Spremni ćemo dočekati Black Hawk

Satniju za zrakoplovno-tehničko opsluživanje i održavanje helikoptera 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera posjetili smo tijekom obuke iz održavanja helikoptera Mi-171Sh. Uz brojne redovne zadaće koje Satnija već godinama uspješno izvršava, počeo je i proces usvajanja nove tehnike

Satnija za zrakoplovno-tehničko opsluživanje i održavanje helikoptera dio je 194. eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. krila HRZ-a. U imenu je sadržana njihova temeljna zadaća, koja se odnosi na helikoptere Mi-171Sh, nedavno pristigle s generalnog remonta. Kako Eskadrila kontinuirano bilježi velik broj sati leta na vojnim i nevojnim zadaćama, to sa sobom povlači i intenzivan rad zrakoplovnih tehničara. Posjetili smo ih u vojarni ”Lučko“. ”Sve zadaće koje Eskadrila stavlja pred Satniju uvijek izvršavamo u potpunosti i mislim da je to naš veliki uspjeh. Najzahtjevnija nam je organizacija istodobnih poslova održavanja i opsluživanja te letačkih aktivnosti. Naime, osim što djelujemo na Lučkom i na Plesu, dajemo potporu i hitnom zračnom medicinskom prijevozu na Krku,” kaže nam zapovjednik Satnije satnik Dario Copetti.

Ipak, uskoro će se ta situacija promijeniti. Vojarna ”Lučko“ polako dobiva novo lice. Uređuju se prostorije za život i rad, baš kao i infrastruktura potrebna za operativne i druge aktivnosti 194. eskadrile. Kad je riječ o Satniji, radi se ili će se raditi na njihovim novim ili obnovljenim hangarima, radionicama i skladištima, pa će uskoro dva voda biti preseljena s Plesa u Lučko. Tako će letjelište i vojarna na jugozapadnom dijelu Zagreba u punom smislu riječi biti ono što i treba biti: svojevrsno HRZ-ovo helikoptersko središte za sjever Hrvatske. Naravno, snažan pečat tome dat će četiri nova i moderna američka višenamjenska helikoptera UH-60M Black Hawk koji stižu za otprilike godinu dana.

Sve redovne i izvanredne zadaće ne znače da u Satniji zanemaruju obuku. Štoviše, ona ima sve veći značaj. Naime, u sustav, zahvaljujući i MORH-ovoj stipendiji za učenike srednjih zrakoplovnih škola, pristiže sve više mladih kadrova. Već i učenici trećih i četvrtih razreda dolaze na praktičnu nastavu u Satniju, a u Lučko smo došli upravo tijekom obuke iz održavanja helikoptera Mi-171Sh po specijalnosti ZIM, IRE i ZN za prvi stupanj održavanja. Riječ je o drugom dijelu obuke koji je većinom praktičan. Prvi, teorijski, polaznici su prošli u Središtu za obuku HRZ-a ”Rudolf Perešin“ u Zadru.

 ”Obuka ide svojim tijekom, sve je kako treba i zbog visoke motiviranosti polaznika voljnih usvajati nova znanja i sposobnosti. Nadam se da će to sve skupa pridonijeti i još višoj razini kolektivne obučenosti Satnije,” kaže satnik Copetti. Svoju želju za napretkom izražava i jedan od polaznika obuke, vojnik Leonard Novosel: ”Ušao sam u Eskadrilu u listopadu prošle godine, prije toga bio sam na tromjesečnoj specijalističkoj vojnoj obuci u Zadru. Teorijska obuka u Zadru trajala je dva tjedna, baš kao i ova praktična u Lučkom. Poslije nastavljam s učenjem svega povezanog s 2. stupnjem održavanja. Rad na vojnom helikopteru davna mi je želja, uostalom, završio sam i dodiplomski studij održavanja zrakoplova. Imam ambicije i za naknadno usavršavanje i časnički čin. Mislim da je takav put optimalan.”

Obuka u SAD-u

U Hrvatsku dolaze najmodernije inačice Black Hawka UH-60M

Dakle, crni jastrebovi stižu u Hrvatsku uskoro, a to znači i da će 194. EVH istodobno operirati s najpoznatijim istočnim i zapadnim srednjim višenamjenskim helikopterom na svijetu. Bit će to velik izazov za cijelu eskadrilu, a ”prvi na udaru“ upravo su tehničari iz Satnije. ”Prelazak na zapadnu tehnologiju znači i kompletnu promjenu načina razmišljanja u održavanju i opsluživanju. Mi ćemo se tome prilagoditi, ali nećemo izgubiti naše sadašnje sposobnosti za Mi-171Sh. Zbog toga je dobro da se postrojba pomlađuje, pa i zato što mlađe generacije bolje vladaju engleskim jezikom koji je potreban za rad na Black Hawku,” kategoričan je zapovjednik Satnije. Bilo bi neozbiljno da nova tehnologija bude nespremno dočekana pa su prvi zrakoplovni tehničari iz Satnije već u SAD-u gdje prolaze pre/obuku. Kao što se moglo i očekivati, interes za rad na jastrebovima u Satniji je jako velik, pogotovo kod mlađih kadrova koji u tome vide mogućnost vlastitog profesionalnog i stručnog razvoja. ”Pripadnici koji su ili će biti u SAD-u bit će oni koji će primiti ”prvi udar“ opsluživanja i održavanja UH-60M nakon što stignu u Hrvatsku, na samoj stajanci,” zaključuje satnik Copetti. Jedan od njih bit će Antun Patrik Popijač, koji je ušao u HRZ prije nepune tri godine i relativno brzo zaslužio čin skupnika. ”Da bismo radili u ovoj struci, prije svega moramo raditi na sebi. Ako to činimo, možemo i napredovati, sustav prepoznaje takve ljude, pa se sve što sam planirao zasad obistinilo, i još malo više od toga. Čekam odlazak u SAD, to me iznimno veseli jer taj je projekt pokazatelj da svi skupa idemo naprijed, a i prilika da još toga naučimo i postanemo bolji. Dolaze nam najmodernije inačice UH-60M i zbog toga smo svi dodatno uzbuđeni,” kaže Popijač koji u postrojbi radi zajedno sa svojim bratom.

Slično razmišlja i skupnik David Zbodulja, koji je s aviona prešao na helikoptere: ”Jednostavno, privlači me nova tehnologija, mislim da je to prilika za osobno usavršavanje koju bi svatko trebao prihvatiti, i profesionalno i osobno. Već sada zajedno nastojimo naučiti i saznati sve moguće detalje oko Black Hawka i našeg budućeg posla, to je timski rad o kojem smo svi zapravo ovisni.” Tijekom ove i sljedeće godine pripadnici Satnije preko Atlantika odlazit će kontinuirano s tim da će oni koji ondje završe obuku raditi kao obučavatelji svojih kolega. To će se sve, do pune operativnosti, provoditi u suradnji s američkim partnerima.

Domagoj VLAHOVIĆ

Foto: Mladen ČOBANOVIĆ