Brodski helikopteri

Specijalizirani proizvođači brodskih helikoptera u svojoj ponudi nude od “patuljaka”, čija je masa tek nešto veća od dvije tone, pa sve do “divova” mase veće od 30 tona

Prvi helikopteri raspoređeni na brodove imali su isključivo jednu zadaću – spašavanje ljudi iz mora ili preciznije – spašavanje posada zrakoplova. Zbog toga su ih prvo rasporedili na nosače zrakoplova kako bi sporo kružili oko njih dok su avioni polijetali i slijetali. Kako je rasla snaga motora te proporcionalno tome i nosivost helikoptera, širio se i raspon zadaća. Za početak su ih rabili za potrebe transporta na manjim udaljenostima, traganje i pretraživanje, da bi s daljnjim porastom nosivosti helikopteri dobili oružje te su mogli obavljati i zadaće bliske potpore snagama na zemlji. Vrhunac razvoja brodskih helikoptera zbio se paralelno s razvojem dovoljno kompaktnih i snažnih motora koji su omogućili da se na relativno male helikoptere postavi odgovarajuća elektronska oprema (uglavnom radari) i naoružanje (protupodmornički torpedi i protubrodski vođeni projektili). Brodski će helikopteri postati i nezamjenjivi u navođenju protubrodskih vođenih projektila velikog dometa na ciljeve iza horizonta brodskih radara. Ponajviše iz nužde, Sovjetski Savez i Velika Britanija razvili su i brodske helikoptere namijenjene isključivo motrenju zračnog područja i morske površine. Danas specijalizirani proizvođači brodskih helikoptera nude helikoptere čija je masa tek nešto veća od dvije tone, pa sve do helikoptera mase veće od 30 tona. Na samom početku ove liste nalazi se AS 555 Fenec (TwinStar) tvrtke Eurocopter. Njegova je masa 2,6 tona i može djelovati i s malih brodova. Pokreću ga dva Turbomeca Arrius 1A motora pojedinačne snage 388 kW. Osnovni AS 555MN može se opremiti radarom Telephonics RDR-1400R, koji će od njega učiniti učinkovitu izvidničku platformu. AS 555SN može pak ponijeti laka protupodmornička torpeda kao što je EuroTorp A244/S mase 244 kilograma. Najnovija narudžba Feneca došla je iz malezijske ratne mornarice (naručili su šest AS 555SN) kako bi ih rabili za potrebe obuke i navođenje projektila na ciljeve izvan radarskog horizonta.

Za ratne mornarice s većim zahtjevima i za krcanje na većim ratnim brodovima predviđen je brodski helikopter Eurocopter AS 565 Panther (vojna inačica helikoptera Dolphin) mase 4,6 tona. Pokreću ga dva motora Turbomcea Arriel 2Cs pojedinačne snage 729 kW. Inačica AS 565MB osnovna je mornarička verzija, dok 565SB može nositi četiri protubrodska vođena projektila MBDA AS15TT ili dva laka protupodmornička torpeda. Panthera najčešće opremaju radarom Thales Agrion 15, a može nositi i uranjajući sonar ili MAD (magnetic anomaly detection) uređaj za otkrivanje podmornica. Kabina mu je dovoljno velika da preveze deset marinaca. Najnoviji kupac Pantehra je meksička ratna mornarica koja je najavila mogućnost kupnje još osam komada. Meksički će Pantheri služiti u tamošnjoj obalnoj straži zajedno s nešto manjim Eurocopterima BO 105. Obavljat će zadaće izviđanja i identifikacije plovila, posebice u akcijama protiv švercera droge. Uz to će ih rabiti i u akcijama traženja i spašavanja. Eurocopter je dosad prodao više od 250 Panthera, uključujući 78 mornaričkih.
Vjerojatno najrasprostranjeniji brodski helikopter je Lynx tvrtke AgustaWestland. Od 500 dosad napravljenih Lynxova više od 200 ih je mornaričkih. Osnovna namjena mornaričkog Lynxa je djelovanje s fregata do stanja mora šest. Lynxovi HMA8 britanske ratne mornarice opremljeni su Selex Sensors i Airborne Systems Seaspray radarom, Sea Owl termovizijom i ASQ-18 aktivnim uranjajućim sonarom tvrtke L-3 Communications. Može ponijeti MBDA Sea Skuy protubrodske vođene projektile i laka protupodmornička vođena torpeda.

Najnovija inačica Super Lynx 300 ima masu 5,33 tone i dva motora LHtec CTS-800-4N pojedinačne snage 1000 kW. Opremljen je i najsuvremenijim “galss” kokpitom. Trenutačne narudžbe obuhvaćaju šest komada za malezijsku ratnu mornaricu, četiri za južnoafričku i dva za tajlandsku. Malezijska ratna mornarica je najavila mogućnost kupnje dodatna četiri helikoptera namijenjena kontroli brodskog prometa. Helikopteri isporučeni tajlandskoj ratnoj mornarici opremljeni su samo za obuku i transportne zadaće. Otvorena je opcija nabavke šest novih Lynxova opremljenih za protupodmorničku borbu i zadaće traženja i spašavanja. U ožujku 2006. britansko ministarstvo obrane je objavilo da favorizira prijedlog Future Lynx (nastao na osnovama Super Lynxa 300) kao najbolje rješenje za program Future Rotocraft Capabilitiy (FRC) kojim će se pokriti potrebe britanske kopnene vojske i ratne mornarice. Mornarički dio FRC-a imenovan je Maritime (Surface) Attack program a trenutačno predviđa nabavu 30 helikoptera, usprkos činjenici da je ratna mornarica objavila kako treba minimalno 37 komada, a da bi za idealno djelovanje trebala barem 55. Službeni početak FRC programa odgođen je za početka 2006. uz najave da bi se mogao ponovno odgoditi za kraj godine. Future Lynx britanske ratne mornarice trebao bi dobiti elektrooptičke sustave motrenja i radar s elektronskim pretraživanjem. U stručnim se krugovima spominje radar Selex S&AS Seaspray 7500E koji je već odabrala američka obalna straža za program moderniziranja njihovih Lockheed Martin HC-130H aviona.

Kao alternativu kupnji novih Lynxova tajlandska je ratna mornarica objavila da razmatra mogućnost modernizacije šest Kaman SH-2F Seaspriteova kojima bi ugradila nove motore General Electric T700-GE-401 snage 1285 kW. S novim motorima tajlandski bi Seaspriteovi dosegnuli standard nosivosti inačice SH-2G Super Seasprite mase 6,44 tone. Tvrtka Kaman nudi SH-2G kao potpuno nove helikoptere (pet komada SH-2G(NZ) naručila je ratna mornarica Novog Zelanda) i kao modernizirane stare SH-2F, koji su nekada letjeli u američkoj ratnoj mornarici a sada su uskladišteni. Na kupnju polovnih i moderniziranih Seaspriteova odlučili su se Australija (jedanaest SH-2G(A)) i Egipat (deset SH-2G(E)). SH-2G(E) rabi uranjajući sonar i osnovna mu je namjena protupodmornička borba. Novozelandski i australijski Seaspriteovi namijenjeni su protubrodskoj borbi te su naoružani vođenim projektilima Kongsberg AGM-119B Penguin i Raytheon AGM-65D Maveric. SA-2G(A) također može nositi i EuroTorp MU/90 Impact torpedo mase 304 kilograma.

Indijski Dhruv

Na tržištu se od nedavno nalazi još jedan brodski helikopter – Dhruv tvrtke Hindustan Aeronautics (Hal) mase 5,5 tona. Dhruv je razvijen uz pomoć tvrtke Eurocopter Deutschland i prvi je put poletio 1992. U serijsku je proizvodnju ušao 2002. da bi prvi primjerci završili u indijskoj obalnoj straži. Hal je u međuvremenu povećao godišnju proizvodnju Dhruva s početnih 18 na 30 komada očekujući narudžbe za 300 helikoptera (110 za indijsku kopnenu vojsku, 50 za ratnu mornaricu i 150 za ratno zrakoplovstvo). Trenutačno Dhruv pokreću dva motora Turbomeca TM333-2B2 snage 825 kW, a očekuje se početak ugradnje jačih motora Turbomeca Ardidan 1H snage 900 kW. Hal je dosad indijskoj ratnoj mornarici isporučio šest Dhruvova, ali opremljenih samo za zadaće transporta. Trenutačno se razvija inačica namijenjena protupodmorničkoj borbi, nakon koje će doći i inačica za protubrodsku borbu. Kao prvi strani kupac spominje se Čile, iako još nije poznato kolika bi bila narudžba i za koju inačicu. Ako uspiju naći još kojeg stranog kupca, Hal očekuje prodaju od najmanje 600 Dhruvova.

Američki UH-1 i H-60

Novi opasni takmac na području srednjih mornaričkih helikoptera je američki UH-1. Iako su prvi UH-1 letjeli još u Vijetnamskom ratu, američki marinski korpus je pokrenuo program njihove modernizacije koji će do 2014. obuhvatiti 100 UH-1Y i 180 borbenih helikoptera AH-1Z. Oba tipa helikoptera dobit će nove rotore s četiri kraka i motore General Electric T700-GE-401 snage 1285 kW. Tako modernizirani UH-1 imat će maksimalnu masu pri polijetanju od 8,4 tone. Svi operativni AH-1Z bit će konvertirani iz operativnih AH-1W SuperCobra, dok će se samo jedanaest UH-1Y dobiti modernizacijom starih helikoptera. Ostatak UH-1Y bit će novo napravljeni s početkom isporuke u 2008. Prvi primjerci AH-1W i UH-1Y predani su marinskom korpusu 15. listopada 2005. kako bi prošli kroz proces završnog testiranja. Mogući kupci AH-1Z su Turska i Tajvan. Turska želi kupiti 50 AH-1Z uz mogućnost naknadne kupnje još 41 komada. Iako je već turska vojska odabrala AH-1Z kao svoj budući borbeni helikopter, problemi s ugovorom o licencnoj proizvodnji doveli su do otkazivanja nabave. Tajvan je najavio kupnju 30 helikoptera (uz mogućnost kupnje dodatnih 75), ali i on traži mogućnost licencne proizvodnje. Kako je dosad proizvedeno više od 16 000 UH-1, mogući kupci mogu izabrati između velikog broja helikoptera koji se mogu modernizirati na standard UH-1Y.

Dhruv

 Iako ne tako uspješan kao britanski Lynx američki desettonski Sikorsky SH-60 Seahawk je dosad ostvario dobre izvozne rezultate. Uz 200 komada isporučenih američkoj ratnoj mornarici izvoznu, inačicu S-70B uspjeli su prodati još u sedam ratnih mornarica. Trenutne narudžbe za S-70B su dvanaest komada za Tursku (uz mogućnost naknadne kupnje još pet) i šest Singapuru. Obje će države svoje helikoptere dobiti tijekom 2008. Za potrebe japanske ratne mornarice tvrtka Mitsubishi je pokrenula proizvodnju nove inačice SH-60K čiji je prvi primjerak isporučen u kolovozu 2005. Najnoviju generaciju H-60 namijenjenu uporabi u američkoj ratnoj mornarici predstavljaju MH-60R Seahawk i MH-60S Knighthawk. Iako je tvrtka Sikorsky glavni ugovarač za oba helikoptera tvrtka Lockheed Martin je zadužena za integraciju svih sustava u MH-60R, a isporučuje i opremu za kokpit za oba modela. Oba modela pokreću po dva motora General Electric T700-GE-401C, snage 1400 kW. Višenamjenski MH-60R primarno će se rabiti za zadaće protupodmorničke i protubrodske borbe te će zamijeniti mornaričke SH-60B/F Seahawk helikoptere. Zadnji od 254 naručena MH-60R bit će isporučen tijekom 2015. Prvi je poletio u srpnju 2005. a u operativnu će uporabu ući tijekom ove godine.

Model MH-60S dobio je kabinu helikoptera UH-60L kojeg rabi američka kopnena vojska, a zamijenit će mornaričke helikoptere CH-46 i HH-60H. Svi MH-60S dobit će opremu za protuminsku borbu, elektrooptičke sustave motrenja (FLIR) i mogućnost nošenja vođenih projektila Lockheed Martin AGM-114 Hellfire te lakih protupodmorničkih torpeda Raytheon Mk 54. Uz to će posadi na raspolaganju biti i strojnice kalibra 7,62 i 12,7 mm. Američka ratna mornarica namjerava kupiti 237 MH-60S. Prvi serijski MH-60S poletio je u siječnju 2000. a u operativnu će uporabu ući tijekom ove godine.

Europska ponuda

Iako Eurocopterov EC 725 mase jedanaest tona nije prvotno namijenjen za uporabu s brodova, francusko ratno zrakoplovstvo je zahtijevalo da se taj helikopter osposobi i za tu namjenu. Osnovna mu je namjena kao mornaričkog helikoptera borbeno traganje i spašavanje te borba protiv pomorskog terorizma. Vježbe slijetanja obavljene su u listopadu 2005. na fregatu Courbet. Pomorska uporabljivost EC 725 testirana je i na nosaču zrakoplova Charles de Gaulle.

Jedan od najbolje prodavanih srednjih helikoptera je NHIndustries NH90 mase 10,6 tona. Do danas je NHIndustries za NH90 dobila narudžbe iz jedanaest država i to za 357 primjeraka, s otvorenom opcijom za još 120 komada. Najnovije su stigle iz Belgije (deset helikoptera), Novog Zelanda (osam naručenih, uz mogućnost naknadne kupnje još dva) i Španjolske (46 naručenih, uz mogućnost narudžbe još 55). Tvrtka NHIndustries je zajedničko vlasništvo tvrtki Eurocopter (62,5 posto), AugustaWestland (32 posto) i Stork Fokker (5,5 posto).
NH90 se proizvodi u dvije osnovne inačice – NFH i TTH. Inačica NFH je projektirana za djelovanje s fregata država članica NATO saveza do stanja mora pet. Inačica TTH je namijenjena za taktički transport snaga i namijenjena je za uporabu u kopnenoj vojsci i ratnom zrakoplovstvu. Obje se inačice mogu opremiti s dva motora. Prvi je Rolls-Royce Turbomeca RTM332-01/9 snage 1735 kW. Motor T700/T6A, snage 1520 kW, zajednički su razvile tvrtke General Elecric, FiatAvio i Alfa Romeo Avio. Trenutačne su narudžbe za mornaričku NFH inačicu 27 za francusku ratnu mornaricu, 46 za talijansku i 20 za nizozemsku.

Ruska ponuda

Ruska ponuda brodskih helikoptera uglavnom se svodi na jedanaest tona težak helikopter Ka-27, njegove inačice i na modele koji su razvijeni na njegovoj osnovi. Projektni biro Kamov poznat je po svojim helikopterima s kontrarotirajućim rotorima, a to su rješenje primijenili i na helikopteru Ka-27. Uz to su mu, radi lakšeg manipuliranja po skučenoj brodskoj palubi, dodali i stajni trap s dvije glavne i dvije nosne noge. U osnovi Ka-27 je brodski helikopter namijenjen protupodmorničkoj borbi i zadaćama traganja i spašavanja. Projektiran je da djeluje s malih brodskih letnih paluba dugačkih i širokih samo deset metara. Zahvaljujući uporabi kontrarotirajućih rotora njihov je promjer mnogo manji nego kod helikoptera s konvencionalnim rotorima (promjer rotora Ka-27 dvadesetpet posto je manji nego rotora helikoptera Mil Mi-17). To dodatno pojednostavljuje uporabu s malih letnih paluba koje k tome imaju tendenciju poskakivanja i zanošenja. Ka-27 je u operativnu uporabu ušao 1981. i vjeruje se da ih je do sada napravljeno oko 270. Ruska ratna mornarica tvrdi da u operativnoj uporabi ima oko 85 Ka-27 i još 30 Ka-29 koji su razvijeni na osnovi Ka-27.

Izvozna inačica Ka-27 je Ka-28. Ovaj helikopter ima povećane spremnike za gorivo i maksimalnu masu pri polijetanju od 12 tona. Pokreću ga dva motora Klimov TV3-117VMA pojedinačne snage 1640 kW. Zasad je u relativno malom broju prodan Kini, Indiji i Vijetnamu. Ka-28 može nositi laka protupodmornička vođena torpeda i dubinske bombe Plab 250-120. Indijska ratna mornarica rabi oko 15 Ka-28. Oni su dobili mogućnost nošenja protubrodskog vođenog projektila Vajmpel Kh-25 (AS-20) Harpoonski. Inačica Ka-28PS namijenjena je isključivo zadaćama traganja i spašavanja te joj je uklonjena sva oprema za protupodmorničku borbu. Ka-29, mase 11,5 tona, namijenjen je za transport trupa i bliskoj vatrenoj potpori snagama na zemlji. U operativnu je uporabu ušao 1987. i vjeruje se da ruska ratna mornarica u operativnoj uporabi ima oko 60 takvih helikoptera. Ka-29 je projektiran da s broda na obalu preveze desantnu skupinu od 12 potpuno opremljenih marinaca, te da im pruži vatrenu potporu. Uz to se Ka-29 rabi i za logističku potporu i za sanitetski prijevoz. Da bi uspješno obavljao zadaće iskrcavanja snaga na prvu crtu bojišta i davao vatrenu podršku, pilotska kabina i pokrov motora dobili su oklopnu zaštitu koja štiti od vatre pješačkog naoružanja. Transportna je inačica Ka-29 za samozaštitu dobila jednu Gatling strojnicu kalibra 7,62 mm, dok je inačica namijenjena pružanju vatrene podrške naoružana s dva fiksna topa Šipunov 2A42 kalibra 30 mm (tim se topom koriste i na helikopterima Ka-50 i Mi-28). Uz to se jurišnu inačicu Ka-29 može naoružati s dva topa kalibra 23 mm, koji se nose u podvjesnicima pod nosačima oružja, s osam vođenih projektila zrak-zemlja KBM 9M114/120 (AT-6/9) ili s najviše 80 nevođenih raketa kalibra 80 mm, koje se nose u sačastim lanserima. Ka-31 je nastao kao derivat Ka-29 i namijenjen je radarskoj kontroli zračnog prostora i morske površine. Prvi je put poletio 1987. a u operativnu je uporabu ušao deset godina kasnije. Jedini poznati strani kupac Ka-31 je indijska ratna mornarica koja ih, po službenim tvrdnjama, ima devet. Specifičnost Ka-31 je velika radarska antena koja nije smještena u kupolu već je preklopljena ispod trupa helikoptera. U letu se antena spušta u operativni položaj, a da bi se mogla nesmetano okretati Ka-31 je dobio uvlačiv stajni trap.

“Velikani”

S-92 tvrtke Sikorsky na tržištu se nudi primarno kao civilni helikopter za opskrbu naftnih platformi ili VIP transport. Zbog toga Sikorsky, koji u ponudi ima veći broj drugih mornaričkih helikoptera, vojnoj inačici S-92 – H-92 Sperhawk posvećuje relativno malo pažnje. Unatoč tome kanadska je vojska 2004. odabrala podinačicu MH-92 kao zamjenu za svoje Sea King helikoptere namijenjene protupodmorničkoj borbi. Kanada je naručila 28 helikoptera označenih kao CC-148 Cyclone. Prvi Cyclone isporučit će se 2008. H-92 ima masu od 12,84 tone i pokreću ga dva motora General Electric CT7-8C pojedinačne snage 1880 kW. Trenutačno najveći europski helikopter je EH101 tvrtke AgustaWestland International. Taj tromotorni helikopter ima masu od 14,6 tona i proizvodi se u inačicama namijenjenim uporabi u kopnenoj vojski/zrakoplovstvu i mornarici. Pogonsku skupinu mogu činiti ili motori Rolls-Royce Turbomeca RTM322-02/8 snage 1688 kW ili motori General Electric CT7-6A snage 1490 kW. Trenutačno je naručeno 145 komada, od čega 44 za britansku ratnu mornaricu i 16 za talijansku (osam za protupodmorničku/protubrodsku borbu, četiri za zadaće transporta i četiri za elektronsku borbu), koja je najavila narudžbu za još 20 komada. Osobito je zanimljiva narudžba za 26 VH-71A američke ratne mornarice. VH-71A je inačica namijenjena prijevozu američkog predsjednika. Osnovni ugovaratelj za VH-71A je američka tvrtka Lockheed Martin, a 19 tih helikoptera napravit će američka tvrtka Bell Helicopter. Uz to japanska tvrtka Kawasaki izrađuje 14 EH101 za japansku ratnu mornaricu. Označeni kao KHI-03 ovi će helikopteri zamijeniti helikoptere S-61 u zadaćama opskrbe baza na Antartiku i helikoptere MH-53E u zadaćama protuminske borbe. Kanada je kupila 15 civilnih EH101 i označila ih kao CH-149 Cormoran, a rabi ih za zadaće traganja i spašavanja. Svi su Cormorani stacionirani u bazama na kopnu.

Iako nije klasični helikopter, njegova mogućnost da okomito polijeće i slijeće uvrstila ga je u ovaj pregled. Bell Boeing V-22 Osprey je prvi tilt-rotor avion koji je ušao u serijsku proizvodnju i operativnu uporabu. Pokreću ga dva Rolls-Royce T406-AD-400 motora pojedinačne snage 4586 kW. Maksimalna poletna masa varira mu od 21,5 tone (za okomito polijetanje) do 27,4 tone za polijetanje nakon kratkog zaleta. V-22 je projektiran da bi zadovoljio zahtjev američkog marinskog korpusa za vertikalni prijevoz desantnih snaga, ali i kao zrakoplov namijenjen podršci djelovanju američkih specijalnih snaga unutar Special Operations Command. Za zrakoplov se zainteresirala i američka mornarica kako bi ga rabila u zadaćama borbenog spašavanja. U rujnu 2005. V-22 je dobio dozvolu Pentagona da uđe u velikoserijsku proizvodnju, što će povećati godišnju isporuku sa sadašnjih 11 aviona na 48 u 2018. Trenutačno leti više od 70 V-22. Američki marinci očekuju isporuku 360 MV-22, specijalne snage 50 CV-22 i američka ratna mornarica 48 HV-22. Postoje izvještaji da marinci namjeravaju naručiti dodatnih 180 AV-22 letećih topovnjača, te da postoje izgledi za izvoz u Izrael, Japan i Veliku Britaniju. U prosincu 2005. Pentagon je dopustio američkom marinskom korpusu da pokrene projekt razvoja novog teškog transportnog helikoptera Sikorsky CH-53K (prije CH-53X) vrijedan 4,4 milijarde dolara. CH-53K će zamijeniti marinske transportne helikoptere CH-53E, a više o ovom projektu možete pročitati u Hrvatskom vojniku broj 83.

Pripremio Tomislav JANJIĆ

Foto: Eurocopter