Ministarstvo obrane Poljske sklopilo je početkom godine važan ugovor kojim započinje modernizaciju tenkova Leopard 2A4.…
Amerika modernizira svoje Orlove
Dvjema objavama tijekom rujna i listopada Američko ratno zrakoplovstvo (USAF) najavilo je kako počinje program modernizacije svoje flote borbenih aviona F-15C Eagle i F-15E Strike Eagle. Program modernizacije, koji nosi naziv ”2040C“, predvodi američka tvrtka Boeing uz koju su angažirane i tvrtke Raytheon, Northrop Grumman te britanski BAE Systems. Modernizacijom se kani obuhvatiti 200 aviona F-15C Eagle te 219 aviona F-15E Strike Eagle, kojima se ujedno kani produžiti životni vijek do 2040. godine. Ono što odlikuje ovu modernizaciju američkih Orlova primjena je tehnologija koja se temelji na tehnološkom standardu F-15SE Silent Eagle, te ponešto od tehnologije s aviona F-22 Raptor i F/A-18 Hornet. Jedan od prvih koraka bit će strukturalna poboljšanja koja se odnose na nova krila i nove okomite stabilizatore na avionu. To će biti potrebno zbog novih podkrilnih nosača, koji će sada moći nositi po četiri navođena projektila zrak-zrak, zahvaljujući čemu će Eagleovi sada imati moćan arsenal od 16 projektila. Uz to, avioni iz C serije dobit će tzv. konformalne spremnike za gorivo čime se povećava njihov operativni radijus. Velika će posebnost biti ugradnja Raytheonova AESA (Active Electronically Scanned Array) radara APG-63(V)3, te IRST (Infrared Search and Track) senzora velikog dometa.
Uz to, bit će ugrađen BAE Systemsov novi sustav za elektroničko ratovanje EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System), kojim će se zamijeniti postojeći Northrop Grummanov sustav TEWS (Tactical Electronic Warfare System) AN/ALQ-135. Modernizacija će Orlovima donijeti i novi podvjesni kontejner Talon HATE, čije je prve prototipove Boeing već počeo isporučivati tijekom ove godine. Radi se o sustavu koji je modificirani data link sustav i koji će avionima F-15 omogućiti komunikaciju i razmjenu podataka prije svega s drugim borbenim avionima, te s raznim plovilima i zemaljskim C2 (Command & Control) središtima, s ciljem dijeljenja zajedničke situacijske slike na bojištu. Dodatna kvaliteta Talon HATE-a mogućnost je integriranja s data link sustavima IFDL (Intra Flight Data Link) kakav se koristi na avionu F-22, odnosno s MIDS-J-om (Multifunctional Information Distribution System-JTRS) sustavom koji se koristi na avionima F/A-18.
Modernizacija je s jedne strane rezultat nedavne analize iskorištenosti aviona kojom je utvrđen razmjerno mali nalet na njima i samim time isplativost daljnjih ulaganja u njih. S druge strane, programom se na određeni način kompenzira kašnjenje u uvođenju u operativnu uporabe borbenog aviona zadnje generacije F-35 Lightning II. Uz USAF, Boeing očekuje kako će za paket modernizacije iz programa ”2040C“ svoj interes pokazati i druge zemlje koje su operateri na borbenim avionima F-15C/J/S, odnosno Izrael, Japan i Saudijska Arabija.
Igor SKENDEROVIĆ