U Središtu za obuku i doktrinu logistike Zapovjedništva za potporu provedena je od 28. studenog…
Komercijalne satelitske komunikacije za potrebe vojnih korisnika
Komercijalni sustavi pomažu u zadovoljavanju rastućih zahtjeva vojnih korisnika za rutinskim dnevnim satelitskim komunikacijama

Više od dva desetljeća vojska se koristi postrojenjima komercijalnih satelitskih komunikacija (satcom) koje su narasle od običnih kućnih telefona s glasovnim porukama ka širokom rasponu podatkovnih i ostalih usluga. U mnogim slučajevima korisnici se mogu poslužiti internetom kako bi pristupili sustavu te usmjerili podatke prema specijaliziranim uslugama koje se traže. Kako je ovo doba “televizijskog” ratovanja tada se i zapovjednici, koji su uključeni u ratna zbivanja, mogu poslužiti korisnim informacijama iz izvora kao što je TV mreža CNN (Cable News Network).
Potkraj kolovoza 2004. Američka agencija za informacijske sisteme (DISA) zatražila je informacije koje bi pomogle u pristupu, planiranju, najmu, vođenju i upravljanju komercijalnim satcom uslugama za potrebe zapovjednika na bojištu, raznim američkim vojnim postrojbama te agencijama ministarstva obrane. DISA je zainteresirana za poboljšanja na poljima poslovnih postupaka, novčanih troškova, primjenjivosti, sigurnog pristupa te sposobnosti globalnog mrežnog upravljanja. Radovi pokrivaju sustave koji rabe C, Ku, Ka i X frekvencijske pojase. Trenutačni mrežni promet kojeg DISA podržava iznosi oko 2,856 Mbit/s.
Razne vojne aplikacije koriste se uslugama koje leže na L-pojasu, koje osigurava preko tvrtki Inmarsat i Iridium, bile su nadopunjavane postrojenjima tvrtke Thuraya Satellite Telecommunications Corp. Postoji mogućnost budućeg povezivanja s Artemis programom Europske svemirske agencije (ESA).
Vojni korisnici su prihvatili pristup preko Internet Protokola (IP) koji im omogućuje pristup do specijaliziranih usluga, bilo gdje na svijetu, uz uporabu PC prijenosnog računala (laptop/notebook) ili dlanovnika (PDA), odnosno ručnog računala. Središte za elektroničke sustave američkog ratnog zrakoplovstva nedavno je sklopilo ugovor vrijedan 25 milijuna USD s tvrtkom Raytheon Intelligence and Information Systems kako bi izradili uređaje za globalne usluge distribucije svih vrsta podataka (GBS), a kojim bi se ministarstvo obrane koristilo za distribuciju video, slikovnih te ostalih vrsta podataka. Tvrtka bi trebala, radeći uz tvrtke Atlantic Microwave i CTSI, predati 12 IP-baziranih prijamnih uređaja kao testne primjerke. Također će se dostaviti i 284 prijamna uređaja u tri konfiguracije, 81 prijamni komplet i 137 prijamnih terminala nove generacije. Tvrtka Raytheon, pod drugim sklopljenim ugovorom, projektirat će i izraditi dva terminala za komunikaciju s bojišničkim vojnim satelitima preko internet protokola (TSBM), a koji bi trebali zamijeniti postojeće TSBM-e, koristiti se asinkronim prijenosom podataka, te cjelokupni GBS program prebaciti na IP arhitekturu.
Industrija davatelja usluga procvjetala je preko noći, često daleko od svojih temeljnih proizvoda. Npr. Intelsat, koji je originalno osiguravao usluge međunarodnih telekomunikacijskih i televizijskih veza, sada podupire široki spektar vojnih aplikacija. Inmarsat (internacionalna pomorska satelitska organizacija) ima korijene u potrebama povezivanja trgovačkih brodova s obalnim postajama pritom se koristeći sporim prijenosom podataka. Kontinuiranim rastom u slučaju kapaciteta prijenosa koji se nudi te brojem usluga, sada su poduprta postrojenja kao što su zračne i kopnene platforme.
Iridium je originalno zamišljen kao potpora poslovnim ljudima koji putuju i kojima trebaju telefonske usluge kako bi bili u kontaktu s klijentima bilo gdje na svijetu. Kako se taj projekt nije ostvario, tvrtka je ubrzo uvidjela priliku na poljima transfera podataka kao dodatak uz uobičajene glasovne komunikacije.
Vrijednosti vojnog tržišta pokazale su se mjerama koje je uveo Intelsat Government Solution kako bi podupro koalicijske snage tijekom operacija u Afganistanu i Iraku. Nakon prijašnjih akcija tvrtka je repozicionirala satelit 602 na položaj iznad Indijskog oceana kako bi se poduprle aktivnosti u Afganistanu. Kao dio toga nastojanja, Intelsat je preusmjerio oba emisijska snopa na Ku-pojasu kako bi osigurao pokrivenost Afganistana za potrebe komunikacija između te zemlje i američkih taktičkih polaznih točaka u Europi. Ministarstvu obrane je osiguran pojas kapaciteta 570 MHz. Intelsat je dodatno pozicionirao svoj satelit 601 kako bi zamijenio 602 na kraju radnog vijeka.
U posljednje vrijeme tvrtka je preusmjerila korisnike Ku-pojasa sa Spot 2 (na njihovoj letjelici 901 lociranoj iznad istočnog Atlantika) ka drugim dostupnim snopovima, u svrhu oslobođenja Spot 2 i njegovog usmjerenja ka Iraku i Bliskom istoku. Neki od Spot 2 snopova konfigurirani su u povratnoj petlji omogućujući komunikaciju s regijom, a dok su drugi transponderi rekonektirani preko snopa na C-pojasu ka Americi osiguravajući izravne povratne postupke ovisno o situaciji na bojišnici. Približno 500 MHz kapaciteta dostupno je kako bi se podržala takva operacija. Intelsat je također relocirao svoj satelit 702, osiguravajući komunikaciju u povratnoj petlji između bojišnice i Europe. Sva tri emisijska snopa usmjerena su preko područja odgovornosti Američkog središnjeg zapovjedništva ili preusmjerena za komunikaciju s Europom.
Nekoliko slijedećih snopova podupiru komunikaciju na bojišnici za Američku mornaricu, dok je ostali kapacitet dostupan u svrhu potreba “komunikacija u pauzi”. Ti zadnji upošljavaju terminale s vrlo malenim antenskim sustavima (VSAT) kao što je SWE-DISH, a koji omogućuju audio, internet pristup te videotelekonferencije s pokretnih terminala veličine putnog kovčega.
Krajem 2003. godine, Intelsat je dobio podugovor od Bechtel National kako bi isporučio satelitski baziranu širokopojasnu VSAT mrežu kao potporu obnovi Iraka koju provode američke vladine organizacije. Originalni ugovor pokriva izravnu VSAT mrežu (koristeći se satelitskom antenom promjera 3,8 m) od Bagdada (gdje je ta antena) preko Intelsatovog satelita 603, a sve u svrhu osiguranja transatlantske komunikacijske veze. Ta mreža upošljava Intelsatov GXS servis koji ujedinjuje satcom, teleport, zemaljsko povezivanje i pristup internetu, a sve brzinom 2 Mbit/s duplex (dvosmjerno) ili 4 Mbit/s sveukupno. Intelsat je kasnije dodao infrastrukturu koja podupire analognu telefoniju (sada oko 20 linija) čiji se signali digitaliziraju, komprimiraju te paketno šalju preko VoIP usluge (telefonski razgovori preko interneta, a ne preko uobičajene telecom usluge). Mreža sada podupire sedam postaja te cjelokupna mrežna propusna moć raste na više od 22 Mbit/s.
Inmarsat također nastavlja s povećanjem broja usluga koje nudi. Širokopojasna globalna mreža (BGAN) za mobilne sisteme je u planu da postane operativna tijekom 2005., a uz podršku Inmarsatovih satelita četvrte generacije. BGAN je fokusiran na podatkovnu komunikaciju pri brzinama do 432 kbit/s. Korisnička oprema mogla bi uključiti terminale bazirane na prijenosnim računalima ili “džepnim” terminalima koji bi imali brzine prijenosa podataka do 216 kbit/s.

IP multicasting
Integraciju IP multicastinga (omogućavanje velikim količinama podataka da budu simultano distribuirani k različitim skupinama korisnika koji su u različitim dijelovima svijeta) u BGAN istraživala je britanska tvrtka LogicaCMG u suradnji sa Inmarsatom, Neraom i sveučilišta u Surreyu, a na temelju studije financirane od Europske svemirske agencije.
Regionalni BGAN (RBGAN) je bežična paketna usluga prijenosa podataka bazirana na IP-u, a u redovitoj je uporabi od početka 2003. pri čemu se koristi Thuraya satelitskim sustavom. RBGAN omogućuje mobilni pristup velike brzine pristupajući preko IP modema priključenog na računalo ili prijenosno računalo.
Fleet 33 i Fleet 55 nove su Inmarsatove usluge koje su nedavno bile podvrgnute serijama pomorskih testova (MFE). U jednom od njih na kuteru Američke obalne straže Sheawater, opremljenom terminalom Fleet 55 (uz potporu Telenor Satellite Services) tvrtke EMS Technologies, testirane su određene mrežne aplikacije za obalnu stražu zajedno sa standardnim uslugama kao što su e-mail, surfanje internetom, transfer podataka, zaštićeni prijenosi tekstualnih poruka, fax, transfer digitalnih fotografija te praćenje vremenskih prilika. Ostali MFE-i uposlili su plovilo USNS Hayes, rabeći Capsat Feet 55 terminal tvrtke Thrane & Thrane uz satelitsku potporu tvrtke Xantic.
Britanska tvrtka NSSL nudi nekoliko sustava koji rabe Inmarsat usluge koje uključuju i 256 kbit/s četverokanalni terminal za stožere na bojišnici i zemaljske pokretne instalacije te nudeći potpuno zaštićenu (šifriranu) komunikaciju u pokretu. Tvrtka sada proširuje svoje poslove kako bi obuhvatila Inmarsatove BGAN sustave i ostale mreže kao što su Thuraya i Iridium.
NSSL implementira privatna financijska sredstva kako bi osigurala komercijalne satcom sustave za sve postrojbe britanske mornarice. Nedavni pomorski projekti uključili su potrebu komercijalnog rezervnog satcom sustava za vojne satcome tijekom operacije Telic (britansko sudjelovanje u Iraku), što je zapovjednicima osiguralo potrebnu pouzdanost pristupa podacima i slikovnim materijalima. Prije toga dogodio se gubitak SCOT vojnog terminala čime su zapovjednici bili prisiljeni koristiti se sporim teleprinterskim sklopovima za prijenos podataka. NSSL, u suradnji s Fleet Wide Systemsom, također je upravljao probama videoopreme za “teleinženjering” koji omogućuje potporu i ekspertne tehničke savjete kada se dođe izvan dosega asistencije glavnog ugovornika.
Nedavni razvoji za zemaljski-bazirana raspoređivanja uključili su vrlo laganu izvidničku mrežu (LWRN) koja se rabila u nekoliko nedavnih vojnih operacija. Oprema je koncipirana kao prijenosna jedinica, a omogućuje konektiranje na server u V. Britaniji preko komercijalnog linka brzine 64 kbit/s. Mreža podupire komunikaciju mobilnih postrojbi i stožera, od jedne mobilne instalacije k drugoj, te unutar stožera na bojišnici (pomoću zapovjedne postaje razvijene iz LWRN-a).
Grupacija SCOTTY, nedavno ustrojena spajanjem austrijske tvrtke SCOTTY Tele-Transport s britanskim Motion Media, pripremila je opremu koja omogućuje pristup ka raznoraznim Inmarsat uslugama za zemaljske, pomorske te zračne aplikacije. Korisnici su: njemačka kopnena vojska i mornarica, američka kopnena vojska, zrakoplovstvo, mornarica i marinci, te razne vojne i vladine institucije diljem svijeta.
Mobilna jedinica tvrtke SCOTTY, razvijena u suradnji s njemačkim ministarstvom obrane, omogućuje mobilne videousluge preko Inmarsat B terminala. Ostali korisnici su nizozemska vojska te nekoliko država u Aziji. Jedinica se može priključiti na Storm – osobni prijenosni terminal tvrtke EMS Technologies ili Cyclone – terminal u vozilu. Taj potonji omogućuje GAN pristup pri 64 kbit/s, čak i prilikom vožnje. Korisnici Storm/Cyclone obitelji su zapovjedna i nadzorna vozila koja američke snage rabe u Iraku. Opremu također rabe i kanadsko, britansko i ukrajinsko ministarstavo obrane uz austrijsku i njemačku vojsku.
Srpnja 2004. tvrtka SCOTTY predstavila je inačicu svojeg APL-B sigurnosnog višenamjenskog uređaja koji zadovoljava NATO enkripcijske standarde. Kompaktna jedinica, namijenjena za uredsku uporabu, podupire zaštićene (šifrirane, enkriptirane digitalne signale) glasovne, podatkovne i videokomunikacije preko Inmarsat usluga. Uređaj kombinira SCOTTY videokimunikacijsko prijenosno računalo s dva Inmarsat GAN satelitska modema, integrirano ležište za priključak KIV-7HS i/ili OMNIxi enkriptera (uređaja za kodiranje podataka), sustav za prijenos podataka, printer, skener te ostalu potrebnu opremu.
Inmarsatove usluge bile su dodatno iskorištene u različitim zračnim operacijama. Tvrtka je surađivala sa EMS Technologies, CMC Electronic, SITA, SCOTTY Group i Australskim TC Communications, a u svrhu razvoja prvog satcom sustava velike brzine koji povezuje izvidnički avion sa zapovjednim središtima i jedinicama za obranu granica. “Eye in the Sky” (oko na nebu) koristi se Swift64 uslugom kako bi se podatkovno spojilo pet pomorskih izvidničkih aviona Dash-8 Coastwatch programa s australskim graničnim nadzornim središtem u Canberri. Sustav može odašiljati fotografije visoke kvalitete ili video srednje kvalitete u realnom vremenu, a sve preko elektro-optičkog infracrvenog senzora omogućavajući prebacivanje modova rada u bilo kojem trenutku. TC Communications razvio je također i helikoptersku verziju Eye in the Sky sustava kojeg su tajvanske vatrogasne snage testirale na jednom od svojih helikoptera koji služe za gašenje požara, traganje i spašavanje. Satcom odjel tvrtke EMS Technologies razvija napredne aeronautičke aplikacije za mrežno ratovanje koje bi rabile Swift64 sustav.
Tvrtka surađuje s Aerospace Integration Corp (AIC) i Dataline na razvoju sjedinjenog sustava planiranja misija i pokusa tj. multimodno zapovijedanje i nadzor (JEMPRS-M2C2) što kombinira Unicom antenu montiranu na oknu (tvrtke AIC) i AMT-50 multikanalnu satcom antenu s Viper II pokretnim satcom primopredajnikom (tvrtke EMS Technologies) i DCD-100 mrežnim ubrzivačem (tvrtkeDataline).
Globalna pokrivenost
Viper II terminal, težak 46 kg, omogućuje četiri Swift64 kanala te se može pripremiti za rad dok je u pokretu, pa biti demontiran kako bi osigurao početnu komunikaciju na udaljenoj lokaciji. JEMPRS-M2C2 razmjenjuje podatke preko Inmarsata na 128 kbit/s, a tvrtka AIC tvrdi kako je to prva brza obostrana (full duplex) veza na globalnoj razini. To omogućuje zapovjednicima i koordinatorima misija da razmjenjuju video, audio i podatke istodobno. Sustav je bio testiran na jednom avionu-cisterni MC-130P Combat Shadow koji je osiguravao punjenje gorivom u zraku za helikoptere specijalnih snaga.
JEMPRS-NT, prethodna inačica, kombinira novonastale tehnologije na poljima: glasovnih i video usluga, dijeljenja aplikacija, razgovor pomoću tekstualnih poruka, digitalna instrument-ploča, e-mail, transfer podataka, internet usluge, pristup zajedničkom operacijskom slikovnom materijalu te standardna mreža. Svi ti alati omogućuju suradnju zapovjednika te ostanak u stalnoj vezi za svojim zrakoplovima, brodovima i pokretnim zemaljskim trupama koje napreduju ka mjestu bojišta. JEMPRS-NT se pokazao dobrim tijekom pokusa nazvanog “tisućljetni izazov”, godine 2002., gdje su zapovjednik združenih snaga i njegovo osoblje (u jednom zrakoplovu C-17 na letu od Virginije do Kalifornije) bili u stalnoj vezi s ostalim dijelovima postroja.
C4 sustav, tvrtke General Dynamics, integrirao je tehnologiju iz projekta JEMPRS-NT u poboljšanu sigurnu komunikacijsku jedinicu (SECOMP-I), a pod ugovorom iz travnja 2003. u vrijednosti više od 300 milijuna USD i u razdoblju od 10 godina. SECOMP-I, instaliran u modularnom prijenosnom kućištu, namijenjen je za uporabu vojnim zapovjednicima i njihovom osoblju prilikom razmještaja zrakoplovom (C-130 ili C-17) ili brodovima. Prilikom dolaska sustav može biti demontiran i rabljen za operacije na zemlji. Rabi Inmarsat za širokopojasno prenošenje podataka (omogućava razgovor preko mreže i video telekonferencije), a preko interneta pristup izvorima informacija kao što je CNN. Zapovjedno osoblje može dobiti pristup na mrežu preko maksimalno pet prijenosnih računala, a koji su međusobno lokalno umreženi pomoću kablova i ugrađenih mrežnih adaptera. Stvarna konfiguracija SECOMP-I proširuje sposobnosti sustava dodatkom bežične lokalne mreže za međuplatformske podatkovne komunikacije pri brzini do 5 Mbit/s. Tako proširena inačica može uporabiti do 15 radnih stanica (računala).
JEMPRS nastavlja rasti. U svojim ranim danima, prema tvrdnjama AIC-a, tehnologija je bila ispred ideja kako je iskoristiti. Sada, dakako, korisnici počinju određivati što doista žele da bude ukomponirano. Očekuje se da će slijedeća generacija biti laganija za uporabu te visokointegrirana. AIC surađuje sa Expand Networks i EMS Technologies kako bi dodao modularne mrežne ubrzivače (CNX) koji bi mogli učetverostručiti propusnost satcom mreže pomoću kompresije podataka te njihovog memoriranja za brži pristup. CNX bi mogao zamijeniti tri do četiri modula, koje sada isporučuje nekoliko dobavljača.
Ostala poboljšanja na tom polju mogla bi iznjedriti modele projektirane za opremanje manjih i jeftinijih platformi što će zahtijevati vrlo kompaktne antene.
Tvrtka Iridium Satellite LLC polagano izlazi iz teškoća u koje je bacio prethodni konzorcij Iridium LLC, koji je počeo s uslugama 1998. ali je bankrotirao 2000. Novonastala tvrtka, pod novim vodstvom, počela je dobro poslovati tijekom zadnjeg kvartala 2003. te sada posluje s dobitkom. Vojni i paravojni korisnici dali su povjerenje tvrtki prihvaćanjem njezinih proizvoda za različite vrste programa – od zapovijedanja i nadzora, preko opreme i praćenja snaga, do brzih izmjena poruka s autonomnih senzora postavljenih na terenu.
Pripremio Marijo PETROVIĆ