U požeškom je Središtu za obuku i doktrinu logistike ZzP-a od 4. svibnja do 10.…
Vojna glazba najvažniji je most između vojske i građanstva
Razgovor: Bojnik Milan Milas – zapovjednik orkestra OSRH
“Svi glazbeni ansambli koji djeluju kao sastavnice Orkestra OSRH imaju prioritetnu zadaću realizacije aktivnosti unutar Oružanih snaga. Međutim, ništa manje važna komponenta našeg djelovanja nije koncertna produkcija namijenjena civilnoj publici. Štoviše, smatram da je vojna glazba najvažniji most između vojske i građanstva, koja svojom umjetničkom neposrednošću može na najbolji mogući način približiti vojsku građanima i u velikoj mjeri razbiti određene predrasude civilnog društva prema Oružanim snagama“, istaknuo je bojnik Milan Milas
U susret novoj koncertnoj sezoni Orkestra OSRH razgovarali smo s bojnikom Milanom Milasom koji je dužnost zapovjednika preuzeo prije nepunih pola godine. Orkestar kao suvremeni vojno-glazbeni sustav, koji se već etablirao kao nezaobilazan čimbenik razvoja hrvatske glazbene kulture, po riječima njegova zapovjednika, spreman je odgovoriti na sve stručne i umjetničke izazove koji se pred njega postavljaju.
Možete li nam reći nešto više o svojem dosadašnjem putu u vojnoj i glazbenoj karijeri te što vas je dovelo do ove pozicije?
Moj glazbeni put započeo je u osnovnoj, a zatim i srednjoj glazbenoj školu u Splitu, a nastavljen je studijem klarineta na Muzičkoj akademiji u Zagrebu koju sam 1993. godine upisao u klasi prof. Josipa Nochte i na kojoj sam 1999. godine diplomirao u klasi prof. Milka Pravdića. Još za vrijeme studija, 1995. godine postao sam član Simfonijskog puhačkog orkestra Hrvatske vojske u kojem sam djelovao do 2001. godine kad prelazim u Orkestar Hrvatske ratne mornarice. U tom Orkestru do 2016. godine djelujem na poziciji koncertnog majstora, nakon čega preuzimam dužnost zapovjednika. Glazbeno i vojno iskustvo koje sam stekao kroz protekla gotovo pa tri desetljeća rada u sustavu OSRH, kao i postignuća koja su ostvarena u tom vremenu te potpora nadređenih zapovjednika, uvelike su pridonijela na putu prema poziciji na kojoj se danas nalazim i na kojoj, predanim radom i angažiranošću, nastojim opravdati zadobiveno povjerenje.
Prošlo je gotovo pola godine otkad ste preuzeli novu dužnost. Jeste li se već priviknuli na nove zadaće i koliko je zahtjevnije biti na čelu cijelog orkestra u odnosu na prethodnu dužnost?
Dobra suradnja s mojim prethodnikom pukovnikom Miroslavom Vukovojcem-Duganom, ostalim kolegama iz svih sastavnica Orkestra OSRH te posebno s nadređenim zapovjednicima u Zapovjedništvu za potporu na čelu s general-pukovnikom Mladenom Fuzulom i brigadnim generalnom Ivanom Raosom, omogućila mi je jako dobar uvid u prirodu i opseg posla koje sam preuzeo zajedno s novom dužnošću. Naravno, bilo je potrebno u vrlo kratkom vremenu percipirati svu problematiku koju sa sobom nosi ova dužnost i upravljanje znatno složenijim sustavom nego što je to bio slučaj do sada, ali vjerujem da sam u tome uspio i to zahvaljujući ponajprije podršci svih navedenih dionika. Preuzimanje ove dužnosti i preseljenje u Zagreb sa sobom je donijelo i problem odvojenosti od obitelji, što mi jako teško pada, ali upravo je njihova velika potpora i jedan od ključnih razloga zbog kojih sam odlučio prihvatiti ovaj izazov. Što se tiče privikavanja na novo okruženje, to mi je zaista najmanji problem. Emotiva povezanost sa Zagrebom započeta još u studentskim danima, a koja je nastavljena i tijekom mojeg šestogodišnjeg rada u Orkestru HV-a, zapravo nikad nije ni prestala i zasigurno je jedan velik benefit u cijeloj priči.
Kao novi zapovjednik, naslijedili ste Orkestar s bogatom poviješću i velikim postignućima pod vodstvom pukovnika Vukovojca-Dugana koji je na tom mjestu bio 21 godinu. Što biste iz dosadašnjeg rada Orkestra izdvojili kao najvažnije faktore za daljnji razvoj i u kojem ga smjeru planirate voditi?
Orkestar OSRH sa svim svojim sastavnicama od 1991. do danas ostvario je brojna postignuća i odigrao vrlo važnu ulogu u razvoju Oružanih snaga, i u razvoju hrvatske glazbene kulture. U proteklih više od dva desetljeća u kojima je Orkestar djelovao pod zapovjedništvom pukovnika Vukovojca-Dugana, stvorene su pretpostavke za ono što je naša postrojba danas, a to je suvremeni vojno-glazbeni sustav koji je spreman odgovoriti na sve stručne i umjetničke izazove koji se pred njega postavljaju. Stabilnost ovog sustava u prvom redu počiva na najvrednijem resursu, a to su glazbenici, čije su sposobnosti najveća snaga Orkestra. Iznimno važna je i diverzifikacija naše djelatnosti kroz četiri jako povezane, a ipak pojednično vrlo specifične sastavnice – Simfonijski puhački orkestar HV, Jazz orkestar HV, Orkestar Hrvatske ratne mornarice i Klapa “Sv. Juraj“ HRM. Razvoj svake pojedine sastavnice, u kadrovskom i u tehničko-materijalnom smislu definitivni su prioriteti u mojem budućem radu, s naglaskom na tijesnu suradnju među njima i realizaciju zajedničkih projekata koji mogu ponuditi novu vrijednost na našoj glazbenoj sceni, a istodobno i na najbolji mogući način promovirati Oružane snage u cjelini.
Koje su glavne razlike između sastavnica Orkestra OSRH i kako njihov zajednički rad funkcionira u praksi?
Kad spominjemo sastavnice Orkestra OSRH, onda svakako valja istaknuti da je svaka od njih na neki način prepoznatljiva po svojem vlastitom glazbenom izričaju. Simfonijski puhački orkestar HV-a sastav je specijaliziran za izvođenje klasične glazbene literature svih stilskih razdoblja, dok Jazz orkestar HV-a njeguje svoj jazz izričaj i s tim se, uz Jazz orkestar Hrvatske radiotelevizije, afirmirao kao jedno od dva važna nacionalna profesionalna ansambla na hrvatskoj big band i jazz sceni. S druge strane, u Splitu Orkestar Hrvatske ratne mornarice njeguje festivalsko-revijski zvuk i u svojem se radu fokusira na hrvatsku zabavnu glazbu, ali velike uspjehe postiže i u produkcijama s klasičnim glazbenim repertoarom. Klapa “Sv. Juraj“ HRM-a vrijedna je specifičnost hrvatske vojne glazbe u odnosu na ostale svjetske i europske vojske jer je u svojem radu amalgamirala vojnu i tradicijsku glazbu postavši važan reprezent hrvatske glazbe na međunarodnoj sceni. Programi koje su suradnjom ostvarili ovi ansambli doživjeli su izvanredne reakcije i od publike i od stručne javnosti, što nas na određeni način obvezuje u našem daljnjem djelovanju, ali nam istodobno otvara i velik prostor i za buduće projekte koji će našu djelatnost dodatno afirmirati na našoj glazbenoj sceni.
Spoj umjetnosti s vojskom uvijek zvuči zanimljivo. Kako je kod vas do toga došlo i u kojem ste se trenutku odlučili za vojni poziv?
Kao što sam već spomenuo, u vojni sam sustav došao još kao student Muzičke akademije, u vremenu kada se u završnici Domovinskog rata formirala moderna Hrvatska vojska, a s njom i njezini vojni orkestri. Velik broj mojih kolega sa studija pristupio je tih godina Orkestru Hrvatske vojske koji je tadašnji šef – dirigent Mladen Tarbuk usustavio kao jedno vrlo ozbiljno i potentno glazbeno tijelo. Intenzivna koncertna produkcija i glazbeni repertoar na vrlo visokoj umjetničkoj razini stvorili su temelje Orkestra na kojima i dandanas gradimo svoje uspjehe. Smatram velikom čašću i privilegijom što sam u tom vremenu bio dionik tih iznimno važnih procesa u kojima se stvarala moderna hrvatska vojna glazba.
Osim vojne publike, sastavnice Orkestra iznimno su cijenjene i među civilnom publikom. Koliko po vašem mišljenju to ima značaja za našu vojsku?
Svi glazbeni ansambli koji djeluju kao sastavnice Orkestra OSRH imaju prioritetnu zadaću realizacije aktivnosti unutar Oružanih snaga. Međutim, ništa manje važna komponenta našeg djelovanja nije koncertna produkcija namijenjena civilnoj publici. Štoviše, smatram da je vojna glazba najvažniji most između vojske i građanstva, koja svojom umjetničkom neposrednošću može na najbolji mogući način približiti vojsku građanima i u velikoj mjeri razbiti određene predrasude civilnog društva prema Oružanim snagama.
S obzirom na velik interes građana za koncerte Orkestra OSRH, možete li nam otkriti što možemo očekivati u nadolazećoj koncertnoj sezoni? Hoće li biti nekih novih projekata ili suradnji s poznatim domaćim ili međunarodnim glazbenicima?
Očekuje nas najprije koncert Simfonijskog puhačkog orkestra HV-a u Koncertnoj dvorani Lisinski, u srijedu 25. rujna. Svoju koncertnu sezonu započinju i Jazz orkestar HV-a i Orkestar HV-a. Kao primjer dobre suradnje ističem zajednički koncert upravo tih dvaju orkestara koji će se organizirati u Zagrebu početkom studenog. Naravno, tu je i niz koncerata koji su na programu naše Klape. Kalendarsku godinu zaključit ćemo tradicionalnim koncertima koji će naše zagrebačke sastavnice održati u Lisinskom, odnosno Orkestar HRM-a u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu. Suradnja s eminentnim hrvatskim i međunarodnim glazbenicima jedan je od prioriteta naše programske politike i zacijelo ćemo s tim nastaviti i u sljedećem razdoblju.
Spomenuli ste na primopredaji da Orkestar ima velik potencijal za daljnji razvoj. Koje biste konkretne ciljeve željeli postići u svojem mandatu kako bi se taj potencijal realizirao?
Najvažniji cilj koji sam sebi postavio jest rad na jačanju ljudskih resursa. Uvođenje mladih glazbenika u sustav preduvjet je za razvojnu perspektivu naše vojne glazbe. S druge strane prioriteti su povećanje koncertne produkcije, njezino podizanje na znatno viši tehnički standard te zalaganje za veću vidljivost u javnom prostoru. Ništa manje važno nije ni poboljšanje uvjeta rada za naše ansamble. Nakon što smo u prethodnom razdoblju uspješno riješili pitanje adekvatnih prostorih uvjeta za Orkestar HRM-a i Klapu “Sv. Juraj“ HRM-a u Splitu, trenutačni je prioritet rješavanje prostorne problematike za optimalan rad Simfonijskog puhačkog orkestra HV-a i Jazz orkestra HV-a u Zagrebu.
Što biste poručili mladim glazbenicima i pripadnicima Oružanih snaga koji se možda žele pridružiti Orkestru OSRH? Koje su ključne kvalitete koje tražite u budućim članovima postrojbe?
Zadnjih nekoliko javnih natječaja za prijam pokazalo je da postoji velik interes mladih glazbenika za ulazak u vojni sustav. Mladi glazbenici koji prate rad naših ansambala postaju svjesni da u okviru svih sastavnica Orkestra OSRH mogu pronaći izvanredno radno okruženje i uvjete rada koji mogu zadovoljiti njihove ambicije. Mogućnost stalnog napredovanja u svim segmentima zasigurno je dodatan poticaj za glazbenike koji u našem sustavu, bez ikakve sumnje, mogu ostvariti svoj puni potencijal.
Orkestar je često sudjelovao na međunarodnim manifestacijama i natjecanjima. Kakvi su planovi za buduće nastupe izvan granica Hrvatske i kako stojimo u odnosu na vojne orkestre drugih zemalja u prepoznatljivosti i kvaliteti?
Nedavno smo kolega bojnik Davor Dropuljić, zapovjednik Jazz orkestra HV-a i ja sudjelovali na 19. Međunarodnoj konferenciji zapovjednika vojnih orkestara u Den Haagu, nakon koje možemo opravdano reći da se naš Orkestar nalazi uz bok kolegama iz Europe. Potvrda našeg statusa svakako je i činjenica da će upravo Republika Hrvatske, odnosno Orkestar OSRH kao provoditelj aktivnosti, biti domaćin 20. Međunarodnoj konferenciji zapovjednika vojnih orkestara koja će se u lipnju 2025. godine održati u Splitu. Kvalitetu rada unutar našeg sustava dokazuje i provođenje specijalističke dirigentsko-predvodničke obuke za pripadnika Vojnog orkestra Oružanih snaga Bosne i Hercegovine koja će se, u skopu programa međunarodne vojne suradnje, održati u Splitu početkom listopada. Proteklih godina naše su sastavnice ostvarile brojna inozemna gostovanja (Kina, Sjedinjene Američke Države, Njemačka, Mađarska, Slovenija, Belgija, Litva, Bosna i Hercegovina). Nadam se da će se ostvariti i naši planovi za inozemna gostovanja u budućnosti jer upravo preko glazbe, naše sastavnice mogu na najbolji način promovirati Republike Hrvatsku na međunarodnoj sceni.
RAZGOVARALA: Janja Marijanović Šaravanja; FOTO: Tomislav Brandt