Helikopteri Kiowa Warrior u Hrvatskoj

Do kraja srpnja sljedeće godine prvi bi piloti i tehničari završili preobuku na helikopteru OH-58D i naše bi Oružane snage stekle inicijalnu operativnu sposobnost koju bi same nastavile razvijati. Otprilike u isto vrijeme 2018. trebali bismo imati punu operativnu sposobnost što znači da bi naš kompletan letački i tehnički sastav završio preobuku na tom helikopteru

Dugoočekivan projekt uvođenja helikoptera OH-58D Kiowa Warrior u uporabu u HRZ i PZO u završnoj je fazi jer su prvi helikopteri s pratećom opremom 30. srpnja stigli u Hrvatsku. Spomenuti projekt osim 16 helikoptera Kiowa Warrior obuhvaća i cjelokupnu obuku letačkog i zrakoplovno-tehničkog osoblja te uspostavu opsluživanja i održavanja helikoptera na korisničkoj razini, što bi u konačnici trebalo rezultirati dostizanjem nove izvidničko-borbene sposobnosti. Uvođenje tih helikoptera u operativnu uporabu neupitna je vrijednost za izgradnju novih sposobnosti Oružanih snaga Republike Hrvatske. O svim smo detaljima razgovarali s načelnikom Stožera 93. zb “Zemunik” brigadirom Davorom Tretinjakom koji je voditelj Projektnog tima MORH-a za uvođenje helikoptera OH-58D u operativnu uporabu.

brigadir Davor Tretinjak, načelnik Stožera 93. zb

Možete li nam za početak predstaviti helikopter koji je stigao u Hrvatsku?
OH-58D Kiowa Warrior robusni je model helikoptera Bell 406 te nasljednik i visokomodificirana inačica OH-58A/C iz obitelji Kiowa koji je bio izgrađen na platformi helikoptera Bell 206. Nakon uvođenja u operativnu uporabu prošao je nekoliko modifikacija i prvi je američki vojni helikopter opremljen staklenom kabinom (glass cockpit) s indikatorima za praćenje i upozorenje o pokretnim ciljevima, prikazom termalne i noćne slike te ANVIS sustavom (Aviation Night-Vision System). Helikopter OH-58D Kiowa Warrior jednomotorni je, četverokraki, laki izvidničko-borbeni helikopter opremljen naprednim ciljničkim sustavima s pomoću kojih može precizno locirati i selektirati ciljeve prema prioritetima, djelovati svojim naoružanjem po njima ili proslijediti podatke integriranoj naoružanoj platformi, operativnom zapovjedništvu ili drugim letjelicama u području djelovanja. Koristeći velike manevarske sposobnosti, sveobuhvatan elektooptički senzor, napredne komunikacijske sustave i veliku paljbenu moć, može izvršavati zadaće na cijelom teritoriju Republike Hrvatske, danju i noću, u složenim meteouvjetima, ali i u operacijama potpore miru kao potpora, pratnja i zaštita snaga iz zraka. Dugogodišnje je iskustvo američke vojske u uporabi tog helikoptera u Iraku i Afganistanu dokazalo da tu svoju ulogu ispunjava ne samo izvrsno, nego i vrlo ekonomično. U skladu s tim, tvrtka Bell objavila je 2013. godine podatak o ukupno provedenih 800 tisuća borbenih letova helikoptera OH-58D s gotovo 90 posto ispravnosti! Ono što je bitno naglasiti je da je helikopter za samo deset minuta spreman za polijetanje.

Koliko ukupno helikoptera treba stići i u kojem razdoblju?
Svi su naši helikopteri već od 27. travnja spremljeni u klimatizirane prostore u Alabami i ondje im se održava plovidbenost, što znači da se, kako budu stizali u “Zemunik”, na njima može letjeti. Dakako, s helikopterima i opremom stižu i američki instruktori koji nakon dolaska u Hrvatsku na svakom helikopteru još jednom izvršavaju probne letove zbog proceduralnih razloga koji su kod nas na snazi te zbog upisa u naš registar vojnih zrakoplova kako bi dobili našu licenciju o plovidbenosti.
Isporuka cjelokupne imovine predviđena je zračnim putem izravno u 93. zb, u dva leta avionom C-5. Prvi je dolazak bio 30. srpnja kad je u našu bazu stiglo pet helikoptera, svi trenažeri, pričuvni dijelovi i prateća oprema, a u drugom dolasku trebalo bi stići preostalih jedanaest helikoptera i ostatak opreme. Tih je šesnaest helikoptera OH-58D Kiowa Warrior proizvedeno od 2010. do 2012., a u operativnu uporabu uvedeno između 2012. i 2015. godine. U sastav HRZ-a i PZO-a stižu sa standardnim kompletom naoružanja, optoelektroničkim senzorima, radiokomunikacijskom i navigacijskom opremom te odgovarajućom količinom ubojitih sredstava (streljivo 12,7 mm, školske nevođene rakete 70 mm (Hydra) te vježbovne vođene rakete (AGM-114 Hellfire). Osim toga, stižu i tri trenažera OH-58D za obuku zrakoplovnih tehničara i pilota po sustavima i agregatima helikoptera. Bitno je spomenuti da se spomenuti helikopteri održavaju na načelu “po stanju” (on condition). To znači da uz redovito održavanje te remont i zamjenu pojedinih komponenti imaju neograničen vijek uporabe, odnosno mogu se eksploatirati sve dok zadovoljavaju minimalne tehničke parametre. Cijeli postupak, od inicijalnog razgovora pa do isporuke, trajao je gotovo dvije godine, što je za tako vrijednu nabavu iznimno kratko. Kad postignemo punu operativnu sposobnost, što očekujemo za otprilike dvije godine, tek ćemo tad moći reći da je cijeli postupak završio.

Što za taj helikopter znači i koja je glavna svrha senzorske kupole Mast-Mounted Sigh (MMS)?
Srce sustava čini ciljnička oprema smještena u senzorskoj kupoli, kako ste rekli Mast-Mounted Sigh – MMS, iznad glavnog rotora helikoptera. Unutar nje nalaze se senzori za noćno i termalno skeniranje, teleoptički senzori za snimanje pri smanjenom osvjetljenju, laserski sustav za određivanje udaljenosti i označivanje cilja te optički ciljnički sustav što omogućuje djelovanje u svim vremenskim uvjetima danju i noću. U praksi to bi značilo da u krugu od osam kilometara možete označiti do šest ciljeva i sustav vam sam daje prioritete po kojim biste ciljevima trebali djelovati. Bez tog sustava spomenuta letjelica ne bi bila to što jest.

Za što će se u našim Oružanim snagama koristiti taj helikopter, odnosno koja je njegova primarna zadaća kojom će se unaprijediti naše sposobnosti?
Primarna je namjena tog helikoptera izviđanje i napad. U borbenim uvjetima koristi se za protuoklopno djelovanje, blisku zračnu potporu (Close Air Support – CAS) i vrlo blisku zračnu potporu (Very Close Air Support – VCAS), pratnju i zaštitu konvoja, korekciju i navođenje topničke precizne paljbe te borbu u urbanim područjima. Želeći dodatno objasniti namjenu tog helikoptera, htio bih istaknuti da ćemo njegovim uvođenjem u operativnu uporabu imati sposobnost zapovijedanja i nadzora iz zraka zbog ugrađenih modernih komunikacijskih sustava temeljenih na digitalnim modemima i štićenim kanalima, čime se osiguravaju pravodobne i cjelovite informacije potrebne za donošenje operativnih odluka. Imat ćemo sposobnost otkrivanja i automatskog prenošenja preciznih podataka o ciljevima topničko-raketnim postrojbama i korekciji topničke paljbe, sposobnost djelovanja po ciljevima na površini danju i noću zbog mogućnosti korištenja moderne opreme za identificiranje ciljeva, velike manevarske i paljbene sposobnosti te otpornost na otkrivanje i protudjelovanje protivnika. Imat ćemo razvijenu mogućnost pratnje helikoptera koji prevoze snage te im osigurati učinkovitu zaštitu od napada sa zemlje. Unaprijedit će se sposobnost potpore civilnim institucijama u svim uvjetima i razinama ugroze, traganja za unesrećenima na kopnu i moru (danju i noću), nadzora kopnene i morske granice uz mogućnost presretanja i djelovanja po ciljevima, nadzora prirodnih i tehničkih katastrofa te prenošenja videoslike u zapovjedna središta u incidentnim situacijama. Jednom riječju, tim ćemo helikopterom multiplicirati dosadašnje sposobnosti, a zahvaljujući modernoj tehnologiji spektar naših mogućnosti bit će iznimno proširen.

Helikopter je sličan školskom helikopteru Bell 206B na kojem lete i uvježbavaju se naši piloti. Hoće li ta činjenica utjecati na lakšu prilagodbu na novi helikopter i koliko će vremena trebati za preobuku?
Iskustvo letenja na helikopteru Bell 206B skraćuje preobuku za dva do tri mjeseca. Zapravo, jedan je od uvjeta američke strane na samom početku bio da su piloti osposobljeni za letenje na helikopteru Bell 206B. Predvidjeli smo da naši instruktori letenja koji imaju više od 1500 sati naleta na Bellu budu prvi na obuci, čime smanjujemo cijenu i skraćujemo vrijeme obuke.
Temeljem iskazanih zahtjeva, osposobljavanje i obuku pripadnika OSRH za helikopter OH-58D Kiowa Warrior provodi američki tim instruktora tvrtke Integration Innovation Inc. (i3) u 93. zb “Zemunik”. Obuka zrakoplovno-tehničkog i letačkog osoblja usklađena je s dinamikom isporuke cjelokupne imovine i prateće opreme, a podijeljena je na obuku zrakoplovno-tehničkog osoblja i obuku pilota koja će načelno trajati do 56 tjedana, a započinje već sredinom kolovoza.
Preobuku započinju 44 djelatnika zrakoplovno-tehničke struke (38 pripadnika OSRH i šest djelatnika Zrakoplovno-tehničkog centra) podijeljena u dvije specijalnosti (zrakoplovni motor, i druga specijalnost koja je potpuno nova za nas: instrumenti, avionika i naoružanje) za I. i II. stupanj održavanja helikoptera, a trajat će 25 tjedana. Prethodno se, odmah nakon isporuke, provodi dvotjedna obuka dva do četiri djelatnika zrakoplovno-tehničkog sastava za uporabu kompleksnog trenažera. Nakon provedbe tog dijela obuke i nakon što tim američkih instruktora izda certifikate, svi djelatnici zrakoplovno-tehničke struke bit će ovlašteni za samostalno opsluživanje i održavanje helikoptera.
Nastavak obuke zrakoplovno-tehničkog sastava do završetka letačke obuke i provedba letačke obuke osam pilota prema načelu train the trainers (borbena obuka pojedinačnim helikopterom i taktička obuka u paru i s većim brojem helikoptera, uključujući gađanje ciljeva na zemlji bojnim streljivom 12,7 mm, školskim nevođenim raketama 70 mm i vježbovnim raketama Hellfire te nastavak obuke četiriju pilota za probne pilote), do potpune osposobljenosti za samostalnu provedbu svih vrsta obuke na spomenutom helikopteru trajat će 32 tjedna. Nakon završetka preobuke i obuke obučavatelja zrakoplovno-tehničkog i letačkog osoblja, HRZ i PZO imat će sposobnost samostalne provedbe obuke za taj helikopter te će se odmah postupno nastaviti potpuno osposobljavanje ostalih pripadnika postrojbe. U skladu s misijom postrojbe, to će biti naša trajna zadaća.

Jedan ste od rijetkih hrvatskih pilota koji je tijekom posjeta Alabami imao priliku letjeti na tom helikopteru. Možete li nam malo opisati taj osjećaj?
Kao mladi pilot boravio sam u Dallasu na preobuci za pilota Bella i tad, kad su ti helikopteri stizali u Hrvatsku, imao sam privilegij među prvima letjeti na njima. Tako je bilo i u ovom slučaju. Helikopter OH-58D Kiowa Warrior “nabildani” je Bell, ugodan za letenje. Osjećate se moćno u oklopljenom helikopteru u kojem vidite da je to pravo borbeno sredstvo koje ima svoju svrhu.

S tim ćemo helikopterima ponovno imati helikoptersku borbenu komponentu?
Nabava tih helikoptera svakako je jedan od većih događaja ne samo u HRZ-u i PZO-u nego u cijelim Oružanim snagama. Spomenuti je helikopter sredstvo kopnene vojske i najčešće će biti u potpori upravo te grane. S druge strane, preuzimanjem zapadne tehnologije ne samo što ćemo modernizirati svoje Oružane snage nego ćemo razviti i nove sposobnosti. To će u prvom redu puno značiti mladim ljudima koji se javljaju na poziv za vojnog pilota jer svima je njima cilj biti borbeni pilot, što će im taj helikopter i omogućiti. U njemu lete dva pilota od kojih je jedan operater oružnih sustava i vodi helikopter na cilj, a drugi upravlja spomenutim MMS-om. Dakako, to je u slučaju kad govorimo o borbenoj zadaći jer je u neborbenoj dovoljan jedan pilot.

Spomenuli ste da uz helikoptere stižu i trenažeri?
Trenažer je stigao s prvim helikopterima. To je zapravo još jedan helikopter koji nema lopatice te glavni i repni rotor. Sve ostalo ima kao pravi helikopter, a služi za obuku letačkog i tehničkog sastava. Tehnički sastav moći će se uvježbavati na motoru i avionici, a piloti će moći vježbati s MMS-om, iznimno složenim sustavom koji istodobno zahtijeva letenje i traženje ciljeva, što traži njihovu vrhunsku osposobljenost. U procesu obuke on simulira pogreške i tehnički sastav na njemu vježba kako će ih otkloniti. Osim toga, pojavi li se pogreška na sredstvu kojim se leti, možete na njemu bez većih poteškoća vidjeti o čemu je riječ i gdje se pogreška dogodila pa ne morate rastavljati cijeli helikopter da biste je otkrili.

Helikopteri će biti smješteni u 93. zb “Zemunik”. Što će to značiti za bazu?
Uvođenje helikoptera u operativnu uporabu planira se kroz Eskadrilu helikoptera (Bell 206B) i Zrakoplovno-tehničku bojnu 93. zb koje su reorganizirane i pripremljene za njihov prijam. Ukida se, dakle, postojeća organizacijska struktura Eskadrile helikoptera i formira se nova Eskadrila koja će u svojem sastavu imati helikoptere OH-58D i Bell 206B, a njezinu će jezgru činiti pripadnici postojeće Eskadrile helikoptera u 93. zb “Zemunik”. Postojeći I. i II. stupanj održavanja integrira se u jedinstvenu Satniju za održavanje koja je sastavni dio nove Eskadrile što omogućuje jednostavnije održavanje i veću fleksibilnost postrojbe. Kad je riječ o infrastrukturi, ulaganja su bila minimalna tako da smo tehnički i infrastrukturno u potpunosti spremni za prijam helikoptera koji će svi biti smješteni u hangarima.


Zaslužni za cijeli projekt
Projekt je započeo 2014. godine. Brigadir Tretinjak posebno zahvaljuje američkim partnerima u Hrvatskoj i SAD-u koji su ga omogućili, kao i svojim kolegama: brigadirki Ireni Zovak koja je otvorila projekt i od početka ga koordinirala, pukovniku Marinu Žuniću, brigadiru Michaelu Križancu te pukovniku Ivici Grebenaru.


Željko Stipanović, Foto: Tomislav Brandt