Impresioniran sam hrvatskim pilotima

Razgovor sa zapovjednikom baze “Ramat David”

U vrijeme uspostavljanja odnosa dviju zemalja na razini vojski i vlada naučili smo puno jedni o drugima, no moramo proširiti svoje znanje i to je još jedan korak koji moramo napraviti u budućnosti. Razvijajući vojnu suradnju, definirat ćemo i područja u kojima možemo osnažiti jedni druge…

Tri izraelska višenamjenska borbena aviona F-16 prvi su put 2. kolovoza sletjela u 91. zrakoplovnu bazu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva na Plesu. Riječ je o višednevnom prijateljskom posjetu Zračnih snaga Države Izraela HRZ-u. Prilikom ulaska u hrvatski zračni prostor, izraelske su avione dočekali avioni MiG-21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, koji su ih dopratili do zrakoplovne baze. Tijekom zajedničkih aktivnosti hrvatski pilot pukovnik Christian Jagodić i izraelski pilot izveli su zajednički let avionom MiG-21. Bila je to prilika za razgovor s izraelskim pilotom i zapovjednikom baze “Ramat David” o dojmovima, suradnji i budućim zajedničkim aktivnostima s obzirom na to da će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u skorom razdoblju u svojem sastavu imati borbene avione F-16 C/D Barak.

Imali ste priliku posjetiti zrakoplovnu bazu Pleso i vidjeti aktivnosti koje se u njoj odvijaju. Kakvi su vaši dojmovi, pogotovo nakon prvog leta avionom MiG-21?

Posjetio sam zračnu bazu Pleso i smatram da je odlična te u potpunosti osposobljena za integraciju novih aviona. Letio sam avionom MiG-21 i u tome jako uživao. Bilo je to odlično iskustvo za mene. Posebno sam bio impresioniran hrvatskim pilotima. Letio sam sa zapovjednikom Eskadrile i drugim dvama pilotima iz te Eskadrile u avionu MiG-21. Vidio sam da su iznimno dobri i profesionalni i vjerujem da su u potpunosti sposobni za prelazak na F-16.

Za izraelskog je pilota letjeti avionom MiG-21 jedinstveno iskustvo. Zahvaljujem Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu na toj prilici.

Koliko ste upoznati sa sposobnostima Hrvatske vojske i s njezinim razvojem, a posebice s Hrvatskim ratnim zrakoplovstvom?

U vrijeme uspostavljanja odnosa dviju zemalja na razini vojski i vlada naučili smo puno jedni o drugima. No, moramo proširiti svoje znanje. To je još jedan korak koji moramo učiniti u budućnosti. Dok razvijamo vojnu suradnju, moramo definirati područja u kojima možemo osnažiti jedni druge ne samo na razini zračnih snaga nego i kopnenih snaga i mornarica. O tome naše i vaše oružane snage trenutačno raspravljaju.

Zapovijedate bazom “Ramat David”. Možete li nam nešto više reći o bazi i postrojbama u njoj?

Zapovjednik sam zb “Ramat David” već četiri godine. Kao pilot počeo sam letjeti na zrakoplovima F-15, a potom na F-16, dakle na svim modelima koji se proizvode u Izraelu. Danas u bazi imamo dvije eskadrile koje lete na zrakoplovima F-16C i F-16D.

“Ramat David” najsjevernija je baza u Izraelu i smještena je najbliže sjevernoj granici. Avion F-16 operativan je i gotovo svaki dan leti u operacije, odnosno misije obrane sjeverne granice Izraela.

Imamo ukupno četiri eskadrile zrakoplova F-16; osim u mojoj, smještene su i u bazi u središnjem Izraelu. Moje eskadrile sudjeluju u raznim operacijama i misijama. U bazi imamo i eskadrilu helikoptera. Surađujemo i s Izraelskom mornaricom. Imamo zrakoplove F-16 i helikoptere Panther, prilagođene mornaričkim i pomorskim misijama. Eskadrila koja provodi te operacije pod mojim je zapovjedništvom.

Hrvatski piloti uskoro će imati mogućnost letjeti na zrakoplovima F-16. Odluka o opremanju HRZ-a tim avionima povijesna je i iznimno važna za nas.

Što im možete kao zapovjednik baze poručiti?

Za budućnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva odlična je prilika da možete napraviti skok u tehnologiji zrakoplova koje koristite. Radujemo se zamjeni zrakoplova MiG-21 zrakoplovima F-16 koji su sad operativni i bit će operativni iduća dva desetljeća. Prilika je to da Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i cjelokupne Oružane snage Republike Hrvatske postanu zapadnjačke, moderne oružane snage koje djeluju po pravilima NATO-a. U proteklu godinu i pol raspravljali smo ne samo o platformi nego i o proceduri po kojoj će Izraelsko ratno zrakoplovstvo, tj. njegovi piloti i zapovjednici koji svakodnevno koriste te avione, mentorirati Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Najvažniji čimbenik upravo je taj skok ne samo u platformi, koja će zahvaljujući naprednoj tehnologiji još dugo biti u uporabi, nego i u doktrini, u učenju da profesionalno i zajednički letimo, u svemu na čemu su zasnovane zračne snage naših dviju zemalja.

Kao što sam spomenuo, bio sam pilot zrakoplova F-15, a sad sam pilot F-16. Kao zapovjednik razmišljam o tome kako platforma i visoka tehnologija mogu biti od koristi. Kao nekadašnji zapovjednik eskadrile i sadašnji zapovjednik zrakoplovne baze smatram da se F-16 može prilagoditi svakom budućem izazovu s kojim će se Hrvatsko ratno zrakoplovstvo suočiti. Njegove sposobnosti, njegova podatnost, njegova tehnologija daju se prilagoditi i njima se može upravljati u budućim izazovima. Ono što četvrta generacija zrakoplova može dati jest raspon sposobnosti koje će vam omogućiti suočavanje s bilo kojim izazovom u budućnosti; to je glavna prednost pred drugom ili bilo kojom generacijom tih aviona.

Ovo je naša najnovija flota zrakoplova F-16. Neke od njihovih sposobnosti bit će od interesa za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u budućnosti. Suradnja zračnih snaga dviju zemalja jedinstvena je, a uspostavljena je prije godinu i pol. General Mato Mikić, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, sudjelovao je na 70. obljetnici našeg ratnog zrakoplovstva i letio na novom školskom zrakoplovu za obuku naših pilota. I to će biti zanimljivo Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Ovaj moj let u Hrvatskoj dio je suradnje dviju vojski. Veselimo se daljnjim zajedničkim aktivnostima. Jedna od njih već je predložena Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu: sudjelovanje na vježbi Blue Flag (Plava zastava), velikom međunarodnom događaju koji se provodi svake druge godine u Izraelu, a na kojem sudjeluju mnoge zemlje kako bi zajedno učile i letjele. To su načini na koje takvo partnerstvo i suradnja mogu pridonijeti zračnim snagama obiju zemalja.

Imate bogato iskustvo letenja na tom tipu aviona. Možete li podijeliti s nama što ga čini tako moćnim?

F-16 izrađen je prema američkoj doktrini, po mjeri pilota. Pilot je najvažniji pa je avion izrađen da njemu odgovara. Na primjer, kad sjednete u pilotsku kabinu F-16 gotovo kao da sjedite izvan nje i lako možete gledati naprijed, natrag, gore i dolje. Sjedite li u zrakoplovu MiG-21 kabina je uska, a mogućnost sjedenja “izvan kabine” i praćenja zračne bitke ili traženja mete ograničena je.

Drugo: tehnologija je takva da pilot ne mora maknuti ruku s komandnih palica. S pomoću tih palica, na kojima se nalaze svi prekidači, upravljate zrakoplovom. Pilot se može opustiti. Ta se tehnologija zove HOTAS (Hands on Throttle and Stick). Pomaže pilotu da se usredotoči na misiju, a zrakoplov mu u tome ne odmaže, nego mu pomaže. Dakle, F-16 zaista vam daje osjećaj da je čovjek rođen da leti u zraku, a ne da hoda po zemlji… Ne kažem to samo zato što sam letio u njima. F-16 najnapredniji je zrakoplov koji pilotu daje osjećaj da je rođen u zraku.

Uskoro će naši piloti i tehničari doći u vašu bazu u Izrael i počet će obuku. Kako će biti organizirana?

Kvalifikacije i davanje uputa posadi i osoblju za održavanje zrakoplova bile su teme razgovora ministara obrane dviju zemalja zadnjih šest mjeseci. U načelu, vlade dviju zemalja dogovorile su da će Izraelsko ratno zrakoplovstvo biti zaduženo za osposobljavanje posada i tehničara kako bi se mogli skrbiti o zrakoplovima. Piloti će nakon probnog leta moći ući u zrakoplove F-16 te obaviti operativnu misiju održavanja u zraku. Zajednička odluka bit će donesena s Hrvatskim ratnim zrakoplovstvom i vašim ministrom obrane. Već dva mjeseca zajednička radna skupina Izraela i Hrvatske dogovara svako područje te suradnje i to će činiti još četiri mjeseca. Glavna je zamisao da će Izraelsko ratno zrakoplovstvo zajedno s izraelskom industrijom biti odgovorno za taj proces. Prihvatit ćemo tehničare i pilote te podijeliti informacije s njima. Nakon što smo upoznali pilote poput pukovnika Christiana Jagodića, a osoblje za održavanje sad sudjeluje u radu radne skupine, vjerujemo da će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo biti u mogućnosti proći tu izobrazbu. Još uvijek ne znamo koliko će točno vremena trebati da se plan provede, no o tome ćemo raspraviti prije izobrazbe.

Već 25 godina letimo zrakoplovima F-16 i imamo jako puno znanja. Odlična je to prilika i iščekujemo dolazak pilota i osoblja za održavanje u Izrael. Radujemo se razmjeni znanja. Siguran sam da su vaši piloti i više nego sposobni da razumiju sve o zrakoplovima F-16.

Naš je dojam da svi njegujemo jednaku razinu profesionalnosti: sve se provjerava, njegujemo kulturu rada i kulturu izvještavanja. Nakon što su se pripadnici radne grupe sreli, uvjereni smo u to da misiju možemo isplanirati i uspješno provesti u zadanim rokovima.

Letjeli ste iznad Hrvatske i vidjeli njezine ljepote. Što možete za kraj poručiti našim pilotima?

Letio sam zrakoplovom F-16 iz Izraela četiri sata i kad sam ušao u vaš teritorij vidio sam lijepu zemlju i upoznao divne ljude, odlične i profesionalne pilote. Budućnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva izgleda svjetlije sa zrakoplovima F-16. To je nešto čemu se možete veseliti. Zahvaljujem što sam imao priliku posjetiti vašu zemlju i veselim se budućoj suradnji.

Razgovarala Vesna Pintarić, snimio Tomislav Brandt, prevela Iva Gugo