Turbolet nove generacije

Ovog je ljeta uspješno obavljen prvi probni let lakog transportnog aviona L 410NG (Next Generation) koji je proizveo češki Aircraft Industries. Riječ je o moderniziranoj inačici lakog transportnog aviona L-410UVP-E20, odnosno o rezultatu programa modernizacije koji je tvrtka pokrenula 2010. godine. Prema planovima, do kraja 2016. trebala bi biti okončana faza raznih zemaljskih i letnih testiranja te potrebni postupci certifikacije. Od 2017. očekuje se početak proizvodnje aviona, s dinamikom od 30 letjelica godišnje.

(Foto: Aircraft Industries)

Povijest novog češkog transportera temelji se na popularnom i pouzdanom avionu Let L-410 Turbolet, koji je prvi put predstavljen 1970. godine. Dosad je proizvedeno više od 1130 primjeraka u raznim inačicama, a nalaze se u operativnoj uporabi u više od 30 zemalja širom svijeta. Avion je vrlo brzo našao primjenu i u civilnom prijevozu i za potrebe oružanih snaga, te raznih državnih i civilnih organizacija. Tehničke posebnosti novog transportera L 410NG odnose se prije svega na redizajn krila, transportnog, teretnog i putničkog prostora. Uz određena aerodinamička poboljšanja, krila odlikuje i nova unutarnja struktura s novim većim unutarnjim spremnicima za gorivo čime je znatno povećan operativni dolet aviona. Nakon redizajna putničkog prostora, njegova zapremnina sad iznosi 17,9 m³, dok zapremnina transportnog prostora iznosi 2,98 m³. Najveća nosivost korisnog tereta iznosi 2154 kg, što je oko 400 kg više u odnosu na prethodne inačice. U putničkoj konfiguraciji moguće je prevesti do 19 osoba. Pogonski blok čine dva GE Aviationova turboelisna motora GE H85-200, najveće snage 850 KS svaki, koji pogone nove peterokrake elise Avia Propeller AV-725. Motor GE H85-200 inačica je češkog motora Walter M601, koji donosi povećanje u boljim tzv. hot & high performansama, odnosno u najvećoj krstarećoj brzini od 417 km/h. Novi je prijenosni sustav smanjio najveću vrtnju elisa s 2080 RPM na 1950 RPM čime je smanjena unutarnja i vanjska buka. Najveći dolet iznosi 2500 km, a avion u zraku može ostati do deset sati. Operativni vijek zmaja aviona predviđa se na 30 000 sati leta, dok međuremontni interval motora iznosi 3600 sati. Pilotsku kabinu krasi Garmin G3000 digitalna glass cockpit arhitektura napredne avionike.


Posebnost je aviona L 410NG i ta da ga proizvodi češki Aircraft Industries koji je od 2013. u vlasništvu ruske tvrtke UGMK. U idućim je godinama planirano preseljenje proizvodnje u Rusiju, ali uz daljnju orijentiranost na zapadna tržišta.


Igor SKENDEROVIĆ