Tuniska mornarica upravlja i dvjema američkim aluminijskim vrlo brzim ophodnim brodicama MetalCraft Marine Sentry 44…
Plovila za afričke zemlje
Druga od četiriju korveta tipa Gowind 2500 za egipatsku mornaricu (prva koja se gradi u Egiptu), svečano je porinuta početkom rujna u brodogradilištu Alexandria Shipyard (ASY). Imena “Port Said”, plovilo duljine 102 m uvedeno je u fazu završnog opremanja prije pokusnih plovidbi koje počinju iduće godine. Naval Group (tad DCNS) dobio je u srpnju 2014. ugovor za projektiranje i gradnju prve korvete u klasi El Fateh tipa Gowind 2500 u brodogradilištu Lorient u sjeverozapadnoj Francuskoj. Ugovor je uključivao i nabavu materijala za sljedeće tri korvete u klasi i sporazum o transferu tehnologije kako bi ih brodogradilište ASY moglo izgraditi. Zanimljivost je da je ASY potpisao odvojene ugovore za radnike te za uporabu infrastrukture. Projekt korveta tipa Gowind 2500, čija je veća inačica osnova programa Littoral Combat Ship (LCS) malezijske mornarice, razvio je Naval Group kako bi udovoljio zahtjevima kupaca za relativno malim, ali sposobnim višemisijskim površinskim borbenim plovilom. Egipatska inačica sadrži Naval Groupov sustav upravljanja borbom SETIS, zajedno s Thalesovim paketom koji sadrži SMART-S Mk2 3D nadzorni radar, sustav elektroničke potpore Vigile 200 Mk 3 (ESM), STIR EO Mk2 radar / elektrooptički tragač, CAPTAS-2 niskofrekventni aktivni promjenjivi dubinski sonar te Kingklip sonar ugrađen u trup. Tzv. panoramski senzori i inteligentni modul (PSIM) objedinjuju sustav SETIS s glavnim nadvodnim senzorima (SMART-S Mk2 i Vigile 200 Mk 3 ESM). PSIM-ovi za sva tri plovila koja će se graditi u Egiptu bit će izgrađeni, ispitani i pušteni u rad u Lorientu prije prijevoza u Aleksandriju. Temeljno naoružanje čine Oto Melarin glavni mornarički top kalibra 76 mm, vertikalni lansirni sustav namijenjen projektilima MBDA MICA te lanseri torpeda. Posada broji 80 mornara, časnika i pripadnika helikopterske eskadrile. Korveta ima istisninu 2600 t, a postiže najveću brzinu od 25 čvorova. “Port Said” peto je plovilo francuskog Naval Groupa koje će se naći u sastavu egipatske mornarice. Slijedit će FREMM fregatu “Tahya Misr” iz 2015., dva višenamjenska amfibijska broda “Nasser” i “Sadat” iz 2016. i prvu korvetu istoimene klase El Fateh dostavljenu prošle godine.

U istom mjesecu nigerijska ratna mornarica uvela je u operativnu uporabu šest novih brzih ophodnih plovila tipa Ocea. Nova plovila uključuju dva brza ophodna broda projektne oznake FPB 110 MKII: “Nguru” (P 187) i “Ekulu” (P 188) te četiri manja brza ophodna plovila oznake FPB 72 MKII: “Shiroro” (P 185), “Ose” (P 186), “Gongola” (P 189) i “Calabar” (P 190). Sva su isporučena od kraja 2017. do travnja 2018. godine. Plovne jedinice FPB 72 opremljene su jednocijevnom automatskom strojnicom kalibra 12,7 mm, vjerojatno kineskog podrijetla, a FPB 110 ima dodatne dvije strojnice smještene po bokovima iza zapovjednog mosta. Oba tipa plovila mogu lansirati i vratiti brzi gumeni čamac s tvrdim dnom, pa je nigerijska mornarica praktički istovremeno uvela u uporabu deset novih gumenjaka. Po vanjskim obilježjima kombinacija su dizajna dvaju plovila Guardian, jednog duljine 8,5 m, a drugog 9,5 m, koja proizvodi južnoafrička tvrtka Nautic Africa. Gumenjaci s izvanbrodskim pogonom imaju balističku zaštitu i naoružani su jednocijevnom strojnicom sličnom onoj na plovilima Ocea.
Kako je naveo nigerijski viceadmiral Ibok-Ete Ibas, u zadnje je dvije godine u sastav nigerijske mornarice uvedeno više od 200 malih plovila, od kojih je većina izgrađena na navozima lokalnih brodogradilišta. Osim toga, mornaričko brodogradilište u Lagosu uskoro će joj dostaviti ophodni brod duljine 42 m.
Maja PTIĆ GRŽELJ