Stožerni narednik Velimir Bešić, tehničar letač iz Eskadrile transportnih helikoptera 93. zrakoplovne baze HRZ-a i…
Izložba ratnih fotografija: Flashback ’91.
Fotografije su podsjetnik na hrabrost onih koji su fotografirani, ali i hrabrost onih koji su fotografirali
U povodu 30. godišnjice početka Domovinskog rata, Hrvatski povijesni muzej održao je u Meštrovićevu paviljonu u Zagrebu izložbu te izdao katalog ratnih fotografija Flashback ’91. Izložba je organizirana u suradnji s hrvatskim ratnim fotografima i Hrvatskim društvom likovnih umjetnika, a 30 odabranih fotografija bilo je u tjednu obilježavanja žrtve i stradanja Vukovara i Škabrnje, od 15. do 22. studenog 2021., izloženo na vanjskom prstenu Meštrovićeva paviljona, dok je u katalogu predstavljena ukupno 91 fotografija.
Prema riječima autora izložbe Ivice Nevešćanina i Nikole Seiwertha, izložba i katalog svojevrstan su fotografski rezime kolektivne svijesti i memorije na 1991. godinu. “Trideset fotografija izloženih na zgradi Meštrovićeva paviljona simbolizira trideset godina koliko je prošlo od 1991., a konačni izbor fotografija bio je težak i nezahvalan posao kustosa jer svaki od ovdje zastupljenih autora zaslužuje samostalnu izložbu,” rekao je Nikola Seiwerth prilikom otvaranja izložbe.
Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek podsjetila je kako su fotografije snimali ljudi koji su u to krenuli hrabro, nošeni emocijama, često i ne razmišljajući o opasnostima u kojima se nalaze. Tako nastale fotografije ostaju kao podsjetnik na hrabrost onih koje su fotografirali, ali i hrabrost onih koji su fotografirali. “Fotografije su dokument vremena, vrlo često imaju umjetničku vrijednost, ali prije svega su podsjetnik na dane rata – i to ne zato da bismo živjeli u tuzi ili ljutnji, već zato da bismo mogli cijeniti sve ono što su napravili ljudi koji su na tim fotografijama. Svjedočili ste svemu onom što se tad događalo u Hrvatskoj, što bez vas i vaših objektiva ne bi došlo do tolikog broja ljudi, i na tome vam hvala,” rekla je ministrica kulture.
Obraćajući se u ime svih ratnih fotografa, Jadran Mimica rekao je kako su izložba i katalog podsjetnik na vremena koja smo živjeli u Domovinskom ratu: “To su vremena koja su bila iznimno teška, ali istodobno su bila lijepa i časna. Za nas starije ovo će biti mali podsjetnik na dane Domovinskog rata, a za sve one mlađe nadam se da će biti jedna mala inspiracija da zadrže u sebi interes, želju i ljubav prema svemu onom što se tad događalo. Ove i tisuće drugih ratnih fotografija prošle su kroz Hrvatsku i svijet kao dokument, ali i noseći u sebi atmosferu i istinu o ratu u Hrvatskoj.”
Jadran Mimica
Fotografija Stup sigurnosti
Jedna od najnagrađivanijih i najobjavljivanijih fotografija tijekom Domovinskog rata i nakon njega
Mislim da je ova fotografija izabrana zato što prenosi jednu toplu poruku Domovinskog rata. Ona ne nosi sliku razaranja, nego sliku budućnosti. Fotografija je nastala na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, dijete je pratilo svojeg oca koji je odlazio na ratište. Fotografija, konačno, ima i happy and priču jer tata je preživio i vratio se, dijete sad ima više od 30 godina i ima svoju djecu.
Sasvim slučajno pala mi je u oko ta situacija, taj motiv i nastala je fotografija koja je kasnije bila puno puta publicirana, često je bila na naslovnim stranicama knjiga i novina.
Zoran Filipović
Fotografija: Samuraj
Portret Ante Dugana-Samuraja, legendarnog vukovarskog branitelja osebujnog izgleda, prepoznatljivog po svojoj ličkoj kapi
Fotografija je nastala u Vukovaru, 28. rujna 1991., i meni je jako draga. Na fotografiji je Antun Dugan, časnik Hrvatske vojske. Na sreću, ostao je živ i izišao je iz Vukovara u proboju. Ostali smo dobri prijatelji.
Gledam ovdje izložene fotografije. Netko će reći da je to izložba o ratu, o stradanju, traumama, ali za mene je to izložba o ljubavi. Izložba o ljubavi je zato što da nije bilo ljubavi prema domovini ovih ljudi koji su fotografirani, ne bi bilo ničega.
Kad razmišljam o svojem životu, imam osjećaj da sam vodio deset ili više normalnih života. Ponekad razmišljam o svojim uspomenama, i toliko ih se nagomilalo u tim ladicama mojeg sjećanja da mi se ponekad čini da su od nekoga drugog, da nisu moje. Ponekad imam osjećaj nepripadnosti tome. Tako se valjda čovjek na neki prirodan način brani od trauma. Čovjek valjda potiskuje kontekst nastajanja tih uspomena. No, to tako može ići dok je dan, dok ste budni, ali što kad dođe noć? Noću se ne mogu obraniti, nemam taj mehanizam koji sam razvio za svjesna stanja.
Robert Belošević, Matko Biljak, Josip Bistrović, Renato Branđolica, Branimir Butković, Siniša Duraković, Mario Filipi, Zoran Filipović, Željko Gašparović, Božidar Gjukić, Drago Havranek, Toni Hnojčik, Romeo Ibrišević, Hrvoje Knez, Milo Kovač, Saša Kralj, Mišo Lišanin, Antun Maračić, Jadran Mimica, Gojko Mitić, Marko Perić, Josip Petrić, Goran Pichler, Ivan Posavec, Zdenko Pušić, Marin Topić, Pavo Urban, Davorin Višnjić i Božidar Vukičević autori su ratnih fotografija predstavljenih na izložbi i u katalogu Flashback ’91. Svoj doprinos dao je i slobodni umjetnik Rudolf Crnko – Glitchboy2000, koji je tri fotografije obradio tehnikom glitcha dajući izvornim radovima novu dimenziju.
Hrvatski ratni fotoreporteri i fotografi tijekom Domovinskog rata, a osobito 1991. godine svojim dokumentarnim fotografijama, bili su ne samo svjedoci već također i branitelji Hrvatske. Hrvatska je u tim počecima borbe za slobodu, kada nije imala naklonost svjetske politike i javnosti, zahvaljujući i fotografima i snimateljima promijenila situaciju u svoju korist. Hrvatski ratni fotografi i snimatelji tako su, slobodno možemo reći, obranili Hrvatsku s fotoaparatom umjesto puške u ruci. Neki od njih, poput Pave Urbana i Gordana Lederera postali su jedni od simbola Domovinskog rata. Rat je bio stvarnost koju su živjeli svi hrvatski fotografi i njihovi objekti na fotografijama a mnoge od njih je pokušaj da snime fotografiju više nažalost koštao života. (katalog Flashback ’91., I. Nevešćanin, N. Seiwerth)
Tekst: Lada Puljizević
Foto: Tomislav Brandt