Uvježbavanje JTAC-a i F/A-18 – dokaz vrhunske obučenosti

Zajedničko uvježbavanje kontrolora bliske zračne potpore Hrvatske kopnene vojske JTAC (Joint Terminal Attack Controller) i posada borbenih zrakoplova F/A-18 Super Hornet Ratne mornarice Sjedinjenih Američkih Država provodilo se od 4. do 8. travnja na vojnom poligonu “Eugen Kvaternik“

Interoperabilnost na djelu – tako bi se ukratko moglo opisati zajedničko uvježbavanje kontrolora bliske zračne potpore Hrvatske kopnene vojske JTAC (Joint Terminal Attack Controller) i posada borbenih zrakoplova F/A-18 Super Hornet Ratne mornarice Sjedinjenih Američkih Država koje se od 4. do 8. travnja provodilo na vojnom poligonu “Eugen Kvaternik“ kod Slunja.

“Radi se o aktivnosti hrvatskih kontrolora bliske zračne potpore i Joint fire Observera (JFO) iz Topničko-raketne pukovnije s posadama zrakoplova F/A-18 Super Hornet američke mornarice koji dolaze s nosača zrakoplova Harry S. Truman smještenog na Sredozemnom moru. Današnja je zadaća integracija bliske zračne potpore s manevrom snaga na zemlji,“ tumači nam voditelj zajedničke obuke satnik Emanuel Hamer, kvalificirani JTAC instruktor i zamjenik voditelja JTAC programa u Hrvatskoj vojsci, dok stojimo na promatračnici Debela glava. Ostali sudionici obuke, njih ukupno osam, za to se vrijeme pripremaju za “primanje“ američkih borbenih zrakoplova koje će tijekom ove aktivnosti držati izvan dometa neprijateljskog protuzračnog sustava i pritom ih navoditi na bojno djelovanje.

Naime, prema zamišljenom scenariju vježbe neprijateljske su snage probile prijateljske linije oklopno-mehaniziranim snagama pa je na širem području Slunja onemogućeno djelovanje kopnenih i zračnih snaga radi aktivne protuzračne obrane. “Cilj je prijateljskih snaga da jedan izvidnički tim potpomognut Joint fire Observerom i JTAC-om uspostavi dvije promatračnice te nadgleda područje u kojem je neprijatelj kako bi pozitivno identificirao protuzračni sustav te ga djelovanjem zrakoplovstva onesposobio čime će prijateljske snage ponovno dobiti zračnu premoć,“ pojašnjava satnik Hamer.

Integracija i kontrola vatre

Dok očekujemo dolazak američkih borbenih aviona, kontrolori bliske zračne potpore zauzimaju svoje pozicije u blizini promatračnice, a na nadzorno-kontrolni toranj  (range control tower) smještaju se range control officer (RCO) čija je zadaća primiti zrakoplove, odnosno uvjeriti se da je situacija na terenu sigurna za zrakoplove i osoblje na zemlji. Također, RCO posadi zrakoplova daje upute i restrikcije te ih predaje kontrolorima bliske zračne potpore.

“Kad zrakoplovi izvrše svoju zadaću, JTAC opet predaje zrakoplov RCO-u koji ih sukladno situaciji u zračnom prostoru navode na izlazak s poligona,“ kaže satnik Hamer. Ubrzo su se na nebu iznad slunjskog poligona pojavila dva američka zrakoplova F/A-18, a, osim što su držali zrakoplov na sigurnoj udaljenosti, zadatak JTAC tima bio je koordinirati topništvo kako bi se onemogućilo djelovanje neprijateljskog protuzračnog sustava. Osim toga, pripadnik JTAC tima borbenom je zrakoplovu označio metu i F/A-18 djelovao je prema toj meti. Koliko je usmjeravanje djelovanja borbenih zrakoplova i kontrola vatre u blizini prijateljskih snaga složena zadaća, govori i činjenica da se prije svakog napada JTAC mora uvjeriti da su prijateljske snage sigurne i da su ostvareni svi uvjeti za djelovanje zračnih snaga. Takva kontrola i sposobnost integracija svih površinskih vatri zahtijeva vrhunsku obučenost JTAC timova što podrazumijeva i usklađenost taktika, tehnika i procedura koje su propisane savezničkim taktičkim publikacijama. Upravo je zato zajedničko uvježbavanje od iznimne važnosti za razvoj interoperabilnosti savezničkih snaga. 

Usklađenost taktika, tehnika i procedura

“Kvalificirani JTAC ima mogućnost kontrole svih površinskih vatri, zemaljskih, pomorskih i zračnih u svim zemljama NATO-a i onima koje su usvojile NATO-ove procedure za blisku zračnu potporu jer su one jednake u svim tim zemljama,“ navodi satnik Hamer. JTAC timovi HKoV-a dosad su radili i upravljali različitim sredstvima, od obučnih zrakoplova Pilatus PC-9 pa do borbenih Gripena i F-16, a ovo je drugo zajedničko uvježbavanje s posadama F/A-18. “Prvi smo put radili s avionima F/A-18 Ratne mornarice SAD-a u veljači i odradili smo zadaću bez ikakvih problema. Njihove su procedure jednake našima, kao i onima Ratnog zrakoplovstva SAD-a ili Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i to je ključ zajedničkog djelovanja. Kad je riječ o povratnoj informaciji američkih kolega, iznimno smo zadovoljni suradnjom, posebno činjenicom da su scenariji vježbe bili zahtjevni i izazovni, i za nas, i za njih. Cilj obuke i jest raditi i naučiti nešto novo, i tako napredovati,“ zaključuje voditelj zajedničke obuke.


skupnik Jakov Petric, pripadnik 2. mb Gromovi

U ovoj sam aktivnosti obavljao dužnosti kontrolora bliske zračne potpore (JTAC). U pripremi za provedbu zadaće zapovjednikova namjera u korištenju aviona u provedbi bliske zračne potpore (CAS) glavna je smjernica te je prenesena pilotu radi uspješne provedbe. Prvi sam put kontrolirao zrakoplove
F/A-18  zračnih snaga Ratne mornarice SAD-a u provedbi BZP-a. Tijekom provedbe zadaće proslijeđene su informacije o statusu manevarskog elementa prijateljskih snaga na bojišnici, informacije o cilju te potvrda svih sigurnosnih elemenata prije završnog odobrenja za djelovanje aviona.


Tekst:  Martina Butorac

Foto:  Tomislav Brandt