Ministar obrane RH Ante Kotromanović i načelnik Glavnog stožera OS RH održali su danas, 4.…
Kamioni, sve važniji (II.dio)
Iako američki proizvođači vojnih kamiona imaju široki spektar proizvoda, konkurencija je vrlo jaka. Osobito su snažni europski proizvođači koji nakon konsolidacije krajem prošlog stoljeća uzimaju zalet za osvajanje globalnog tržišta
Njemački Savezni ured za obrambenu tehniku i nabavu (BWB – Bundesamt fur Wehrtechnik und Beschaffung) nakon potrage za modernim oklopnim kamionom koji će pružati dobru zaštitu putnicima, s tvrtkom EADS sklopio je ugovor o prodaju 12 kamiona Transprotec. Riječ je o dobro zaštićenom transportnom sustavu, koji je dokaz kako se osmišljenim pristupom i uporabom postojećih tehnologija može stvoriti zanimljivo i učinkovito rješenje za siguran prijevoz osoblja u opasnim zonama. Naravno, nije riječ o borbenom vozilu pa su izgled i ostvarena razina zaštite prilagođeni djelovanju u zonama gdje nema izraženih borbenih djelovanja, ali postoji opasnost povremenih napada pa je prijevoz u običnim autobusima ili kamionima prerizičan.
Sustav rabi oklopljeni kontejner Transprotec, koji je iznutra izveden kao putnički prostor za prijevoz do 18 osoba. Kontejner se, uporabom alata za rukovanje teretom, podigne na podvozje kamiona MAN Multi A3 FSA.
Australska je vojska nakon nabave novih, i teških, američkih tenkova M1A1 Abrams morala nabaviti i nove teške kamione i prikolice odgovarajuće nosivosti za njihov prijevoz. Odabrali su 18 teških kamiona tegljača njemačkog proizvođača MAN, tip H76 TGA 41.530 pogonske konfiguracije 8×8. Posebnu nisku prikolicu (labudicu) načinila je australska tvrtka Drake Trailers.
Uz MAN u Njemačkoj djeluje i drugi veliki proizvođač kamiona Daimler, poznatiji pod robnom markom Mercedes-Benz. I Mercedes, kao i MAN, ima snažan civilni proizvodni program, koji se u mnogim elementima isprepleće s vojnim.
Proizvodna paleta kamiona Mercedes obuhvaća seriju Unimog: postoje modeli U 3000, U 4000 i U 5000. Unimog je kamion osmišljen za rad na najnepristupačnijim terenima. Ima dobre manevarske mogućnosti, visok klirens te specifičnu konstrukciju i oblik, koji su prije svega podređeni učinkovitosti pa tek onda estetici.
Mercedes je na izložbi vojne opreme Eurosatory 2008 prikazao novi vojni kamion pod imenom Zetros. Zetros je nova generacija taktičkih kamiona, a osnovne su mu značajke dobra taktička i strategijska pokretljivost, mogućnost prijevoza transportnim avionima C-130 i C-160, optimalna balistička zaštita koja uključuje čeličnu ploču od 7 mm koja se serijski postavlja na podnicu kabine kao zaštita od mina.
Postoje dvije inačice, lakša, s pogonskom konfiguracijom 4×4 i nosivosti četiri do šest tona te teža, pogonske konfiguracije 6×6 i nosivosti sedam do deset tona.
Dva popularna civilna kamiona, Atego i Axor, nude se i za vojne potrebe u tzv. militariziranoj izvedbi. Obično se rabe za obavljanje jednostavnijih logističkih i sličnih zadaća, predviđeni su za kretanje po uređenim prometnicima i prohodnom terenu, a zbog civilnih korijena im je održavanje pojednostavljeno jer se za njih mogu rabiti komercijalni rezervni dijelovi i postojeća civilna potporna služba Mercedesa.
I teški komercjialni kamiona Actros se također može dobiti u militariziranoj inačici. Dolaze u inačici s dvije, tri i četiri osovine. Treba napomenuti kako je Actros jedan od najprodavanijih kamiona na civilnom tržištu. Od početka proizvodnja 1996. prodano je više od 500 000 vozila te serije.
Od 2002. njemačka tvrtka u javnom vlasništvu BWFuhrpark Service osigurava i upravlja flotom logističkih vozila njemačke vojske (Bundeswehr). U tu je potporu uključeno i pripremanje sredstava za operativni razmještaj u misije izvan zemlje te potpora kad su u misiji.
Tvrtka je za potrebe posla potpore njemačkoj vojsci kupila oko 700 kamiona Atego 1018A (nosivosti 2 tone) oko 1600 kamiona Axor 1829 A (nosivosti 5 tona).
Zetros – novi Mercedes
Na izložbi Eurosatory je javno predstavljen novi terenski Mercedes – Zetros. Zetros je nova konstrukcija, prilagođena terenskoj vožnji i vojnoj uporabi. Iako je u stvaranju Zetros rabljeno mnogo komponenti sa serija Axor i Actros, novi se kamion izgledom podosta razlikuje.
Novi je kamion dostupan u dvije inačice, s tri osovine (oznake Zetros 2733 A 6×6) i dvije osovine (oznake Zetros 1833 A 4×4). Inačica s dvije osovine ima nosivost od 4 do 6 tona, dok je nosivost troosovinske inačice od 7 do 10 tona. Inače, kamion je u konfiguraciji “motor ispred kabine”, što omogućava niže vozilo nižeg težišta.
Posebna je pozornost posvećena ostvarivanju dobrih terenskih voznih osobina te strategijskoj mobilnosti. Zetros je posebno prilagođen jednostavnom prijevozu vlakom i avionom. Pri konstruiranju se pazilo na to da bude jednostavno naknadno vozilo oklopiti i tako povećati zaštitu posade.
Zbog promišljenog dizajna vozilom se jednostavno upravlja. Budući da je prednja osovina postavljena više naprijed i da vozač sjedi iza nje, osjećaj upravljanja je intinuitivno sličan kao u osobnom vozilu. Tvrtka navodi kako takva konfiguracija manje umara posadu. Takva konfiguracija omogućava i bolji raspored mase vozila i ukrcanog tereta. Zbog niže kabine u odnosu na kamione koncepcije “motor ispod kabine”, prijevoz transportnim avionima C-130 i C-160 traži minimalne pripreme.
U konstrukciji i izradi vozila primijenjeno je mnoštvo postojećih dijelova koji su se već dokazali u drugim Mercedesovim vozilima. Tako je uporabljen tzv. globalni kokpit koji se postavlja u komercijalne kamione, a i upravljački je sustav preuzet s kamiona Axor.
Koliko je poznato, prvi kupac novog kamiona je bugarska vojska.
Ugovor Mercedesa i bugarske vojske previđa isporuku 12 900 vozila raznih tipova i kategorija. Ugovor je potpisan još 2003., a prva isporučena vozila 2004. bili su laki terenci serije G. Ugovorom je predviđeno da bi Mercedes zadnja vozila trebao isporučiti do 2015.
Tvrtka ima ugovor i s kanadskim ministarstvom obrane kojim je dogovorena žurna isporuka teških kamiona tegljača s dodatnim oklopom. Ugovor je potpisan u proljeće 2007., vrijedi 87 milijuna kanadskih dolara, a vozila su naručena za opremanje kanadskih postrojbi u Afganistanu. Ugovor predviđa isporuku 82 kamiona Actros s dodatnim oklopom, uz mogućnost dodatne isporuke još 26 vozila. Naručena vozila dolaze u četiri inačice.
Prva je teretno vozilo s dizalicom za manipuliranje teretom, ukupno 25 vozila. Od toga će 25 kamiona biti rabljeno za vuču haubica BAE Systems Land Systems M777 kalibra 155 mm.
Druga inačica vozila za izvlačenje, naručeno je pet kamiona. Ta je inačica Actrosa opremljena i prilagođena za izvlačejne vozila do razine borbenog vozila LAV III odnosno Stryker.
Treća inačica je teški tegljač za prijevoz tenkova Leopard 2, naručeno je 12 kamiona s pripadajućim prikolicama.
Konačno, četvrta inačica je teretni kamion prilagođen za prijevoz paletiziranog tereta, a naručeno je ukupno 40 kamiona.
Svi su naručeni kamioni opremljeni oklopnom kabinom koju je posebno za taj kamion razvila južnoafrička tvrtka Land Mobility Technologies. Masa kabine je 2 tone, a štiti od pješčkog oružja, udarnog vala eksplozije te od krhotina. Podnica je načinjena od materijala koji je kombinacija oklopne ploče i nespecificiranog materijala za amortizaciju udarnog vala.
Francuska ponuda
Francuska tvrtka Renault Trucks Defence potencijalnim kupcima nudi dvije temeljne skupine kamiona za vojne potrebe. Logistička vojna vozila utemeljena su na komercijalnim modelima i pogodna su za obavljanje jednostavnijih zadaća. Sastoje se od srednjeg transportnog kamiona nosivosti šest tona i pogonske konfiguracije 4×4. Veća i sposobnija vozila dolaze iz serije Kerax i sastoje se od tri osnovne podinačice. Prva je pogonske konfiguracije 4×4 i nosivosti do deset tona. Može nositi razne vrste tereta. Model s pogonskom konfiguracijom 6×6 nosivosti je do 26 tona. Može prihvatiti razne kontejnere ili tračni sustav za manipuliranje paletama. Oprema se prilagođava potrebama i mogućnostima kupaca. Najveći vojni Kerex ima pogonsku konfiguraciju 8×8 i najveću nosivost od 20 tona.
Renaultova serija taktičkih kamiona nosi naziv Sherpa, a dizajnirana je posebno za vojnu uporabu te je maksimalno prilagođena težim uvjetima vojne eksploatacije. Serija kamiona Sherpa sastoji se od nekoliko inačica kako bi se pokrio cijeli operativni opseg vojne uporabe kamiona.
Kod pogonske konfiguracije 4×4 postoje dvije podinačice, Sherpa 2 (nosivosti dvije tone te opremljena kabinom za prihvat četiri osobe) i Sherpa 3 (s kabinom za dvije osobe te nosivošću do tri tone).
Pogonska konfiguracija 6×6 je najzastupljenija u broju izvedbi. Tu su Sherpa 5 s nosivošću od 6 tona, Sherpa 10 s nosivošću od 13 tona te Sherpa 15 s nosivošću od 16 tona. Inačica Sherpa 20 ima nosivost od 20 tona te pogonsku konfiguraciju 8×8.
Modlei Sherpa 10, 15 i 20 mogu se opremiti sustavom za maniuliranje paletama, mogu prevoziti i standardizirane ISO kontejnere a mogu se naručiti s raznom opremom, npr. kamion cisterna ili kamion za prihvat raznih kontejnera-radionica i sličnih dodataka.
I Renaultovi vojni kamioni imaju dobru međunarodnu prodaju, nalaze se i mirovnim misijama.
Renault računa i na mogući dobar posao u sklopu programa Porteur Polyvalent Terrestre kojim francuska kopnena vojska planira nabaviti 2400 vojnih vozila logističkog tipa, nosivosti od 8 do 15 tona. Vozila će biti prilagođena prijevozu svih vrsta logističkog tereta, paleta, kontejnera i općeg tereta rasutog tipa. Inače, planirano je da to budu militarizirane inačice komercijalnih vozila.
Uz većinu logističkih, znači manje zahtjevnih vozila, dio bi vozila bio isporučen i u zahtjevnijim konfiguracijama. Tu se ponajprije misli na inženjerijska vozila za izvlačenje, vozila opremljena sustavima veza te vozila nosače raznih oružnih sustava. Nabavu će voditi agencija za vojne nabave Delegation Generale pour l’Armament.
Francuska tvrtka ACMAT (od 2006. u vlasništvu Renaulta), specijalist za vojne i kamione za posebne namjene (uz francusku vojsku snabdijeva francusku Žandarmeriju, vatrogastvo i srodne državne službe) nudi taktički kamion VLRA (Vehicule de Liaison Reconnaissance et d’Appui). Kupci mogu birati između dvije temeljne inačice, i to 4×4 i 6×6, a za njih postoje i odgovarajuće prikolice.
Iako ACMAT-ovi kamioni površnom promatraču mogu djelovati grubo i pomalo demode rjieč je o modernim vozilima. Zadnje postignuće je ugradnja motora, turbo dizelski radne zapremine pet litara, prilagođenih ekološkom standardu o čistoći ispuha Euro 5.
Snaga se na kotače prenosi preko petstupanjskog automatskog ili šeststupanjskog ručnog mjenjača. Usavršena i i kabina u kojoj ima mjesta za tri osobe.
Još jedna francuski proizvođač, Panhard, ponudio je tržištu vojni kamion. Iako je Panhard poznatiji po lakih vojnim vozilima njihov kamion oznake TC-54 ni po čemu se zaostaje za etabliranom konkurencijom. Riječ je o vozilu pogonske konfiguracije 4×4, nosivosti pet tona. Kako je masa praznog vozila 4,4 tone Pnahard tvrdi kako je riječ o vozilu s najboljim omjerom masa/nosivost u toj kategoriji vojnih kamiona.
Na izložbi Eurosatory 2008 Panhard je pokazao kamion TC-54 s novom oklopljenom kabinom. Riječ je o kabini za dvije osobe koja osigurava razinu balističke zaštite Stanag Level 1 te Level 3 zaštite od udarnog vala eksplozije.
Na krov kabine postavljeno je postolje za strojnicu ili bezposadnu oružnu stanicu s daljinskim upravljanjem. Panhard je u suradnji s tvrtkom Sagem Defense Securite razvio oružnu stanicu Wasp.
Jedan od prvih kupaca kamiona TC-54 je Saudijska Arabija koje ga je izabrala kao potporno vozilo za topničku pukovniju opremljenu haubicama kalibra 155 mm. Naručeno je 60 primjeraka tog kamiona kao dio veće narudžbe za ukupno 200 raznih vojnih vozila. Planirano je da se koompletna serija od 200 naručenih vozila isporuči do 2011. godine.
Talijanske mogućnosti
Jedan od vodećih europskih proizvođača kamiona, talijanski Iveco, odnosno njegova podružnica Defence Vehicles Division ostvarila je znatan porast prodaje na svjetskom tržištu. U zadnjih 14 godina se od 20 posto ukupne proizvodnje koja je završavala na tržištima izvan Italije taj udjel danas popeo na 70 posto.
Jedan od posljednjih poslova Iveca je isporuka 400 kamiona tipa M250.40WM pogonske konfiguracije 6×6. Kupac je belgijska vojska koja će uz njih dobiti i 350 oklopnih kompleta, a svaki kamion serijski ima oklopljenu podnicu kabine za zaštitu od mina.
Inače, taj je tip kamiona iz serije vojnih kamiona SM koja je razvijena za talijansku vojsku. Serija SM se sastoji od vozila pogonske konfiguracije 4×4, 6×6 i 8×8 a nosivost je od sedam do 17,5 tona, ovisno o tipu kamiona. Jedna od većih kupaca kamiona serije SM je španjolska vojska koja je naručila više od 1000 vozila. Rabi iz za razne zadaće, a 82 se rabe za vuču topova.
Uz namjenski razvijenu vojnu seriju Iveco nudi i militarizirane inačice komercijalnih kamiona. Riječ je o serijama civilnih kamiona Eurocargo koji je vozilo srednje kategorije, Stralis – teški cestovni kamion te Eurotrakker – teški terenski kamion.
Belgijska je vojska također kupila militariziranu inačicu Eurotrakkera, model MP410E44H pogonske konfiguracije 8×8. Belgijska je vojska naručila 150 tih kamiona.
Iveco je u suradnji s njemačkom tvrtkom Kruss-Maffei Wegmann pokrenuo razvoj višenamjenskog vozila MPV. Za sad su plairane dvije inačice MPV-a, prva pogonske konfiguracije 4×4 i najveće mase 18 tona te 6×6 za Njemačku, najveće mase 25 tona.
Sjeverni pristup
Švedski proizvođač kamiona Scania nudi militarizirane inačice komercijalnih kamiona serija P, G i R. Inače, Scania ima ambiciozne planove prema kojima će godišjna proizvodjna kamiona dosegnuti 100 000 vozila u 2009. te 150 000 do 2015. godine. Hoće li se ti planovi ostvariti teško je prognozirati zbog ekonomskim problema koji su zahvatili svijet krajem 2008. Koliko će globalno usporavajne globalnog ekonomskog rasta usporiti planove Scanije pokazat će 2009.
Scania od ukupne proizvodnje vojnim kupcima proda nekoliko stotina kamiona godišjne. Iz toga se vidi da je prodaja vojsnim kupcima ipak niže na listi prioriteta. U posljednjih nekoliko godina kupci za vojne kamione bili su Australija, Alžir, Belgija, Francuska, Irska, Šedska i Finska.
Finska tvrtka Sisu Defence također proizvodi vojne kamione. Tvrtka trenutačno litvanskoj vojsci isporučuje seriju kamiona Sisu E13TP pogonske konfiguracije 8×8. Naručeno je 50 kamiona za 20 milijuna eura, a opcija za još deset milijuna je potvrđena početkom 2008.
Sva će vozila biti opremljena novom oklopnom kabinom, također proizvod tvrtke Sisu. kabina je niskog profila, zanimljiva dizajna, a dvočlanoj posadi pruža balističku zaštitu na razini Stanag 4569 Level 3 te protumionsku na razini Level 2b.
Litva se odlučila za dvije osnovne inačice kamiona Sisu E13TP, logističku i inačicu vozila za izvlačenje. Logistička je inačica opremljena sustavom za manipulaciju teretom Multilift Mih-165-SCA.
Sisu osim modela E13TP nudi i kamione pogonske konfiguracije 4×4, 6×6 i 10×10. Posljednja je inačica poslužila na vozilo nosač jurišnog mosta Leguan. Leguan je naručila finska vojska, a izvorno ga proizvodi njemačka tvrtka Kruss-Maffei Wegmann.
Kako finska vojska ima više od 2500 kamiona Sisu, tvrtka je u sklopu projekta AKKU, partnerstva finske vojske i industrije, preuzela zadaću održavanja vozila Sisu.
Najnoviji ugovor tvrtke i najvećeg kupca – finske vojske, obuhvaća narudžbu 232 nova kamiona Sisu A2045 pogonske konfiguracije 4×4. Vrijednost posla je 29 milijuna eura. U ugovoru je predviđena mogućnost proširenja posla na još 240 vozila. Model A2045 je predviđen za zamjenu starog modela Sisu A-45. Novi je model opremljen dvočlanom oklopljenom kabinom, a nosivost mu je 5 tona.
Manji proizvođači
Švicarska tvrtka Mowag, inače dio američkog koncerna General Dynammics, proizvodi obitelj lakih taktičkih kamiona Duro (kratica za DUrable and RObust odnosno izdržljiv i jak). Zadnja inačica je Duro III pogonske konfiguracije 4×4, nosivosti 6 tona. Postoji i oklopna inačica Duro IIIP s nosivošću od 2 tone.
Vozilo je konstruirano modularno pa se mogu dodavati razni elmenti na stražjni dio vozila kako bi se prilagodilo zadaći. Duro IIP je predviđen za razne konfiguracije: logistička, medicinska, oklopni transporter ili zapovjedno vozilo. Kamione Duro II i Duro III kupila je Velika Britanija, ukupno 198 vozila. Njemačka je naručila 30 Duro IIIP, a Danska 29.
Njemačka tvrtka Rheinmetall je u suradnji s Mowagom razvila podinačicu nazvanu Yak, a njemačka je vojska kupila 130 vozila. nabavljena su u nekoliko konfiguracija: ambulantno vozilo, vojnopolicijsko vozilo te vozilo za pirotehničarske timove.
Češki proizvođač kamiona Tatra je tijekom 2007. proizvela više od 2300 kamiona, a udio vojnih kupaca je oko 30 posto. Vojni di ponude čine dva temeljna model, prvi je Tatra 815.2 Armax s dvije i tri osovine. Drugi je model Tatra 816 Force s tri i četiri osovine. Tvrtka je tradicionalno nazočna na domaćem te slovačkom i ruskom tržištu, ali se polagano širi i dalje. Već neko vrijeme u Indiji se proizvodi lokalna inačica u tvrtki Tatra Vectra za civilno i vojno tržište. Tvrtka je započela pregovore i s mogućim partnerima iz Vijetnama koji žele pokrenuti lokalnu proizvodnju Tatre za vijetnamsko tržište.
Britanska tvrtka JCB, poznata po proizvodnji rovokopača i slične specijalizirane opreme, načinila je prototip HMUV (High Mobility Ulitity Vehicle). Nosivost vozila je 4 tone a može vući i prikolicu mase 4 tone. HMUV je konstruiran za pružanje potpore na taktičkoj razini i rezultat je promišljajna nastalih u britanskoj kopnenoj vojsci i drugim granama i službama britanskih oružanih snaga. Moguće primjene za HMUV su teretni kamion, transporter, platforma za kontejnerizirani teret raznih vrsta i namjena, vuča topova te inačica opremljena PZO sustavom. Po dobrom putu postiže maksimalnu brzinu od 110 km/h.
Britanska tvrtka Supacat je razvila zanimljiv laki kamion dobre terenske pokretljivosti. Izvorno je riječ o vozili pogonske konfiguracije koja se u samo nekoliko sati, dodavanjem stražnjeg osovinskog modula pretvara u vozilo konfiguracije 6×6. Tako se povećava i ukupna nosivost s tri na 4,5 tona. Vozilo ima oznaku HMT Exteda.
Inače, Extenda je nastala na temelju vozila Supacat Jackal pogonske konfiguracije 4×4 kojeg je britanska vojska kupila i namijenila mu poslove naoružanog patrolnog vozila. Kupljena su ukupno 202 primjerka Jackala.
Igor SKENDEROVIĆ