Domovinski rat u stripu

U organizaciji Muzeja Domovinskog rata Karlovac-Turanj od 27. do 29. svibnja 2023. u prostoru Muzeja održana je strip-radionica o Domovinskom ratu u Karlovcu za učenike viših razreda karlovačkih osnovnih škola. Voditelj radionice bio je Nenad Nenoos Barinić, vukovarski strip-crtač i ilustrator, član HDLU-a Vinkovci i udruge HAS (Hrvatski autorski strip), a suvoditeljica je bila predsjednica HAS-a Tatjana Ivegeš Wilhelm

Bila je to prilika da desetak polaznika, osnovnoškolaca rođenih nakon 2008., većina prvi put u životu zaviri u neke nove svjetove – svijet umjetnosti, stripa i likovnog izričaja, ali i svijet njima nepoznatih činjenica o nedavnoj povijesti vlastite domovine, braniteljima i Domovinskom ratu. Što je to kadriranje, što rakurs a što plan? Kako su bili odjeveni hrvatski branitelji? Kako su to oni u Domovinskom ratu branili Karlovac? I od koga? Iz čega su pucali? A što je to geler? Pitanja je bilo puno, odgovora i strpljenja voditelja još više i tako je nastajao strip Grad na četiri rijeke se ne predaje. Radila su ga djeca i voditelji, a nastao je prema povijesnim činjenicama, zapisima i kartama branitelja Karlovca koje je Nenad Nenoos Barinić oblikovao u scenarij stripa, priredio dokumentaciju te strip-table s ucrtanim kadrovima i upisanim popratnim tekstom, što je početnicima u svijetu stripa olakšalo prve korake.

Nenoos objašnjava: “Tijekom radionice polaznici su otkrivali tajne stripa, savladavali su crtanje skica za određeni lik po predloženom imenu ili opisu, učili o važnosti crtanja na velikim formatima papira i važnosti povezanosti teksta i scenarija. Uputili smo ih na redoslijed izrade stripa po fazama – od ideja, scenarija, pripreme dokumentacije do skica i karakterizacije likova, savladavali su kompoziciju kadrova u okviru jedne strip-table i kompoziciju elemenata u samom kadru, a saznali su puno i o balončićima i didaskalijama za tekst, onomatopejama, planovima i rakursima, kao i prostornom planiranju strip-kadra i perspektivi u kadru. Naučili su kako izraziti dinamičnost, potencirati dramatičnost priče i uskladiti crtež i tekst. Kadrovi su crtani tehnikom grafičke olovke, polaznici su se pri tome susreli s čitanjem i razumijevanjem profesionalno napisanog scenarija, baratanjem fotodokumentacijom, crtanjem na smanjenom formatu (formatu objavljivanja), timskim radom i suradnjom, a doživjeli su i noćnu moru profesionalnih strip-crtača – zadane rokove izrade.”

U okviru radionice, uz dopuštenje HRT-a, prikazan je izbor dokumentarnih filmova u kojima je Nenad Nenoos Barinić sudjelovao svojim ilustracijama i stripovima o Domovinskom ratu kao dijelom scenarija, vizualnim sadržajem ili osobnim sudjelovanjem. Polaznici radionice tako su imali prilike vidjeti dokumentarni film Bilo nas je trinaest redateljice Jadranke Cicvarić Šiftar; dokumentarni film Kad vrane zapjevaju redatelja Zdravka Fučeka, te film Dvije, tri riječi iz Vukovara, koji redateljski potpisuju Zdravko Fuček, Ivica Dlesk i Mladen Čapin. Nakon svakog filma djeca su imala prilike iznijeti dojmove i postavljati pitanja.


Naslovnica stripa Vukovar: Haš

Nenad Nenoos Barinić od mladosti crta stripove i ilustracije, a od 1986. objavljuje ih i za njih dobiva brojne nagrade. Ilustrator je niza knjiga i publikacija, a njegovi stripovi o ratu uvršteni su u čitanke osnovnoškolaca. Branitelj je iz Domovinskog rata i dugogodišnji djelatnik MUP-a, koji slovi za najboljeg hrvatskog crtača fotorobota. Nakon umirovljenja više je godina bio vanjski suradnik Uprave za zatočene i nestale Ministarstva hrvatskih branitelja. Nenoos je idejni začetnik i voditelj brojnih radionica stripa i crtanja, pripovjedač koji promovira osviješten odnos prema Zemlji i ljubav prema prirodi, stručni suradnik, koautor i ilustrator dokumentarnih filmova. Njegov zadnji strip-album Vukovar: Haš nastajao je desetljećima. Predstavljen je u studenom 2018. u programu protokola Dana sjećanja na žrtvu Vukovara 1991. u Ružičkinoj kući u Vukovaru. Glavni je junak tog stripa Nenoosov najbolji prijatelj Mladen Čupić-Haš – mladić koji je kao dragovoljac otišao braniti Vukovar, ondje je ranjen, smješten u bolnicu, a nakon pada grada gubi mu se svaki trag. Haš je jedan od onih ljudi koji se u službenim evidencijama vode kao nestali i za čijim se posmrtnim ostacima traga. Nenoos u svojem stripu, prema iskazima svjedoka s kojima je razgovarao, rekonstruira Bitku za Vukovar i Haševo sudjelovanje; kao iskusan crtač fotorobota crta svoje likove realistično i prepoznatljivo, prema stvarnim fizionomijama, ulogama i sudbinama sudionika borbi u Vukovaru – a kao čovjek i prijatelj on svojim crtežima čuva uspomenu na Haša i traži ga. Nenad Barinić trenutačno radi na prologu novog stripa koji subvencionira Ministarstvo kulture, a radnja je tematski vezana za Domovinski rat i branitelje. Također, očekuje izlazak novog strip-albuma druge tematike, koji je trebao izići iz tiska prošle godine.


Nenad Nenoos Barinić strip-radionice vodi godinama i pod njegovim je mentorstvom stasalo više mladih nada hrvatskog strip-stvaralaštva. O zadnjoj radionici kaže: “Djeca su još jednom pokazala koliko su zainteresirana i talentirana, koliko toga mogu ako im pomognemo i pružimo priliku. Strip koji smo radili i u kojem je na najbolji način uključen crtački potencijal djece uspješno je završen, a gotova je i naslovnica. Nadam se da ćemo taj strip o Domovinskom ratu u Karlovcu, na čijem su scenariju sudjelovali i karlovački branitelji, u skorijoj budućnosti u organizaciji Muzeja Domovinskog rata Karlovac-Turanj ugledati kao tiskano izdanje – na radost djeci i ponosnim roditeljima, u spomen na branitelje i junake koji su branili Karlovac.”


Juraj Horvatin, kustos u Muzeju Domovinskog rata Karlovac-Turanj

Imamo jako puno školskih posjeta, dolaze nam djeca iz cijele Hrvatske i ovdje, na Turnju, saznaju činjenice o Domovinskom ratu u Karlovcu. I ova radionica stripa za nas je jako važna jer se branitelj, dragovoljac, crtač stripa Nenad Barinić povezuje s djecom putem umjetnosti. Tema radionice je Domovinski rat u stripu u Karlovcu, a za nju sam od lokalnih braniteljskih udruga dobio podatke i činjenice koji su upotrijebljeni u izradi scenarija stripa.


Tatjana Ivegeš Wilhelm, predsjednica udruge Hrvatski autorski strip

Puno smo djece upoznali organizirajući ovakve strip-radionice, puno ih je koji su u početku sramežljivi i misle kako oni ne mogu nacrtati strip, a onda zajedno otkrijemo da odlično crtaju. Potičemo ih na daljnji rad, prepoznajemo i ističemo njihove talente, a najviše nas veseli kada vidimo nakon nekoliko godina kako ta djeca upisuju ili završavaju škole primijenjene umjetnosti, dalje se lijepo razvijaju i za njih se čuje. Tada mi budemo jako ponosni. Promičemo strip ali i kulturno-povijesnu baštinu, što je jako važan dio našeg rada. Djeca se na našim radionicama upoznaju i s domovinom, i s njezinom poviješću, i s umjetnošću – a sve kroz rad na stripu. Ti radovi na kraju obično završe kao zbornik ili katalog pa se dalje koriste kao edukativni materijal. Za nas je iznimno važno da hrvatsku kulturno-povijesnu baštinu, pa tako i Domovinski rat, provučemo kroz strip na način koji je prilagođen uzrastu djece, kroz tematske strip-radionice i da ih približimo djeci. Na ovoj smo radionici kroz strip govorili o povijesti Karlovca – od toga kako je Karlovac nastao do onoga kako je branjen u Domovinskom ratu.


TEKST  Lada Puljizević; Foto  Lada Puljizević, Nenad Nenoos Barinić