CSAR s povećanim doletom

(Foto: USAF)

Američko ratno zrakoplovstvo (USAF) u dva je tjedna tijekom kolovoza provelo ispitivanje nadopune gorivom u zraku helikoptera HH-60W Jolly Green II. Letjelice koje proizvodi tvrtka Sikorsky, njih stotinjak, tek trebaju ući u operativnu uporabu u USAF-u, a služit će za misije borbenog traganja i spašavanja (CSAR). ”Izvor“ goriva je zračni tanker HC-130J, a prva nadopuna izvršena je iznad zrakoplovne baze ”Eglin“ (Florida) na visini od oko 3000 stopa (914 m). Testiranje se obavlja i u noćnim uvjetima, kad posade zrakoplova rabe naočale za noćno gledanje (NVG). Upravo nadopuna gorivom u zraku i veliki spremnici za gorivo (glavni ima kapacitet 2500 l) glavni su aduti helikoptera u odnosu na starije inačice. Među ostalim, Jolly Green II prošao je testiranja radarskih i oružnih sustava te testiranja djelovanja u otežanim vremenskim uvjetima. Helikopter je moderna inačica letjelice Sikorsky MH-60G/HH-60G Pave Hawk koju će i zamijeniti u USAF-u. Svi ti helikopteri pripadaju poznatoj seriji UH-60 Black Hawk. U početku je nova inačica nosila nadimak Whiskey, a službeno ime Jolly Green II dobila je u veljači ove godine u sjećanje na nekadašnje USAF-ove helikoptere HH-3E Jolly Green i HH-53 Super Jolly Green rabljene u Vijetnamskom ratu, kad je moderni CSAR i dobio temelje. Što se tiče glavnih karakteristika, osnovni borbeni dolet je 360 km, najveća poletna masa 10,2 t, a konfiguracija teretnog dijela prilagodljiva različitim misijama. Može biti naoružan strojnicama od 12,7 ili 7,62 mm, a obrambeni sustav uključuje i digitalni sustav za rano upozoravanje APR-52, laserski sustav iste namjene AVR-2B, sustav za upozorenje na protivničke projektile i vatru AAR-57 te mamce i elektroničke ometače.

Domagoj VLAHOVIĆ