Žrtva Vukovara 1991. u suvremenoj umjetnosti

Obilježavajući Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje, Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu bila je domaćin izložbe Žrtva Vukovara 1991. u suvremenoj umjetnosti, koja je od 17. do 30. studenog 2021. bila otvorena u maloj auli NSK

A-létheia – Ida Blažičko i Alex Brajković (multimedijska instalacija) Iz obrazloženja Povjerenstva:Interaktivna zvučna i svjetlosna instalacija A-létheia Ide Blažičko i Alexa Brajkovića u sebi spaja više dijelova, od baze podataka poginulih tijekom opsade Vukovara, algoritma koji imena poginulih transformira u kontinuiranu muzičku frazu s mogućnošću proširivanja baze, kružne forme koja simbolizira vječnost pa sve do zvuka zvona kojeg kretanjem kroz instalaciju proizvode sami posjetitelji. Harmonično objedinjavanje svih elemenata u apstraktni govor zvuka i oblika kalvariju transformira u eterično duhovno iskustvo u kojem se posjetitelj s instalacijom sjedinjuje poput instrumenta u zajedništvo orkestra i orkestracije

Izložba predstavlja četiri rada odabrana na istoimenom međunarodnom natječaju u organizaciji Ministarstva hrvatskih branitelja i provedbi Hrvatskog društva likovnih umjetnika. Cilj međunarodnog natječaja bio je žrtvu Vukovara staviti u fokus europske umjetničke javnosti, odnosno otvoriti dijalog sa suvremenom umjetničkom praksom i generirati nova umjetnička djela koja će ostati upisana u kolektivno sjećanje.

Ocjenjivački sud od sedam članova, vodeći se kriterijima umjetničke izvrsnosti djela; istraživačkog pristupa u kontekstu kulture sjećanja i simboličke vrijednosti u komemoriranju povijesne traume; prepoznatljivosti i jasnoće umjetničkog jezika i medijske poetike te referencijama umjetnika, od 43 pristigla umjetnička djela iz Hrvatske i EU-a, od kojih je 30 bilo iz Hrvatske, odabrao je četiri rada hrvatskih umjetnika: Ida Blažičko i Alex Brajković, A-létheia – multimedijska instalacija, Vjeran Hrpka, Vukovar in situ – fotografski poliptih, Vladimir Novak, Slušatelj – skulptura i Stjepan Šandrk, Fragmenti – ulje na platnu.

U obrazloženju odluke Ocjenjivačkog suda o odabiru četiri izložena rada, Branko Franceschi ističe: “Sinergijom četiri izabrana rada natječaj je ispunio najveću ambiciju da memoriju na Vukovarsku kalvariju kroz nadahnutu interpretaciju poveže s relevantnom suvremenom umjetničkom produkcijom.”

Priredila: Lada Puljizević

Foto: Juraj Vuglač