Aeromiting Zigermeet 19

Od 15. do 18. kolovoza u nekadašnjoj zrakoplovnoj bazi švicarskog ratnog zrakoplovstva u Mollisu održano je sedmo izdanje aeromitinga na kojem je zapažen nastup imala i HRZ-ova akrobatska grupa “Krila Oluje”

Švicarska Zrakoplovna baza “Mollis” nalazila se pokraj istoimenog mjesta na sjeveroistoku zemlje. Kao dom eskadrila lovačkih aviona de Havilland Vampire, Hawker Hunter i F-5, bila je aktivna do kraja prošlog stoljeća. Neko vrijeme nakon toga u njoj su bili smješteni helikopteri Super Puma, a danas se kao mali civilni sportski aerodrom isključivo koristi za baziranje helikoptera za traganje i spašavanje privatne neprofitne službe REGA. Iako se u svojim najavama Zigermeet najavljuje kao “ultimativni švicarski aeromiting”, riječ je o relativno malom događaju u civilnoj organizaciji koji se po malo čemu može usporediti s izdanjima velikih vojnih aeromitinga poput AIR14 na kojem su “Krila Oluje” ostvarila svoj prvi nastup u Švicarskoj, u Payernu 2014. godine.

Letački program

Dosta pažnje privukla su i nešto starija izdanja lovačkih aviona, primjerice letački program aviona Saab Viggen

Za razliku od AIR14 koji je dominantno vojni aeromiting, s velikim brojem najpoznatijih akrobatskih grupa i solo-display timova, te oko 400 000 gledatelja, Zigermeet je mali aeromiting skromne posjećenosti od oko 30 000 posjetitelja sa znatno manjih brojem vojnih sudionika. Potpora švicarskog ratnog zrakoplovstva ipak je bila izrazito vidljiva kroz sudjelovanje njihovih lovačkih aviona u letačkom programu. Jednako tako moglo se jasno nazrijeti da je u Švicarskoj aktualna nabava novog višenamjenskog borbenog aviona koji će zamijeniti F-5E, a u budućnosti i F/A-18. Stoga su izložbene prostore u Mollisu imale američke tvrtke Lockheed Martin (nudi F-35A Lightning II) i Boeing (nudi modernizirani F/A-18), švedski Saab (nudi Gripen E, no navodno je “ispao iz utrke”) i francuski Dassault (nudi Rafale). Uz hrvatska “Krila Oluje”, od akrobatskih grupa tradicionalno su nastupili njihovi švicarski vojnički kolege “Patrouille Suisse” s lovcima/bombarderima Northrop F-5E Tiger II, te dvije civilne akrobatske grupe – “Baltic Bees” iz Latvije na obučno-trenažnim avionima Albatros L-39 i “Flying Bulls” iz Češke na specifičnim akrobatskim avionima XtremeAir XA42. Od pojedinačnih nastupa lovačkih aviona tradicionalno su bili najzapaženiji francuski “Rafale Solo Display” i švicarski F/A-18, a uz njih moglo se vidjeti i letačke programe švedskog Gripena, te njemačkog Eurofighter Typhoona. Dosta pažnje privukla su i nešto starija izdanja lovačkih aviona, tj. letački programi aviona Hawker Hunter i Saab Viggen. Izložbenim prostorom dominirao je izloženi A400 njemačkog ratnog zrakoplovstva, a publiku su privlačile makete F-35 Lightninga i Eurofighter Typhoona u punoj veličini (tzv. mock-up). Iako se nalazio na popisu izloženih zrakoplova, naš Mi-171Š iz sastava 91. zrakoplovne baze bio je parkiran na dijelu stajanke predviđenom za zrakoplove koji sudjeluju u letačkom programu, te je samim tim bio izvan prostora kretanja posjetitelja.

Itekako upamćeno

Švicarska je u procesu nabave višenamjenskog borbenog aviona pa nije čudno da kandidati poput francuskog Dassaulta koriste priliku da u Mollisu pokažu svoj Rafale C

Iako se brojem sudionika i gledatelja Zigermeet 19 ne ubraja u najznačajnije aeromitinge na kojim su “Krila Oluje” nastupila, on će zasigurno ostati itekako upamćen. Lokacija samog aerodroma koji se nalazi doslovno u planinskom klancu, bila je izazov našoj grupi već u samom dolasku. Aerodrom u Mollisu nema opremu za precizan prilaz i slijetanje, te je u slučaju naoblake predviđena procedura instrumentalnog prilaza na 60 kilometara udaljeni vojni aerodrom “Emmen” nakon čega se u niskom letu ispod donje baze naoblake treba provlačiti iznad jezera i kroz planinske vrhove prema Mollisu. Na sreću, naoblaka ipak nije bila toliko kompaktna i grupa je uspjela vizualno prići aerodromu u Mollisu gdje nas je dočekao novi izazov. Naime, aerodrom je tog dana funkcionirao kao i tijekom ostalih dana u godini, kao mali sportski aerodrom na kojem se zrakoplovi samostalno razdvajaju i organiziraju u zraku, a posebna kontrola letenja za potrebe aeromitinga uspostavljena je tek idućeg dana. Bilo je iznimno izazovno za sedam aviona “Krila Oluje” pronaći siguran način slijetanja na aerodrom na koji se istodobno pokušava spustiti još nekoliko drugih aviona i helikoptera, a sve se odvija u planinskom klancu širine svega nešto više od jednog kilometra.

Čestitke Hrvata

Lokacija aerodroma doslovno u planinskom klancu bila je izazov Krilima Oluje već u samom dolasku, no nije ih spriječila u iznimno uspješnom nastupu

Upravo spomenuta širina klanca bila je i najveći izazov pilotima “Krila Oluje” za kvalitetno i sigurno izvođenje onog dijela njihova programa koji se na takvoj lokaciji uopće mogao i izvesti. Zbog konfiguracije terena u Mollisu, piloti “Krila Oluje” u danima prije nastupa u Švicarskoj uvježbavali su prilagođeni i skraćeni program nastupa, a unatoč iznimnim ograničenjima u pogledu mogućih putanja i prostora publici su uspjeli pokazati većinu svojih najatraktivnijih elemenata. Stoga ne čude reakcije publike koja je nakon nastupa prilazila i čestitala pilotima “Krila Oluje”. Posebno ponosni bili su naši sunarodnjaci koji žive i rade u Švicarskoj. Iako vremenska prognoza nije bila najbolja, oba dana mitinga prošla su u gotovo idealnim vremenskim uvjetima te su i posjetitelji i sudionici mogli s velikim zadovoljstvom zaključiti još jedno izdanje aeromitinga Zigermeet. Sljedeći nastup “Krila Oluje” u Švicarskoj može se očekivati 2024., kad se očekuje sljedeće izdanje prestižnog aeromitinga u Payernu i novo okupljanje najpoznatijih akrobatskih grupa.

 

 

Damir BARIŠIĆ; foto: Mick BALTER