Ukrcaj i prijevoz tenkova i BVP-a brodovima HRM-a

Nastavlja se suradnja HRM-a i HKoV-a koja uključuje prijevoz sredstava gardijske brigade morem. Od 29. veljače do 2. ožujka u splitskoj Lori i u Kaštelanskom zaljevu održana je zajednička metodsko-pokazna vježba prevoženja borbenih vozila. HRM je ponovno koristio brodove “Cetina” i “Krka”, no u fokusu je bio ukrcaj tenkova M-84 te borbenih vozila pješaštva…

Hrvatska kopnena vojska i Hrvatska ratna mornarica prošle su godine uspješno uvježbavale postupke ukrcaja i prijevoza vozila i opreme desantnim brodovima minopolagačima (DBM). U listopadu su DBM-81 “Cetina” i DBM-82 “Krka” prevezli u Španjolsku na veliku NATO-ovu vježbu Trident Juncture 2015 četiri borbena oklopna vozila Patria koja koristi bojna Gromovi Gardijske motorizirane brigade, zatim dva kamiona i terensko vozilo.
Suradnja HRM-a i HKoV-a koja uključuje prijevoz sredstava gardijske brigade morem nastavlja se: od 29. veljače do 2. ožujka u splitskoj je Lori i u Kaštelanskom zaljevu održana zajednička metodsko-pokazna vježba prevoženja borbenih vozila. HRM je ponovno koristio brodove “Cetina” i “Krka”, ali kao predstavnica HKoV-a u fokusu je bila Gardijska oklopno- mehanizirana brigada i njezini tenkovi M-84 (u operativnoj uporabi Oklopne bojne) te BVP-i (borbena vozila pješaštva) M-80A mehanizirane bojne Sokolovi. Vježba se sastojala od prezentacija po funkcionalnim područjima te uvježbavanja posade brodova u plovidbi s ukrcanim teretom, kao i uvježbavanja posada oklopnih vozila u ukrcaju i iskrcaju vozila. “Važno je što će iz ovog događaja proizlaziti orisi obuke i ocjenjivanja naših posada,” rekao je zamjenik zapovjednika Sokolova bojnik Robert Poljak. Iako naizgled rutinski, ukrcaj i iskrcaj vozila složen je postupak, posebno kad je riječ o tenku M-84 čija je standardna borbena masa 42 tone, za razliku od M-80A od 13,8 tona (za usporedbu, borbena masa Patrije iznosi 26 tona). Na desantne brodove minopolagače ukrcano je šest tenkova M-84, a potom i osam BVP-a. Pri ukrcaju zapovjednici vozila izdaju upute vozačima jer manevriranje zna biti vrlo osjetljivo. Primjerice, kako nam je rekao zapovjednik Oklopne bojne bojnik Ivan Stipić, na ukrcajnoj se rampi pri ukrcaju tenka višak prostora mjeri u centimetrima. S druge strane, posade brodova određuju pozicije za smještanje vozila, koje su vrlo precizne da se ne bi narušila stabilnost plovila, i privezuju ih.
Oružane snage RH nisu, naravno, prvi put uvježbavale operacije te vrste. Znamo da su provođene i u praksi tijekom Domovinskog rata, a i u vježbama početkom 2000-ih. No, nakon ukrcaja vozila Patria čiji su postupci takoreći uhodani, logično je i da se osvježavaju sposobnosti vezane uz druge tipove vozila. Najbitnije je da je vježba završila uspješno što je i dokaz usklađenog intergranskog djelovanja.

Domagoj VLAHOVIĆ, Snimio: Mario DROPULJIĆ