljanje simulacija kroz rad AWS-a. AWS je alat koji dopušta realno vrijeme analize simulacija i podataka o području djelovanja. To je koristan program koji skuplja podatke o događajima tijekom provođenja simulacije. Podaci o događajima nastali tijekom vježbe mogu se konvertirati u kompatibilne AWS datoteke. Podaci iz drugih simulacija (ne JCATS) mogu se pregledati u AWS te se mogu konvertirati u vlastiti format.

Jedan od prikaza podataka o terenu u JCATS-u ili programskim alatima specijaliziranima za analizu

Scenarij se može pregledati ili ponoviti rabeći JCATS ponavljanje iz Simulation Exercise Control Panel. To znači da se može pogledati, pokrenuti, zaustaviti? Tijekom ponavljanja, jedna ili više radnih postaja mogu se iskoristiti u prikazu selektiranih snaga ili kao kontrola. Grafički prikaz ponavljanja podataka može se pojaviti na svakoj radnoj postaji tijekom provođenja.
Igrači mogu rabiti nekoliko opcija za ponovno prikazivanje kompletne igre. Provedena vježba može se ponavljati različitim brzinama. Analitička radna postaja namijenjena za brzu obradu podataka također se može upotrijebiti. Ta je mogućnost posebno korisna zbog toga što je u borbenim simulacijama samo malen dio podataka važan za pomno razmatranje.

JCATS omogućuje višegransku interoperabilnost s kopnenim, zračnim i mornaričkim funkcijama. Poboljšane značajke i mogućnosti JCATS-a uključuju mogućnost provedbe aktivnosti do razine namjenski organiziranih snaga i kroz širok raspon ratnih operacija, uključujući urbane operacije. Težište na obuci JCATS-a omogućuje njegovu uporabu kao učinkovita sredstva za potporu obuci, raščlambi, eksperimentiranju, planiranju zadaća i aktivnostima uvježbavanja zadaće.

Zdravko JAKOP